mrsa sairaalabakteeri

  • Viestiketjun aloittaja loinen
  • Ensimmäinen viesti
loinen
Jos on saanut tartunnan tästä bakteerista niin miten se vaikuttaa mahdolliseen raskauteen? Häviääkö bakteeri terveeltä ihmiseltä vai jääkö "loisimaan"....pitääkö mrsa:aa kantavan ihmisen suhtautua odotukseen jotenkin erityisesti???
 
Arkienkeli
MRSA saattaa vaikuttaa raskauteen ja erityisesti vauvaan, jolla vastustuskyky ei ole vielä parhaimmillaan, joten kehoitan kääntymään ehdottomasti lääkärin puoleen asiassa.
 
ffffff
MRSA ei häviä koskaan, vaikka ihminen itse olisi oireeton ja ns. "parantunut", mutta kun joutuu esimerkiksi sairaalahoitoon niin ihminen joutuu automaattisesti eristykseen. Aina. Vaikka siitä olisi 30 vuotta kun on ollut MRSA:n takia hoidossa.

Eli hus lääkäriin siitä, hyvä jos jo ennen raskautta ihmiset ymmärtäisivät tuommoisissa tilanteissa keskustella lääkärin kanssa.
 
loinen
Kiitos vastanneille.

Eräällä tutullamme vain todettiin tuo bakteeri ja olen ollut hänen kanssaan paljon tekemisissä. En vielä siis ole raskaana eikä vielä ihan hetkeen ole tarkoitusta yrittääkkään. Halusin vain vähän ennakkotietoja että kun alan raskautta suunnittelemaan niin täytyykö tämä mahdollisuus että sen bakteerin olisi saanut jotenkin huomioida. Tänään tosin selviää, että tutkitaanko myös minut jotta epäily saadaan suljettua - mutta eivät välttämättä tutki koska en mistään syystä kuulu riskiryhmään. Sen vuoksi olen asiasta huolissani että jos olen kantaja että miten se tosiaan voi vaikuttaa tulevaaan raskauteen kun itsekin netistä luettuani ymmärsin että se ei ihmiseistä häviä koskaan. Tämä vain vaivaa mieltä todella paljon.

Eli ei tässä nyt vielä hengenhätää lääkäriin ole :)
 
..........
MRSA kyllä häviääkin ihmisistä. Sen takia MRSA-positiivisia kontrolloidaan, kolmen negatiivisen näytteen jälkeen tulos todella on negat!! Ei siis kukaan ole tuomittu automaattisesti olemaan lopun ikäänsä MRSA-positiivinen ja aina sairaalassa käydessään eristyksissä...
 
ters
Alkuperäinen kirjoittaja loinen:
Kiitos vastanneille.

Eräällä tutullamme vain todettiin tuo bakteeri ja olen ollut hänen kanssaan paljon tekemisissä.
Todennäköisesti olet ollut myös muutaman muun kanssa tekemisissä, joilla se on, mutta jotka eivät sitä kerro, koska ei ole syytä kertoa - ellette te ole verienne kanssa kosketuksissa! Näin mulle annettiin ohjeeksi.

 
joskus asiasta jotain kuullut
mrsa-baksteeri voi poistua jos ihminen pääsee ns.puhdistushoitoon. hoito on rajuhko joten se on käsittääkseni mahdollista tehdä vain terveelle, hyväkuntoiselle aikuisille. sairaalabakteerikantoja monenlaisia (esim esbl joka pesii ulosteessa), joten eristystavatkin vaihtelee. mrsa pesii hengitysteissä joten eristystoimet sairaalassa ovat perusteelliset.
 
vierailija
Keskustelu on jo tosi vanha, mutta koska tämä tulee google-hausta hyvin korkealla haluan korjata pari juttua. MRSA ei ole pysyvä ja loppuelämän kestävä. Sen häätäminen voi olla hankalaa, mutta mahdollista.
Sitä on häädetty vastasyntyneiltä ihan menestyksekkäästi, joten ei parane vain terveiltä aikuisilta.

Itse sain mrsan jostain ( ei koskaan selvinnyt mistä, en ole hoitoalalla) ja sain tujakan antibioottikuurin ja kävin vuoden ajan kontrollikäynneillä testauttamassa on pöpö pysynyt poissa. On pysynyt, onneksi. Aiheutti muutaman kivuliaan paiseen, muuten ei vaikuttanut elämääni mitenkään. Merkintä MRSA- kantajuudesta on poistettu enkä ole terveydenhuollossa missään erityisasemassa.
 

Yhteistyössä