monirakkulaiset munasarjat, mutta ei pcota??!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Onko kohtalotovereita/kokemuksia tällaisesta keissistä.

Lopetin pillerit, ei alkanut kuukautisia kuulumaan. Alavatsaa jomotti aivan valtavasti vuorotellen molemmilta puolilta. Kivut yltyi niin, että menin käymään gynellä jotain kp 35 paikkeilla. Totesi ultrasta, että pco-tyyppiset munasarjat, toisella puolella rakkuloita 7 ja toisella puolella 8. Ei puhunut mitään helminauhamaisuudesta, Määräs terolutit kuukautisten aikaansaamiseksi, että saatais myös kivut loppumaan. Otin 7 pv:n ajan teroja, joiden jälkeen pientä tuhrutteluvuotoa 2pv.
Aloitin sitten noistaa "menkoista" laskemaan uutta kiertoa. Tikutin oviksen kp 15, ja erittäin niukat menkat alkoikin kp 29, kesti peräti 3 pv. Tässä kierrossa en ottanut teroja, koska halusin nähdä, alkavatko kuukautiset normaalisti, ja nehän alkoivat.

Nyt menossa kp5 kolmannesta kierrosta, ja vasemman puolen munasarjaa juilii ikävästi välillä.

Herännyt siis muutama kysymys..
- onko kellään muulla pco-tyyppisyyttä ilman muita pco-diagnoosiin vaikuttavia oireita (lihavuus, hirsutismi jne..) itse olen normaalipainoinen, eikä muita oireita jotka viittaa pco:hon. Pitkät kierrothan kuuluu asiaan, mutta tämä viimeisin kierto oli sen 29pv eli normaali.

-onko mahdollista, että tässä kierrossa munarakkuloita oliskin ollut normaali määrä? Lääkäri kun sanoi, että raskautuminen ei tule olemaan helppoa mun tilanteessani. Voiko olla niin, että e-pillereiden lopettamisen jälkeen munasarjat oliskin ollut jossain "poikkeustilassa" ja siks niitä rakkuloita olis ollu liikaa ja liian pieniä?

Lisätiedoksi vielä, että aloitin 2.kierron alussa vähähiilihydraattisen ruokavalion, greippimehun ja foolihapon nauttimisen.. Liekö noilla sitten ollut jotain vaikutusta, nähtäväksi jää.. Mutta lapsi olisi kovasti toivottu, joten kaikki aseet käyttöön alusta asti :)
Alkoi niin ahdistaa se lääkärin kommentti, että vaikeaa tulee olemaan, varsinkin nyt kun tämä toka kierto olikin täysin normaali, jos unohdetaan se, että menkat oli niin niukat verrattuna siihen, mitä ne olivat ennen e-pillereitä.

Jos on kohtalotovereita/samanlaisessa epätietoisuuden tilassa eläneitä, olen kiitollinen kommenteista :)
 
Diu
Onko tilanteesi edennyt miten? Itsellä on nyt samankaltainen tilanne. Lopetin e-pillerit 7 kuukautta sitten. Kuukautiset tulivat lopetuksen jälkeen säännöllisesti 5 kuukautta, jonka jälkeen niitä ei kuulunutkaan. Ovuloin normaalisti normaaleina kiertoina. Nyt tässä pitkässä kierrossa ei ole tapahtunut edes ovulaatiota. Alavatsaan ja munasarjojen kohdalle alkoi tulla myös kipua. Kävin gynekologilla, joka sanoi munasarjan olevan monirakkulaiset ja ettei kuukautisia olisi odotettavissa vähään aikaan. Kertoi, että kyseessä voisi olla PCO oireyhtymä, mutta mahdollista on myös, että kehoni oireilee pitkäaikaisen e-pillereiden käytön lopettamisen jälkeen näin. Voi olla, että kun pillereiden lopettamisesta on kulunut vuosi, niin tilanne normalisoituisi. Sanoi, että lapsen alulle saaminen kohdallani on hankalaa, eikä luultavasti onnistu ilman lääkkeitä. Kuukautisten säännöllistymiseen määräsi terolutit, joita en ole vielä kokeillut. Nyt olisi kp 60 menossa. Odottelen vielä jonkin aikaa, josko kuukautiset tulisivat ilman terolutin käyttöä (lääkärin ohjeen mukaan pitäisi ottaa vasta, kun kuukautiset ovat 2-3 kuukautta myöhässä). PCO oireyhtymään minulla ei ole muita oireita, kun monirakkulaiset munasarjat ja epäsäännölliset kuukautiset. Minut tutkittiin ultraäänellä, mitään verikokeita ei tehty.
 

Yhteistyössä