Hae Anna.fi-sivustolta

muffinssien pehmeä sisus

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Pirjo, 03.09.2005.

1. Pirjo Vierailija

Miten kotitekoisiin muffinsseihin saisi maukkaan vaniljaisen kreemin täytteeksi, niinkuin Pågenin sitruunamuffinsseissa?

2. J Vierailija

Miten olisi, jos pursottaisit täytteen valmiisiin muffinsseihin?

3. kokki Vierailija

Pitääkö niihin kaivaa ensin joku reikä vai miten mahtuu? Ja millä sen reiän tekee?

4. muori Vierailija

Minua taas ihmetyttää miksei kreemiä saa laittaa ennen paistoa? Luulisi olevan helpompaa.

5. täh? Vierailija

Kai sulla akkuporakone on?

6. J Vierailija

Jokainenhan saa laittaa kotikeittiössään miten itse haluaa. Ei kukaan ole sanonut, ettei saisi ennen paistoa laittaa, mutta ehkä onnistuisi kuitenkin paremmin pursottimella paiston jälkeen.

7. liselotte Vierailija

Kiitos ""huumorista"" sain aloittaa päiväni taas hersyvällä naurulla.

Itse laittaisin näin: ensin muffinsivuokaan taikinaa sitten iso nokare vaniljakreemiä ja sitten päälle taikinaa.
    Ja ei kun uunia kohti.

8. N45 Vierailija

Pursotetaanhan munkkeihinkin sisään hillo paistamisen jälkeen, niin tekisin myös tuon kreemin kanssa.

9. :) Vierailija

Mutta laitammehan me mustikkapiirakoihin ym piirakoihin ja torttuihin jos jonkinlaista kreemia ja kermaviilisekoitusta
    piirakoiden ja torttujen päälle alle ja väliin ja paistelemme ne uunissa.
    Olisiko sottaista puuhaa pursotella mureaan muffinssiin kreemiä ? Olisiko murukasa lautasella ?

10. mie Vierailija

Kaikilla keittiöorjilla porakone on vakiovaruste kyökissään, tottakait.

11. tina Vierailija

Siis miten saa pursotettua kypsän leivoksen sisään, sitä en ymmärrä? Ampumalla varmaan eli J:n vihje on täyttä mutua, ei onnistu!

12. J Vierailija

Kokeilkaa ei se kokeileminen paljoa maksa.

13. täh? Vierailija

Ihan oikeasti ihmettelen miten se reikä sinne sisään ilmestyy. Joku puhui munkeista tai jostain, onhan se taikina erilaista eli noustessa sinne jää ilmaa ja tulee koloja mut käsittääkseni muffinssitaikina ei niin käyttäydy, vai?

14. J Vierailija

Kokeile äläkä vänkää koko ajan samaa asiaa. Pursottimella pursotat ja siinä se. Yhden muffinssitaikinnan tekeminen ei tule hirmu kalliiksi, jo vaikka homma manee pieleen vai tuleeko. Kokeilemalla minäkin olen monta juttua keksinyt. Seuraavaksi aion kokeilla tehdä karpalomuffinsseja kuivatuista karpaloista.

15. Tara Vierailija

Ainakin Tupperwaren pursotinpussin mukana, kuten varmaan monen muunkin, on sellainen kapea pitkä pursotin, joka on tarkoitettu munkkien yms täytteiden pursottamista varten! Sillä pitäisi onnistua, kokeile!

16. täh? Vierailija

Koeta rauhoittua rakas J, en todellakaan aio kokeilla vaikka olisi ilmaista.

17. slurps! Vierailija

Riippuu ihan reseptistä, syntyykö muffinsin sisälle paistaessa ilmakoloa tai onko rakenne muuten sopiva kypsänä täyttämiseen. Täytteen reseptistä taas riippuu kestääkö se kuumennusta vai ei.

Tekisin itse niin kuin J ehdotti eli kokeilisin onnistuisiko pursotus kypsään muffinsiin vai ei. Jos ei onnistu, muffinsin voi sitten täyttää laskiaspullan tapaan.

Helpointa olisi etsiä resepti, joka on suunniteltu pursotettaville muffinsseille.

18. Tirri Vierailija

Kyllä minä ainakin paistan munkit hilloineen päivineen...

19. sari Vierailija

Pullataikinaan voi ""pamauttaa"" reiän ja pursottaa täytettä mutta ei todellakaan muffinstaikinaan!

20. satu Vierailija

J:llä näyttää menevän lujaa vaihteeksi. Kokeile, kuules kun ei viitsi kokeilla, jos on tulossa vaikka vieraita eikä saa siten mitään tarjottavaa. Jättäisit kyllä J:n apumisharjoitukset väliin!!!

21. J Vierailija

Ne muffinssit kannattaa jäähdyttää ennen pursotusta ei kai kukaan nyt kuumiin yritä pursottaa.

22. J Vierailija

Kyllä se nyt on joku muu, kun on puhunut ampumisesta muffinssien yhteydessä en minä.

23. Dong Vierailija

Ei tuo ""kokeile, niin tiedät"" ole mikään neuvo sen enempää kuin ""katso googlesta"":kaan. Minä haluaisin tietää ihan kunnon ohjeen, kuinka ne valmiit muffinssit täytetään ja millä reseptillä taikina tehdään. Kyllähän tarkoituksena oli kai kuitenkin tarjota muillekin omaa, käytännössä hyväksi havaittua ohjetta, vai miten?

24. liselotte Vierailija

Itse innostuin täytteellisestä muffinsista, että olen päättänyt leipoa koe-erän seuraavalla ohjeella:

Muffinsit omenaisella vaniljatäytteellä

100 g voita tai margariinia
    1,5 dl sokeria
    1 muna
    1 tlk (200g) kermaviiliä
    3,5 dl vehnäjauhoja
    2,5 tl leivinjauhetta
    2 tl vaniliinisokeria

Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri, lisää muna edelleen vatkaten.
    Sekoita joukkoon kermaviili. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan. Älä sekoita kuin hiukan, jotta taikina ei sitkisty.

Täyte:
    1 rasia (180 g) vaniljatuorejuustoa
    1 omena kuorittuna ja pieninä kuutioina
    1-1,5 tl kanelia
    Sekoitetaan keskenään.

Voitele muffinipelti tai vuoat ja jaa vuokiin tasaisesti
    n 2/3 osa taikinasta. Ehkä n 15 kpl.
    Nosta taikinan päälle reilu nokare täytettä.
    Ja viimeksi eli päälimmäiseksi jaa loput taikinasta vuokiin.

Paista keskitasolla 200-astetta n 15-20 minuuttia.

Kerron teille miten muffinsit onnistuivat. Ajattelin osan
    täyttää pelkällä vaniljatuorejuustolla vertailun vuoksi.

25. edelliselle Vierailija

No kyllä sun ihmekonstit ei onnistu kuin ampumalla. Olet näköjään totinen torvensoittaja kun et kuvakieltä ymmärrä!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri