Mua epäiltiin äsken meidän lähikaupassa myymälävarkaaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kävin "tunnollisesti" S-marketissa monet vuodet ruokani ym ostamassa, koska se oli mukavasti työmatkan varrella. Huomasin että minua seurasi joku mieshenkilö en pitkään aikaan tajunnut että hän on myymäläetsivä, meni siis monta viikkoa ennen kuin asian
ymmärsin, se oli shokki todella. En ole koskaan varastanut, ei kuulu tapoihin! Tämä myymäläetsivämies opetti muutkin kollegansa minua seuraamaan, se oli aivan hirveää aikaa. Ensin lohdutin itseäni ajatuksella että seurtkoon vaan niin oikeat varkaat saa rauhassa näpistellä, mutta en kauaa pystynyt jäämään tohon tilaan, minulle tuli ihan kauhea olo. olin henkisesti aivan hajalla, yöunet menivät, päivällä ajatus oli koko ajan pinnassa, itkukin kurkussa. No sitten lopetin tuossa kyseisessä myymälässä käymisen kokonaan, mutta meni monia vuosia ennenkuin sain tuolta kokemukselta mielenrauhan, vaikka vieläkin se joskus käy mielessä muutta en enää tuosta hermojani menetä. Tulee mieleen silti että miten joku voi pilata toisen elämän noin,
luulisi että kun menin kassan kautta joka kerta ja etsivä tämän näk,i niin jättäisi sitten rauhaan, eipä hänellä tainnut olla kuitenkaan ammatillista silmää erottaa rehelliset asiakkaat varkaista.

Kävin "tunnollisesti" S-marketissa monet vuodet ruokani ym ostamassa, koska se oli mukavasti työmatkan varrella. Huomasin että minua seurasi joku mieshenkilö en pitkään aikaan tajunnut että hän on myymäläetsivä, meni siis monta viikkoa ennen kuin asian
ymmärsin, se oli shokki todella. En ole koskaan varastanut, ei kuulu tapoihin! Tämä myymäläetsivämies opetti muutkin kollegansa minua seuraamaan, se oli aivan hirveää aikaa. Ensin lohdutin itseäni ajatuksella että seurtkoon vaan niin oikeat varkaat saa rauhassa näpistellä, mutta en kauaa pystynyt jäämään tohon tilaan, minulle tuli ihan kauhea olo. olin henkisesti aivan hajalla, yöunet menivät, päivällä ajatus oli koko ajan pinnassa, itkukin kurkussa. No sitten lopetin tuossa kyseisessä myymälässä käymisen kokonaan, mutta meni monia vuosia ennenkuin sain tuolta kokemukselta mielenrauhan, vaikka vieläkin se joskus käy mielessä muutta en enää tuosta hermojani menetä. Tulee mieleen silti että miten joku voi pilata toisen elämän noin,
luulisi että kun menin kassan kautta joka kerta ja etsivä tämän näk,i niin jättäisi sitten rauhaan, eipä hänellä tainnut olla kuitenkaan ammatillista silmää erottaa rehelliset asiakkaat varkaista.

:laugh: voi sua reppanaa :laugh:

Et kestäisi hetkeäkään asioida kaupoissa siellä, missä itse asun. Vartijat pyörivät pitkin kauppaa ja asettautuvat kassojen läheisyyteen JA kassit on tapana avata ihan pyytämättä..

Miksi avasit repun? Kauppiaalla ei ole mitään oikeutta vaatia sinua avaamaan reppuasi ja esittelemään sen sisältöä. Pyytää hän aina toki voi - johon voit vastata esimerkiksi pyytämällä hänen esittelevan kaupan henkilökunnan tilat sinulle tai vaikka hänen oman asuntonsa.

Itse en missään nimessä suostuisi avaamaan laukkuani/reppuani kaupassa siksi, että joku pitää minua potentiaalisena varkaana. Sen verran kunnioitan itseäni ja oikeuksiani yksityisyyteen.

[QUOTE="Niin";30569523]Äänestä jaloillasi. Kerran hienossa myymälässä vartija käveli kintereilläni ja raportoi samalla kännykkään mihin menen. Lopetin käynnit ko. paikkaan.[/QUOTE]

Samoin kävoi itselleni Halosella. Oli vakioasiakas ja ostin yli tonnilla vaatteita ja kenkiä vuodessa. Se loppui kun alkoi ahsitsaa kun vartija lymyili aina lähistöllä ja kyyläsi. Siellä oli usein sellainen tilanne, että yhtään myyjää ei näkynyt missään, maksamaan ei pystynyt, mutta vartijoita piisasi.

Voi helvetti. Kuvitteletteko te, että pitää olla erikseen jotenkin varkaan näköinen ollakseen varas? Ei, se kauppias ei voi ulkonäön perusteella tietää, kuka varastaa. Jos voisi, niin eihän olisi ongelmaakaan.

Itse olisin avannut repun kauppiaalle, varmaankin olisi vilkaissut ja pahoitellut ja poistunut. Tuskin kukaan olisi edes kiinnittänyt asiaan huomiota saati epäillyt mitään, kun avaisin repun ilman dramatiikkaa.

Mulle kävi taannoin sillai, et maksoin viiskymppisellä, mut kassa antoi takaisin kakskymppisestä. Ihan epähuomiossa, koska se oli aika vilkas ilta. Mut onneksi se oli vilkas ilta, niin siin oli kassan luona vartija, joka sanoi, et hän käy kurkkaamassa jos setelin suuruus selviää valvontakamerasta. Kesti pari minuuttia ja asia ratkesi.

Ei mitään hämminkiä, huutamista tai riehumista puolin eikä toisin. Mua ei epäilty rahanvaihtajahuijariksi, enkä minä epäilly hetkeäkään, että tuttu kassa mua tahallaan yrittäisi kusettaa. Virheitä sattuu ja ne voi hoitaa asiallisestikin ilman, et kukaan ottaa nokkiinsa.

Kassin avaamiseen kassalla mä suhtaudun sen mukaan miten pyydetään. Jos ei osata pyytää kauniisti, niin minäkään en välttämättä käyttäydy kauniisti. Mut se asia sit selvitetään siinä.

Ja ei, kauppiaalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta sattumanvaraisiin tarkastuksiin.

Miksi avasit repun? Kauppiaalla ei ole mitään oikeutta vaatia sinua avaamaan reppuasi ja esittelemään sen sisältöä. Pyytää hän aina toki voi - johon voit vastata esimerkiksi pyytämällä hänen esittelevan kaupan henkilökunnan tilat sinulle tai vaikka hänen oman asuntonsa.

Itse en missään nimessä suostuisi avaamaan laukkuani/reppuani kaupassa siksi, että joku pitää minua potentiaalisena varkaana. Sen verran kunnioitan itseäni ja oikeuksiani yksityisyyteen.

Nimenomaan näin. Riippumatta siitä, mitä pyyntöjä kauppa esittää, saa repun pitää kiinni. Toisaalta, jos tahdikkaasti ja kauniisti pyydetään, voi toki rehellisyytensä todistaakin.

AP:n tapauksessa kauppias käyttäytyi törpösti, ja minä olisin ko. tilanteessa tehnyt hänelle kyllä pikku jäynää heti paikan päällä. Se, että myymälävarkaudet ärsyttävät, on luonnollista, mutta se ei oikeuta asiattomaan käytökseen. Näin jälkikäteen voi ap esim. pyytää selkeää kirjallista anteeksipyyntöä/pahoittelua, jos sitä ei tule => kaupan vaihto.

Minä henk.koht.olen myös iloisin mielin käräyttänyt havaitsemani varkaustapauksen ja vaateliikkeen ovella kampittanut (tai siis tarkoitan että jalkani vahingossa ojentui) yhden juoksumerkkifarkkuja sovitelleen taparikollisen.

Mulle kävi taannoin sillai, et maksoin viiskymppisellä, mut kassa antoi takaisin kakskymppisestä. Ihan epähuomiossa, koska se oli aika vilkas ilta. Mut onneksi se oli vilkas ilta, niin siin oli kassan luona vartija, joka sanoi, et hän käy kurkkaamassa jos setelin suuruus selviää valvontakamerasta. Kesti pari minuuttia ja asia ratkesi.

Ei mitään hämminkiä, huutamista tai riehumista puolin eikä toisin. Mua ei epäilty rahanvaihtajahuijariksi, enkä minä epäilly hetkeäkään, että tuttu kassa mua tahallaan yrittäisi kusettaa. Virheitä sattuu ja ne voi hoitaa asiallisestikin ilman, et kukaan ottaa nokkiinsa.

Kassin avaamiseen kassalla mä suhtaudun sen mukaan miten pyydetään. Jos ei osata pyytää kauniisti, niin minäkään en välttämättä käyttäydy kauniisti. Mut se asia sit selvitetään siinä.

Ja ei, kauppiaalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta sattumanvaraisiin tarkastuksiin.

Kyllä sua nimenomaan epäiltiin huijariksi. Ei sitä muuten olisi valvontanauhalta tarkistettu...

Ymmärrän reaktiosi.
Kauppiaan olisi kuulunut antaa epäilystänsä korvaus. Muistan kun kaveri oli ostanut aurinkorasvan kaupasta ja monen kuukausien päästä hänellä oli se laukussaan mukana kun kävi kaupassa. Hälyt menivät päälle kun hän poistui kaupasta.häntä pidettiin varkaana ja vietiin takahuoneeseen. onneksi hänellä sattui olemaan vielä kuitti tallessa ostoksestaan. Sai 50e etusetelin kyseiseen kauppaan. Pieni kylä oli tämäkin.

Ymmärrän reaktiosi.
Kauppiaan olisi kuulunut antaa epäilystänsä korvaus. Muistan kun kaveri oli ostanut aurinkorasvan kaupasta ja monen kuukausien päästä hänellä oli se laukussaan mukana kun kävi kaupassa. Hälyt menivät päälle kun hän poistui kaupasta.häntä pidettiin varkaana ja vietiin takahuoneeseen. onneksi hänellä sattui olemaan vielä kuitti tallessa ostoksestaan. Sai 50e etusetelin kyseiseen kauppaan. Pieni kylä oli tämäkin.

Niin, että kaikki jotka kantavat aurinkorasvaa laukussaan saisivat 50 euron etuseteleitä? Mitä ehdotat, että tehdään ihmiselle, jonka kohdalla hälyt soivat? Annetaan mennä?

Kerään aina vartijoita perääni, jos käyn yksin eräässä tietyssä kaupassa. Siksi otankin aina mieheni mukaan, koska hän on vartijoiden kanssa tuttu ja saan katsella rauhassa. On varmaankin erikoista jos kiertää jokaisen hyllyvälin ja tutkii melkein koko valikoiman. Ehdin kyseiseen kauppaan noin kerran parissa viikossa ja silloin on aina tehtävä vaate- ja lahjahankintoja ja tarjoukset tulee katsastettua, joita ei niin tarkkaan pysty etukäteen suunnittelemaan, ostokset muotoutuvat sitä mukaa mitä kaupassa on tarjolla. Kyllä vartijoiden perässä kulkeminen ahdistaa sen verran ettei tee mieli mennä sellaiseen paikkaan, olinkin pitkään käymättä tässä paikassa mutta nykyään uskallan taas käydä kun vartiointifirma vaihtui miehen tuttuihin. Mitään laukkuja ei ole kyllä koskaan pyydetty availemaan.

Jatkan vielä että en uskalla kuljettaa mukana mitään kaupassa myynnissä olevaa aiemmin ostamaani tuotetta, esim purkkapussia tai huulirasvaa jos se ei ole selvästi käytetyn näköinen. En halua ehdoin tahdoin joutua hankaliin tilanteisiin.

Kassia ei tarvitse näyttää kuin poliisille, eikä vartijallakaan ole mitään oikeuksia jos ei ole nähnyt että näpistät tavaraa, turvautuisin itsepuolustukseen jos vartija kävisi käsiksi.

Minua ei olla koskaan pyydetty näyttämään laukkua, mutta varkaaksi on epäilty useinkin. Olen tullut ihan vainoharhaiseksi aikaisemmista kokemusksista. Se tuntui aina niin halventavalta ja tuli ihan avuton olo. Teki mieli aina heittää kamansa laukusta ulos ja huutaa etten ole varas, mutta tietenkin käyttädyin aina asiallisesti ja nielin paskan.
Olen tummapiirteinen mamu, niin varmaan sen takia monet epäilee varkaaksi.

Yhteistyössä