Motivaatio laihduttamiseen - miten saa pidettyä yllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihaläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laihaläski

Vieras
Hei vaan kaikille! Otsikko kertoneekin jo jotain... Olen siis entinen laiha, nykyinen "läski", jos asian noin radikaalisti voi ilmaista. Vajaan viiden vuoden sisällä painoa on tullut lisää n. 20 kg, tosin alun alkaen olin hyvin hoikka ja pituuttakin löytyy melkein 180 cm, joten en nyt tiedä voiko pahasti ylipainoiseksi sanoa.

Ongelmaksi voi sanoa että tiedän (tai ainakin luulen tietäväni) kaiken mahdollisen laihduttamisesta ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Syö terveellistä kotiruokaa (nälkään, ei mielihaluihin), herkut ja alkoholi pois tai minimiin ja edes kevyttä liikuntaa säännöllisesti. Edellämainituilla konsteilla olenkin saanut tiputettua n. 8 kg nopeastikin pois, todennäköisimmin ovat olleet nesteitä koska eihän läski tuossa ajassa ja helpolla tipahda.

"Ihme"dietit eivät ole olleet minun juttuni - koska uskon, että mainitsemillani yksinkertaisilla metodeilla tuloksia kyllä tulee. Mutta se ylläpitäminen... Valokuvat, peili ja vaakalukemat saavat terveelliset/normaalit elämäntavat hienosti alkuun, mutta jossain vaiheessa "innostus" lopahtaa ja palaan tv-tunnesyöpöttelyn syövereihin :/ Nimenomaan tunne- ja tylsyys-syöpöttely ovat ongelmiani, lisäksi voi mainita iltaisten viinilasillisten olevan esteenä laihtumiselle. Alkaa ajatusmaailma "huomenna aloitan kunnolla!" tms. ja jotenkin koko homma tyssää aina.

Te onnistuneet laihduttajat, miten saitte motivaation pidettyä yllä??? Kaikkea on kokeiltu - sali, lenkit, tanssiharrastus, motivaatio"taulu", kasviksia löytyy jääkaapista jne. VHH tai muitakaan sen kummoisempia konsteja en halua käyttää, koska uskon "kaikkea sopivasti" ts. syö ja juo vähemmän ja kuluta enemmän on ihan toimiva.

Auttakaas Leidit motivaatio-ongelmaan! :) Miten ihmeessä mielikuvan itsestään hoikkana ja tyytyväisenä kroppaansa saisi pidettyä yllä inspiroimaan ja toimimaan niin kuin tietää sen olevan hyväksi. Tämä ns. ylläpitäminen tuntuu olevan ongelmani - ei tiedonpuute tai (hetkittäinen) kova tahto laihtua....

Mäkin painiskelin vuoden vähän samanlaisten ajatusten kanssa kuin sä, mut sit kerta kaikkiaan vaan löysin sen motivaation laihtua. En nyt sano että tämä olis fiksu keino, mutta itsellä se lähti siitä, että ihastuin palavasti todella urheilulliseen mieheen ja halusin näyttää mahdollisimman hyvältä hänen edessään :D

Mulla ainakin kilojen tippumisen myötä motivoitumisesta on tullut helpompaa - kun näkee tuloksia, olo paranee niin hurjasti ja alkaa taas pitää itseään viehättävänä. Myös se vanhojen valokuvien katsominen häpeillen auttaa... :whistle:

Miten olisi tuollainen eilen prismadokumentissa mainittu elämäntapa, että söisit pari päivää viikossa tosi vähän? Kuulemma ihmiset ei sitten viitti niinä välipäivinä syödä sitä rakoa umpeen, ja jotenkin kai tottuvat syömään vähemmän. Sellaistakin olen nähnyt mainittavan, että iso aamiainen estää iltanapostelua.

Itse olen keskittynyt siihen, että opettelen nauttimaan siitä tunteesta, että tilanne on hallussa. Jos on namustelutarve, syön alkupalaksi sitä kasvikuntaa ja laitan ihan pikkuisen maapähkinävoita niille nokkaan - arvostan vaivattomuutta, koska himoissaan ei viitsisi nähdä vaivaa. Pääruuaksi muutama pala tummaa suklaata - kun se on tarpeeksi tummaa eikä kovin makeaa, sitä ei pysty sen enempää syömäänkään. Sitten jälkiruuaksi imeskelen turkinpippureita, saa suun makeaksi ilman että kaloreja tulee kauheasti. Kun menyy on valmiina mielessä, ei tartte ajatella sitä syntipuolta ollenkaan.

Eli syyllisyydentunteita ei tule oikeastaan yhtään, lainkaan. Jos jonain päivänä syönkin enemmän, ei haittaa kun valtaosa päivistä ollaan nätisti. Enkä koe luopuneeni oikeastaan mistään.

Omat vinkit:
- Heiaheiassa profiili, johon kirjaan liikkumiseni ja suunnittelen seuraavaa viikkoa. Asetan viikkotavoitteen (oma minimi 5 tuntia).

- Tajuaminen, että vatsalaukku on vain oman nyrkin kokoinen ja sen ylisyöminen tuo vain kiristävän olon. Siispä nyrkin kokoinen annos lautaselle ja se saa riittää (tai saisi riittää, kyllä tästä lipsutaan)

- Vatsan täyttäminen aterioiden välillä vihreällä teellä tai vedellä, jolloin mieliteot vähenee.

Heiaheiassa on minulla myös kavereita, jotka käyvät kannustamassa. Sama pätee missä vaan nettipalvelussa: kun tavoitteesta tekee julkisen, niin muiden tsemppi auttaa. (heiaheia on ihan ilmainen, siksi tartuin siihen itse).

Minulla hoikkana pysymiseen auttaa parhaiten lavatanssit. Kun tiedän, että olen menossa viikon päästä tanssimaan, niin se kummasti motivoi syömään vähemmän. En halua miesten käsien uppoavan läskien joukkoon, vaan halun tuntua timmiltä.

Talvikautena en juuri käy tanssimassa ja sen kyllä huomaa kropastani. Silloin mässytän herkkuja illat pitkät ja painoa kertyy. Keväällä skarppaan ennen kesälavojen aukeamista, jotta olen tansseissa taas hyvässä kunnossa. Muuta motivointikeinoa minulla ei ole antaa. Mikään muu ei ole tepsinyt minuun. Tai toinen keino on rakastuminen ja tuore parisuhde, mutta sitä ei voi käyttää, jos haluaa elää pitkässä parisuhteessa.

[QUOTE="vieras";28225123]Ihania vinkkejä :)[/QUOTE]

Ihania vinkkejä tänne tullut! :) Tuli heti parempi mieli, kun näitä vastauksia on lukenut...
Mukava huomata etten ole ainoa tämäntyylisen ongelman kanssa painiva. Niin monet laihdutukseen liittyvät keskusteluketjut tuntuvat olevan pelkästään pätemistä ja ilkeilyä täynnä olevia :(

PS. Itsekin katsoin yksi päivä Victoria's secrets -kuvia - täytyy sanoa että kauniita naisia ja ilo silmälle (vaikka olen hetero ;) ) ja todellakin toimivat motivaattorina...

Suosittelen myös juomaan paljon - siis esim. kahvia rasvattomalla maidolla, teetä, kivennäisvettä, Fun Light -mehua jne. Pitää vatsaa täydempänä.

Ja Valion vähäkaloriset mehukeitot on elämäni pelastus :D

Yhteistyössä