Mua ihmetyttää se, että miksi toiset ei näe tätä eroa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos joku kertoo mediassa, että suomi varautuu siihen että kahden kuukauden sisällä joka kolmas sairastuu niin se ei ollenkaan tarkoita sitä, että joka kolmas todella sairastuu. Vaan, että joka kolmannelle on pahimmassa tapauksessa lääkettä ja se on enemmän kuin yhdessäkään pandemiassa on oikeasti todellisuudessa sairastuttu suomessa.

Mua niin nyppii se, että ihmiset ei tajua lukemaansa ja sitten kylvää aiheetonta paniikkia ympärilleen. Samaa tekee media.

Ja korostan, että eilen juuri pirkanmaan alueen tartuntatautien ns. päätyyppi kertoi, että taudin vakavuudesta EI VIELÄ TIEDETÄ ja se voi olla ihan vain vastaavan kausi-influenssan tasoakin!!!!!

Näinpä juuri. Media takoo tälläsilla rahaa ihan simona :D Panikoivat ihmiset sit ravaa ja ostelee joka lehteä, kun kannessa joku hehkuttaa kuolleiden määrää tms :( Ja kohta sairaalat pullistelee ihmisiä, jotka on nähnyt kaupungilla jonkun meksikolaisen näköisen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näinpä juuri. Media takoo tälläsilla rahaa ihan simona :D Panikoivat ihmiset sit ravaa ja ostelee joka lehteä, kun kannessa joku hehkuttaa kuolleiden määrää tms :( Ja kohta sairaalat pullistelee ihmisiä, jotka on nähnyt kaupungilla jonkun meksikolaisen näköisen :D

Joo on ihan saletti, että nyt rynnätään joka nuhasta lääkäriin ja huomenaamulla kun katsotaan otsikoita niin suomessa on 300 EPÄILYÄ ja palsta kohisee, että tässä sitä mennään. :D

Lääketehtaille kauheen kiva.

No minä tajuan.
Ja se ärsyttää, että lietsotaan ihme paniikkia, vaikka viranomaiset yrittää selittämisestä selittämään päästyäänkin selittää, että vielä ei tiedetä ja todennäköisesti kyse tulee olemaan vain siitä, että paljon ihmisiä on yhtä aikaa sairaana eli poissa töistä ja kouluista eikä mitään sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noinhan se menee, mut kun sairaalat on muutenkin täynnä, tyhjentääkö ne nyt niitä valmiiksi puolikuntoisista ihmisistä? Ja ne saavat pärjätä vaikka yksin? Toisaalta, aika vaikea on kieltäytyä osastohoidosta, kun on tuo velvoite "hoitaa" kaikki, jotka sinne joutuu/menee:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/hoitotakuu.htm

Olen ihan samaa mieltä, että tuo paniikin lietsominen on turhaa ja media tietysti repii otsikoita. MUTTA. Jos kyseessä on edes mahdollisesti uhkaava vakava asia, viranomaiset haluaa nykyään reagoida heti ja tiedottaa avoimesti, ettei sitten päästä syyttelemään ettei tilanteeseen reakoitu. Mikä on ihan oikein. Sitä kutsutaan kriisitiedottamiseksi..
sim. Nokian vesikriisissä ei viranomaiset lotkauttanut ensin korvaansa ja käytännössä koko kaupunki sairastui.

Joten minusta viranomaisten toiminta, toimintaohjeet jne on paikallaan, mutta media voisi miettiä omaa käsittelykantaansa. Ja suuri osa mediasta käsittelee asiaa asiallisesti, iltapäivälehdet on asia erikseen.

Osa ihmisistä panikoi joka tapauksessa. Ja lehtiä ei ole pakko ostaa.. Oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja kokoko:
No minä tajuan.
Ja se ärsyttää, että lietsotaan ihme paniikkia, vaikka viranomaiset yrittää selittämisestä selittämään päästyäänkin selittää, että vielä ei tiedetä ja todennäköisesti kyse tulee olemaan vain siitä, että paljon ihmisiä on yhtä aikaa sairaana eli poissa töistä ja kouluista eikä mitään sen kummempaa.

Joo ihmiset ei kuule mitään muuta kuin vain jotain kauhuskenaarioita. Tännekin joku kirjoitti ahdistuneena ja paniikissa siitä miten joka kolmas sairastuu kahdeksan viikon sisällä. Eikä uskonut, vaikka miten vakuuteltiin, että se tarkoittaa sitä että joka kolmannelle on lääkettä pahimmassa tapauksessa. Ei kun kyl se nyt tarkoittaa kuulemma, että se on ihan fakta että joka kolmas sairastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras :
Olen ihan samaa mieltä, että tuo paniikin lietsominen on turhaa ja media tietysti repii otsikoita. MUTTA. Jos kyseessä on edes mahdollisesti uhkaava vakava asia, viranomaiset haluaa nykyään reagoida heti ja tiedottaa avoimesti, ettei sitten päästä syyttelemään ettei tilanteeseen reakoitu. Mikä on ihan oikein. Sitä kutsutaan kriisitiedottamiseksi..
sim. Nokian vesikriisissä ei viranomaiset lotkauttanut ensin korvaansa ja käytännössä koko kaupunki sairastui.

Joten minusta viranomaisten toiminta, toimintaohjeet jne on paikallaan, mutta media voisi miettiä omaa käsittelykantaansa. Ja suuri osa mediasta käsittelee asiaa asiallisesti, iltapäivälehdet on asia erikseen.

Osa ihmisistä panikoi joka tapauksessa. Ja lehtiä ei ole pakko ostaa.. Oma valinta.

Joo toki pitää kertoa. Mutta tarkoitin sitä, että nämä jotka on paniikissa niin näkee vain osan asiasta. Siis vain ne negatiiviset asiat ja mahdolliset uhkakuvat, mutta ei mitään asian ns. positiivisia puolia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo toki pitää kertoa. Mutta tarkoitin sitä, että nämä jotka on paniikissa niin näkee vain osan asiasta. Siis vain ne negatiiviset asiat ja mahdolliset uhkakuvat, mutta ei mitään asian ns. positiivisia puolia.

Eihän sikainfluenssassa ole mitään positiivisia puolia.

Ihmisillä on taipumus pelätä tuntematonta. Sikainfluenssa on tällä hetkellä juuri sitä.

Kyllä minäkin pelkään vähän. Hirvittää, jos se tarttuu lapseeni tai minuun, joka kannan sisälläni pientä lasta, mitä se meille tekisi? Minusta ei löydy sellaista "ei huolta huomisesta" -asennetta, mitä kai pitäisi :/

Joka vuosi suomessa kuolee antibioottien aiheuttamiin suolistoinfektioihin satoja ihmisiä.... tähän ei tule kuolemaan kuin korkeintaan muutamia.... miettikääpä sitä.

No mä ainakin pelkään hieman ko. tautia, ja mielessäni varaudun pandemiaan. Tottakai sitä pelkään, kun siitä on niin vähän tietoa. Olen kuitenkin harjaantunut tekstien lukija, opiskellutkin viestintää. En myöskään ole paniikissa, tapaan ihmisiä normaalisti ym. Käsiä olen alkanut pesemään huolellisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Eihän sikainfluenssassa ole mitään positiivisia puolia.

Ihmisillä on taipumus pelätä tuntematonta. Sikainfluenssa on tällä hetkellä juuri sitä.

Kyllä minäkin pelkään vähän. Hirvittää, jos se tarttuu lapseeni tai minuun, joka kannan sisälläni pientä lasta, mitä se meille tekisi? Minusta ei löydy sellaista "ei huolta huomisesta" -asennetta, mitä kai pitäisi :/

No esim. se että kauhuskenaario on se, että joka kolmas sairastuisi kun taas kolikon toinen puoli on se, että kyseessä saattaa ihan yhtä hyvin olla aivan tavis influenssa. Tätä tarkoitin positiivisilla puolilla.

Ja minä en todellakaan ole liikkeellä "ei huolta huomisesta" -asenteella.

No esim. se että kauhuskenaario on se, että joka kolmas sairastuisi kun taas kolikon toinen puoli on se, että kyseessä saattaa ihan yhtä hyvin olla aivan tavis influenssa. Tätä tarkoitin positiivisilla puolilla.

Ja minä en todellakaan ole liikkeellä "ei huolta huomisesta" -asenteella.

No näinhän se ihmismieli toimii. Aina se huonompi vaihtoehto jää päällimmäiseksi mieleen.

Kuvittele, jos sinulle sanottais (ja toivottavasti ei ikinä sanota): "tilanne on nyt se, että sinulle tehdään muutama testi ja joskus kuukauden päästä saadaan tietää, kuoletko hyvin pian vai onko lieneekö ihan väärä hälytys vaan".

Kolikolla olisi kuukauden ajan vain yksi puoli. Ei se positiivinen.

Ilman muuta monella nousee nytkin päällimmäiseksi ne negatiiviset asiat, koska faktahan on, että kyseiseen tautiin VOI kuolla. Ei siinä välttämättä ajattele ensimmäisenä itseään, vaan mieleen tulee kaikki ne ihmiset, joista välittää. Joku sen taudin voi saada, vaikka itse säästyisi.

Yhteistyössä