Hae Anna.fi-sivustolta

Montako lämmintä ateriaa päivässä syötte?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Hyvä ruoka, parempi..., 11.02.2009.

1. Pärjäättekö yhdellä "kunnon ruoalla"?
    Vai jopa ilman lämmintä ateriaa?

Itse syön lämpimän ruoan lounaalla joka arkipäivä.
    Viikonloppuisin ja lomalla "kunnon ateria" painottuu usein päivälliseen/illalliseen.

2. >Liinuska Vierailija

Syön usein kaksi lämmintä ateriaa eli lounaan ja päivällisen. Joskus korvaan jomman kumman ruokaisella salaatilla. Minun linjoilleni sopii parhaiten kunnon ateriat, ei jää napostelulle siten tilaa.

Mikä sitten on kunkin kunnon ateria? Pitääkö olla aina kaikkia eli lihaa/kalaa, perunaa/riisiä/pastaa ja kasviksia? Minä syön usein kasvisruokaa ja yhtä usein lihan tai kalan kanssa pelkästään kasviksia lämpimänä tai salaattina.

3. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä syön yhden lämpimän aterian päivässä.
    Yleensä lounasaikaan.
    Viikonloppuisin useimmiten klo 14-18 välillä, arkisin 12-14 välillä.

4. tomatohead Vierailija

Yleensä kaksi lämmintä ateriaa ja joka tapauksessa jotain "kunnon" ruokaa vaikka toinen olisikin kylmä ateria. En pärjäisi iltaa pelkän kahvin ja leivänpalasen varassa niin kuin monet naiset kuulemma tekevät.

5. Jos pieni saivartelu sallitaan, kunnon aterian ei tarvitse välttämättä olla lämmin. Kaksi sellaista pitää saada joka päivä, muuten tulee pää kipeäksi ja mieli ärtyisäksi. Toinen voi hyvin olla vaikkapa ruokaisa salaatti, mutta vähintään yksi ateria joka päivä on yleensä lämmin. Varsinkin talvella kaipaa nimenomaan lämmintä ruokaa.

On mahdollista syödä terveellisesti ja täysipainoisesti, vaikka söisikin kunnon aterian vain kerran päivässä, mutta minulle sopii parhaiten kahden aterian malli.

6. Kunnon aterialla pitää olla reilusti kasviksia ja lisäksi jotain proteiinipitoista - yleensä lihaa tai kalaa, koska en ole erityisen ihastunut papuihin. Leipä on hyvä lisäke, mutta ei riitä yksinään. Juomaksi ravitsemusterapeutit suosittelevat rasvatonta maitoa tai piimää, minun valintani on useimmiten vesi.

7. rosmarin Vierailija

Vain yksi lämmin ateria päivässä, se syödään joskus kahden aikoihin iltapäivällä. Aamupala on tukeva, joten ei ole nälkäkään ennen sitä. Illalla voidaan syödä vähän salaattia tai keittoa, mutta yleensä ei mitään. Mutta sitten kyllä napostellaan jotain pientä, joten parempi olisi syödä kevyt ateria joskus seitsemän aikoihin illalla.

8. sarlot Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä syön toisinaan kaksi lämmintä ateriaa. Se ihan vaihtelee. Sen olen huomannut, jos lounas jää väliin, niin kyllä illalla on hirmuinen nälkä ja paljon mielitekoja.

9. Skylla Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä syödään yksi lämmin ateria myös vapaapäivinä. Vuorotyön takia ruoka-aikamme ovat hiukan omituiset eli työpäivinä syön pääaterian noin klo 15. Tosin samaan on menty muulloinkin: tänään on vapaapäiväni ja söimme sapuskan klo 15.30.

Aamulla söin klo 9 maissa kahvin kanssa päärynän, sitten tuon pääruuan ja illalla saatan syödä vielä jugurtin ja appelsiinin. Syömme molemmat pieniä annoksia ja harvoin.

10. skylalle Vierailija

tuntuu kovin vähäiselle, mutta jos voitte hyvin niin mikäs siinä.

11. näin meillä Vierailija

Meillä on viikonloppuna tuhdimpaa ruokaa ja silloin riittää kerta lämmintä ruokaa lisukkeineen.
    Arkena taas jos on kevyempää keittoa tms. niin tulee syötyä illemmalla se illallinenkin.
    Riippuu kyllä ilmastakin kesällä syödään kevyemmin kuin talvella ja touhun tasosta tietty.

12. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Syön yleensä kaksi ateriaa päivässä, lounaan (tai myöhäisen aamiaisen) ja päivällisen. Voivat olla kylmiä tai lämpimiä. Eilen söimme kaurapuuroaamiaisen vasta puoleltapäivin ja illemmalla toinen ateria, uunipata broilerista ja keitettyä riisiä. Useimmin kuitenkin lounas on kylmä, voi olla sandwich ja salaatti/keitto tai iso salaatti tai sushi jne.

13. Tuplasti Vierailija

Kaksi ateriaa päivässä lämpimänä, päivällinen ja illallinen.

14. lipsahdus Vierailija

siis päivällinen ja illallinen ? tarkoitko että lounas jää väliin mutta sitten illalla kaksi ateriaa ?, tuskin

15. Aioli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Syön kaksi lämmintä ateriaa joka päivä. Arkisin lounaan noin klo 11-12 ja päivällisen 18-19. Viikonloppuna aikataulu siirtyy suunnilleen parilla tunnilla eteenpäin ja lisäksi tulee aamiainen, jota harvoin arkena nautin.

16. Tuplasti Vierailija

Ei mikään lipsahdus vaan syömme 2 ateriaa päivässä päivällisen klo. 14.30-15-00 ja illallisen klo.21.00 aikoihin viikonloppuisin ja lomilla klo.22.00 jälkeen. Siihen tulee välipala iltapäivällä viiden aikoihin. Aamiainen klo. 8.00 alkaen. Kakkosaamiainen saattaa olla hedelmä tai pieni sämpylä kahvin kanssa tuossa klo.11.00-12-00 aikoihin.

Muualla Euroopassa ei syö kukaan vielä klo 12.00 ateriaa.

17. Mollukkapullukka Vierailija

Musta taas tuntuu että nimenomaan vain lämmin ruoka naisen tiellä pitää. Vaikka ois kuinka ruokaisa salaatti niin ei se mulla nälkää pidä. Onkohan tuolla lämpimyydellä oikeasti joku merkitys? En oo nimittäin ikinä kokeillut syödä puolta kiloa esim.lasagnea kylmänä...

18. no Vierailija

Minulla yksi lämmin päivässä. ja isot määrät voileipiä, joilla on graavilohta, kylmää sipulisilakkaa, kinkkua.

Lämpimän ruuan merkitys. Ei sen lämmintä tarvitse olla, jos sitä vähän syö. Mutta, jos tosiaankin syö kylmää ruokaa suuret määrät ja menee esim. pakkaseen, niin viluhan siellä tulee. Jos ajattelee paljonko kuluu energiaa kylmän keiton lämmittämiseen, niin kyllä ihmisellä on kova työ lämmittää se ruumiintoiminnoillaan, ja onnistuuko ollenkaan sellaisessa tilassa, jos palelee? toisaalta taas kylmä ruoka ei välttämättä ilmoita näläntunteen loppumisesta. Eli jos on tarve syödä paljon kerralla, niin kyllä sen lämmintä pitää olla.

19. Lillukka- Vierailija

Jos syö suuret määrät mitä tahansa, oli ruoka kylmää tai lämmintä, niin verenkierto keskittyy ruonsulatukseen. Eli ei se ihmisen energia siihen keiton lämmittämiseen hupene, vaan sulattattamiseen ym. Ja kyllä se kylmä ruoka ilmoittaa aivan samoin kylläisyydestä, kuin lämminkin.

20. Tuohan on samanlaista köökkitiedettä kuin ruskean kastikkeen eläimistön kuivumista ehkäisevä vaikutus ja vanhan ajan paksu rieska. Mistä näitä luulijoita oikein sikiää?

21. Lillukka- Vierailija

Itse ajattelin kylmällä ruoalla esim leipiä yms. Ja oletusarvona terve ihminen, jonka aineenvaihdunta toimii normaalisti. Menee jo hiukan saivartelun puolelle, että joku pakkasella ulkotöitä tekevä söisi lounaaksi kylmää keitto, joka mielletään lähinnä kesään ja hellepäivien ruoaksi.

Madam, siinä mielessä 'no' on oikeassa, että kylmällä ruolla voi säädellä ihmisen lämpötilaa. Se ei kyllä ole terveellä ihmisellä järkevää, koska rankka säätely sotkee ihmisen oman 'termostaatin'. Tämä vähän mutua, en ole aiheeseen kovin perehtynyt.

22. no Vierailija

Eikö elimistö pyri ensin lämmittämään ruuan, että se voisi sitä sulattaa, Enpä usko, että kymmenasteinen hernekeitto muuttuu mahassa miksikään, jos se ei ensin lämpene.

23. no Vierailija

Sodassa kaverukset löysivät kylmää hernekeittoa kattilallisen, syödään tämä, toinen tokaisi. En jaksa, kun se on kylmää. Toinen söi sitten sitäkin enemmän ja oksensi, sitten toinen vastasi, että nyt minäkin voin syödä, kun se on lämmintä!

24. no Vierailija

taitaa olla madamella lämmin koppi?, kun ei tajua energian tarpeesta höykäsen pölähtämää...

25. Lillukka- Vierailija

No, niin kuin tuossa sanoin, eikös tässä keskustella normaali olosuhteista? Tuskin kenenkään täytyy tänäpäivänä syödä kymmenasteista keittoa muutoin kuin äärimmäisissä tilanteissa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri