Mua ahdistaa, miten tähän pitäis suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut äiti

Vieras
Eskari-ikäinen poika on alkanut kirjoittelemaan paperille liudan kirosanoja sekä lausetta "papan iso pippeli" . Yhdestä paperista löysin tekstin "minä voin nuhia". Siis en tiedä mitä lapsi on tuolla tarkoittanut mutta oma pääni kääntää sen kyllä tiedätte kyllä mihin suuntaan. Ja tiedoksi, olen ollut yh koko lapsen elämän ajan, joten minulta eikä kotoamme ole tuommoisia kuullut tai oppinut. :/ Mua ahdistaa ihan hirveästi. Miksi? Onko tuo normaalia?

Vanhempani ovat eronneet isäni alkoholinkäytön takia, joten lapsi ei ole pitkiin aikoihin tavannut pappaansa, josta on kyllä aina muuten tykännyt paljon. Isäni ei ole humalassa koskaan ollut aggressiivinen, vaan ennemminkin lempeä ja jaksaa puuhastella lasten kanssa kaikenlaista. Isäni nykyinen naisystävä on isäni ikäinen, samoin vanhempani olivat suunnilleen saman ikäisiä. En pystyisi uskomaan isästäni mitään pahaa.. mutta mua ahdistaa nuo pojan kirjoittelut. Miksi se tuommoisia kirjoittelee? Jotain omaan kasvamiseen liittyvää..kö?

Ahdistaa niin että kohta pääsee itku. Auttakaa.

ehkä se sillä tavalla haluaa kertoa sulle papastaaan jotain. Jos pappa on kieltänyt kertomasta, niin toi on se kanava. Lapset yrittää monesti käyttää jotain kiertotietä jos haluavat apua hätäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ehkä se sillä tavalla haluaa kertoa sulle papastaaan jotain. Jos pappa on kieltänyt kertomasta, niin toi on se kanava. Lapset yrittää monesti käyttää jotain kiertotietä jos haluavat apua hätäänsä.

Nii-i. Mutta tosiaan tästä on ainakin vuosi aikaa kun viimeksi ovat nähneet. Kun vanhempani olivat yhdessä, vietimme enemmän aikaa yhdessä. Aiemmin ei poika ole tuommoisia kirjoitellut tai sanonut. Miksi nyt? Enkä ole koskaan huomannut isästäni mitään outoa, tai siihen viittaavaa. Minulla on pikkuveli, enkä todella ole huomannut että hänelläkään mitään sen suuntaisia traumoja olisi.
:(

Olisiko voinut kuulla isommilta pojilta noita sanoja ja ei edes tiedä mitä oikeasti tarkoittaa. Meidän pojalla oli yhteen aikaan (noin 1-luokalla) sellainen "tapa" että kirjoitteli kirosanoja esim. vihkoonsa. Otin asian puheeksi ja tiettävästi lopetti sen. Oli vain ollut "kivaa" osata isojen poikien sanoja...

Ota perheneuvolaan yhteyttä ja käytte pojan kanssa siellä yhdessä. Parempi varmasti selvittää tuo asia, jos kuitenkin pojalla on jostain syystä paha olla. Tietysti saattaa olla toisilta kuultuja juttuja, joita kirjoittelee paperille, nyt kun osaa. Minä itse en jättäisi asiaa noin vaan kiikuttaisin johonkin, jossa asiaa selvitettäisiin hiukan tarkemmin.
Olen itse käynyt tyttäreni kanssa perheneuvolassa ja saimme sieltä paljon apua. Ihania ammattitaitoisia ihmisiä, joilla lempeitä keinoja saada lapsi "avautumaan" vaikeista asioista.

Ehkä poikasi muistaa, että papalla on isompi pippeli ja asia alkaa ehkä kiinnostamaan häntä. Minä piirtelin vähän tuota vanhempana kuvia, kun aihe kiinnosti minua. Asiaan ei välttämättä siis liity mitään pahaa. Luonnollista kiinnostumista aiheeseen.

Juttele lapsesi kanssa asiasta. Ilman ahdistuneisuuden tunnetta, koska lapsesi voi vaistota mielentilasi ja luulee, että sinulta pitää salata jotain aiheeseen liittyvää vaikkei salattavaa olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äiti;19627322:
Ota perheneuvolaan yhteyttä ja käytte pojan kanssa siellä yhdessä. Parempi varmasti selvittää tuo asia, jos kuitenkin pojalla on jostain syystä paha olla. Tietysti saattaa olla toisilta kuultuja juttuja, joita kirjoittelee paperille, nyt kun osaa. Minä itse en jättäisi asiaa noin vaan kiikuttaisin johonkin, jossa asiaa selvitettäisiin hiukan tarkemmin.
Olen itse käynyt tyttäreni kanssa perheneuvolassa ja saimme sieltä paljon apua. Ihania ammattitaitoisia ihmisiä, joilla lempeitä keinoja saada lapsi "avautumaan" vaikeista asioista.

Hyi hyi.. Älkää ihmeessä menkö neuvolaan, kohta se laps viedään pois ku keksitää jotain että sillä on huono olla kotona, tai si ne keksii rokottaa sen jotai isän pahaa oloo vastaa.. THL:llä on yks syöpä täs yhteiskunnas.. Rokottees täynnä alumiiniä.. Juttele jonkun läheisen kanssa asiasta ja toki lapsen itsensäkkin kanssa, esim. paras ystävä....

PS. Nämä on melko normaaleita asioita lapsilla, ei kannata huolestua liikaa.. huolehdi vaan ettei sille tungeta lääkkeitä tähän..

Ehkä poikasi muistaa, että papalla on isompi pippeli ja asia alkaa ehkä kiinnostamaan häntä. Minä piirtelin vähän tuota vanhempana kuvia, kun aihe kiinnosti minua. Asiaan ei välttämättä siis liity mitään pahaa. Luonnollista kiinnostumista aiheeseen.

Juttele lapsesi kanssa asiasta. Ilman ahdistuneisuuden tunnetta, koska lapsesi voi vaistota mielentilasi ja luulee, että sinulta pitää salata jotain aiheeseen liittyvää vaikkei salattavaa olisikaan.

Siis juurikin näin.. Ei syytä huoleen, juttelet lapsen kanssa ja vaikka jonku kaveris mut parempi vissii pitää noi viranomaset toistaseks pois kuvioista, itsekkään en kyl tarttuis heti niihin..

PS: vähä myöhäs tullu kannanotto, ja asiatkin varmaan on jo korjaantunut..

Yhteistyössä