Muita joille ei tule joulua muuten kuin ajatuksissa? Nuorin lapsista jo 18v minulla ja näin tänä vuonna.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyyryläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyyryläinen

Vieras
Saa kokea itsensä ja perheensä aika oudoksi, kun en aio tänä jouluna tehdä joulua oikein millään tavoin. Laatikoista meillä ei kukaan tykkää, kinkku korkeintaan ostetaan. Joulukuusta ei pystyyn laiteta vaikka sellainen muovikuusi kaapissa onkin edellisiltä vuosilta. Todennäköisesti kuusi vain muistuttaisi lapsiani siitä, ettei äiti tänä vuonna normaalia joulua tehnytkään. En lähetä ainuttakaan joulukorttia, ei tule minkäänlaisia lahjoja suuntaan eikä toiseen. Mitä +-20-vuotiaille lapsille enää edes ostaisi? He osaavat ja pytyvät itse ostamaan itselleen sen mitä tarvitsevat. Toki välillä heitä rahallisesti avustan pitkin vuotta. Nuorin asuu vielä kotona.

Aiempinakin vuosina tuollainen tyypillinen joulun tekeminen on ollut minulle pakkopullaa, mutta nuorimmaiseni vuoksi olen sen aina tehnyt. Vuosien saatossa se tosin on aina vain entisestään kuihtunut. Tänä vuonna vihdoin päästiin tilaan, jossa sitä ei oikeastaan tehdä lainkaan, koska nuorin lapsista on vihdoin tuon 18v eli aikuinen eikä enää tarvitse lasten juhlana pidettävää joulua. Kaikesta huolimatta joulu on minulle lämpöisten ajatusten aikaa, rakkauden aikaa. En todellakaan inhoa joulua. Inhoan vain niitä normeja, joita siihen liitetään. Eli kuusta, lahjoja, joulukortteja ja sen sellaista.

Onko täällä kohtalotovereita? Kertokaa myös minkä ikäiset lapset teillä on ja miten he tilanteen ottavat? Oma nuorimmaiseni on selvästi pettynyt, vanhemmista lapsista en osaa niin sanoa. Eiköhän ensivuonna hänkin jo asu omillaan ja voi rakentaa omannäköisensä joulun.

Sanot, että nuorimmaisesi on pettynyt, kun sinä et jaksa enää laittaa joulua. Kyllä meitä aikuisiakin on monia, jotka nauttivat jouluisista jutuista ja joulun tunnelmasta. Kuulostaa tosi kylmältä, että olet lopettanut joulun vieton etkä välitä enää siitä, vaikka lapsesi sitä arvostaisivat.

Sanot, että nuorimmaisesi on pettynyt, kun sinä et jaksa enää laittaa joulua. Kyllä meitä aikuisiakin on monia, jotka nauttivat jouluisista jutuista ja joulun tunnelmasta. Kuulostaa tosi kylmältä, että olet lopettanut joulun vieton etkä välitä enää siitä, vaikka lapsesi sitä arvostaisivat.

Kyllä olen tosissani. Nautinhan minäkin joulun tunnelmasta. Siitä lämmöstä ja rakkaudesta. Sitä voi vietää mukavalla yheisololla perheen kesken ihan ilman lahjojakin. Luulenpa nimittäin, että se lahjojen puute on se mikä tässä eniten nuorimmaista harmittaa.

Aiempina vuosina joulunpyhät ovat aina menneet meillä kamalaksi riitelyksi, jolloin tunnelma on pakostikkin ollut hyvin stressaava. Näin on käynyt siksi, koska olen aina pitänyt joulun tekemistä stressaavana ja epämiellyttävänä. Lapsilla on ollut isot odotukset, joita todellisuus ei ole kohdannut. Josko tänä vuonna tuo riitely jäisi pois ja osattaisiin vain nauttia siitä yhdessäolosta.

Olen 34v ja äitini ostaa minulle edelleen joululahjoja. Samoin minä vanhemmilleni. Anna nuorimmaisesi tehdä teille joulu jos hän haluaa. Meillä jo ala-aste ikäiset leipovat (itekseen) ja koristelevat huoneensa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hyyryläinen;25215303:
Josko tänä vuonna tuo riitely jäisi pois ja osattaisiin vain nauttia siitä yhdessäolosta.

Eikö sua "pelota" yhtään et lapsesi tulkitsevat ettet tykkää joulusta ja jatkosaa olet joulut yksin?

[QUOTE="vieras";25215354]Mä en nyt oikein tajunnut - oletko sinä ja perheesi tyytyväisiä tuohon systeemiin vai ette?[/QUOTE]

Vanhemmat lapset evät ole sanoneet asiaan oikein mitään. He ovat n.20-vuotiaita ja tulevat käymään aattona meillä. Ainoastaan tuo nuorin kapinoi asiaa vastaan. Uskon hänenkin silti vielä tottuvan ajatukseen ja huomaavan, etteivät ne lahjat tee joulusta joulua, vaan se henki.

Meillä on nyt kolmas joulu niin ettei sitä "tehdä" mitenkään. Esikoisen onnettomuuden (jossa hän menehtyi 15 vuotiaana) jälkeen ei oikein ole ollut intoa jouluiluun.

Kuopus on vasta 14 kuukautta vanha eikä jouluhässäkkää osaa kaivata tai odottaa.

Ehkä sitten parin vuoden kuluttua taas jouluinto palaa ja teen runsaan joulun kuten esikoisen aikana oli tapanani tehdä.

Minä itse en voisi olla tilanteeseen tyytyväisempi. Olen vuosia odottanut, että nuorimmainenkin olisi jo 18-vuotias ja joulu voitaisiin vihdoin toteuttaa näin.

Alkuperäinen kirjoittaja hyyryläinen;25215380:
Minä itse en voisi olla tilanteeseen tyytyväisempi. Olen vuosia odottanut, että nuorimmainenkin olisi jo 18-vuotias ja joulu voitaisiin vihdoin toteuttaa näin.

Siis miks ihmeessä joulunvietto pitää lopettaa, kun täyttää 18?

Mut siis jos nuorimmainen tykkää, että ois enemmän jouluista kotona, niin voisko hänelle sanoa, että jospa hän vaikka leipois piparit ja tekis vähän glögiä, ei kai sellainen pieni joulunlaittaminen voi kellekään olla liikaa?

Puhut, että joulun "henki" riittää, mutta käytännössähän se tulee tällaisista pienistä asioista kuten väreistä, tuoksuista, vaikka hyasintista tai kynttilöistä. Ja tehkää edes se kinkku ja oisko vaikka rosolli ja perunat hyvät sen kanssa.

No älä sit tee mitään jollet viitsi, mut ymmärrän lasten pettymyksen!! Isommatkin varmaan ovat pettyneitä, jos tulevat sun luo jouluna, vaikkeivät kehtaa sanoa. Pian lakkaavat tulemasta jouluksi jollet yhtään viitsi tsempata.

Näin 44v:na rakastan edelleen joulua. Hankimme vanhempieni kanssa edelleen joulumuistamiset toisillemme. Mietin lahjoja välillä ympäri vuoden, mistä lahjansaaja ilahtuisi ja kerään varastoa pikkuhiljaa ympäri vuoden. Omat lapset jo murkkuja ja sanovat että joulussa on parasta se tunnelma, joulukoristeet, tuoksut ja maut, lahjoja unohtamatta;). Sanomasi vaikuttaa ristiriitaiselta, et inhoa joulua, mutta silti et halua sitä tehdä. Jouluhan on paljon muutakin kuin lahjoja, voithan tehdä joulusta omannäköisesi ilman stressiä, stressihän lähtee sinusta! Omat lapseni ovat aina "lapsia" silmissäni, laitan hartaasti paketit/muistamiset heille lopun elämääni. Miten se menikään; Sydämeeni joulun teen..

Joulun hengellä tarkoitan hyvää ruokaa. Sellaista mistä oikeasti tykätään eikä vain tehdä pakosta jouluruokia, joista ei tykätä tai korkeintaan siedetään. Yhdessäoloa. Esim. yhdessä ulkoilua, lautapelien pelaamista, leffojen katsomista. Yleistä ajatusta siitä, että joulu on rakkauden aikaa.

Minusta alle 18-vuotiaille joulun tekeminen on vielä vähän sellainen velvollisuus. Toki jo useamman vuoden tekemäni joulut ovat olleet toinen toistaan supistetumpia, koska alle 18-vuotias teinikään ei ole enää sillä tapaa lapsi, joka tarvitsisi lasten juhlamaisesesti järjestetyn joulun. Tälläkin palstalla on useasti huudeltu tuota, ettei osteta lahjoja aikuisten kesken. 18-vuotias on aikuinen. Miksi tämä olisi tuomittavampaa kuin tuo yleisimmästä päästä oleva sopimus?

[QUOTE="vieras";25215534]Mua niin ärsyttää nuo sanat: joulun tekeminen/laittaminen. Tulee se joulu laittamattakin.[/QUOTE]

Totta ja siihenhän tässä pyritäänkin, että joulu olisi silti joulu lämpöisine ajatuksineen ilman lahjojakin ym. kaupallisia härpäkkeitä.

Ikävä äiti tuo ap. Mun äiti ja isä ei lakanneet joulun viettoa kun täytin 18v. Me kyllä osallistuttiin aina yhdessä askareisiin. Ei se yhden ihmisen hartioilla koskaan ollut. Mitä isompia oltiin sitä vähemmän äidin tarvitsi enää tehdä.

Yhteistyössä