Mua epäiltiin äsken meidän lähikaupassa myymälävarkaaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Melissa"

Vieras
Olemme iät ja ajat käyneet jo muutaman vuoden tuossa lähikaupassa. Asumme pienessä pitäjässä jossa asukkaita n. 2500. Minut tunnetaan kaupassa kasvoilta ja muutenkin.
Äsken kävimme ostamassa mieheni kanssa ruokaa isot ostokset ( maksoi n. 100e ) niin itse kauppias tuli toisen myyjän paikalle kassalle ja käski avata kauppareppuni. Järkytyin ja ihmettelin että mitä ihmettä. Repussa ei ollut kuin yksi kestokassi ostoksia varten ja itse reppu oli muuten tyhjä. Kysyin että onko joku sanonut jotain, miksi hän halusi nähdä reppuni. Vastaukseksi kauppias sopersi että elintarvikkeita on hävinnyt ja pääasiassa nuoria/teinejä on jäänyt kiinni. Niin miten se minuun liittyy, olen yli kolmekymppinen raskaana oleva ihminen. Ovat kuulemma tehostaneet reppujen tarkistuksia. Nyt tulee melkein kirosanoja. Olen rehellinen ihminen enkä ole koskaan mitään mistään varastanut. Tuohon kauppaan tuhlannut rahojani tuhansia euroja muutaman vuoden varrella ja tämäkö on kiitos?!
Sanoin kauppiaalle että minulla ei ole tarve varastaa, ostan ruoani rahalla. Ei helvet** miten nöyryyttävää ja loukkaavaa. Tämä on pieni paikka ja äkkiä alkaa huhut kulkemaan kun ihmiset katselivat silmät selällään kun kauppais penkoi reppua. Mitä voin tehdä? Laitoin sähköpostilla palautetta jo kyseiseen kauppaan mutta tuntuu että minua on loukattu sen verran pahasti että jotain muutakin täytyy tehdä.
Ottaa niin päähän että mulle tälläinen epäluottamuslause pistettiin ja täysin ilman syytä! Eikä ukko edes anteeksi pyytänyt vaikka eipä tuo olisi mitään auttanut..

Noi on hankalia tilanteita. Kauppiaan silmissä kuka tahansa voi olla se varas. Olen itse ollut ruokakaupassa töissä ja vartioiden mukaan yksi suurimmista varas ryhmistä on nimenomaan keskituloiset nuoret perheenäidit. En nyt tarkoita että olisit varas, uskon kyllä että olet rehti kansalainen, mutta kauppias ei voi sitä päällepäin nähdä. Millä perusteella tutkittavat pitäisi valita jos ei satunnaisesti? Jos siis varkaat eivät ole tunnistettavissa... Muista että poliisi on ainut joka saa oikeasti tutkia tavarasi. Toki on miellyttävämpää että näytät vapaaehtoisesti. Vartija saa tutkia tavarasi VAIN silloin kun he ovat itse nähneet varkauden tapahtuvan

Inhottava tilanne jos vielä juorut lähtee liikkeelle, mutta asiakaspalaute riittänee ainakin tässä vaiheessa. Jospa odottaisit mitä siihen vastataan ennen kuin hätiköit. Ja yirtä nousta tilanteen yläpuolelle ja olla välittämättä mitä muut sinusta puhuvat.

Kyllä munkin mielestä on tökeröä ilman epäilystä pistokoetyyliin alkaa tutkimaan asiakkaiden tavaroita. Että ymmärrän sinäänsä hyvin tuohtumuksesi.

Toki myös ymmärrän sen, että kauppiasta harmittaa kun tavaraa katoaa. Ja ketään ei voi oikein ulkonäön perusteella pitää syyllisenä/syyttömänä. Voihan se vaikka olla että kaupasta on kadonnut nimenomaan jotain pilttiä/tamponeita/hygieniatuotteita tms. joka saisi sinut kuulumaan epäiltyjen listalle.

Mutta kaikenkaikkiaan jotenkin tökerösti toimittu tilanteessa ja ennenkaikkea se, ettei edes anteeksi ole pyydetty.

Minä sanoisin kauppiaalle, että mitäpä jos hommaisi kunnon valvontakamerat, joita seuraamalla voisi sitten pysäytellä niitä OIKEASTI tavaraa pihisteleviä. Toki voit vaihtaa kauppaakin jos et sulata kauppiaan toimia.

Mä yleensä vilautan reppuni/kassini kassalla ihan ilman erillistä pyyntöäkin. Ja se vissiin monessa kaupassa on toivomuskin, "avoin kassi, luottamuspassi" tai "avaathan laukkusi kassalla"...

Ymmärrän kauppiasta. Sun nolostuminen on turhaa.

Ja iällä ei muuten ole mitään tekemistä varastelun kanssa. Omassa lähikaupassa asioi vanhempi rouva, varmaan yli 70v jo, ja melkeinpä joka kerta narahtaa näpistyksestä. Rahaa kyllä on, mutta tapahan tuo jo on. Eikä ole mikään höpsähtänyt mamma :)

Itse ymmärrän täysin kauppiasta. Ja mielestäni sinun reagointisi on liioiteltu, taidat suuttua herkästi muistakin asioista. Jos ei ole mitään salattavaa niin miksi ei voisi auttaa "tuttua" kauppiasta ja näyttää vapaaehtoisesti sitä kassia. Ei ole varmaan kauppiaallekkaan helppoa pyydellä tuollaisia. Itse olen ollut vuosia kaupanalalla töissä ja kyllä tosissaan sai välillä keksiä keinoja narauttaa varkaat.

Vähän ylireagointia ap:lta ehkä. varkaita on kaikista ikä- ja sosiaaliluokista, eikä se raskausmaha autuaaksi tee. Monet varastavat vaikka rahaakin on. Kauppiaalla on oikeus pyytää nähdä laukkuihin, lukeehan melkein kaikkien kauppojen kassalla että varaudu vilauttamaan repun sisältöä. Itseltäkin on joskus pyydetty näyttämään mitä selvästi painavassa repussa/muovipussissa on, enkä koe noloksi sitä myyjälle raottaa ja jatkaa ostosten tekoa.

Ymmärrän kyllä molempia. Kauppiaan on pakko tehdä jotain kun tavaraa vain katoaa.
Mutta en oikein tiedä mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Kyllä varmaan ainakin jonkin aikaa kävisin muualla ostoksilla, onhan tuo nöyryyttävää. Kuitenkin ovat keskenään keskustellet ja tulleet siihen tulokseen että tuo raskaana oleva "näyttää varkaalta"...

Yks tuttu kerran heitettiin marketista pihalle kun hän kuulemma on joskus aiemmin riehunut tuulikaapissa ja rikkonut lasipulloja. Siinä ne vartijat syyttivät häntä pokkanaan muiden asiakkaiden silmien edessä. Tietenkään hän EI ole noin tehnyt, mutta joku oli tunnusmerkeiksi kertonut silloin aikanaa että pitkä, kalju mies jolla on tumma takki ja farkut, ja nämä tunnusmerkit sopivat tälle tutulle :rolleyes:
Hän ei ole sen jälkeen kyllä siinä kaupassa käynyt, onneksi täällä meilläpäin on 3 markettia joista saa valita.

törkeetä toimintaa. asiallista olis ollu kassalla sanoa, että näytätkö reppusi, ei siihen olis kauppiasta avuksi tarvittu. vaihtaisin kauppaa ja kirjoittaisin asiasta lehteen asiallisen ilmoituksen asiasta. huhut lähtee todellakin hyvin helposti liikkeelle pienellä paikkakunnalla

Siis jos ne on tehostaneet laukkujen katsomista niin mikä on ongelma? Sillo ne tekee sitä monille muilleki eikä vaan sulle.

Ymmärtäisin tuohtumuksen jos ne olis leffojen tyyliin paiskannu sut poliisiautoa vasten kintut levällään ja osoittanu aseella ja huutanu et sua epäillään rikoksesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30569247:
törkeetä toimintaa. asiallista olis ollu kassalla sanoa, että näytätkö reppusi, ei siihen olis kauppiasta avuksi tarvittu. vaihtaisin kauppaa ja kirjoittaisin asiasta lehteen asiallisen ilmoituksen asiasta. huhut lähtee todellakin hyvin helposti liikkeelle pienellä paikkakunnalla

No ei nyt naurettavuuksiin tarvi mennä :D kirjoittaa lehteen, hah.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30569269:
no täällä on yks kauppias joutunut pyytämään lehdessä julkisesti anteeksi epiäilyjään, eikä siinä todellakaan ole mitään naurettavaa

Hajoaako jonkun elämä oikeasti jo epäilyyn :D kuinka huono itsetunto sellaisella ihmisellä onkaan.
Erehdyksiä sattuu ja niihin ei helvetti sentään kukaan kuole, siis tälläisiin erehdyksiin.

On se kumma, että kauppias ei saa huolehtia elinkeinostaan.

Kauppias toimi todella kömpelösti. Olipa asiakas varastanut tai ei, niin tarkastukset tehdään aina sivummalla kuin kassalla kaikkien töllisteltävänä. Etenkin, jos olet uskollinen asiakas ja kauppa on tuttu.

Tosin, jos kauppias pyytäisi anteeksi, niin hän myös myöntäisi pitäneensä sinua varkaana. Hän voisi käyttää ilmaisua väärinkäsitys ja antaa vaikkapa kahvipaketin henkisenä korvauksena- sekä pelastaa sinut takaisin asiakkaakseen.

Kauppiaasi, jos kuuluu isompaan ketjuun, saa kyllä koulutusta työhönsä. Joten jos hän tuolla tavoin hyökkäilee kassoille on hänellä pian sinun lisäksesi muitakin suivaantuneita asiakkaita.

Älä käy siellä enää. Aivan tollo kauppias.

[QUOTE="katten";30569291]Kauppias toimi todella kömpelösti. Olipa asiakas varastanut tai ei, niin tarkastukset tehdään aina sivummalla kuin kassalla kaikkien töllisteltävänä. Etenkin, jos olet uskollinen asiakas ja kauppa on tuttu.

Tosin, jos kauppias pyytäisi anteeksi, niin hän myös myöntäisi pitäneensä sinua varkaana. Hän voisi käyttää ilmaisua väärinkäsitys ja antaa vaikkapa kahvipaketin henkisenä korvauksena- sekä pelastaa sinut takaisin asiakkaakseen.

Kauppiaasi, jos kuuluu isompaan ketjuun, saa kyllä koulutusta työhönsä. Joten jos hän tuolla tavoin hyökkäilee kassoille on hänellä pian sinun lisäksesi muitakin suivaantuneita asiakkaita.

Älä käy siellä enää. Aivan tollo kauppias.[/QUOTE]aika usein on kuulunut kaupalla kuulutus, jos jonkun kassi on kehotettu avaamaan tai hälyttimet alkaneet soida aiheetta, niin että äskeinen hälytys oli väärä

Kyllähän nykyään useissa pikkukaupoissakin on toivomuksena, aivan kirjoitettuna kassalla, kassin/repun tms avaaminen :) Enkä ihmettele.. lähivaltsussa viimeksi taas pikkupojat tunkivat takkinsa uumeniin jotain keksejä ja yksi aiemmin (ehkä äidin toivomuksesta) tunki jotain kasvorasvaa taskuunsa. Olisin käräyttänyt muutoin mutta.. olivat vähän ns.tummahipiäisiä ja olisin taas saanut jonkun rasistin maineen jos varsinkin lapsia olisin syyttänyt. Joten toivottavasti jäävät kiinni joku pvä omineen. Ne taskut ja takin sisus huom kauppiaat!!

Ei tuosta kannattaisi ottaa nokkiinsa. Se, jolla ei ole salattavaa myös näyttää reppunsa hyvillä mielin :D Tuskin toiste pyytävät enää. Tietysti sen olisi voinut hienotunteisemminkin tehdä..

Kaikenlaisia kauppiaita on, mutta tuollaiset idootit menettävät jatkuvasti hyviä asiakkaita, jotka voivat tuottaa tuhansia euroja vuodessa. Tyhmyys on siis pois kauppian omasta pussista.

No jaa. Ei mun mielestä aloittajan tarvitse tässä alkaa asiaa kauppiaan kannalta ajattelemaan ja ymmärtämään. Mä vaihtasin kauppaa ja se siitä. Veisin ne tuhannet euroni vaikka toiseen pitäjään. Siinäpä kauppiaalle miettimistä. Sen lisäksi, että hävikkiä syntyy niistä varkaista, niin myös siitä, että perusteettomasti epäillään asiakasta. Se on kauppiaalle oikein.

Mä en ikinä esittele mun kassin sisältöä kenellekään. Enkä ala sitä esittelemäänkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tartte ymmärtää;30569374:
No jaa. Ei mun mielestä aloittajan tarvitse tässä alkaa asiaa kauppiaan kannalta ajattelemaan ja ymmärtämään. Mä vaihtasin kauppaa ja se siitä. Veisin ne tuhannet euroni vaikka toiseen pitäjään. Siinäpä kauppiaalle miettimistä. Sen lisäksi, että hävikkiä syntyy niistä varkaista, niin myös siitä, että perusteettomasti epäillään asiakasta. Se on kauppiaalle oikein.

Mä en ikinä esittele mun kassin sisältöä kenellekään. Enkä ala sitä esittelemäänkään.

Tää on tätä loistavaa logiikaa. Jos kauppias on törppö niin on. Mutta tartteeko myyjien siitä kärsiä? Jos kehotetaan viemään rahat muualle?

Mätämunia mahtuu maailmaan. Antaa heidän olla. Nää kostotoimenpiteet on lähinnä samantasoista "minäpäs-sinäpäs" hommaa joka ei pitäisi olla enää aikuisen immeisen käytöstä. On sitten eriasia jos koko myymälän henkilökunta seisoo sun takana ja jokainen vuorollaa syyttää varkaaksi. En mä kauppaani yhden tollon takia vaihda.

Yhteistyössä