Mua pelottaa että saan ison vauvan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liina"

Vieras
Esikoinen oli syntyessään himpun yli 4kg, johtuen varmaan siitä että söin aika epäterveellisesti ja painoa tuli todella paljon (n.25 kg)
Synnytys oli vaikea ja toipuminen hidasta ja kivuliasta.

Nyt menossa rv 24 ja painoa on tullut 5 kg ja olen kyllä herkutellut mutta syönyt pienempiä määriä kuin viimeksi, liikkunut jonkin verran.

Pelottaa kuitenkin että vauva kasvaa isoksi ;( Ja miten saisin pidettyä herkuttelun kurissa?! Vinkkejä ja kokemuksia otan niin mielelläni vastaan.

koita vetää jotain kasviksia sun muuta aina kun tekee mieli napostella. Ei hedelmiä niinkään kun niissä on niin paljon sokeria. Mut ei sillä vauvan koolla ole niinkään väliä synnytyksessä.

mun poikaoli 4kg syntyessään ja elin ns terveellisen raskauden. oli myös pitkä 55cm. eli omalla syömiselläni en voinut asiaan vaikuttaa. synnytys oli vaikea väärästä asennosta johtuen mut kuten edellä sanottiin, vauvan koolla ei niinkään ole väliä synnytykses vaan asennol ja miten synnytys etenee.

Vauvan koolla ei tosiaan väliä... Mun eka vauva oli 3kg ja vaikea synnytys, koska tuli otsatarjonnassa. Mun toipumisaika 6kk. Toinen oli vajaa 4kg ja tuli helposti, toivuin 2 viikkoa.

Olitko raskausdiabeetikko ensimmäisessä raskaudessa? Saitko kilot pois mitkä tuli raskaudenaikana? Mikä on nyt BMI? Kaikki nämä ratkaisee myös lapsen painon. Sinulla varmaan edessä sokerirasituskoe?
Olet neuvolasta saanut hyvät opaslehtiset joita noudattamalla paino pysyy kurissa. 6 ruokailukertaa, joista 2 välipalaa. Eli säännöllinen ruokarytmi. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin. Kuituja, täysjyväleipää. Vähärasvaista lihaa ja kalaa viikottain. Rasvattomat maitotuotteet käyttöön. Jos pakko herkutella, vähä rasvaisia/sokerisia jälkiruokia esim. marjarahkat. Voit itse vaikuttaa lapsen ja omaan terveyteen. Ota asiat neuvolassa puheeksi, voit saada esim. lähetteen ravitsemusterapeutille...

Yhteistyössä