Mpr rokote 6 kk vauvalle matkaan vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippis"

Vieras
Olin lapseni kanssa 6 kk neuvolassa. Olemme lähdössä ulkomaille (espanja) ja tämän vuoksi terveydenhoitaja suositteli mpr rokotetta jo nyt. Seuraavat ovat sitten 1,5 v. ja 6 v, koska tämä alle vuoden ikäisenä otettu ei anna riittävää suojaa. Kyselen siis, millaisia oireita lapsenne ovat saaneet em. rokotteesta ?

Terveydenhoitajan mukaan voi nousta kuumetta ja tulla rokon oireita, kuten imusolmukkeiden turpoamista, silmien valon arkuutta jne.

Itse th:na pistin usealle 6kk täyttäneelle juuri noin mpr:n etuajassa. Vanhemmat olivat peloissaan kun olivat lukeneet sen olevan paha rokote ja täältäkin saat varmasti aika paljon kehotuksia olla ottamatta. Mutta noista minun asiakkaista kenellekään ei tullut erityisiä oireita. Joillekin nousi lämpö, se tuli yleensä vasta yli viikon kuluttua joten pistettiin hyvissä ajoin ennen matkaa. Pistokohdan arkuutta oli ollut, joka on hyvin tavallista.Ja tosiaan seuraava sitten normaalisti 1,5v.

Ehdottomasti sitä suosittelen, koska lennoilla ja muutenkin ulkomailla tuhkarokolle on mahdollista altistua. Siihen puoli vuotiaskin saa suojaa tuosta rokotteesta, niihin muihin se ei kunnollista suojaa anna yleensä, mutta tuhkarokkosuoja onkin tärkein matkaa ajatellen.

Eli me olemme lähdössä toukokuussa reissuun jolloin poika on juuri 6kk. Olemme vain muutaman päivän mutta kohdemaana on Kreikka niin th suositteli tätä MPR-rokotetta. Itse en noita rokotuksia sinänsä pelkää mutta enemmän sivuvaikutuksia. Lähdemme reissuun vajaa viikko rokotuksen ottamisesta eli toivotaan ettei tule mitään massiivisia kuumeiluita tms.