Moraalinen ongelma, appiukon ja miehen suunnitelmat vaivaa mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hp

Vieras
Meillä on tilanne, että tarvitsemme kipeästi uuden auton, entinen ei käy meidän perheelle mitenkään, vaan on auttamattomasti liian pieni.

Taloudellinen tilanne on kuitenkin se, että maksimissan tonnin pystymme autosta maksamaan, ja sekin jo tekee tiukkaa, itse olen kotihoidontuella, ja mies töissä, mutta palkka ei päätä huimaa. Toimeen tullaan, mutta välillä saa vähän pihistääkin, jo ylimääräistä haluaa hankkia.

Sen verran pienet on tulot, että esim. rahotus yhtiöiltä olisi turha yrittää saada rahoitusta arvokkaampaan auton.

Nyt sitten appiukko on useaan otteeseen ehdottanut, että hän ostaisi rahoituksella auton, ja antaisi sen meille. toki itse maksaisimme lyhennykset ja muuta auton kulut, auto vaan olisi apen nimillä. N.5-10 tuhannen arvoisesta autosta on puhunut.
Ja jos tiukkaa tekisi, auttaisi appi lyhennyksissä.

Mies on innoissan suostumassa tähän, mutta mun mielestä on vähintääkin arveluttavaa. Tulee tunne, että käytän noita vasta velkajärjestelystä päässeitä eläkeläisiä hyväkseni :|
Toisekseen pelkään, että miehen sisko tuntee itsensä jotenkin vähempi arvoiseksi, kun hänelle ei ole edes ehdotettu tuollaista.

Mies innoissan katselee autoja, mutta mä en innostu :/

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?

siis vasta ja vasta, vuosi sitten on appi saanut nimensä kuntoon.

Mä vaan en ole 100% varma siitä, että onko meillä varaa, tässä kun on tulossa muitakin menoja joihin on pakko laittaa rahaa.

En lähtisi tuohon. Jos käykin niin, että ette saa maksetuksi, niin soppa on melkoinen. Jos teillä on säännölliset tulot, luulisi rahoituksen jotenkin järjestyvän.
Me ostimme ekan auton vanhempien rahoilla, kun ei haluttu pankkilainaa. Mutta siitä lainasta tehtiin kunnon paperit ja maksuaikataulu ja kaikki hoidettiin tosi tarkaan. Minulla myös kolme veljeä, eli senkin takia oli oltava tarkkana.

Jos appesi haluaa teitä auttaa, niin ottakaa toki apu vastaan.. kannattaa kuitenkin jutella miehesi siskon kanssa, että ei tule niitä kuuluisia sukuriitoja pikkurahan vuoksi... ja kaikki paperille todistajien kanssa, niin eipä sitten ole nokan koputtamista kellään

Yrittäisin saada oman rahoituksen autolle. Itse en missään nimessä lyhentäis mitään lainaa mikä olis anopin tai appiukon nimissä. Jos appiukon ehdotukseen ryhdytte niin paperille se että auto siirtyy teidän nimiin kun tietty summa on lainasta lyhennetty.

siis appi on omat velkansa pois maksanut.

Ja on kyllä myös laskenut, kuinka paljon kuussa hänellä olisi laittaa rahaa lyhennyksiin, jos meillä ei olisikaan varaa.

Ainoa ehto on ollut hänen puoleltaan, että mieheni lopettaa tupakoinnin. Ja tuohan on nyt ollut jo jonkin aikaa polttamatta.

Mies taas ei ymmärrä yhtään mun empistä. Hän kun on jo katsellut mikä olisi meille sopiva auto, ja apen kanssa puhuu auton ostosta lähes päivittäin.

Jos kieltäydyn kokonaan tästä kaupasta, saan sitten miehen vihat niskaan pitkäksi aikaa :( todennäköisesti myös appiukko loukkaantuu :/

Miten saan päätettyä mikä tässä on pienin paha :(

[quote="Lili77"Jos appiukon ehdotukseen ryhdytte niin paperille se että auto siirtyy teidän nimiin kun tietty summa on lainasta lyhennetty. [/quote]

Näin minäkin vaatisin eli vähintään sopimuksen kuviosta teidän ja apen välille. Kai olette jo tämän puolen miettineet?

En uskaltaisi luottaa apen lupauksiin. Jos hän on ollut velkajärjestelyssä, niin hänellä saattaa olla vaikeuksia hahmottaa raha-asioita. On helppo luvata, mutta sitten kun maksun aika tulee, niin se ei välttämättä onnistukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Toisekseen pelkään, että miehen sisko tuntee itsensä jotenkin vähempi arvoiseksi, kun hänelle ei ole edes ehdotettu tuollaista.

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?

Mistä tiedät, ettei häntä ole autettu muuten? Mun sisko sai aikoinaan ajokortin, mä taas sain joskus myöhemmin ostaa vanhempien auton ½hintaan. Sisko sai pyykkikoneen kun muutti omilleen, me saatiin muutamaa vuotta myöhemmin tiksikone kun vanha hajos. Ei se apu aina tule vanhemmilta samaan aikaan samassa muodossa.
Me pyydettiin itse autoa varten lainaa anopilta, ja toisaalta kun meillä on menny paremmin, on maksettu anopin ulko0maanm matka. Luonnollista, et perheessä autetaan toista sen mukaan, kenellä menee paremmin.

appi on ollut konkurssin takia ilmeisesti velkajärjestelyssä, en tiedä tarkemmin.
Mutta siis osaa kuitenkin raha-asiansa ihan kunnolla hoitaa näin muuten.

Mieheltä kysyin, kuulema äitinsäkin tykkää ajatuksesta.

Yhteistyössä