Mua ahdistaa ja kyllästyttää tuo jatkuva painostus siihen, että pitäisi olla AINAKIN 3v kotona per lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huooh

Vieras
Että minä olisin sitten 9v pois työelämästä. En todellakaan halua olla kolmea vuotta kotona, enkä koe olevani paras äitikään niin. 1,5v jokaisen kohdalle olen suunnitellut ja sen ajan kykenenkin hyvin hoitamaan lapseni syrjäytymättä täysin muusta elämästä.
En ymmärrä miksi minun pitäisi yhtäkkiä muuttua ihmisenä aivan erilaiseksi.

Valinnanvapaus, ei mitään helvetin kovaa painostista kiitos. Mua ei kiinnosta jos joku kotiäiti paasaa OMASTA halusta olla vaikka 5v kotona jokaisen lapsen kanssa.

Ihan naurettavaa vastakkainasettelua, ei hyväksytä kuin se oma. Yök, öäidit on liian yksinkertaisia tällaiseen keskusteluun.

Onneksi on pph:t ja sisarusryhmät joihin olen uskaltautunut 1,5.2v:n jättääkin hyvällä omatunnolla. :)

[QUOTE="Vieras";28118261]9 v? Sulla siis kolme lasta kolmen vuoden ikäeroilla?[/QUOTE]

Jep, emme ole kello kädessä hedelmöittyjiä valitettavasti. Mun pää kaipaa myös välejä niin että hetken ehdin opiskella tai käydä töissä. Olen todella hyvä äiti, koska mietin myös omaa jaksamista.

Anteeksi, siis kuka sinua painostaa? Miehesi? Sano hänelle, että jää itse kotiin. Yhteiskunta ei ainakaan, sillä juurihan äitejä yritetään saada nopeammin takaisin työelämään. Toiset äidit? Who cares??

[QUOTE="a.p";28118273]Jep, emme ole kello kädessä hedelmöittyjiä valitettavasti. Mun pää kaipaa myös välejä niin että hetken ehdin opiskella tai käydä töissä. Olen todella hyvä äiti, koska mietin myös omaa jaksamista.[/QUOTE]

Voit ollakin todella hyvä äiti, mutta kyllä se (todella) hyvän äidin kriteeri vähän muutakin vaatii kuin tuon mainitsemasi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;28118321:
Kotiäidit painostaa, koska eivät ole sinut oman valintansa kanssa. Se on sellaista piilosyyllistävää painostusta. :)

Sun kannattaa ihan ekaksi yrittää jotenkin parantyaa sun itseluottamusta,jos keran koet toisten piilosyyllistävän ja jopa painostusta..Terveellä itseluottamuksella ja-tunnolla varustettu ihminen ei tuollaisia murehdi,eikä mieti.
Tsemppiä.
:)

Kotiäidit tietävät, että alle kouluikäiselle kotihoito (harrastuksilla) on parasta. Ei meidän tarvitse painostaa ketään. Ne, jotka välittävät lapsensa parhaasta tekevät kyllä omalle perheelleen parhaat ratkaisut. Meille se on se ettei lapsia laiteta päiväkotiin tai perhepäivähoitoon.

Jos koet painostusta, koetko ehkä syyllisyyttä siitä että oma lapsesi joutuu olemaan päiväkodissa?

[QUOTE="Vieras";28118330]Voit ollakin todella hyvä äiti, mutta kyllä se (todella) hyvän äidin kriteeri vähän muutakin vaatii kuin tuon mainitsemasi.[/QUOTE]

Tottakai vaatii, mutta aikalailla sen kaiken muun pohja on äiti joka jaksaa ja on onnellinen. Ei katkera ja henkisesti väsynyt masennuksen partaalla itkevä ei-oma-itsensä.

Ei ihme kun noita perhesurmiakin tapahtuu, siinä on juuti sellainen kärsitynyt tilanne, kun ei kertakaikkiaan jaksettu enää.

Pihoilla näkee niitä umpiväsyneitä äksyileviä kotiäitejä, joiden todella olisi kannattanut valita toinen tapa, mutta kuvittelevat hampaat irvessä lasten nauttivat "kotihoidosta". :( Onneksi jaksavia ja ihaniakin kotiäitejä kuitenkin näkee, että ei yleisetä. :)

[QUOTE="mona";28118346]No mä en tunne ketään joka ois joka lapsen kanssa yli3vuotta ja harva ees kolmea. 2vuottakin lapsen kanssa kotona on jo tosi hyvä..[/QUOTE]

En minäkään, ehkä johtuu siitä että "piirini" on ns akateemiset piirit ja korkeammin koulutetuissa perheissä lapset aloittavat päiväkodin aikaisemmin. :)
Eipä se ainakaan huonoa kerro meistä. ;)

Painostus menee molempiin suuntiin, kotiäitejä painostetaan töihin, "uraäitejä" syyllistetään työssäkäynnistä. Kuka sellaisessa voittaa..?

Meillä on niinpäin että minä käyn töissä, kohta molemmat, silti lapset on kotona. Huvittaa välillä kun tiettyjen yksilöjen naamasta näkee ettei ne tiedä mitä kohtaa pitäisi lähteä haukkumaan kun ei oikein saa tartuttua vaikka varmasti lapset tästäkin kärsii :D

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="a.p";28118273]Jep, emme ole kello kädessä hedelmöittyjiä valitettavasti. Mun pää kaipaa myös välejä niin että hetken ehdin opiskella tai käydä töissä. Olen todella hyvä äiti, koska mietin myös omaa jaksamista.[/QUOTE]

Voihan isäkin olla kotona.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Kotiäidit tietävät, että alle kouluikäiselle kotihoito (harrastuksilla) on parasta.

Tää on kyllä niin paksua bullshittiä, ettei mitään määrää :D Lapset on yksilöitä ja jokaisen perheen tilanne on omanlaisensa. Tässäkään asiassa ei ole olemassa mitään yleispätevää sääntöä, joka pätisi kaikkiin lapsiin ja kaikkiin perheisiin.

(Joo, alkup. kommentti on tod.näk. provo, koska noin daijuja ihmisiä ei toivottavasti oikeasti ole olemassa...)

Kolme vuotta kotona työelämän ulkopuolella on todella vähän aikaa käytössä ollut ylellisyys. Aikaisemmin naiset teki sekä navettatyöt että hoitivat lapset. Isovanhemmat jne samassa pihapiirissä tai taloudessa asuvat auttoivat lastenhoidossa ja lapset olivat paljon nykyistä pienempinä paljon enemmän keskenään.

Ihan tervepäisiä meistä kasvoi. En sitten tiedä kasvaako niin, että äidit eristetään yhteiskunnan ja työelämän ulkopuolelle kolmeksi vuodeksi. Joillekin kotihoito on hyvä valinta, mutta minusta ensisijaisesti pitäisi parantaa päivähoitomuotoja muuten ettei tarha tai perhepäivähoito olisi pienelle lapselle niin rankka paikka.

Minua ärsyttää tässä jankkauksessa sekin, että nimenomaan ÄIDIT ovat tukkanuottasilla. Yli vuoden-puolentoista ikäiselle isä on aivan yhtä hyvä hoitaja, mutta silti jopa isien työpäivän jälkeinen kodin ulkopuolella vietetty vapaa-aika otetaan ikään kuin "annettuna". Tai isyysloman/isäkuukauden käyttäminen ihan muualla kuin kotona lasten kanssa.

Voisivatkohan suomalaiset lapset paremmin, jos me käyttäisimme edes puolet siitä energiasta, jonka nyt käytämme toistemme mollaamiseen, vaikkapa juuri omalle perheelle optimoitujen ratkaisujen miettimiseen? ;) Kas kun vaihtoehdot eivät ole pelkästään 24/7 lapsissa kiinni oleva väsynyt kotiäiti kymmenen vuoden ajan tai vauvan lykkääminen päiväkotiin aamusta iltaan maanantaista perjantaihin huutamaan. Aina ja jokaisella ei ehkä vaihtoehtoja ole, mutta usein niistä ei myöskään ole otettu selvää.

Jaa, mua ahdistaa taas se, että painostetaan jatkuvasti ettei äitit sais olla enää kotona sitä 3 vuotta. En oo kyllä ikinä ketään ystävää, tuttavaa tai tuntematonta painostanu tai edes kommentoinu millään muotoo hänen lapsensa hoitoon viemisestä.

Miksi ihmeessä sinun - tai kenenkään muunkaan - pitäisi ahdistua jonkun aivan ulkopuolisen ihmisen louskutuksista, miten teidän perheessä asioiden pitäisi mennä ja mitä teidän pitäisi tehdä, koska - eiväthän he sitä tiedä.

Itsehän sinä omat voimavarasi tiedät ja tunnet, itse sinä myös tiedät perheesi kapasiteetin. Älä suotta mittaa itseäsi muiden silmin - joo, onhan se vaikeaa kyllä kun sitä arvostelua tulee ovista ja ikkunoista mutta anna tulla! - pääasia on se, että pystyt olemaan sinut valintojesi kanssa ja että sinun on hyvä olla. Muiden sanomisilla ja hajatelmilla ei ole loppupeleissä niin mitään merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;28118321:
Kotiäidit painostaa, koska eivät ole sinut oman valintansa kanssa. Se on sellaista piilosyyllistävää painostusta. :)

Miksi työssäkäyviä äitejä sitten ahdistaa painostus jos he ovat sinut omien valintojensa kanssa.

Jatkuvaa narinaa siitä kun minua syyllistetään tai kun nuo muut tekee niin tai näin. Syyllistämistä ja uhriutumista, missä ihmeessä on jokaisen vastuu omasta elämästään ja oman perheensä hyvinvoinnista.

Mitä tarkoittaa 3vuotta kotona?
Siis äiti ei käy päivääkään töissä ja lapset ei ikinä edes naapurin tätillä/sukulaisella hoidettavana? On aika yksinäistä täällä meidän hyvinvointivaltiossa jos ei edes sosiaalisiasuhteita sen vertaa saa aikaiseksi!

Mitä tarkoittaa 3vuotta kotona?
Siis äiti ei käy päivääkään töissä ja lapset ei ikinä edes naapurin tätillä/sukulaisella hoidettavana? On aika yksinäistä täällä meidän hyvinvointivaltiossa jos ei edes sosiaalisiasuhteita sen vertaa saa aikaiseksi!

Idioottimaisin vastaus tässä ketjussa. Mitä se tarkoittaa-no yksinkertaisesti sitä että äiti keskittyy lapsiin, haluaa hoitaa OMAT lapsensa kotona, on tehnyt sellaisen valinnan. Miksi silloin samanaikaisesti pitäisi käydä työssä? Jonkunhan pitää ne lapset kuitenkin hoitaa,vai onko sinusta se tarhatäti parempi äiti kuin sinä itse?
Varmasti osataan saada aikaiseksi sosiaalisia suhteita JOS halutaan, mutta miten se edes liittyy tähän asiaan?Mitä pahaa siinä on että äiti ei käy "päivääkään töissä" sen kolmen vuoden aikana?Mitä niin ihmeellistä siinä työssäkäymisessä oikein on?
Teillä työnarkomaaneilla on mennyt pasmat pahasti sekaisin. Palvokaa nyt mielummin sitä omaa lasta kuin työssäkäymistä.Miksi helvetissä jonkun naapurin tädin pitäisi hoitaa minun lapsiani???

Yhteistyössä