muistakaa erotessa tämä niin vältytte elareilta, myös toinen ihan uskomaton käräjäoikeuden päätös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

plääh

Aktiivinen jäsen
05.12.2007
15 531
1
36
Lapsen äidillä tulot 1200?/kk johon sisältyy ruokaetu kerran päivässä työpaikalla, tätä rahaa ei siis koskaan makseta käteen. vuokra 560? ja sähköä lasketaan 10?/kk, tämä ok käräjäoikeuden mielestä. Isän tulot 1700?/kk, asumiskuluiksi katsotaan 680?/kk koska heillä on suuri yli 200 000? asuntolaina tässä tapauksessa suhteutetut asumismenot eivät enää koske isää asuntolainan vuoksi kuten äidin kohdalla katsottiin. Jo tuo äidin maksama vuokra oli okeuden mielestä Paljon. Lisäksi isä on rakentanut talon 70km päähän työpaikastaan, työpaikka oli jo ennenkuin asuntoa alettiin suunnitella, ja käräjäoikeus hyväksyi isälle matkakuluja 501?/kk.
Isän elatuskykyyn vaikuttaa käräjäoikeuden saaman käsityksen mukaan myös se, että hänen avopuolisonsa tulot eivät riitä kattamaan avopuolison osuutta asumiskuluista ja, että käytännössä isä joutuu vastaamaan asuntokuluista osuuttaan suuremman osan. Kuukaudessa asumismenot 1340?.
Näillä tiedoilla ja todistelut kuultuaan käräjäoikeus oli sitä mieltä että äidillä on elatuskykyä 81,26% lapsen elatustarpeesta ja isälle määrättiin elatusmaksuja 73?/kk
Hovioikeus on tutkinut käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuuden. Käräjäoikeuden ratkaisun muuttamiseen ei ole ilmennyt aihetta. Käräjäoikeuden tuomiota ei muuteta
Eli kun eroatte ottakaa köyhä avopuoliso ja suuri asuntolaina, valtion käytännössä maksaa silloin osan siitä ja teidän ei tarvitse huolehtia oman lapsenne elatuksesta

Toinen tapaus josta tuomio tuli tänään. Taustaa isä alkoi pettämään lasten äitiä veljensä vaimon kanssa ja kun asia tuli julkisuuteen äiti tietysti lähti lasten kanssa ja otti eron. Isä sanoi: pidä lapset. Ero tuli voimaan mutta isä ei suostunut myymään perheen yhteistä asuntoa josta on lainaa vaan asui uuden kumppaninsa ja sen lasten kanssa asunnossa. Käräjäoikeuden istunnossa isä vannoin että on tähän päivään asti hoitanut lainan lyhennykset sekä yhtiövastikkeet. Istunnon jälkeen selvisi että maksut on maksamatta 3kk jolloin lainat kaatuivat äidin niskoille, yhteinen laina. Tämän vuoksi isä on ajanut äidin taloudelliseen ahdoinkoon.
Aluksi isä vaati kolmea vanhimpaa lasta itselleen, 4.v 6.v ja 8v, ja pienin alle 2v jäisi äidilleen. Kaksi viikkoa ennen istuntoa asia muuttui niin että isä vaatikin vain vanhinta luokseen asumaan sillä heille uusioperheeseen syntyy vauva tammikuussa.
Tänään tuli päätös, käräjäoikeus määräsi vanhimman lapsen asumaan isälleen että äiti voi rauhassa keskittyä kolmen nuorimmaisen kansa elämiseen ja isä voi viettää aikaa poikansa kanssa. Vaikka asunnossa jossa isä asuu asuukin lasten serkkuja 4kpl ei nämä lapset ole käräjäoikeuden mukaan isän huollettavia vaan lasten äiti vastaa heistä 100% jolloin isä siis voi olla 100% oman lapsensa kanssa.

Näiden jälkeen meni usko täysin oikeuteen ja että kaikki menee ok :/ Itse olen tapellut tuosta asiasta toista vuotta jonka aikana isä on luistanut tapaamisista eikä ole kertaakaan maksanut itse elareita vaan ensin ne hoiti kaupunki ja nyt kela. Saattoi olla että isä tapasi 2kk aikana lastaan 2 yötä koska ei vaan huvittanut ilmeisesti ja kaikki muu oli kivempaa

Nooh, varmaan alkaa tulla oikeuteen isiä ajamaan itselleen pienempiä/olemattomia elareita, kerran on nyt ennakkopäätös johon vedota. Tarpeeksi suuri asuntolaina ja AVOpuoliso niin ei tarvitse itse maksaa. Tuo on kyllä jännä ettei ole edes aviopuoliso johon automaattisesti on elatusvelvollisuus vaan avokki.

mä toisaalta ymmärrän ton ekan, tarviihan sen isänkin jollain elää.. eikös se nainen kuitenkin saa lopun valtiolta tai jostain...?

mulla olis kaveripiiristä muutama aika ihmeellinen ja uskomaton juttu mut en taida niitä täällä tilitellä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se kurjaa kun ei saa nyhdettyä jättielareita :(

On se kurjaa että joku makselee taloaa ja yhteiskunta joutuu maksamaan elarit sellaisen puolesta..

taloko sitten pitäis myydä ja muuttaa vuokralle et sais maksettua 50e lisää elareihin?

Ei vaan ottaa sellainen laina jonka pystyy maksamaan. Vai onko se oikein että yhteiskunta maksaa?

On se kurjaa että joku makselee taloaa ja yhteiskunta joutuu maksamaan elarit sellaisen puolesta..
taloko sitten pitäis myydä ja muuttaa vuokralle et sais maksettua 50e lisää elareihin?
Ei vaan ottaa sellainen laina jonka pystyy maksamaan. Vai onko se oikein että yhteiskunta maksaa?
Tai antaa lapsen pois jos ei pysty elättämään.

Tai antaa lapsen pois jos ei pysty elättämään.

No eikös tässä ole juuri todettu ettei isä pysty elättämään vaan valtion pitää maksaa?

Ap kirjoittaa: "Eli kun eroatte ottakaa köyhä avopuoliso ja suuri asuntolaina, valtion käytännössä maksaa silloin osan siitä ja teidän ei tarvitse huolehtia oman lapsenne elatuksesta "

Ei ehkä ole kyse siitä, ettei TARVITSE huolehtia oman lapsen elatuksesta, vaan että ei todellakaan ole varaa maksaa suurta elatusmaksua. Tuskin tämäkään isä asuntolainaa ja "köyhää" avovaimoa on ottanut, ettei TARVITSE elättää lastaan. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Eikö ykkös tapauksessa ole kuitenkin sama mitä mies maksaa kun kela maksaa loput? joka tapauksessa saa minimi elarit.

Tuota kakkos tapausta ei voi kuin äimistellä.. aivan järkyttävää että käräjäoikeus erottaa sisarukset toisistaan ja sitä ihmettelen että miksi ei ole määrätty pesänjakajaa jotta omaisuus saataisiin jaettua. :/

Unohtuu tuollasissa taisteluissa helposti se tosi seikka, et ne elarit on OMIA lapsia varten ei sille ex-puolisolle hummailuun vaan lasten elatukseen. Samoin tollaset tapaamis asiat kuin ap kuvaili :headwall: OMISTA lapsista on siis kyse :headwall: ei haluu maksaa elareita, ei haluu tavata kun muuta kivaa hommaa ja sit haluu kokonaan omaks, mut ei sittenkää kaikkia :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Unohtuu tuollasissa taisteluissa helposti se tosi seikka, et ne elarit on OMIA lapsia varten ei sille ex-puolisolle hummailuun vaan lasten elatukseen. Samoin tollaset tapaamis asiat kuin ap kuvaili :headwall: OMISTA lapsista on siis kyse :headwall: ei haluu maksaa elareita, ei haluu tavata kun muuta kivaa hommaa ja sit haluu kokonaan omaks, mut ei sittenkää kaikkia :o

Tätä minäkään en ymmärrä, miten kukaan voi tehdä omille lapsilleen näin?? Mikä siinä on että pitää yrittää tehdä omien lasten elämästä helvettiä :headwall:

mä toisaalta ymmärrän ton ekan, tarviihan sen isänkin jollain elää.. eikös se nainen kuitenkin saa lopun valtiolta tai jostain...?

mulla olis kaveripiiristä muutama aika ihmeellinen ja uskomaton juttu mut en taida niitä täällä tilitellä :whistle:

isä on itse omilla valinnoillaan halunnut rakentaa 70km päähän työpaikastaan jossa ollut jo vuosia töissä talon johon on ottanut yli 200 000? lainan että on saanut poreammetta sun muuta, tästä lainasta on osa laitettu suoraan kurkusta alas jne... miksi on otettu iso laina jos kummallakin maksajalla ei ole säännöllisiä tuloja joilla voi elätää itsensä ja perheensä
Jos minulla olisi tuollainen laina olisi valtio ihmetellyt ja ottanut huomioon vain ne normaalit asumismenot jotka kuuluu tämän kokoiselle ruokakunnalle.
En aja takaa että mun pitäis saada jotain 500? elareita vaan sitä että tähän on tultu, käytännössä siis valtio todellakin maksaa tuon miehen+avovaimon asuntolainaa elareiden muodossa, sii se erotus jonka saa kelalta/ennen kaupungilta

Yhteistyössä