Moraalinen dilemma. Mitä te tekisitte? (Sori, ei sisällä seksiä :D)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meen ja tuun kohta takas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meen ja tuun kohta takas

Vieras
Lainaatte kirjastosta kirjan, jonka on kirjoittanut lempikirjailijanne. Kirja on noin 20 vuotta vanha, ja hyvin harvoin lainassa. Lainatessa kirjaston kone ei tunnista kirjaa ollenkaan, ja kirjastovirkailija antaa kirjan sinulle ja sanoo, tuo takaisin kun olet lukenut. Tässä välillä kirjaston järjestelmään tehdään muutos, ja kirja joka on sinulla lainassa muttei virallisesti, poistetaan samalla kirjaston tietokannasta, koska se ei ole paikalla. Kirja on siis harvoin lainassa, ei suosittu, oman lempikirjailijanne (jonka kirjoja keräilette) kirjoittama teos.

Mitä te tekisitte?

Viette kirjan takaisin, ja selitätte tilanteen.

Viette kirjan takaisin, kerrotte tilanteen ja kysytte voisitteko ostaa kirjan, koska se on mennyt poistoihin joka tapauksessa (poistokirjan hinta 50 senttiä).

Pidätte kirjan itsellänne, ettekä palauta sitä enää kirjastoon.

Kyllä mä veisin sen takaisin ja kysyisin voinko ostaa sen. Jos vain pitäisin kirjan ilmoittamatta mitään niin se muistuttaisi minua aina siitä, että olen saanut sen "varastamalla" tai huijaamalla.. mikä tässä nyt olisi oikea sana kuvaamaan tilannetta.

Viette kirjan takaisin, kerrotte tilanteen ja kysytte voisitteko ostaa kirjan, koska se on mennyt poistoihin joka tapauksessa (poistokirjan hinta 50 senttiä).

Tosin mistä mä tiedän että se on mennyt poistoihin tässä välissä? Eli varmaan tyhmänä vaan palauttaisin enkä tajuaisi kysyä mitään. :D

Veisin takaisin ja kysyisin voinko ostaa sen, koska en enää muuten uskaltaisi mennä kirjastoon, kun pelkäisin että osun sen saman kirjastonhoitajan kohdalle ja se muistaa mut. :D

[QUOTE="eee";22990198]Veisin takaisin ja kysyisin voinko ostaa sen, koska en enää muuten uskaltaisi mennä kirjastoon, kun pelkäisin että osun sen saman kirjastonhoitajan kohdalle ja se muistaa mut. :D[/QUOTE]

Kirjastonhoitaja ei joko muista, tai välitä. Tapaamme usein :D

Huomasin, että kirja oli poistettu, etsiessäni haulla saman kirjailin toista teosta. Minä haluaisin siis mennä ostamaan kirjan, mutten tiedä kehtaanko ihan pokalla mennä ja kysyä, että eikö tämä ole nyt 50 senttiä kun tämä on poistettu ja tämä oli minulla. Odotan ainakin siihen asti, että tämä kyseinen virkailija palaa lomaltaan.

Tosin mistä mä tiedän että se on mennyt poistoihin tässä välissä? Eli varmaan tyhmänä vaan palauttaisin enkä tajuaisi kysyä mitään. :D

Se on poistunut tietokannasta, huomasin sen sattumalta. Kirjastossa tehtiin muutos järjestelmässä, ja ilmeisesti samalla tehtiin paljon poistoja, koska poistohylly on ihan kukkuroillaan. Yksi vaihtoehto on viedä se, ja olettaa että se menee poistohyllyyn ja noukkia se sitten sieltä. En tiedä miksi minua nolottaa mennä kirjan kanssa tiskille kysymään, että saanko ostaa sen.

Et ilmeisesti hoksaa miksi se on poistettu -koska se on 'kadonnut' eli virkailija ei varmaan muista, ovat tulkinneet sen varastetuksi. Toki mahdollista että olisivat poistaneet muutenkin. Mutta kysymykseen -menisin tietysti selittään tilanteen ja toisin esille, että mielelläni kyllä ostaisin sen itselleni.

Jos haluaisin kirjan palavasti, eikä sitä saisi enää esim. kirjakaupasta, menisin, kertoisin tilanteen ja sanoisin hukanneeni tai tärvelleeni sen, ja maksaisin tästä koituvat maksut. Ruikuttaisin että sehän oli jo poistettu ja eihän siitä kai kokohintaa tarvii.

Jos vain haluaisin sen, mutten mitenkään palavasti, tai sen voisi vielä saada kirjakaupasta, kävisin kysymässä että oliskohan semenossa poistoon. Kumpikaan tilanne ei hävettäisi mua yhtään.

Nuorena pöllin kirjoja estoitta kirjastosta, tästä on vähän huono omatunto tavallaan vieläkin. Toisaalta hyllyssäni on vieläkin niistä muutama...ja ne on rakkaita. Enää en pöllisi, on varaa ostaa ihan omaksi, vaikka sit vähän kalliimmallakin.

Yhteistyössä