Muilla tällaista? (Migreenistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hetkittäin pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hetkittäin pelokas

Vieras
Miten teillä muilla alkaa migreeni?

Itse huomasin eilen liikenteessä joutuvani pelottaviin tilanteisiin, meinasin mm ajaa kolmion takaa suoraan toisen auton alle, kun ei "hoksottimet" ihan toimineet.
Noita vastaavia tilanteita oli eilen pari muutakin.
Töissä huomasin, että kirjoitus (tietokoneella) oli vaikeaa, kirjaimet meni vääriin kohtiin eikä sanoista saanut selvää.

Illalla iski migreeni, menin nukkumaan ja toivoin tämän päivän olevan parempi.

Tänään aamulla ajoin työpaikan ohi (muutama kilsa) ennen kun havahduin siihen, että nyt olen väärässä paikassa.
Töissä kirjoitin taas täyttä hepreaa ja koska silmät kiinni oli ainoa suht hyvä olo, lähdin kotiin.
Otin lääkkeen ja menin nukkumaan.
Nyt heräsin muutaman tunnin unien jälkeen ja migreenisärky on poissa, "lääkepöhnä" vain vaivaa (huimaa, väsyttää).

Onko muilla tollaisia pelottavia migreeniä ennakoivia oireita?

Ei ole eka kerta mulla, mutta vasta nyt tajusin, ettei migreenin kai pitäisi aiheuttaa tällaista kömpelyyttä, hajamielisyyttä ja pelottavia tilanteita.

Väsynyt olo tulee minulla ja sitten näkökentässä näkyy monenmoista vipatusta. Oksettaa.
Samoin kirjaimet hyppii sinne sun tänne. Autolla ajaessa varmaan olisi sama tunne kuin sinulla.

Onko sinulla ihan migreenilääkitys?

Mua alkaa väsyttää ja se pitää kyllä poissa ratista. Kerran jouduin ajamaan kohtauksen aikana ja se oli aivan hirveää. Parin km välein oli pakko pysähtyä nukkumaan kotvaseksi. Kyllä mulla onneksi sen verran pelasi pää että tajusin mitä tein ja että täytyy vetää sivuun vähän väliä. Ei oo muuten koskaan ennen kestäny 30km matka yhtä kauan. Mulla migreeni ei silleen varoita ennakkoon. Pää tulee kipeäksi ja jos se on migreeni, seuraa nopeasti lisää oireita ja tuska pahenee. Kohtauksen mentyä pää on loppupäivän aika tyhjä ja väsyttää. Pystyy silti ajamaan jne.

Ihan normioireita kuvailit ap. Minä en pysty keskittymään ja sanojen muodostaminen on vaikeaa juuri kun migreeni on alkamassa. Sitten kun aura on päällä, kirjaimet katoavat siitä kohtaa, mitä yritän katsoa. Auralle on käsittääkseni tyypillistä se, että juuri se kohta, jota yrittää katsoa tarkkaan, muuttuu sumeaksi.

Mulla on usein kohtauksen aikana (ei siis ennakko oireena) mm.:
-unohdan ihan tavallisia sanoja puhuessani
-puhe sammaltaa
-pää toimii todella hitaasti, siis joku kysyy vaikka paljonko kello on niin kestää hetken ennenkuin ymmärrän kysymyksen ja toisen että tajuan mitä mun pitää tehdä voidakseni vastata
-kirjoitusvirheitä tulee, kun ei vaan pää pysy perässä siitä missä järjestyksessä ne kirjaimet pitikään olla
jne.

Mulla meinasi kohtaus iskeä kaksi iltaa takaperin, alkoi juurikin näköhäiriöillä (sahalaitaa silmät täynnä, näkö sumeni ja osia näkökentästä "katosi"), onneksi lapset olivat jo sängyissään niin saatoin napata Panacodin ja mennä maate... Sängyssä maatessa alkoi vielä naamakin puutua ja puhe puuroutui kun kieli ei meinannut totella millään. Onneksi meni kuitenkin lääkkeellä ja levolla ohi, on se sen verran vittumainen vaiva : /

Ennakkona tulee minulla ja jos ei tajua heti lääkettä syödä, niin sitten tulee särky ja sitä voi jatkua monta päivää. Jää sellainen tärinäkipu, eli äkkinäinen liike saa pään särkemään jne.

Kohtausen alettua puhe sekoaa, näkö sumenee, valoarkuus,äänet sattuu, tärisyttää ja väsyttää. Ja oksettaa. muu auta kun täsmälääke ja nukkuminen pimeässä+hiljaa kunnes laukeaa.

Mulla on usein kohtauksen aikana (ei siis ennakko oireena) mm.:
-unohdan ihan tavallisia sanoja puhuessani
-puhe sammaltaa
-pää toimii todella hitaasti, siis joku kysyy vaikka paljonko kello on niin kestää hetken ennenkuin ymmärrän kysymyksen ja toisen että tajuan mitä mun pitää tehdä voidakseni vastata
-kirjoitusvirheitä tulee, kun ei vaan pää pysy perässä siitä missä järjestyksessä ne kirjaimet pitikään olla
jne.

Näin minullakin. Näen sahalaitakuviota ja joskus tulee armoton päänsärky ja toisinaan ei päänsärkyä ollenkaan vaan nuo oireet.

Minulla pahimmissa kohtauksissa on mennyt puhekyky. En siis ole muistanut sanoja, kun olen yrittänyt puhua.

"Normaaleissa" kohtauksissa näköhäiriöt (erilaiset kuviot, puoliksi sokeutuminen) sekä jumalaton päänsärky väsy, valon-/äänenarkuus jne.

Mulla alkaa migreeni vaihteleasti joko näkökentän puutoksilla, sahalaidalla tai sanojen hukkaamisella. Jos ensioireiden ilmaannuttua ei juokse lääkekaapille seuraa järetön särky, oksetus, kasvojen ja raajojen-, jopa nielun ja kurkun puutuminen. Vihaan niitä kohtauksia yli kaiken!! Ne on aina enemmän tai vähemmän pelottavia kun ei tiedä millon kohtaus menee ohi vai meneekö se. Kaikista hirveintä on kun et osaa sanoa edes omaa nimeäsi...ei vain tule sanan sanaa.

Melkein kaikilla siis toi sahalaita-juttu? Mulla ei oo koskaan sellaisia ollut.

Huh, monta tuntia nukkunut tänään, ja silti on vielä ihan jyrän alle jäänyt- meininki. Takaisin vällyjen väliin, siis!

Yhteistyössä