Muita joiden lapsuudenkodissa ei koskaan käynyt vieraita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko muitakin tällaisia perheitä joissa ei ikinä kutsuta ketään käymään eikä haluta vieraita kotiin? Meillä oli lapsena sellaista. Ollessani pikkulapsi mummo taisi käydä yhden kerran ja olla yön yli, sen jälkeen eli nyt reilusti yli kahteenkymmeneen vuoteen ei ole lapsuudenkodissani käynyt ketään sukulaisia muista ihmisistä puhumattakaan. Kävimme lapsina kerran kesässä mummon luona, muuten ei vierailtu koskaan missään.

Nyt edes minua ei enää päästetä lapsuudenkotiini käymään, on sanottu ihan suoraan ettei aviomieheni saa tulla koskaan ja itse ehkä vain pariksi tunniksi päiväsaikaan. Arvatkaa vaan olenko koskaan edes menossa ja vienkö sinne omaa lastani jos minä ja miehenikään ei olla tervetulleita. Voin sanoa että meillä lapsilla on sosiaaliset taidot jääneet puutteellisiksi mistä olen saanut kärsiä, en pitkään aikaan tiennyt miten vieraiden kanssa ollaan ja olen kokenut esimerkiksi mieheni sukulaisten vierailut hyvin ahdistavina eivätkä he pidä minusta koska olen heidän mielestään epänormaali. Veljeni asuu erakoituneena kotona eikä puhu koskaan kenellekään.

Nyt aikuisena olen yrittänyt saada ystäviä ja kavereita, käyn mielelläni ryhmissä ym ja yritän jutella siellä toisten kanssa vaikka olenkin aika hiljainen ja koen sen joskus vaikeaksi. Aina kun minut on kutsuttu jonnekin käymään ja vierailu on sujunut hyvin, tunnen oloni todella onnistuneeksi ja iloiseksi, siitä että olen kuin kuka tahansa normaali ihminen. Itsekin haluan pikkuhiljaa alkaa kutsumaan vieraita edes vaan kahville, jotenkin kynnys siihen on vaan todella korkea ja jännittää kun pitäisi tehdä jotain ruokaa tai leipomusta ja osata olla luontevasti.

Mieheni perheen kanssa kaikki on mennyt päin seiniä, sen sijaan hänen ystäviensä vieraillessa on ollut mukavaa ja jälkeenpäin olen pohtinut tarkkaan mitä sanoin ja tein mieheni vakuutellessa että hyvin meni. Tuntuu kuitenkin että aina jännitän ja yritän kovasti, en saa vierailuja tuntumaan mukavan rennoilta ja suorituspaineet on kovat. Tällaista en todellakaan halua omalle lapselleni, mietin kuitenkin miten saisin vierailemisen ja ihmisten kanssa olemisen luontevaksi ja helpoksi lapselleni. Sukulaisia joiden luona vierailla tai joita kutsua ei sattuneesta syystä ole, toivon että ystävät ja muut tutut jotenkin korvaisivat tätä puutetta mahdollisimman paljon.

Ja pohdin mistä mahtaa johtua tuollainen ettei ketään koskaan haluta kylään eikä itse haluta mennä mihinkään eikä ole eikä edes haluta ystäviä ja sitten lastenkin olisi pakko elää sillä tavoin oppimatta mitään vierailuista tai sosiaalisista taidoista niihin liittyen. Välillä pelkään myös että menetän vielä tämän vuoksi mieheni... Että en kestä hänen sukulaisiaan enkä sitä miten he leimaavat minut enkä pysty olemaan heidän kanssaan kovin pitkään saman katon alla kärsimättä kohtuuttomasti. Onko muita joilla ollut tällaista, miten olette tottuneet vierailuihin, voiko tällaista oppia luontevasti vielä aikuisiällä? Haluan olla sosiaalinen ja rento ihmisten kanssa, haluan olla kuten normaalit ihmiset ja tulee itku kun mietin mitä jos en pystykään siihen ja jos menettäisin tämän vuoksi mieheni... Neuvoja pyydän.

Olet ollut aika traumaattisessa tilanteessa oman perheesi vuoksi. Tsemppaan sua ihan täysillä pienin askelin etenemään kutsumalla ja menemällä kutsuttuna tilanteisiin. Sieltä se sosiaalisuuskasvaa hitaasti. Mikä ihme lapsuudenkodissa on ollut vialla?? Mitä tapahtunut jos ei aikuisenakaan saa lapset ja mies tulla kylään? Ihme porukkaa.. Masennusta, paniikkihäiriötä jne? Kovasti tsemppiä arkeesi! Haluan rohkaista sanomalla että minullakin oli alussa kovasti ongelmia anoppilassa koska kemiat oli erilaisia. Meillä ollaan kovia puhumaan kotona mutta siellä kommunikoitiin eri lailla. Koin riittämättömyyttä, ujoutta ja häpeääkin, koska pelkäsin puhuvani vääristä aiheista jne. .. Nykyään olen oma itseni ja kaikki ok. Olen oppinut että kulttuuri on sielläkin erilainen keskustelun alueella mutta se on ok.

[QUOTE="vieras";27320688]Onko muitakin tällaisia perheitä joissa ei ikinä kutsuta ketään käymään eikä haluta vieraita kotiin? Meillä oli lapsena sellaista. Ollessani pikkulapsi mummo taisi käydä yhden kerran ja olla yön yli, sen jälkeen eli nyt reilusti yli kahteenkymmeneen vuoteen ei ole lapsuudenkodissani käynyt ketään sukulaisia muista ihmisistä puhumattakaan. Kävimme lapsina kerran kesässä mummon luona, muuten ei vierailtu koskaan missään.

Nyt edes minua ei enää päästetä lapsuudenkotiini käymään, on sanottu ihan suoraan ettei aviomieheni saa tulla koskaan ja itse ehkä vain pariksi tunniksi päiväsaikaan. Arvatkaa vaan olenko koskaan edes menossa ja vienkö sinne omaa lastani jos minä ja miehenikään ei olla tervetulleita. Voin sanoa että meillä lapsilla on sosiaaliset taidot jääneet puutteellisiksi mistä olen saanut kärsiä, en pitkään aikaan tiennyt miten vieraiden kanssa ollaan ja olen kokenut esimerkiksi mieheni sukulaisten vierailut hyvin ahdistavina eivätkä he pidä minusta koska olen heidän mielestään epänormaali. Veljeni asuu erakoituneena kotona eikä puhu koskaan kenellekään.

Nyt aikuisena olen yrittänyt saada ystäviä ja kavereita, käyn mielelläni ryhmissä ym ja yritän jutella siellä toisten kanssa vaikka olenkin aika hiljainen ja koen sen joskus vaikeaksi. Aina kun minut on kutsuttu jonnekin käymään ja vierailu on sujunut hyvin, tunnen oloni todella onnistuneeksi ja iloiseksi, siitä että olen kuin kuka tahansa normaali ihminen. Itsekin haluan pikkuhiljaa alkaa kutsumaan vieraita edes vaan kahville, jotenkin kynnys siihen on vaan todella korkea ja jännittää kun pitäisi tehdä jotain ruokaa tai leipomusta ja osata olla luontevasti.

Mieheni perheen kanssa kaikki on mennyt päin seiniä, sen sijaan hänen ystäviensä vieraillessa on ollut mukavaa ja jälkeenpäin olen pohtinut tarkkaan mitä sanoin ja tein mieheni vakuutellessa että hyvin meni. Tuntuu kuitenkin että aina jännitän ja yritän kovasti, en saa vierailuja tuntumaan mukavan rennoilta ja suorituspaineet on kovat. Tällaista en todellakaan halua omalle lapselleni, mietin kuitenkin miten saisin vierailemisen ja ihmisten kanssa olemisen luontevaksi ja helpoksi lapselleni. Sukulaisia joiden luona vierailla tai joita kutsua ei sattuneesta syystä ole, toivon että ystävät ja muut tutut jotenkin korvaisivat tätä puutetta mahdollisimman paljon.

Ja pohdin mistä mahtaa johtua tuollainen ettei ketään koskaan haluta kylään eikä itse haluta mennä mihinkään eikä ole eikä edes haluta ystäviä ja sitten lastenkin olisi pakko elää sillä tavoin oppimatta mitään vierailuista tai sosiaalisista taidoista niihin liittyen. Välillä pelkään myös että menetän vielä tämän vuoksi mieheni... Että en kestä hänen sukulaisiaan enkä sitä miten he leimaavat minut enkä pysty olemaan heidän kanssaan kovin pitkään saman katon alla kärsimättä kohtuuttomasti. Onko muita joilla ollut tällaista, miten olette tottuneet vierailuihin, voiko tällaista oppia luontevasti vielä aikuisiällä? Haluan olla sosiaalinen ja rento ihmisten kanssa, haluan olla kuten normaalit ihmiset ja tulee itku kun mietin mitä jos en pystykään siihen ja jos menettäisin tämän vuoksi mieheni... Neuvoja pyydän.[/QUOTE]

Tässäkin voi mennä helpoimman kautta ettei turhia tarvi jännittää ja noiden takia kynnyksen olla korkea. Emännän EI tarvi itse leipoa ja kaikkea kokata jos vaikka päiväkahville kutsuu. Itse en sen enempää ajattele onko se pulla kaupan altaasta vai omista käsistä. Mene alkuun siitä mistä on helpoin ja itsesi mukaan etene. Sulla selvästi on jääny oppimatta sielä lapsuuden kodissa mutta tosi hienoa että haluat oppia ja olla kuten muutkin. Kutsua vieraita jne. Kyl sä opit ja sekin turha itsekriittisyys vähenee.

Minä olin lapsena hirveän ujo, lienenkö saanut mallin ujolta äidiltäni ja vaikka meillä kävi vieraita ja mekin käytiin vierailuilla, olin hirveän kömpelö sosiaalisesti. Mietin hirveän tarkkaan mitä puhun ihmisten kanssa ja jännitin joidenkin ihmisten näkemistä jo etukäteen. Mutta vuosien aikana olen oppinut sosiaaliseksi, ei siihen oikein muuta keinoa ole kuin mennä sosiaalisiin tilanteisiin eikä murehtia liikaa. Pienin askelin. Siihen miksi lapsuudenkotisi on ollut tuollainen en osaa sanoa, kai jotkut ihmiset vain kaihtavat muiden seuraa mutta kyllähän he karhunpalveluksen teille lapsille on tehneet. Tsemppiä, kyllä se sosiaalinen elämä siitä aukee kun antaa sille mahdollisuuuden!

Ootko koskaan yrittänyt kysyä vanhemmiltasi miksei teillä ole koskaan käynyt vieraita, ja mikseivät hekään kyläile? Oletteko muuten tekemisissä, puhelimitse vaikka?

Eikä kannata ottaa stressiä vieraille tarjoilusta, ihan kaupan pulla on hyvää ja riittävää kahvin kanssa tarjottavaa.
Voisitko sä miettiä jonkun läheisimmän ystäväsi kenet kutsuisit kahville sun luokse? Jos olis mahdollisimman tuttu ihminen niin helpottaisko se yhtään jännitystä? Tän enempää en oikein osaa sanoa, mutta toivon että saat kerättyä rohkeutta ja onnistut enemmän kyläilyasioiden kanssa. Tsemppiä sulle :)
Ja hyvä ettet jatka vanhempiesi erakkokierrettä ja opetat lapsellesi/lapsillesi sosisaalisia taitoja.

Meillä oli pienenä vähän samanlaista - ei nyt ihan noin jyrkkää, mutta kuitenkin. Äidin kaksi siskoa kävi joskus (kutsumatta), isän kaksi sisarusta joskus (sitä seurasi aina kauhea huuto jos etukäteen oli tiedossa, eli äitini ei olisi halunnut). Ennen joulua saattoi käydä joku muukin. Mutta koskaan (rippi- ja ylioppilasjuhlia lukuunottamatta) ei ketään kutsuttu. Emmekä myös itse käyneet perheenä koskaan missään, paitsi noiden samojen tätien luona - jos isän sukulaisten luona käytiin, niin äiti ei lähtenyt.

Ja minulle on siitä myös jäänyt se, että pelkään, etten osaa olla kotonani isomman porukan kanssa. Eli minulla on ollut isompi vierasjoukko tasan yhden kerran sen jälkeen, kun 12 vuotta sitten kotoa läksin. Se oli kyllä ihanan rohkaiseva kerta. En muutenkaan tykkää, että kotiini tulee joku - ahdistaa, kun en jaksaisi itse istua sisällä vaan haluaisin olla harrastuksissa jne. Eli en sitten juurikaan kutsu koskaan ketään. Itse voin käydä kylässä, mutta pääasiassa aika menee harrastuksiin, eli en hirveästi käy. Toisten luona sentään voin itse päättää milloin lähden pois, eli se helpottaa.

Onhan se jännä miten nämä lapsuuden asiat vaikuttavat. Ujo tai arka en sinällään ole. En ole kauheasti miettinyt haluaisinko tuota kyläilyasiaa muuttaa niin kauan kun ei esim. lapsia ole - jos lapsia joskus tulee, heidän haluan kyllä tottuvan jonkinlaiseen kyläilykulttuuriin. Tosin enpä sitten tiedä miten itsekään osaisin sitä harjoittelematta muuttaa toisenlaiseksi. Minulla on ollut niin paljon tekemistä muiden lapsuuden traumojen ja niiden kanssa pärjäämisen kanssa, että tämä on loulta ollut asioista pienin, ja koska en kuitenkaan ole eristäytynyt muista, olen ajatellut, että tämä saa olla aikansa näin.

Oletko kertonut miehesi sukulaisille lapsuudestasi ja nykyisestä tilanteestasi omaan lapsuudenkotiin nähden. Mun mielestä kannattaisi avoimesti kertoa omillekkin ystäville omasta menneisyydestään ja siitä, että tilanne on sinulle uusi ja kovasti koitat harjoitella uusia tilanteita.

Mulla ei ainakaan ole montaakaan ketä kutsua, kyllä lapset nyt varmaan traumaantuu tästäkin.
Tosin uskon että sitä sosiaalisuutta oppii muuallakin kuin kyläillessä, esim. koulu, harratukset yms

Samaa ajattelen kuin pari edellistä. Kerro miehesi sukulaisille sama mitä tänne kirjoitit. Jos et uskalla kasvotusten puhua, kirjoita vaikka kirje. Voi kummasti avata heidän silmiään ja saada heidät hyväksymään sinut. Kovasti tsemppiä! Varmasti vaikeaa lähteä aikuisiällä rakentamaan sosiaalisia taitoja.

Meillä kävi aika harvoin kukaan kylässä kun olin lapsi. Eikä meillä käy vieläkään ketään kylässä kuin lähinnä silloin, kun on synttärit.

Mä en pidä kyläilystä. En siis siitä, että menen toisten nurkkiin, enkä siitä että joku tulee meille. Viihdyn kyllä ihmisten seurassa kaikenmaailman perhekerhoissa, ostosreissuilla, tykkään käydä kavereiden kanssa syömässä ja harrastuskavereitani on ihan huippua nähdä treeneissä...mutta en vaan jotenkaan pidä siitä itse kyläilystä.

Mummolassa käydään säännöllisesti, mutta tänäänkin mies lähtee sinne lasten kanssa. Mä jään kotiin siivoamaan rauhassa. Paljon mieluummin siis siivoan, kuin kyläilen, sillä jos haluaisin niin voisin mennä itse mummolaan ja mies jäisi siivoamaan.

[QUOTE="vieras";27320688]Onko muitakin tällaisia perheitä joissa ei ikinä kutsuta ketään käymään eikä haluta vieraita kotiin?
Voin sanoa että meillä lapsilla on sosiaaliset taidot jääneet puutteellisiksi mistä olen saanut kärsiä, en pitkään aikaan tiennyt miten vieraiden kanssa ollaan ja olen kokenut esimerkiksi mieheni sukulaisten vierailut hyvin ahdistavina eivätkä he pidä minusta koska olen heidän mielestään epänormaali. [...]
Aina kun minut on kutsuttu jonnekin käymään ja vierailu on sujunut hyvin, tunnen oloni todella onnistuneeksi ja iloiseksi, siitä että olen kuin kuka tahansa normaali ihminen. Itsekin haluan pikkuhiljaa alkaa kutsumaan vieraita edes vaan kahville, jotenkin kynnys siihen on vaan todella korkea ja jännittää kun pitäisi tehdä jotain ruokaa tai leipomusta ja osata olla luontevasti.[/QUOTE]

Minulle taas tuo ahdistuminen ja jännitys vieraiden läsnäolosta tuli siitä, kun kävimme kylässä ja meillä kävi vieraita. Joka kerta palattuamme kotiin tai vieraiden lähdettyä meiltä alkoi valtava saarna siitä, kuinka tein niin väärin ja olin näin väärin. Koskaan ei kerrottu, miten olisi pitänyt olla oikein. Niinpä aloin inhota vieraita ja kylässä käymistä.

Se inho heijastuu vielä nykyäänkin enkä tykkää kutsua kotiin muita kuin vanhempiamme. Yhteen aikaan nuorempana, kun en uskaltanut pitää puoliani, kylässä kävi kaksi naista, jotka molemmat arvostelivat aina kotini siisteyttä tai järjestystä tai sisustusvalintoja. Aloin miettiä, teenkö omaa kotia itseäni ja perhettäni vai vieraita ihmisiä varten. Muutettuamme ei kukaan ole ollut tervetullut meille. En myöskään jaksa vieraita ja seurustelua heidän kanssaan. Haluan töistä tultua tehdä pikaisesti kotityöt ja rauhoittua sitten olemaan perheeni kanssa.

Tuota, eiköhän sosiaalisuus ole ihan jotain muuta kuin kyläilykulttuuria. Kotiinsa voi kutsua samanmielisen omaa pefaa nuolevan perheen.
sama henkilö jolla käy usein omanhenkisiä omaa pefaa nuolevia vieraita, voi olla pahin työpaikkakiusaaja.

sosiaalisuus on sitä että osaa kunnioittaa ihmisten erilaisuutta, ja siihen ei oikeastaan liity kyläilyt mitenkään.

Ja mä luulin, että mun vanhemmilla oli surkea sosiaalinen elämä, kun vain isäni sukulaiset (äidillä niitä ei juuri ole) kävi meillä kylässä. Olin lapsena oikein kateellinen, kun toisten luona kävi "oikeita" vieraita :D

Ei kaikkien pidä tykätä ihmisistä omassa kodissa.

Itse en pidä. Mutta osaan olla toisten luona, joskaan en viihdy ihmisten luona joita en oikeasti kunnolla tunne, kuten jotkut sukulaiset.

[QUOTE="hmmm";27322741]Tuota, eiköhän sosiaalisuus ole ihan jotain muuta kuin kyläilykulttuuria. Kotiinsa voi kutsua samanmielisen omaa pefaa nuolevan perheen.
sama henkilö jolla käy usein omanhenkisiä omaa pefaa nuolevia vieraita, voi olla pahin työpaikkakiusaaja.

sosiaalisuus on sitä että osaa kunnioittaa ihmisten erilaisuutta, ja siihen ei oikeastaan liity kyläilyt mitenkään.[/QUOTE]

*tykkää*

Olisko isoissa kaupungeissa vähemmän kyläilyä? Mietin nuoruuttani. Aina treffattiin shoppailun, kahvittelun ja biletyksen merkeissä. Vain etkot ja jatkot olivat toisten kodeissa. Harvemmin muuta.

Ei meilläkään käynyt, emmekä käyneet missään perheen kanssa kylässä. Johtuu siitä, että vanhempani olivat katkaisseet välinsä sisaruksiinsa (joita molemmilla vain yksi) eikä heillä ollut sellaisia ystäviä, joilla käydä kylässä.

Minun on ollut hirveän vaikeaa oppia kestitsemään vieraita ja olla luonnollisesti kun on vieraita. Hiukan kateellisena olen seurannut esim. kaveriani, jonka kodissa on ollut kunnon vierailukulttuuri, häneltä se sujuu kuin vettä vain. Alkumaljoja kohottavat aina kun on pientäkin syytä juhlaan jne. Minulle sellainen olisi lähinnä kiusallista.

Koen että osa kasvatuksesta on jäänyt väliin kokonaan, minusta lapsille pitäisi opettaa myös tuollaisia arjen taitoja. Eli miten toimia sosiaalisissa tilanteissa. Oppii sitä tietysti aikuisenakin, mutta aika kivinen tie se on. Voisin jopa kuvitella että mahdoton, jos on luonteeltaan ujo.

Ei meilläkään käynyt, emmekä käyneet missään perheen kanssa kylässä. Johtuu siitä, että vanhempani olivat katkaisseet välinsä sisaruksiinsa (joita molemmilla vain yksi) eikä heillä ollut sellaisia ystäviä, joilla käydä kylässä.

Minun on ollut hirveän vaikeaa oppia kestitsemään vieraita ja olla luonnollisesti kun on vieraita. Hiukan kateellisena olen seurannut esim. kaveriani, jonka kodissa on ollut kunnon vierailukulttuuri, häneltä se sujuu kuin vettä vain. Alkumaljoja kohottavat aina kun on pientäkin syytä juhlaan jne. Minulle sellainen olisi lähinnä kiusallista.

Koen että osa kasvatuksesta on jäänyt väliin kokonaan, minusta lapsille pitäisi opettaa myös tuollaisia arjen taitoja. Eli miten toimia sosiaalisissa tilanteissa. Oppii sitä tietysti aikuisenakin, mutta aika kivinen tie se on. Voisin jopa kuvitella että mahdoton, jos on luonteeltaan ujo.

Ihan ok mulle toisten haluta. Muistathan kuitenkin että kaikki ei edes kaipaa "maljojen kohotuksia" muun kun omiensa kesken. Siis että vaikka itse toivot ja kaipaat niin ihan jokainen ei, ettet tuomitse. ;)

Ihan sama minulla. Toisaalta olen nyt aikuisiällä saanut paljon oppia, kun olen ollut juhlissa, joissa olevan voinut turvallisesti sivusta seurata sellaisten taitavien ihmisten toimintaa. Ja ihana asia sekin, kun tajuaa, että voi tehdä omalla tavalla. Että tilanteessa, jossa on läsnä esimerkiksi vain itselle läheisiä ystäviä, ei ole merkitystä tekeekö jonkun asian oikein vai väärin jonkun etiketin mukaan. Itse kun järjestin pienet kutsut, ne ainokaiseni koskaan, jokainen paikalle tullut tiesi, että se on minulle uutta ja omalla tavallaan hankalaa - ja kaikki meni tosi kivasti, en tiedä menikö niin kuin olisi jonkun muun luona mennyt, mutta kuitenkin.

Minä myös koen, että se on osa kasvatusta. Isona lapsi voi sitten valita miten tekee, kun on nähnyt malleja - sen sijaan, että on ihan vaikeana sellaisissa tilanteissa, kun haluaisi toimia "hyvin", mutta ei tiedä yhtään miten toimia. Eli vaikka en itse niin vieraista välitä, haluaisin mahdollisen lapseni oppivan ne asiat, ettei hänen tarvitsisi kokea häpeää omasta taitamattomuudestaan.

Kiitos teille kaikille tuesta ja rohkaisusta! Minulla on ollut tämä ongelma jo pitkään ja se on aiheuttanut sellaista alemmuudentunnetta etten ole tarpeeksi hyvä enkä osaa vaikka haluaisin ja lopulta sitten viihdynkin toisten ihmisten seurassa ja tunnen jälkeenpäin oloni todella hyväksi kun olen saanut tuntea olevani mukana ja voinut jakaa ajatuksiani toisten kanssa. Hyvin usein olen porukan hiljaisin ja tykkään vaan kuunnella sivusta kun muut keskustelee mutta olen entistä enemmän yrittänyt osallistua ja uskaltaa olla rennommin.

Tapaan äitiäni joskus ulkona, haluaisin todellakin yrittää puhua tästä asiasta ja kysyä miksei meillä koskaan käynyt vieraita ja miksi ei haluta ketään käymään. Ovat vaan omissa oloissaan ja jos joskus harvoin menen pariksi tunniksi niin eivät tarjoa mitään tai vietä aikaa kanssani, menevät nukkumaan tai lukemaan toiseen huoneeseen. Tuntuu siltä ettei ketään edes kaivata sinne eikä toisten ihmisten seura kiinnosta. En voi ymmärtää enkä haluaisi itse elää noin, mutta jotenkin tiedostamattaan ajautuu sellaiseen kun on lapsesta saakka tottunut...

Olen herännyt tähän ongelmaan vasta avioliiton myötä kun mieheni perheessä toimitaan aivan toisin ja minulla on ollut todella vaikeaa sopeutua siihen. Voisi tosiaan olla hyvä idea jos mieheni voisi selittää tätä perheelleen, he kun eivät edes suostu puhumaan kanssani, jos he voisivat yrittää ymmärtää. Voi olla joillekin tosi vaikeaa ymmärtää tätä asiaa ja mitä vaikeuksia minulla on tämän asian suhteen, ajatellaan vaan että olen epäkohtelias, en pidä kenestäkään tai sitten että olen epänormaali mitä olen saanut kuulla loputtomiin mieheni perheeltä.

Tällä viikolla yritän kutsua yhden kaverin käymään jonka luona kyläilinkin pari viikkoa sitten, toivon että hän tulee tai jos ei ehdi niin ainakin olen ollut valmis yrittämään :) Minulle ja varmasti miehellenikin on tärkeää että lapsemme oppii sosiaalisia taitoja ja olemaan sujuvasti ihmisten kanssa, siitä on niin valtavasti hyötyä elämässä... On niin paljon helpompaa tottua lapsesta saakka kuin alkaa yllättäen aikuisena, toivon todellakin että pikkuhiljaa pystyn siihen yhä paremmin ja että vierailuista tulisi luonteva osa elämääni. Koska oikeasti pidän ihmisten seurasta ja vierailuista, kynnys niihin on vain niin kovin korkealla. Sitten jälkeenpäin on todella hyvä mieli kun on uskaltanut ja "osannut" :)

Yhteistyössä