Muita joilla jouluksi "vaatimattomat" ruuat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Keep it simple"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Keep it simple"

Vieras
Vietämme aaton oman perheen (mies ja 4 kk vauva) kanssa, ja ei oikein jaksettu panostaa jouluruokiin. Tai ei koskaan olla kauheasti hössötetty ja tänä vuonna haluttiin päästä oikein helpolla. Meillä on huomenna pöydässä:

- kinkku + tavallista kaupan sinappia
- kotitekoista perunalaatikkoa miehen mummolasta
- kaupan lanttulaatikko
- vähän graavilohta
- vähän kylmäsavulohta
- perunasalaattia
- itse tehtyä sienisalaattia
- mahdollisesti valkosipulisuolakurkkuja (mun herkkua) jos niitä lähikaupasta vielä huomenna aamulla saa.
- saatan ostaa itselleni jotain homejuustoa (mies ei tykkää)

- Jälkkäriksi pengotaan pakastimesta jotain leivonnaisia + suklaakonvehteja on tietysti.

Siinäpä se. Ei muita salaatteja, ei rosollia, ei leikkeleitä, ei jäädykkeitä, ei vanukkaita, ei kakkuja.

no meillä on peruna,lanttu ja porkkanalaatikot,kinkkua , rosollia,vihreetä salaattia.Jälkkäriks luumurahkakermakakkua ja kahvia.nameja , pipareita ja pähkinöitä on sitten eri pöydällä.

Meillä taitaa olla huomenna riisipuuroa ja makaroonilaatikkoa. Joulupäiväksi ja tapaniksi meidät on kutsuttu sukulaisiin syömään, joten ajattelimme nyt tänä vuonna jättää varsinaiset jouluruuat kokonaan hankkimatta, ettei niitä tarvitse sitten välipäivinä väkipakolla syödä.

Minusta nuo on oikein oivalliset ja riittävät ruoat, ei meillä koskaan ole tuon kummempia. Tänä jouluna ei ole edes kunnon kinkkua, sellainen valmismätky vaan, kaupan valmista porkkana- ja lanttulaatikkoa, perunoita, lämminsavulohta, rosollia ja punajuurisalaattia. Jälkiruokaa ei muuta kuin pipareita ja torttuja ja suklaata. Olen oikein tyytyväinen tuohon tarjontaan, me ei kuitenkaan mahdottomasti jakseta syödä (2 aikuista ja 2 pientä lasta).

Ihan normaalilta joulumenulta kuulostaa. Tuskin niitä jouluruokia kukaan jaksaa montaa päivää syödä. Meillä ei ole jouluruokia, koska ei ehditä hakea. Pakkasta on niin paljon ja lasta ei voi jättää yksin kotiin eikä ottaa mukaan pakkaseen paleltumaan. Eikä muutenkaan olisi varaa ostella mitään kinkkuja. Kalapuikkoja ja lihapullia makaroonin kera. Selllaista se.. aina ei voi voittaa. Mitään hedelmiäkään ei voi ostaa tälläisella pakkasella kun paleltuvat.

aahh..mulla nousee vesi kielelle kun ajattelinkin saavani rosollia, heh taitaa olla joku raskausajan himo sekin.. mutta itse tehää rosolli...paistetaan kinkku, muut sörssöt tuleeki sitten valmiina kaupasta.

Niin meillä on seuraavasti

siian mäti
silakoita 5 eri tapaa
graavi siika ja lohi
savulohta
lasimestarin silliä
maksapateeta 2 erilaista
laatikot
kinkkua
peuran paisti
sienisalaatti
suolakurkkuja
perunasalaatti
torttuja ja kahvia
sekametelisoppaa
perunat ja muuta pientä tilpehöörii.
aika vaatimattomasti. Normaali joulu.

Meidän pöydästä löytyy
porkkanalaatikko
perunalaatikko
lanttulaatikko
maksalaatikko
herneet
kananmunat
kylmäsavuporo
punajuuriviipale
rosolli- ilman kermavaahtoa
tuorekurkku

Joululimppua
joulutorttua
kahvia

ja JOS mies muistaa/kerkiää veljellään aamusta käymään, niin sitten mummoille on siipaleet kinkkua. Jos ei niin sitten se kinkku on poissa kokonaan.

Tulikohan tossa nyt kaikki?
Ei ollu, puikula pottu puuttui...

Viimeksi muokattu:
No viirun menuuta ei kyllä voi vaatimattomaksi kutsua :) Meillä on siis johtotähtenä helppous, kun itse en ole keittiöihminen lainkaan ja vauvakin vie osansa ajasta ja energiasta. Ihailen niitä, jotka jaksaa väsätä ja laittaa sen sata sorttia pöytään juhlaan kuin juhlaan. Varsinkin nyt kun ollaan omalla porukalla niin ei vaan jaksa. Ja ei niitä ruokia fiksua olisikaan kauheasti tehdä, kun joulupäivänä syödään miehen vanhemmilla. Mä olen panostanut kodin koristeluun ja joulukuuseen, kuten aina.

Mä oon tätä palstaa lukiessani miettinyt, että meillä on kyllä tosi ankea joulumeny moniin muihin verrattuna, mutta onneksi en ole ainoa. :)
Kyse ei ole rahan puutteesta (tosin ei sitäkään liikaa ole), vaan ei yksinkertaisesti niin kauheasti välitetä jouluruuista. Meiltä löytyy lanttulaatikkoa, maksalaatikkoa, perunamuusia (perunalaatikosta ei tykkää kukaan, eikä porkkanasta), kinkkua, lihapullia, punajuurisalaattia... Olikohan muuta? Tuo riittää meille loistavasti, mahat tulee ihan täyteen. :) Meillä siis kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä.
Jälkkäriksi en viitsi mitään ihmeellistä tehdä, vaikka rakastaisin esim. luumukiisseliä tai luumurahkaa, mutta kun kukaan muu ei niitä meillä syö. Meillä on sitten kaikille maistuvia leivonnaisia ja suklaata. :)
Olen oikein tyytyväinen näihin, muuta en kaipaa.
Inhoan graavia kalaa, silakoita (olkoon sitten miten vaan valmistettuja), mätiä, riistaruokia, karjalanpaistia... Savukalaa meillä välillä on jouluna, mutta nyt ei tullut hommattua sitäkään.

Minä taidan vetää pohjat. Meillä on vaan pari ruokalajia. Kinkkua ja perunoita. Kinkku on tosin luomua. jälkiruoan teen, kuten aina, luumurahkaa. Kinkun ja perunoiden kanssa tuoresalaatti.

En jaksa ostaa laatikoita ja pakottaa lapsia syömään ja leikkiä itse tykkääväni kun en oikeasti edes tykkää. en tykkää rosollistakaan.

[QUOTE="viiru";22736227]Niin meillä on seuraavasti

siian mäti
silakoita 5 eri tapaa
graavi siika ja lohi
savulohta
lasimestarin silliä
maksapateeta 2 erilaista
laatikot
kinkkua
peuran paisti
sienisalaatti
suolakurkkuja
perunasalaatti
torttuja ja kahvia
sekametelisoppaa
aika vaatimattomasti. Normaali joulu.[/QUOTE]

Koit sitten tarpeelliseksi brassailla aloittajan kustannuksella. Kivat joulut sullekin.

Eka kertaa tänä vuonna karsin ruokalajit minimiin, koska en tykkää lihottaa itseäni tai perhettä syömällä liikaa.
Ymmärrän 10 ruokalajia, jos sukua on koolla enemmän. Mutta 2 aikuista ja 2 pieniruokaista lasta ei tarvitse 10 ruokalajia, tai joutuu joko syödä sitä samaa viikon tai syödä liikaa tai heitää paljon ruokaa pois.

Meillä on

-perunat
-lanttu- ja porkkanalaatikkoa ja bataattivuokaa
-kinkkua
-punajuuria
-italiansalaattia

Lisäksi joulukarkit ja -suklaat, piparit ja joulutortut, glögiä..

Pojan kanssa kahdestaan. Ehkä vaatimattomat ruuat moniin muihin verrattuna, mutta vesi kielellä odottelen jo huomista :)

[QUOTE="vieras";22737177]Meillä on

-perunat
-lanttu- ja porkkanalaatikkoa ja bataattivuokaa
-kinkkua
-punajuuria
-italiansalaattia

Lisäksi joulukarkit ja -suklaat, piparit ja joulutortut, glögiä..

Pojan kanssa kahdestaan. Ehkä vaatimattomat ruuat moniin muihin verrattuna, mutta vesi kielellä odottelen jo huomista :)[/QUOTE]

Ja perunat siis sillin kanssa :)

[QUOTE="viiru";22736227]Niin meillä on seuraavasti

siian mäti
silakoita 5 eri tapaa
graavi siika ja lohi
savulohta
lasimestarin silliä
maksapateeta 2 erilaista
laatikot
kinkkua
peuran paisti
sienisalaatti
suolakurkkuja
perunasalaatti
torttuja ja kahvia
sekametelisoppaa
aika vaatimattomasti. Normaali joulu.[/QUOTE]

Ap kyseli vaatimattomista ruuista. Onko nämä sellaisia vai? :xmas:

Meillä on samantyyliset sapuskat kuin ap:llä, ja ihan omalla porukalla ollaan, minä, mies ja tosi nirso taapero. Meillä on perunamuusia, (kun laatikko ei maistu meille) bataatti-ja lanttulaatikkoa, rosollia, uunilohta, herneitä, kalkkunarulla, sienisalaattia, ja jälkkäriksi luumukiisseliä kermavaahdon kanssa. Siinä se, ja hyvin maistuu.

[QUOTE="tööt";22737115]Koit sitten tarpeelliseksi brassailla aloittajan kustannuksella. Kivat joulut sullekin.[/QUOTE]

No en minä viirun viestistä pahastunut, kun nämä meidän "vaatimattomat" sapuskat on ihan oma valinta, ei siis pakon sanelema tilanne. Mutta joku joka esim. rahatilanteen vuoksi joutuu tinkimään, saattaisi kyllä pahoittaa mielensä.

Olen minäkin tottunut siihen että "normaaliin" jouluun kuuluu paljon enemmän kaikkea (esim. vanhempieni luona), mutta emme miehen kanssa koe tarpeelliseksi väsätä täällä keskenämme mitään hienouksia.

Yhteistyössä