Hae Anna.fi-sivustolta

Muilla huonoja kokemuksia Aurinkomatkoista?

Viestiketju osiossa 'Kaukomatkat' , käynnistäjänä angelv., 17.04.2008.

1. angelv. Vierailija

Hei,

teimme viime talvena kalliin kaukomatkan Aurinkomatkoilla. Kaikki ei sujunut ihan sovitun mukaisesti ja oppailta saamamme kohtelu oli ala-arvoista. Pienikin ymmärtäväinen sana tai pahoittelu olisi kummasti lohduttanut, mutta niitä oli turha odotella.

Kotimaassa laitoin palautetta AM:lle, mutta sain vastaukseksi ainoastaan samaa ylimielistä kommentointia.

Meneekö Aurinkomatkoilla tosiaan niin hyvin, että heillä on varaa suhtautua asiakkaisiin tällä tavalla? Antamani palaute oli asiallista, en vaatinut korvauksia, pyysin vain vinkkiä, miten voisimme jatkossa toimia välttääksemme samanlaiset ongelmat..

He eivät tunnu tajuavan, ettei meitä suomalaisia voi enää tänä päivänä kohdella ihan miten tahansa..

Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!

2. Aurinkomatkoista en tiedä, mutta itse olen odottanut kommentteja Finnmatkoilta jo kaksi kuukautta... Eipä taideta paljon reklamaatioista välittää, kunhan rahastus pelaa. Taisi olla viimeinen kerta Finnmatkojen matkoilla!

3. Helmi1 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Teinpä tuossa itsekin jokin aika sitten Finnmatkojen kaukomatkan. Yhdestä pienen pienestä asiasta sitten jälkeen päin kevyesti nurisin. Ja kuinkas ollakaan: reipas asiakaspalvelija soitti, jutteli pitkään pahoitellen sattunutta ja lähetti vielä pari hyvityslahjaakin! Pitäiskös tässä vallan luopua omatoimimatkailusta ;-)

4. pikkulili Vierailija

Meillä vain hyviä kokemuksia Aurinkomatkoista, ei ole tullut eteen valittamisenaiheita. Kerran meiltä unohtui kännykkä hotelliin Meksikoon, mutta Aurinkomatkojen opas toi sen tullessaan kauden loputtua Suomeen. Joka reissu on ollut sitä mitä olen ostanutkin.

5. Barbeito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt enimmäkseen Aurinkomatkoja mutta myös Finnmatkoja (sitä muinaista suomalaista), Tjäreborgia ja Fritisdresoria (kaikkia viime mainittuja melko kauan sitten). Kokonaisuutena paras suoritus on ilman muuta ollut Aurinkomatkoilla. Valittamisen aihetta heidän toimistaan ei ole ollut koskaan, ei sen puoleen, en muillekaan ole mitään valituksia tehnyt kun ei ole omalla kohdalla aihetta ollut, mutta tietyt jutut heidän toimissaan eivät ole minua niin miellyttäneet.

Oppaiden taso on vaihdellut kaikilla Tjären mistään mitään tietämättömästä suorastaan legendaarisesta Hessusta vaikkapa AM:n Madeiran asiantuntijaan Arja K:een. Suurin osa on kaikilla toki ollut sitä standarditasoa eli ei pal' mittää.

Kovin vähän olen oppaiden palveluja koskaan tarvinnutkaan, paitsi nyt viime matkalla sairastuttuamme, jolloin AM:n ja paikallisen yhteistyökumppaninsa oppaat hoitivat asiat todella hyvin (ylimääräiset hotellivaraukset, lentoliput jne.)

6. PoPoPo Vierailija

Olen tehnyt yhteensä yli 30 matkaa Aurinkomatkoilla, Finnmatkoilla ja Tjäreborgilla.

Aurinkomatkat on osoittautunut ehdottomasti parhaaksi ja luotettavimmaksi matkanjärjestäjäksi (mm. esitteen hotelli- ja retkitiedot pitävät parhaiten paikkansa).

Myös Finnmatkoilla ja Tjäreborgilla olen tehnyt hyviä matkoja, mutta näistä matkanjärjestäjistä on myös monia suuria pettymyksiä (hotelli ei ole vastannut kuvausta, lentopäiviä muuteltu, iso osa retkistä peruutettu).

Täytyy kuitenkin tunnustaa, ettei minulla ole kokemusta muista kuin näistä kolmesta matkanjärjestäjästä...

7. Subay Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    "teimme viime talvena kalliin kaukomatkan Aurinkomatkoilla. Kaikki ei sujunut ..."

Misä olitte?

Turha moittia ilman perusteluja.

Valitukset pitää laittaa ko matkanjärjestäjälle.

Itse olen ollut tyytyväinen.
    A-matkoihin, joka hoitaa hommat hyvin.

8. angelv. Vierailija

Hei,

olimme Kuubassa. Moitteet eivät todellakaan ole perusteettomia, saimmehan myös korvausta. En enää tässä jaksa selvittää koko tarinaa, kyse ei ollut siitä, että olisin hakenut teidän tukeanne asialleni vaan siitä, että mietin, onko muilla huonoja kokemuksia.

Yhtään pahoittelevaa sanaa en AM:lta saanut... Järkyttävän ylimielistä touhua.

9. igors Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ...." En enää tässä jaksa selvittää koko tarinaa... Moitteet eivät todellakaan ole perusteettomia, saimmehan myös korvausta.....Yhtään pahoittelevaa sanaa en AM:lta saanut... Järkyttävän ylimielistä touhua."

Jälleen "loistava" kirjoitus jossa ei tuntunut olevan päätä eikä häntää..

Siis saitte korvauksia mutta ette yhtään pahoittelevaa sanaa.. tuota tuota miten tämänkin sitten pitäisi tulkita?? Yleensä jätän aika paljon omaan arvoonsa kirjoittelijat jotka eivät edes ole rekisteröityneet. Rekisteröityminen antaisi hieman uskottavuutta, vaikka itse kirjoitus olisikin epämääräinen. Tietenkin voi olla että ko henkilö ihan oikeasti on kohdannut jotain huonoa kohtelua, mutta suoraan sanoen tuntuu aika ylimieliseltä ko henkilön oma kirjoitus...."En enää tässä jaksa selvittää"..

Mutta itse asiaan. Lähes kaikki kymmenisen kaukomatkaa muutaman vuoden sisällä olen kyllä tehnyt AM:n matkoilla. Itse luotan ko matkanjärjestäjään ja heidän oppaisiinsa. Tosin oppaita en ole tarvinnut matkoillani kuin erittäin harvoin esim. vaimolleni tapahtuneessa varkaustapauksessa, jossa opas kyllä hyvin selvitti kaikki asiat jopa vakuutusyhtiölle menevää ilmoitusta myöden. Kovinkaan huonoa opasta ei ole sattunut kohdallemme, poikkeuksena Dubain "paikallinen" opas joka oli todella ylimielisen tuntuinen, aivan kuin ne miljoonat mitä kertoi omistavansa, olisi oikeuttanut pitämään meitä matkustajia jotenkin hänen alapuolellaan olevina.

Olin tosin lastenlasten kanssa Egyptissä "tjären" matkalla ja koskaan ei AM:n matkoilla olisi linja-autosta hotelliin poistuttua opas häipynyt ja jättänyt matkustajat itse hoitamaan huoneen kirjausta, joka ei sitten niin helposti onnistunutkaan, kun taisi hotellin tietokoneohjelma olla hieman sekaisin, tai varauksissa matkanjärjestäjän johdosta jotakin häiriötä. Reilun tunnin selvittelyn jälkeen huoneet saatiin osalle järjestymään. Ainahan noita kömmähdyksiä sattuu ihmisethän näitä töitä ovat tekemässä. Joskus vain tuntuu että eräät matkailijat voisivat vaikkapa hieman katsoa peiliin joko "osasyyllinen" löytyisikin myös sieltä.

10. janiko3 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Reissuja on tehty Aurinkomatkoilla, Finnmatkoilla sekä Tjäreborgilla ja Aurinkomatkat ehdottomasti paras. Palvelu Aurinkomatkoilla on ollut niin kiitettävää, että pelkästään jo siitä on jäänyt hyvä fiilis mitä muistella, itse reissuista puhumattakaan. Matkustan aina heidän kauttansa, jos se vain on mahdollista.

11. wallu3 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Avaaja kysyi muidenkin huonoja kokemuksia,kukaan ei vastannut kysymykseen.Vastauksia tuli vain hyviin kokemuksiin liittyen,igorskin jopa arvosteli juttua ....

12. Pariltakin vuodelta Vierailija

Eli yhden kerran kaukomatkalla sekoittivat nimemme, oli lentokentillä hankaluuksia, vaikka matkalipuissa olikin oikea nimi, ei kuitenkaan kentän tiedot täsmänneet.
    Sekä tänä vuonna vaihtui hotelli viime tipassa ilman kunnon selityksiä, tästä saimme kyllä hyvitystä sekä samalla reissulla jouduimme pari tuntia odottamaan "pihalla" bussia paluumatkalle kentälle, kun tieto ei saavuttanut meidän hotellia...
    No pieniä, mutta kuitenkin huonoja kokemuksia.
    Finnmatkat on kyllä ehdottomasti se huonoin matkanjärjestäjä tähän saakka!

13. Talviunelma Vierailija

FM:n palvelut ovat vedetty minimiin nykyisin. Opas jättää yksin respaan huomebuukkaukseen jne.
    Ei siinä mitään...jos olisin omatoimimatkalla, niin voucherit ym. dokumentit olisivat mukana varmasti.
    Kävi Santorinilla niin, että meiltä vaadittiin erikseen FM:n voucheria.
    Täh?! Aikamme kinattuamme, ettemme koskaan seuramatkoilla tarvitse ko. paperia erikseen, pääsimme huoneeseemme.
    Ja katukäytävän alapuolelle kävelykongin viereen (varmaan rangaistus meille).
    Saimme kuitenkin vaihdettua huoneen parempaan seuraavana päivänä pitkin hampain.
    Omatoimimatka näyttäis olevan ihan hyvä vaihtoehto.

14. igors Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ..."Vastauksia tuli vain hyviin kokemuksiin liittyen,igorskin jopa arvosteli juttua ....

siis nythän on niin että, mikäli minulla ei ollut enempää valittamisen aihetta kuin aurinkomatkojen Dubain paikallinen opas josta kirjoitinkin niin miksi joku sitten odottaisi vielä jotakin muuta ..."Kovinkaan huonoa opasta ei ole sattunut kohdallemme, poikkeuksena Dubain "paikallinen" opas joka oli todella ylimielisen tuntuinen, aivan kuin ne miljoonat mitä kertoi omistavansa, olisi oikeuttanut pitämään meitä matkustajia jotenkin hänen alapuolellaan olevina".

Arvosteluni ko kirjoittajaa kohtaa perustui juuri siihen että en oikein jaksanut uskoa koko kirjoituksen totuudenmukaisuutta. Koko kirjoitus tuntuu olevan täynnä niin ristiriitaista tietoa että kysymyksessä taitaakin olla jokin muu vaiva kuin matkanjärjestäjän taholta tullut.
    esim. ...."Antamani palaute oli asiallista, en vaatinut korvauksia, pyysin vain vinkkiä, miten voisimme jatkossa toimia välttääksemme samanlaiset ongelmat... myöhemmin sama kirjoittaja ..."Moitteet eivät todellakaan ole perusteettomia, saimmehan myös korvausta..Siis pyytämättä kuten entiselle päämininterille tuli fakseja ?? just just.

Eräs kirjoittaja pyysi hieman perustelemaan jotta voisi muodostaa oman käsityksensä vastaus oli.. .."En enää tässä jaksa selvittää koko tarinaa..."
    Eikä tässä vielä kaikki....." Yhtään pahoittelevaa sanaa en AM:lta saanut... Järkyttävän ylimielistä touhua". Siis edelleen kirjituksen mukaan ei edes pahoittelevaa sanaa mutta tilille rahaa?? Uskoo ken tahtoo.

Sitten itseäni vaivaa tuollainen puskista ampuminen siis ko henkilö ei ole nähnyt vaivaa edes rekisteröityä nimimerkille. Juuri tämäntapaiset kirjoittelut joiden tarkoitusperiä joutunee miettimään saa koko kirjoittelupalstan hyvinkin äkkiä tuntumaan epämääräiseltä ja vie uskottavuutta näiltä todella asiaa kirjoittelevilta.

15. n48 Vierailija

Olemme menossa joulukuussa Kuubaan AM matkalle, olisi kiva tietää jos joku siellä mättää.

16. Reissailija Vierailija

Jos on noin "pirun paljon" valittamista seuramatkoista, niin miksi ette tee omatoimimatkoja. Tällöin näette matkan järjestämisen vaikeudet ja ihanuudet sekä ennenkaikkea huomaatte, miten mielenkiintoista on matkustaa ilman toisten tekemää suunnitelmaa ja toteuttaa matka juuri niin hyvin kuin itse sen pystyy ja haluaa.

17. Hei,

ajattelin ensin olla reagoimatta Igorskin kommentteihin, mutta kun asia nyt otettiin uudelleen esille, niin yritän lyhyesti kertoa, mistä oli kysymys.

Meitä oli siis reissussa kolme sukupolvea ja varasimme matkamme ensimmäisenä. (tämän opas jopa mainitsi ääneen). Maksoimme superior-huoneista ja toiveina oli saada vierekkäiset huoneet ja lapsille ja meille väliovellinen huone. Näin ei käynyt vaan osa meistä oli eri rakennuksessa ja lasten huone käytävän toisella puolella. No, tokikaan matkanjärjestäjä ei takaa toiveita, mutta opas katosi aulasta ennen kuin kukaan meistä sai huoneen avaimia..Ja kun seuraavana päivänä yritimme kertoa asiasta, suhtautuminen oli järkyttävän ylimielistä. Tässä kohtaa olisi jo varmaan vähän lohduttanut, kun opas olisi hieman pahoitellut tai olisivat vaikka lähettäneet hedelmäkorin tai pullon kuohuvaa huoneeseen.

Oppaasta ei sen jälkeenkään ollut mitään iloa meille; vaikka yritti kysyä jotain neuvoja, hän ei tiennyt mistään mitään. saimme parin päivän päästä vaihdettua huoneet vähän paremmille sijainnille, mutta näistä huoneista puuttuivat lähes kaikki extrat , joita superior-huoneisiin kuuluu. Kohdeoppaassa pyydettiin mainita heti respaan, jos jotain puuttuu. Näin toki teimme, mutta loman loputtuakaan emme saaneet luvattuja varusteita..

Sitten koitti Havannan matka ja tällä kertaa meidän poppoo oli sijoitettu jokainen kolmeen eri kerrokseen. Minimoidaksemme matkatavarat tälle (lento)reissulle otimme esim. meidän nelihenkiselle perheelle yhteisiä tavaroita.Niitä sitten juostiin kerroksesta toiseen. Joka kerroksessa oli meidän ryhmäläisiä eli helposti olisi voitu järjestää vierekkäiset huoneet. Etenkin kaiken alkuhässäkän jälkeen olisin jopa odottanut sitä. Hotellista sanottiin, että ilman muuta järjestyisi, jos olisivat etukäteen tiennyt. AM:n opas levitteli käsiään..

Monta muutakin pientä asiaa sattui matkamme aikana. Niitä toki aina voi sattua, mutta tässä olen koko ajan peräänkuuluttanut asennetta ja palvelualttiutta.

Annoin sitten palautetta AM:lle kotiin palattuamme ja joka käänteessä korostin, että haluan vain tietää, voisimmeko tehdä jotain toisin, että välttyisimme kokemiltamme hankaluuksilta vai eivätkö tällaiset sukureissut kuulu Aurinkomatkojen kohderyhmään.. Vastaukseksi sain ainoastaan tekstiä, jossa vetäydyttiin kaikesta vastuusta.. Rahaa sain todellakin tililleni 960 euroa. Hyvä sinänsä, mutta mielelläni maksaisin, jos saisin hyvää palvelua. Saamastani vastauksesta päätellen Aurinkomatkoilta sitä on turha odottaa..

Tässä tullaankin siihen asiaan; miksi ottaa matkanjärjestäjän matka, kun he eivät kuitenkaan huolehdi mistään?? Halusimme helpon matkan, jossa kaikki olisi hoidettu etukäteen. Toisin kävi, itse sai hoitaa kaiken tai jäi hoitamatta.

Toivottavasti muilla sujuu paremmin - hyvää kesää kaikille matkalaukkulaisille!

18. Siis matkanjärjestäjä ei voi taata huoneiden tiettyä sijaintia toiveiden mukaan. Tämän tiesitte. Ja kun toiveenne ei toteutunut, olisi pitänyt saada kuohuviinipullo. Käsittämätöntä että he hyvittivät tästä yhtään mitään! Hirveää valitusta kun maailma ei pyöri oman navan ympärillä.

19. Hei,

ihan oikeasti - yritän kertoa, että opas myönsi meidän olleen aivan ensimmäiset varaajat. Siitä huolimatta muut saaneet paremmat ja vierekkäiset huoneet, vaikka toisin väitetään. Edelleen peräänkuulutan asennetta ja palvelualttiutta. Matka kuitenkin maksoi aika paljon ja mielellämme menemme valmiille matkalle, mutta olisi mukavaa, jos ei valmismatkalla tarvitsisi hoitaa kaikkea itse. Ja monesti pieni lohduttava sana voisi auttaa, mutta kun sitä on niin kovin vaikeaa saada nykyään.
    Ehkä (toivottavasti) se on vain tämä kírjoitettu teksti, joka muuttaa ajatukseni muuksi kuin on tarkoitus..

Kiitos kaikille kommentoijille, myös niille vähemmän ystävällisille, hyvää kesää ja mukavia lomasuunnitteluja! Meillä seuraavaksi edessä matka Floridaan. Ihan omin päin - eipähän voida syyttää muita kuin itseaämme. :)

20. Homecoming queen Vierailija

Tulimme juuri eilen viikon reissulta Teneriffalta. Matka meni muuten hyvin, mutta menolentomme Teneriffalle oli neljä tuntia myöhässä. Kyseessä oli Aurinkomatkojen matka. Odottelimme turhan panttina neljä tuntia, ja olin matkaa varten pyytänyt myös sen maanantain vapaaksi. Olisin kuitenkin pystynyt olemaan töissä - jos vain myöhästymisestä olisi ilmoitettu. Meitä jäi ihmetyttämään, miten osa Aurinkomatkojen asiakkaista tiesi myöhästymisestä ja osa ei... Osa kun tuli lentokentälle vasta kaksi tuntia ennen lentoa. Lomamatkojen asiakkaille myöhästymisestä oli ilmoitettu.

Lisäksi paikan päällä oli omasta mielestäni eräs töykeä opas, joka melkein huusi eräille asiakkaille. Kyseessä oli siis Aurinkomatkojen opas. Ihan tuli huono olo oppaan kohtelusta heitä kohtaan...

Mutta kuten jo aiemmin totesin, muuten matkamme onnistui mainiosti.

21. AURINKOMATKALAINEN Vierailija

TEIMME ENSIMMÄISEN AURINKOMATKAMME YLI 20 VUOTTA SITTEN. JO SILLOIN HAVAITSIMME KUINKA HYVIN MATKA OLI JÄRJESTETTY=OPPAAT OLIVAT YSTÄVÄLLISIÄ JA OSASIVAT TYÖNSÄ/KOHTEET JA NIIDEN RETKET HYVIN VALITTUJA=JOKAISELLE JOTAKIN. OLEMME VARANNEET MATKAMME YLEENSÄ AURINKOMATKOILTA JA JOKA KERTA OLEMME OLLEET TYYTYVÄISIÄ OPPAISIIN ! EIKÖHÄN MATKALLE OLE LÄHDETTÄVÄ SILLÄ MIELELLÄ, ETTÄ OPAS EI VOI OLLA ISOSSA RYHMÄSSÄ KAIKKIEN MIELIKSI VAAN ON KATSOTTAVA KOKONAISUUTTA JA LÄHDETTÄVÄ MATKALLE AVOIMIN MIELIN 1

22. Siris Vierailija

Jos ei varsinaista valittamista eli reklamaation aihetta ole, en ymmärrä mistä tässä on kyse. Ei kait nyt AM eikä mikään muukaan firma ala neuvomaan miten jatkossa pitäisi matkojen suhteen menetellä. Mikä se valituksen aihe oli teidän tapauksessa, ei käy ilmi ollenkaan??? Kaukomaita kun on moneen lähtöön eikä voi odottaa mitään eurooppalaista tasoa, olosuhteita yms. Oppaille en mitään suurta painoa laita, myyvät mahdollisia retkiä ja muuta mistä hinnan saa, muuteoin matkailijan täytyy selvitä itse.

23. Siris Vierailija

jatkan vielä että paikan päällä täytyy tehdä asiallinen reklamaatio, vasta sen jälkeen voi tehdä toisen kotimaassa. Mikäli ette ole reklamoineet lomakohteessa, ei kotimaassa kannata sitä tehdä. Matkanjärjestäjälle täytyy antaa tilaisuus korjata puutteet heti siellä paikan päällä.

24. Annukka K Vierailija

Hotelli jakaa huoneet, ei matkanjärjestäjä. Näin on kaikilla ja usein juuri näin. Jos on invalidi ja erikoistoiveita matkan onnistumisen suhteen siitä syystä, silloin esteet otetaan huomioon. Ei kannata kuikkia naapurien huoneita.... olen jopa kuullut että jotkut kyselevät saman hotellin asiakkailta eli tuntemattomilta ihmisiltä, mitä olette matkastanen maksaneet!!!!!

25. Reissuruuna Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuntuu vähän siltä, että kaikki matkatoimistot ovat alkaneet luisua samaan sarjaan, eli palvelun taso alkaa olla melkoisen heikkoa. Oman kokemukseni mukaan Aurinkomatkat kuitenkin kestävät vielä vertailun muihin matkanjärjestäjiin.

Tulosta pitää tehdä, mutta kyllä se olisi hienoa vielä joskus käydä perinteinen "kaikkivalmiiksipureskeltunapakettimatka", jonka puitteissa saisi rahoilleen vastinetta. Mutta ei, eihän nykyään riitä edes opasta jokaiseen lentokenttäkuljetukseen tai hotellikäynneille. Hullu se on tämä maailman aika!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri