muita, joilla äidin sairastelu hankaloittaa vauvahaaveita?

  • Viestiketjun aloittaja jätski
  • Ensimmäinen viesti
jätski
Itselläni on vauvakuume, mutta sairastan reumaa, joka ei pysy kurissa ilman lääkkeitä. Ja lääkkeet ovat sellaisia, että pitäisi olla ilman niitä useita kuukausia, ennen kuin voisi edes yrittää tulla raskaaksi. Tämän lisäksi on vielä tullut ongelmia selän kanssa, ei reumasta johtuvia, yritänkin nyt kuntouttaa kovaa vauhtia selkää kuntoon, että se edes olisi hyvässä iskussa, jos mahdollinen raskaus toteutuu. Eikä tässä vielä kaikki, minulla on myös pco, joka saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Minulla on jo ennestään lapsia, olenkin miettinyt, että onko mitään järkeä näiden ongelmien takia enää edes yrittää vauvaa. Mutta kun kuume on kova!
 
Toinen lähes samanmoinen..
Mulla on myös reumatauteihin kuuluva sairaus, ei perinteinen nivelreuma kuitenkaan. Mitä lääkkeitä sulla on käytössä? Itselläni on Sandimmum Neoral ja vaikka sitä ei saisikaan käyttää raskauden aikana, riittää, että sen lopettaa jos raskaus on alkanut. Ennen käytössä oli myös Trexan, josta ei kuitenkaan ollut apua. Trexanistahan on olemassa varoitus, että pitäisi lopettaa kuukausia ennen plussaa, mutta nykytiedon mukaan senkin osalta riittää, kun lopettaa plussaukseen.
 
esikoinenhaaveissa
täällä on yksi kanssa joka sairastaa paljon. Kun edellinen sairaus on takana ja yritys saadaan alkuun niin eikös tämä taas sairastu... lääkkeet ovat niin voimakkaita että niiden käytön aikana ei missään tapauksessa kannata edes yrittää. Miksi ei ole kehitetty lääkeitä jotka eivät vahingoita sikiötä?
 
miehen sairastelu
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen lähes samanmoinen..:
Mulla on myös reumatauteihin kuuluva sairaus, ei perinteinen nivelreuma kuitenkaan. Mitä lääkkeitä sulla on käytössä? Itselläni on Sandimmum Neoral ja vaikka sitä ei saisikaan käyttää raskauden aikana, riittää, että sen lopettaa jos raskaus on alkanut. Ennen käytössä oli myös Trexan, josta ei kuitenkaan ollut apua. Trexanistahan on olemassa varoitus, että pitäisi lopettaa kuukausia ennen plussaa, mutta nykytiedon mukaan senkin osalta riittää, kun lopettaa plussaukseen.
Meillä miehellä on myös käytössä trexan. Se piti lopettaa kolme kuukautta ennen yrityksen aloittamista. Lasta ei vain kuulu, eikä hän voi enää pitempään olla ilman lääkkeitä. Pakastamme nyt simppoja ja siirrymme hoitoihin. Tiedätkö miesten osalta tuosta rajoituksesta? Siis että onko tuo kolmen kuukauden varoaika myös "vanhaa tietoa"?
 
Toinen lähes samanmoinen..
Valitettavasti en tiedä miehen puolen varoajasta ja Trexanista. Sehän siinä juuri onkin hankalaa, että lapsi ei välttämättä tule juuri silloin kuin itse haluaisi tai lääkkeissä on tauko vaan yritys saattaa olla pidempikin :( Saksassa tuosta varoajasta on luovuttu, ainakin naisten osalta, mutta Suomessa sitä ei uskalleta ottaa viralliseksi kannaksi tai ainakaan painaa mihinkään. Riskit ovat kuulemma kuitenkin lähes olemattomat. Minulle sanoi Väestöliiton gyne, että lopetan sitten lääkkeet vaan kun plussa tulee, se riittää. Tai siis jos plussa tulee. Onneks oma tautini on sen verran hyvällä mallilla, että saattaisin selvitä ilman lääkkeitäkin, jos ei raskaus muuttaisi tilannetta enempää.
 
jätski
otin esille nämä vauvahaaveet. Lääkityksenä mulla ollut trexan, sanoi, että lopetettava 3-4 kuukautta ennen raskausyrityksiä. Otimme minulle trexanin rinnalle saltzopyriinin, todella pienellä annoksella. Olen aiemmin käyttänyt salazopyriiniä ja se aiheutti minulle muutoksia verenkuvaan ja en saanut siitä tarpeeksi tehoja, joten se jouduttiin siksi lopettamaan. Lääkäreilläkin on aivan eri käsityksiä lääkkeistä ja että mitä kannattaisi käyttää. Osa reumalääkäreistä sanonut, että voin käyttää Prednisolonia tarvittaessa sitten kun vauvaa yritän, mutta kuuriluontoisesti!!! Tämä viimeisin sanoi, että jatkuvasti voi käyttää pientä annosta eli 5-7,5mg.
Saksassako varoajasta luovuttu! Hö! Miksi ei sitten täälläkin!! Vois nyt edes käyttää siihen plussaan asti, helpottaisi huomattavasti, koska voihan olla etten edes tule raskaaksi. toivonpa, että tuo varoaika ehtii muuttua siihen mennessä, kun olen saanut selkäni kuntoon. Sitä ennen en voi nyt kun vain ylläpitää tätä kuumetta.
 
Toinen lähes samanmoinen..
Itselläni on myös joskus ollut Salazopyrin, joka myös muutti verenkuvaani, ei auttanut tarpeeksi ja loppujen lopuksi iho ei kestänyt sitä. Sitten tauti oli pitkään remissiossa, ei lääkkeitä käytössä, kunnes nyt taas reilun vuoden olen niitä käyttänyt. Sulla ei ole kokeiltu tuota Sandimmumia? Mulla se toimii kuin unelma, Trexanitkin sai heittää pois. Tuo varoaika on tosiaan syvältä, kun eihän sitä tule raskaaksi nappia painamalla. Tietysti jos tauti on tosi pahassa tilassa, niin pakkohan sitä on hoitaa, koska muutoin raskausajasta tulisi todella vaikea. Kannattaisiko käydä toisella reumalääkärillä keskustelemassa lääkityksen mahdollisuuksista ja varoajoista? Yks vaihtoehtohan on Arava, jossa on todella pitkä varoaika, mutta se voidaan ajaa jollain toisella lääkityksellä alas muutamassa viikossa..
 
jätski
lääkärillä nyt käynyt, eivät muuta lääkitystäni aivan erilaiseksi raskauden takia, koska kuitenkin trexan toimii mulla hyvin reuman kannalta. Ja oisko sitten yksi syy se, että mulla jo ennestään on lapsia, eivät ota niin "tosissaan tätä vauvahaaveilua"... Mitenkähän pian se sandimmun neoral alkaa tehota? Miten sulla kävi? Joitakin biologisia lääkkeitäkin voi kuulema käyttää plussaan asti. Niitä ei voi edes ajatella mulle, sit vasta jos mistään muusta lääkkeestä ei tehoja löydy.
Täytyy varmaan olla yhteyksissä johonkin naistentautien lääkäriinkin, ajatellen tuota pco-syndroomaa, et voiko saada sit aika pian apua sitä kautta raskautumiseen, jos ei heti rupea tärppäämään. Varmaan pikemmin saan ku terveet, jos reuma kovin alkaa ärhentelemään, kun trexanin jätän pois.
Katson mikä on tilanne keväällä, haluaisin silloin jättää ton trexanin pois. Yks kans mikä mietityttää on työasiat. Olen työttömänä ja jos satun nyt saamaan jonkin työpaikan, onpa noloa sit heti ruveta sairastamaan. ja vielä tavallaan itse teen itseni sairaaksi, sitä en kyllä aio kertoa kenellekään... "onpa huono säkä kun just nyt!"" klups!!
 
Toinen lähes samanmoinen
Kyllä se Sandimmunin teho tulee aika hitaasti esiin :( Mutta toimii mulla sitten kuin unelma. Lisäksi auttaa mun atooppista ihoa, sitä käytetään lääkkeenä myös siihen. Trexanista ei ollut mulle mitään apua ja olin siitä aina tosi pahoinvoiva pitkät ajat, vaikka annos oli ihan kohtuullinen. Biologisia lääkkeitä mullekin mainostettiin, mutta vasta viimeisenä keinona, ensin katsotaan kaikki muut läpi.

Sinuna varmasti kävisin jossain keskustelemassa tuosta pco:sta ja lääkkeistä, siis jollain lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä. Ne kun tietävät kaikista jutuista niin eri tavalla kuin perusgynet. Voisivat vähän miettiä mahdollista hoitoa siihen sun pco:hon, niin ei tarvitsisi kärvistellä turhaan ilman lääkkeitä vaan plussa voisi tulla nopeamminkin. Saatat kuitenkin tarvita apuja ovulaation aikaansaamiseksi, vai minkälainen sun pco-tilanne on? Yksityisellä saat apuja nopeasti, julkinen puolihan ei hoida jos lapsia on jo olemassa..
 
miehen sairastelu
Kiitos vastauksesta "Toinen lähes samanmoinen" :) On tämä kyllä p*rseestä, kun sitä aina lässytetään, että kyllä se lapsi tulee kun vain antaa ajan kulua, mutta eipä tule jos pitää ehkäistä tuon lääkityksen vuoksi. Meillä ei ole sitä aikaa jonka kulua.

Miehelle otetaan seuraavaksi kokeiluun juuri noita biologisia lääkkeitä. Jätski taisi kirjoittaa tuossa, että (Suomessakin) nainen voi käyttää niitä plussaukseen asti. Onko biologisista lääkkeistä kellään tietoa miehen osalta? Jotenkin maalaisjärjellä tuntuisi että enemmänhän ne lasta kantavaan naiseen vaikuttaa kuin mieheen...? Ja jos lääke on naiselle ok, niin miksei miehelle?

Tämä on tosi mielenkiintoinen keskustelu. Mies on yrittänyt reumapolilla kysellä näistä asioista, mutta eihän siellä oikein mitään tiedetä tai pelataan aina varman päälle eikä perehdytä mihinkään uusimpaan tutkimustietoon.
 
jätski
Biologisista Enbreliä ovat jotkut käyttäneet plussaan asti. Siitä luin reuma-aapisesta, että suositeltavaa lopettaa 2 vkoa ennen aiottua raskautta. Muissa varmaan pidemmät varoajat. Eipä tuosta miehen lääkkeiden käytöstä ja mahdollisista raskauksista juurikaan löydä tietoja.
En tarkemmin osaa sanoa mikä mun pco-tilanne on nyt, mutta aiemmat raskaudet ovat kuitenkin alkaneet ilman hoitoja. Eli sen perusteella ei lähtökohta varmaan kovin paha. Kiitos siitä varmaan sen, että tein lapset hyvissä ajoin suht nuorena ja hoikkana, eikä reumakaan silloin vaivannut. Minä käytän kuitenkin jatkuvasti Diane Novaa, en ole pitkään aikaan ollut ilman pillereitä, en tiedä mikä mun kierto mahtaisi olla ilman niitä. Ovulaatiotestiä varmaan kannattaisi ainakin kotikonstina sitten kokeilla... Taidanpa olla yhteyksissä johonkin yksityiseen gynekologiin hyvissä ajoin, helpompi edetä, kun on jo etukäteen selvillä miten kannattaa minun tapauksessa sitten menetellä. Sitä kun on sen luontoinen, että stressaa jo etukäteen kaikki mahdolliset tulevat ongelmat!
 
Mistä_tietoa
Ehkä täällä ketjussa on tietoa mieltäni vaivaavaan kysymykseen:
Olen syönyt muutaman viikon Arcoxia (120 mg ja 90 mg) niveltulehdukseen. Aloitin sen kierron toisella puoliskolla ja vähän "hätääntyneenä" kyselin tk-lääkäriltä, että voiko sitä ottaa, jos vaikka olisinkin raskaana. Hän sanoi, ettei haittaa ennen plussaa. No menkat tulivatkin 5 päivää etuajassa ja erittäin niukkoina. Nyt on uusi kierto menossa ja lääkitys jatkuu. Pakkausselosteessa sanotaan, että älä käytä lääkettä jos olet tai voit olla raskaana. Lisäksi sanotaan, että jos olet tai epäilet olevasi raskaana tai suunnittelet raskautta, älä ota ARCOXIA, vaan ota yhteys lääkäriisi. Onko kyseinen lääke jollekulle ketjulaiselle tuttu? Pitäisikö olla pitkä varoaika ennen vauvanyritystä vai luotanko vain tk-lääkärin lausuntoon?
 
joulukuun tähti
Voi harmi, kirjottelin tänne vastausta ja lähetinkin, mutta imaspa sitten taas tuo kone koko jutun ties minne!

Nyt vielä uudelleen, siis lyhyesti, tarinaa. Elikkä olen itse 1 v 2 kk vanhan pojan äiti ja perussairaus minulla on reuma. Lääkitys on ollut 20 mg treksan, 2 inj enbrel, prednisolon 7.5 mg/pv. Nyt on alkanut toisen lapsen yritys ja treksan on jätetty tauolle. Olen itse pitänyt treksanin kohdalla sellaisen tauon, että ekanakin olen tiputtanut annoksen hitaasti pois ja sitten odottanut yhden kuukautiskierron, jonka jälkeen aloittanut yrityksen.Enbreliä käytän plussaan saakka. Uusin tieto Ruotsin maalta on, että enbreliä on käytetty läpi raskauasajan. Täytyy itse tuota harkita ja miettiä sitten vielä lääkärin kanssa.

Suosittelen lukemaan ekanakin Verkkoklinikan keskustelupalstaa, siellä on pitkä ketju reumaa sairastavista, lastenhankintaa yrittäviä/harkitsevia. Eli löytyy sieltä tuki ja liikuntaelin sairaudet ja reuma ja siellä on ketjut raskautta suunnitteleville ja lapsettomuushoidoistakin esim.

Lisäksi lääkkeisiin liittyen kannattaa lukea reuma.fi sivuilta asiantuntija vastaa palstaa ja sieltä hoito-kohdasta löytyy kysymyksiä liittyen lääkityksiin ja raskauteen. Siellä on mm. miesten asiasta seuraavaa:

"Miehelläni on nivelreuma, jota hoidetaan infliksimabilla (Remicade) ja metotreksaatilla (Trexan). Haluaisimme hankkia lapsia, mutta hänen kuntonsa menisi todennäköisesti huonoksi, jos hän lopettaisi lääkityksen. Ovatko nämä lääkkeet esteenä lapsenhankinnalle? Trexanista olen jo kuullut teoreettisesta mutaatoiden riskistä, mutta voisiko olla mahdollista keskeyttää Trexan hetkeksi ja jatkaa Remicadea, vai onko sekin kielletty myös miehiltä? Onko jotakin muuta tehokasta reumalääkettä, jota mies voisi käyttää isäksi halutessaan?

Vastaus, Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
Isäksi haluavan osalta vain harvat lääkkeet ovat kiellettyjä. Nettisivuillamme on useimpien lääkkeiden kohdalla suositukset näistä asioista. Trexan voi heikentää siittämiskykyä, joten noin kolmen kuukauden taukoa suositellaan. Tauon voi hyvin pitää, sillä Remicadea voi jatkaa, ja se riittänee pitämään tilanteen hallinnassa. "

Eli monet asiat on omassa harkinnassa. Ei ole olemassa "totuuksia", on vaan eri tahojen antamia erilaisia suosituksia. Itse aikoinaan (pari vuotta sitten) sain henk.koht. kysymykseen lääkkeistä vastauksen yo dosentilta, jonka pohjalta olen omat päätökseni tehnyt.

Kaikille teille voimia tulevaan ja oikein mukavaa joulun odotusta!
 

Yhteistyössä