Muilla pieniä lapsia, jotka ei suostu juomaan maitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pörrösukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pörrösukka

Jäsen
17.11.2006
531
0
16
MEidän pieni mies on jo pienestä lähtien karsastanut normaalia purkkimaitoa. Tarhan kanssa ollaan sovittu, että juo vain vettä kun ei juo sitten mitään koko päivänä. Kotona juo vain vähän maitoa ruuan kanssa. Pitkään on poika imetetty, joten liekkö siinä tuo syy. Ei ole siis pienenäkään ollenkaan suostunut juomaan muuta kuin tissimaitoa.

ootko kokeillu piimää? mie en pienenä juonu maitoo mie olin piimäkissa. :D ja toinen on tehdä kaakao maidosta sellainen kylmä...

Meiltä löytyy entinen maitoallerginen, joka ei maidosta välitä. Olen nyt taipunut aamu- ja iltakaakaon juontiin, jotta joisi maitoa säännöllisesti. Hoitopaikassa poika saa valita, juoko maitoa aamupalalla vai lounaalla. Yleensä juo aamulla. Mutta pakottamalla ei juo; vain jos saa itse päättää ajan. Kalkkilisää käytetään yhä toisinaan, kun maidonjuonti on jäänyt vähemmälle. Lapsi kun ei välitä juustostakaan, joten maitotuotteet jää jugurttiin ja jäätelöön, jos itse saisi valita. Enkä jaksa joka päivä laskea ihan niin tarkkaan, tuleeko annos täyteen.

Meillä on käytössä soija- ja kauramaito mut kuiteskin, lapsi ei oksennustaudin jälkeen suostunut yhtään juomaan maitoa joten annettiin kaakaota ja sitten pikku hiljaa vähennettiin kaakaojauheen määrää niin että lopuksi sekoitettiin maitomukissa vain pelkkää lusikkaa ja sitten ei enää sitäkään. Taapero kutsui maitoa monta kuukautta kaakaoksi, nykyään puhuu soijamaidosta ja juo sitä mielellään.

Meillä poika oli pienenpänä todella huono juomaan maitoa. Myöhemmin selvisi, että hänellä on laktoosi-intoleranssi jonka jälkeen laktoositon maito alkoi maistumaan. Liekö pienenä joi maitoa niin huonosti, kun tuli siitä paha olo. Juustoa on nyt (4,5v) oppinut syömään ja siitä saakin kalkkia ihan kivasti. Ei teillä ole mitään viitteitä maito-allergiaan tai laktoosi-int.?

Eipä sitä maitoa ihan pakko ole juoda, mutta kalkkia kasvuiässä oleva tarvitsee säännöllisesti. Eli kalkkilisä, juusto tms. kalkinlähde. Maitoa vaan tulee juotua säännöllisesti, joten ei tarvitse laskeskella syömisiä ja juomisia.

Ei meilläkään maitoa aina niin kauheasti mene. Se on vähän kausittaista.
Oltiin matkoila ja parin viikon jäkeen poika (varmaan noin 5v) pyysi ravintolassa maitoa ja kyllä mä varmistin useamman kerran että oikeastiko maitoa :o ??? Siis ei se meillä ihan normi ruokajuoma ole :D Poika joi 2 lasia maitoa ja oli tyytyväinen loppu loman.

Mä olin tuollainen lapsi, ja olen vielä aikuisenakin. En tiedä mikä siinä on, mutta maito on vain pahaa. Suostuttelemalla join jonkin verran lapsena (ei pakotettu), mutta en koskaan pitänyt siitä. Pidin itseänikin kummallisena, kun en tuntenut ketään muuta, joka ei olisi maidosta pitänyt.

Jossain kaakaossa se menee kun ei maistu. Ja jo lapsena söin paljon juustoa ja jugurttia.

Ootko hyla maitoa kokeillu, se kun on makeampaa. Meillä nimittäin sama ongelma, tissimaito vaan kelpaisi tavan maito mukista - siemasee kyllä mut ei juo, hyla maitoa juo ehkä vähän mielummin :/

Mun tyttö oli sellainen pienempänä. Päiväkodin aloitettuaan alkoi juomaan maitoa, kun muutkin joi - sitä edeltäneet 2 v oli juomatta maitoa (kun korvike ja tuttipullo lähti, loppui myös maidon juonti).

Mutta maitoahan ei todellakaan oo pakko juoda. Kunhan huolehtii kalsiumin saannista muuten.

Meillä nyt lehmänmaitoa allergia helpottanut ja olen yrittänyt opettaa poikaa oikealle maidolle... Se juo sitä vähän, sanoo mam mam ja kaataa loput maidot lattialle... :kieh: Että varsinaista herkkua :D
Piimää olen kokeillut myös, mutta sama loppu tulos.
Minä kans imetän edelleen, joten se varmaan syynä tuohon maidosta kieltäytymiseen. Ikää pikku miehellä on 1v8kk ja muuta maitoa eiole sanut tähän mennessä kuin äidinmaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Poika juo todella harvoin maitoa.

Ihmetelempä vaan, että miksi sitä maitoa olis muka juotava :whistle:

Minäkin olen pärjännyt yli 40 vuotta ilman maitoa.

Osteoporoosi on juuri niitä ongelmia, jotka ilmenevät vasta pidemmän ajan kuluessa. Eihän se niin mene, että tänään en juo maitoa, ylihuomenna katkeaa luu. Vaan koko elämän on huolehdittava luiden rakennusaineista, eli kyllä se vaan on tosi tärkeää, että etenkin kasvuiässä ja sen jälkeenkin saa runsaasti kalsiumia ja d-vitamiinia. Olet kyllä aika välinpitämätön, jollet huolehdi lasten luiden vahvaksi kasvamisesta.

Yhteistyössä