Muita joilla "köyhä" joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden äiti

Vieras
Eli tiukilla ollaan,mutta saimme sen hyvänmielen lahjakortin 70e ja lapsilisät tulee keskiviikkona.........että joulu saadaan järkättyä ja silleen.

Mutta mieli on niin maassa ja surettaa ja masentaa ja ahdistaa,vaikka vuoden ihanisn juhla edessä. Voi miksi ajatukset vaan kiertää päässä ehkä tieto sootä että joulun jälkeen taas sama kituutus ja hampaitten kiristys jatkuu ärg.

Sitten mä oon vielä niin lapsi (vaikka aikuinen olenkin) että toivoisin itsekkin saavani jotain lahjaa.Meillä kun suvuss/lähipiirissä kaikki sanovat että me vain lapsille laitetaan jne....ihan paska sääntö sanon minä.
sitten kadehdin kun kotona asuvat teni sisarukset saavat rahaa,vaatteita ja lahjoja pilvin pimein ( teidän että ostavat rahoilla alkoholia/tupakkaa) on se niin kivaa kun elämä kustannetaan ja mitään ei tarvi ite ostaa ja saa vaan nauttia..........

Oli siinä purkaus jospa tää tästä helpottas

Mulle on tärkeintä että meillä lapsilla on ihana joulu. Itse en tartte mitään lahjoja. Pääasia että lapset saavat. Ja siks ollaan tehty sopimukset siskon kanssa ja kavereiden kanssa et lapsille vaan ostetaan. :)

Mutta tosiaan, kyllähän sit aina kuitenkin jostain jotain tulee. Toivottavasti siellä asiat menevät parempaan suuntaan ajan kanssa, niinkun tuo aikasempi kirjottaja sanoikin jo. :hug:

Meillä ei oo pal mittään rahaa, mutta mä en ole edes ajatellut että meidän pitäisi viettää samanlainen joulu kuin muilla. Lapset saa muutaman lahjan, tehtiin torttuja ja pipareita. Pieni koristeli joulusypressin ja siinä se. Ei meillä ole sen kummempaa joulua. Tavallista ruokaa syödään ja aattona sitten katsellaan leffoja joita pieni saa lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä mättää:
MIkä tämän kaiken aiheuttaa? Miten kaikilla on nykyään rahat ihan loppu? Elämäntavassa vika vai elämän suunnittelussa?

No meillä joulu olisi ihan samanlainen vaikka olisi enemmän rahaakin. Ehkä lahjat olisi vähän kalliimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äijäx:
MIkä tämän kaiken aiheuttaa? Miten kaikilla on nykyään rahat ihan loppu? Elämäntavassa vika vai elämän suunnittelussa?

Oliskohan firmojen irtisanomisilla mitään osuutta asiaan...?

näin ainakin meillä eli itsestä riippumattomista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja AA:
Voi, voi, Itteppähän ootte itsenne tuohon tilanteeseen ajaneet.

No niin olen, itse olen hankkiutunut äidiksi :heart: :heart: ja peräti kaksi kertaa.
Saan viettää joulua lasten kanssa.

Ei paljoo lohduttais meikäläistä jos elämä muuten köyhää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

näin ainakin meillä eli itsestä riippumattomista syistä.

Eikö ihmisillä ole nykyään mitään pahanpäivän varaa säästössä? Kyllä työtönkin liitosta rahaa saa ja sitä pöötästä odotellessa mä ainakin pystyisin elämään säästötilin turvin.

Monesta syystä varmaankin. Mutta joulun rahattomuus - tai lahjattomuus - johtuu uskoakseni suurimmaksi osaksi siitä, että lahjojen hankkiminen jätetään marras-joulukuulle. Ja jos silloin talous keikahtaakin, rahaa lahjoihin ei ole.

Nykyään myös itse tehtyä lahjaa ei enää arvosteta. Vaatteetkin kuuluvat perusasioihin, joita ei lahjaksi ole soveliaista antaa. Mä olen aina tykännyt itse tehdyistä ja tehnyt paljon lahjaksi itsekin. Aikoinaan tyttärelläni oli takuulla upeimmat Barbien vaatteet. Sellaiset, joita ei kaupoista edes rahalla saanut. Hyvin kelpasi tytölle joululahjaksi ja olisi varmasti kelvannut kavereilleenkin, jos olisivat sellaisia saaneet. Ja ennenkuin joku sanoo, ettei osaa, niin mullakin oli koulussa käsityö 6. Kun rahat sitten aikoinaan oli tiukilla, oli pakko ottaa sukkapuikot hikisiin käsiin ja alkaa neuloa lapasia. Ja opetella ompelemaan. Siinä säästi pitkän pennin, kun teki vaatteet itse. Jäi rahaa niihin kaupan leluihinkin.

No niin olen, itse olen hankkiutunut äidiksi :heart: :heart: ja peräti kaksi kertaa.

Ja näin puhuu ihminen jolla ei ole lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja MM:

Ja näin puhuu ihminen jolla ei ole lapsia...

Eikä tule,

Meillä ei sen enempää tuloja kuin monelle muullakaan tutulla... meillä silti minusta rahat riittä, koska menot suhteutettu tuloihin. Tuntuu, että nykypäivänä kaikilla pitäisi olla kaikkee ja sit on aina rahat loppu ku ei osata pitää taloutta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja :

Meillä ei sen enempää tuloja kuin monelle muullakaan tutulla... meillä silti minusta rahat riittä, koska menot suhteutettu tuloihin. Tuntuu, että nykypäivänä kaikilla pitäisi olla kaikkee ja sit on aina rahat loppu ku ei osata pitää taloutta!!!

Niin tuntuu olevan... sit toisaalta miksi tehdään liuta lapsia jos ei kerta kaikkiaan oo varaa ees niitä ruokkia :O

Joskus vaan joku yllättävä suuri menoerä voi viedä ne jouluun budjetoidut rahat.

on se hyvä olla kaupungilla vakityössä ja vielä alalla, jolta ei ensimmäisenä aleta irtisanoa väkeä...

tähän pakko kertoa että me elettiin vuosia niin että mies sai palkkaa käteen 1400e kuussa ja siihen päälle mun kotihoidontuki. Silti meillä jäi säästöön jopa 200e kuussa. Lapsia oli kaksi silloin. Mutta tietysti kaikki ei saa rahaa edes tuonkaan vertaa ku me saatiin,jos esim kumpiki työtön.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nykyään myös itse tehtyä lahjaa ei enää arvosteta. Vaatteetkin kuuluvat perusasioihin, joita ei lahjaksi ole soveliaista antaa. Mä olen aina tykännyt itse tehdyistä ja tehnyt paljon lahjaksi itsekin. Aikoinaan tyttärelläni oli takuulla upeimmat Barbien vaatteet. Sellaiset, joita ei kaupoista edes rahalla saanut. Hyvin kelpasi tytölle joululahjaksi ja olisi varmasti kelvannut kavereilleenkin, jos olisivat sellaisia saaneet. Ja ennenkuin joku sanoo, ettei osaa, niin mullakin oli koulussa käsityö 6. Kun rahat sitten aikoinaan oli tiukilla, oli pakko ottaa sukkapuikot hikisiin käsiin ja alkaa neuloa lapasia. Ja opetella ompelemaan. Siinä säästi pitkän pennin, kun teki vaatteet itse. Jäi rahaa niihin kaupan leluihinkin.

Mä alan epäillä, että Keittis on mun äiti ;) Kuulostaa ihan meidän meiningiltä, mulla oli aina äidin tekemiä vaatteita ja ihania itse tehtyjä Barbien vaatteita joulupaketissa.

Yhteistyössä