Muiden 1 vuotiaiden vanhemmat, menettekö kotona jatkuvasti lastenne perässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä en!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä en!

Vieras
Olenko järkyttävän huono äiti, kun annan 1 vuotiaan lapsemme mennä kotona rauhassa mihin haluaa? Käyn aina välillä katsomassa, jos ollaan eri huoneissa lapsen kanssa, mutta en ole jatkuvasti kyllä kyttää. Kielletysitä paikoista, kuten wc:stä nappaan lapsen pois, niinkuin muistakin vaarallisista paikoista, mutta muutoin en koe, että minun pitäisi koko ajan mennä lapsne perässä.

Sitten kun lapsi yleensä on vielä sellainen, että haluaa olla samassa huoneessa kanssani ja yhdessä hommaillaan kaikkea. Eli ei todellakaan jatkuvasti olla "erillään".

Sain luultavasti hieman paheksuntaa, kun en koko ajan kyttää lastani, vaan laitan välillä ruokaa, pesen pyykkiä tai muuta mielestäni normaaliin elämään kuuluvaa. Haluan vielä painottaa, että olen kuitenkin koko ajan tietoinen missä lapseni on ja mitä tekee. Käyn aina välillä hommieni lomassa kurkkaamassa, jos siis satutaan eri huoneissa olemaan. Meillä lisäski vielä pieni kaksio.

Miten muut? Antakaa tuomio! Olenko huono äiti! :D

Mä en todellakaan menny pojan perässä kokoajan, kun tämä oli 1-vuotias, enkä mene 3-vuotiaan perässä vieläkään. Oon aina antanut pojan tutkia itse kotia ja paikkoja (toki vaaralliset asiat on pojan ulottumattomissa).
Pojasta on tullut tosi järkevä, ei tee mitään tyhmyyksiä eikä ole koskaan satuttanut itseään.

Poika ei ole enää 1vuotias mutta muistan kyllä kun oli.
En todellakaan seurannut joka askeleella mukana vaan tein kodista sellaisen että alle metrin korkeudelta ei löytynyt mitään mihin poika ei voisi koskea ja yritin muutenkin järjestää kodin mahdollisimman lapsi turvalliseksi.

Tuossa iässä poika tutki vielä maailmaa niin rauhallisesti etten kokenut hänen tarvitsevan jatkuvaa silmäparia taaksensa vaan ihan normaalisti vaikka silittelin vaatteita hänen touhuillessaan jossain siinä vieressä eli kuulin hänet kokoajan mutta hän liikkui jatkuvasti paikasta toiseen enkä nähnyt häntä kokoajan silmissäni.
Äänistä kyllä tiesi milloin pitää mennä tarkistamaan, hyvin oppi tunnistamaan milloin pienet kädet mm. hypistelivät koiran ruokaa tai yritti raottaa vessan ovea =)

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
En seuraa, samoin käyn välillä kattomassa mutta harvoin toi edes muualle menee..

Aivan, näin meilläkin. Lapsi on yleensä samassa huoneessa ja haluaa olla äitin lähellä, mutta joskus leikkii ja tutkii myös toisessa huoneessa. Kaikki vaaralliset kerään pois ja olen sillä tavalla tarkka, ettei ainakaan omasta huolimattomuudesta johtuvia onnettomuuksia sattuisi.

Eikö se ole lapsenkin kannalta hyvä asia, että saa myös itsekseen tutustua omaan kotiinsa ja myöhemmin valloittaa ja tutkia koko maailman. :)

En seuraa.. Meillä on vessan ja pesuhuoneen ovet kiinni minne ei saa mennä. Jos on hirveen hiljasta nii käyn yleensä kattomassa, ettei tee mitään pahaa. Nuo 1v ja 2v leikkii kyllä usein yhdessä eri huoneessa missä mä oon.

Meillä on koti tehty mahdollisimman turvalliseksi ja lisäksi käytössä mm. portaiden takia turvaportit, joten yleensä on lapsi saanut olla kotona ihan rauhassa tutkimassa paikkoja, joskin noilla porteilla rajattuissa tiloissa. Yleensä tuo kyllä haluaa olla samassa tilassa minun kanssani.

Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan esim. kylässä anna lastensa samalla tavoin rauhassa tutkia paikkoja ja mennä miten sattuu. Samoin kerhoissakin olisi hyvä vähän katsella pienokaisensa perään, ettei muiden äitien tarvitse alkaa toistenkin lapsia paimentamaan.

No et ole huono äiti etenkin jos pidät vauvaasi silmällä. Kyllähän ne kotityöt pitää saada tehtyä! Hyvä vaan että vauva oppii leikkimään ja tutkimaan maailmaa itsenäisesti. Meillä on ovet vaarallisiin paikkoihin esim keittiöön ja vessaan suljettu. Vahdin ettei hän pääse kiipeämään portaisiin tai löydä suuhunsa jotain ällöttävää (en tiä mitä tää nyt olis, mut lähinnä jos ollaan ulkona.. esim ötököitä tms..). Kotimme on kuitenkin niin lapsiturvallinen että voin antaa hänen rauhassa kontata ympäri kämppää. Vasta nyt 11 kk iässä hän on alkanut itsenäisesti tehdä näitä pikku reissujaan ja tähän asti roikkunut lähinnä lahkeessa ja kauhee parku jos oon mennyt esim vessaan. Joten mä oon ainakin tyytyväinen kun vauvalleni on tullut rohkeutta vähän tutkia maailmaa itsenäisestikin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on koti tehty mahdollisimman turvalliseksi ja lisäksi käytössä mm. portaiden takia turvaportit, joten yleensä on lapsi saanut olla kotona ihan rauhassa tutkimassa paikkoja, joskin noilla porteilla rajattuissa tiloissa. Yleensä tuo kyllä haluaa olla samassa tilassa minun kanssani.

Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan esim. kylässä anna lastensa samalla tavoin rauhassa tutkia paikkoja ja mennä miten sattuu. Samoin kerhoissakin olisi hyvä vähän katsella pienokaisensa perään, ettei muiden äitien tarvitse alkaa toistenkin lapsia paimentamaan.

Joo, ilman muuta kylässä olen "haukkana" pojan perässä ja kiellän. Vieraat paikat on asia erikseen jo ihan turvallisuuden ja sitten muiden huomioon ottamisen tähden. Mutta kotona ja varsinkin näin pienessä kodissa, annan lapsen tutkia paikkoja. Uskoo kyllä yleensä hyvin, jos on kielletty koskemasta esim. kukkiin tms.

No en mene minäkään tytön perässä. Toki silmällä pidän, mutta aika lailla rauhassa saa tutkia paikkoja :) Isommatkin lapset pitää siskoa silmällä ja raportoivat mulle herkästi :D

Omassa turvallisessa huoneessaan sai touhuta rauhassa 1v , välillä kävin tietty kurkistelemassa ovelta. Olkkariinkin on suora näköyhteys keittiöstä. Mutta jos isosiskojen huoneeseen yksin halusi, siellä en uskaltanut antaa olla kun tunki jokaikisen pikkutavaran suuhunsa ja loput, isommat lelut ja kirjat rikkoi :/ .

Mä olin ihan järkyttynyt kun olin perjantaina 1 v synttäreillä ja heillä ei ollut mitään lapsiturvallisuusjuttuja otettu huomioon! Ja sitten jättivät viinilasit vaan lattialle ja monta kertaa piti olla mun tyttöä siellä "pelastamassa"! Perheen äidin lääkkeet olivat myös vaan siinä lattialla sohvan vieressä korissa ihan näkyvillä, tosi vahvoja särkylääkkeitä! Tuskin tullaan kyläilemaan sielä ihan heti uudestaan.. Lattiatkin oli siis niin pa.. siis likaset kun heillä oli kaks koiraa mut ei tasan oltu imuroitu sitten joulun!! Olipa kiva istua siinä lattialla kun sohvapaikat meni ja valkeet pellavahoiusut viel jalassa...! Mut siis ei se nyt haitannut, mut ällötti kun vauvat siellä konttas ja lattial oli vaik mitä koirankarvojen seassa, ihan siis LIKAA! Yök.. Ja ihan normaali perhe ja pukeutuvat siististi jne..

Meillä kuopus nyt 1v2kk enkä mene koko aikaa perässä. Isommat 6v ja 4v enkä ole heidänkään perässä mennyt.

Mutta jos jotain sattuu ja siitä kirjoittaa täällä niin ehdottomasti tuomio on heti se, että sen6 vuotiaan perässäkin pitää vielä mennä koko ajan. Vasta ehkä rippikoulussa palstan mukaan voi hetkeksi irrottaa katseensa ja silloinkin varmaan mieluummin se riparilainen saa nukkua. :D

Yhteistyössä