MS-tautia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolihuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolihuoli

Vieras
Mulla on ollut pidempään isovarvas melkein tunnoton. Oon ajatellut, että se johtuu jostain selkäongelmasta, joku hermo puristuksissa tms.

Nyt mulle on tullut ehkä viisi kertaa parin kuukauden sisään outo "huimaus", ja kirjoitan lainausmerkeissä koska se ei ole sellaista huimausta johon olen tottunut. Olen pyörtynyt elämäni aikana muutaman kerran, ja minulle huimaus on sellaista silmien pimenemistä. Mut nyt on tullut jotain muuta. Seison paikallani, ja tuntuu, että maa pettää tosi nopeasti jalkojen/jalan alta. Tunne on niin autenttinen, että säikähdän kamalasti ja sitten tilanne on ohi. Eli tosi nopeasti tuntuu, että jalka lähtee jonkun mukana luisumaan.

Näitä tulee harvoin, ne on nopeita. Ja en oikeastaan ole mitenkään superpeloissani mistään, mutta onko tässä joku mahdollisuus, että olisi ms-ensioireilua?

Ja tiedän, ettette ole lääkäreitä. Tai jos olette, ette voi sanoa näkemättä minua. Mutta joku ms-tautia sairastava voi vaikka jotain tietääkin...

Ota selvää sukusi terveystaustasta, josko sieltä löytyisi jotain.. kysele heiltä jos mahdollista... saattaa löytyä jtn ratkaisevaa myös perinnölliseltä puolelta.

Hoidin MS potilaita opintojeni aikana, sekä alkuvaiheessa olevia että edenneempiä. Olen ymmärtänyt, että juuri jalkojen pettäminen alta sekä huimaus olisivat heillä olleet ensioireita. Puutuminen yms kuuluu myös tuohon taudin kuvaan.

Kyseessä saattaa kuitenkin olla jotain aivan muutakin, joten varaa vastaanottoaika oman alueesi lääkärille, ja käy keskustelemassa asiasta. MS tautia voi olla hyvinkin vaikea diagnisoida alkuvaiheeessa, mutta älä jää tämän asian kanssa yksin, koska mitä nopeammin selvittävät oireiden syyn, sitä pikimmiten se saadaan kuriin.

Mulla oli melkein kaikki MS-tautiin sopivat oireet, mutta lopulta sitten ei ollutkaan MS-tautia. Eli älä huolehdi turhaan, voi olla muutakin, mutta toki kannattaa käydä lääkärissä.

iskiaksessa ei tarvitse olla kipuja vaan puutuminen voi olla ainoa oire. jos esim. istuu paljon, niin voi tulla oireita molempiin paikkoihin. niska ja hartiat aiheuttavat huimauksen. monella alkaa 30+ nuo oireet vaikka ennen olisi paikat olleet ok.

Ei luultavasti oo mäsää, mulla ainakin puutui ihan koko jalkaterä silloin alkuvaiheessa. Huimausta on, mutta se kestää pidempään ja on sellaista seiniä pitkin kävelyä jonkin aikaa. Tosin en tiedä liittyykö huimaus mäsään vai ihan niska-hartia ongelmiin. T.8v sairastanut

Tuntuu vaan jotenkin tyhmältä... Tunnoton varvas ja muutama muutaman sekunnin huimaus. Oon vähän enemmän sellanen pää kainalossa lääkäriin tyyppiä, enkä osaa oikein tuntea nyt tarpeeksi vakavaksi tätä asiaa :/

Okei, kiitos vastauksesta "mäsä" ja kaikki muutkin toki :)

On vaan niin vaikea tulkita netin oirelistoja (ei ehkä ees pitäisi...) kun sanotaan oireeksi vaikkapa huimaus. No mitä se sisältää? 3sek huimauksen, 10s vai viiden minuutin? Ja mikä on huimausta? Silmissä mustuminen, vai jalkojen kontrollin menetys? Ja menettääkö sen kontrollin oikeesti (jalat lähtee alta) vai tuleeko vaan tunne siitä niinkuin itsellä?

Ja sit puutuminen. Mulla puutuilee jalat ja kädetkin suht helposti, mut aina ne on puutuillut jos on istunut tai ollut huonossa asennossa. Miten sen tunnistaa epänormaaliksi.

Huoh. Ei tosiaan pitäisi itse leikkiä lääkäriä

Omasta kokemuksesta voin sen verran kertoa että jos minulla on pahenemisvaihe päällä niin ne oireet on ja pysyy. Esimerkiksi oikea jalka alkaa varpaista puutumaan ja etenee vaikka nyt sitten koko jalan mitalle viikon aikana. Jalka saattaa olla esimerkiksi kuukauden puutunut koko ajan jonka jälkeen se puutuminen alkaa pikkuhiljaa pakenemaan. Ja se oli sitten siinä. Ei minulla ainakaan ole ollut mitään hetkittäisiä, toistuvia puutumisia tai muita sellaisia.

puutuminen on sellainen oire, etta laakariin sen kanssa tulisi joka tapauksessa menna. jos kyse on selasta, niin ihan yhta lailla kuin etta olisi vaikka ms. turha odottaa pahenemista.

Mulla oli pitkään sellanen n. kämmenen kokonen puutunut ihoalue reidessä ja muutama vuosi sen jälkeen sitten puutui noi jalkapohjat ja muutamassa päivässä puutuneisuus nousi kropassa ylöspäin vyötärölle asti. Huimauksia oli jo silloin ja ne tulkittiin aina tasapaino-aistin tulehdukseksi. Nykyisin huimaa niin että on pari päivää tosi kuvottava olo. Kyllä se huimaus siis on yleensä pitkäaikaisempaa. Ja puutuilu varmaan ihan normijumitusta jostain syystä. Don't worry! :)

Niin, siis minulla on tunnoton varvas. Ei kai tunnoton ole sama kuin puutuminen? Mä oon jo ihan sekaisin tästä? Eikö puutuminen ole ihan normaalia? Jos istun pitkään ja nousen niin kyllä yleensä jompikumpi jalka on sen verran puutunut että saa vähän liikutella, että alkaa taas toimia.

edellinen siis vvv:lle

ja "mäsä", okei. Mutta mitäs jos toi mun puutunut varvas on vähän kuin sun puutunut reisialue :/ on ollut jo tosiaan pidemmän aikaa se.. Nyt alkanu toi huimaus. Ootko miten muuten pärjännyt sairauden kanssa? Tsemppiä toivotan!

Nojuu, eihän sitä varmaksi voi sanoa ettei ole..tää kun on niin yksilöllinen ongelmineen kaikilla. Tuntuuko esim kylmä tai kuuma vesi kipeältä osuessa varpaaseen? Mulla siinä reisialueessa ei periaattessa ollut tuntoa, mutta oli kuitenkin niin että vaatteet "sattuivat" ja kylmän ja kuuman tunto oli häiriintynyt. Jalkapohjien puutuessa taas kävely sattui. Just niin kun normaalisti istuis jalan päällä ja se puutuu tosi pahasti, se tunne ku veri lähtee taas kiertämään.

kokoaikainen tunnottomuus on ehdottomasti syy menna laakariin, samoin tilapaiset toistuvat tuntohairiot eli tilapainen puutuminen, joka ei siis tule huonosta asennosta, pistely, kihelmointi ym. jotka nekin voivat olla oireita vakavasta sairaudesta.

Nykyisin mäsää voidaan hoitaa melko tehokkaasti verrattuna vielä 10-vuotta sitten sairastuneisiin. On uusia lääkkeitä, jotka toimivat useimmilla tosi hyvin ja jatkuvasti tulee uusia lääkkeitä markkinoille. Mäkin sain tehokkaat lääkkeet just ennenku olisin mennyt tosi huonoon kuntoon.

Se vielä, että jos varvas vaivaa noin ja jostain syystä myöhemmin tulisi lisää oireita ja syyksi osoittautuisi mäsä, niin on hyvä olla lääkärissä merkintä tästä, saat nopeammin kela-korvauksen pistoslääkkeille. Tai aikaisemmin (8vuotta sitten) piti olla kaksi oirejaksoa kuvattuna, joiden perusteella kela myönsi korvattavuuden pistoslääkkeille. Voi olla että nykyisin riittää yksi selkeä..

"mäsä": ok, hyvä tietää. ja ehkä ei ois sitten mikään maailman aggressiivisin ms, jos näin kitkutellen tekee tuloaan... tai en tiedä voiko ms-taudista sanoa niin.

Mä soitin lääkäriin, ja ajanvarauksen täti aika tiukasti totesi, että kyllä se pelkkä varvaskin pitää tutkia. On vaan sellanen olo aina, et pidetään luulotautisena...

Mutta yksityiselle meen niin pääsen heti ti, ihan kiva.

Samaa mieltä olen, että kannattaa kyllä käydä näytillä. Eihän tuo tosiaan ihan normaalia ole..mutta silti epäilen ettei ole mäsää. Toivottavasti selviää pian ja tsemppiä! :)

[QUOTE="mäsä";29515113]Nykyisin mäsää voidaan hoitaa melko tehokkaasti verrattuna vielä 10-vuotta sitten sairastuneisiin. On uusia lääkkeitä, jotka toimivat useimmilla tosi hyvin ja jatkuvasti tulee uusia lääkkeitä markkinoille. Mäkin sain tehokkaat lääkkeet just ennenku olisin mennyt tosi huonoon kuntoon.

Se vielä, että jos varvas vaivaa noin ja jostain syystä myöhemmin tulisi lisää oireita ja syyksi osoittautuisi mäsä, niin on hyvä olla lääkärissä merkintä tästä, saat nopeammin kela-korvauksen pistoslääkkeille. Tai aikaisemmin (8vuotta sitten) piti olla kaksi oirejaksoa kuvattuna, joiden perusteella kela myönsi korvattavuuden pistoslääkkeille. Voi olla että nykyisin riittää yksi selkeä..[/QUOTE]

Juu taitaa riittää yksi oirejakso ja sitten se että näkyy magneettikuvissa aktiivisuutta. Itselläni oli n2v sitten näköhermontulehdus. Tänä päivänä ainut ihme juttu on jalkojen kihelmöinti! Siis säärissä nykii ja kihelmöi aina kun olen paikoillani. Kestänyt jo kuukausia ja häiritsee mutta en ole varma onko lääkäriasia. Jotenkin ajattelen että olis vaan selkä jumissa tms muuta vaaratonta, mutta voikohan liittyä ms?

Muistelisin pari vuotta takaperin, mulla puutui oikea ukkovarvas silleen jännästi. Oli siinä kaikkia muitakin oireita. Ja googlediagnosoin itselleni ms- taudin.

No myöhemmin tulikin sitten migreeni, jonka ensioireita oli mm. sormenpäiden puutuminen/ kihelmöinti.

Yhteistyössä