Muita, joille raskaus tuonut kroppaan epämiellyttäviä muutoksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummeksuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummeksuja

Vieras
Eli odotan nyt toista vauvelia rv 24. Ekan kohdalla muutoksia kroppaan ei juuri tullut,ei edes raskausarpia, mitä nyt muutama suonikohjuviiru ja turvotusta vasemmassa nilkassa ym. Nyt tilanne on täysin toinen. Nyt vasempaan jalkapöytään on tullut roppakaupalla violetteja verisuonia näkyviin. Alapää on ihan kuin perunapelto, suonta siellä ja täällä. On jopa niin röpelöinen, että eilen sheivatessa ei koko homma meinannut edes onnistua ja Ladyshave jopa rikkoi ihoa monesta kohdin. Varmaan juuri tuon röpelöisyyden vuoksi. Häpyhuulet ovat myös kolminkertaiset pulleudessaan verrattuna ennen raskautta.

Öisin on kovia suonenvetoja/kramppeja, vaikka syön 850 mg magnesiumia päivässä. Niska on myös ollut jäykkänä jo viikon ajan. Alkuraskaudessa kädet olivat aamulla puutuneet. Nyt sitä ei enää ole, mutta oikeankäden sormenpäät ovat hieman tunnottomat.

Onko muilla ollut vastaavia muutoksia tai tiedättekö niistä jotakin? Tiedän, että raskaus ei ole mikään helppo olotila kropalle, mutta silti kummeksuttaa.

Melkeinpä tekis mieli sanoa, että tervetuloa todelliseen elämään. Arvaa miltä tuntuu odottaa kahdeksatta ja sitten kuulee kommentteja joiltain ensimmäistä odottavilta "en ymmärrä miks täytyy näyttää tuolta vaikka oliskin raskaana", "miksi pitää vaappua" jne. Niitä vaivoja kun tulee ja tulee ja tulee ja lopulta sitä haluaa vain selviytyä :D

Mulle!!

Mulla nyt kuudes raskaus (lapsia kylläkin vaan kolme), ja tää raskaus on kaksosraskaus. Edellisestä en ollut ehtinyt kunnolla palautua, joten kaikkea mahdollista löytyy. Odotan niin ensi viikkoa ja synnytystä (käynnistetään, jos eivät ennen sitä synny), ja sitä, että pikkuhiljaa alkaa kroppa taas palautumaan ja saan oman vartaloni takaisin. :)
Välillä kaikki muhkurat ja arvet ynnä muut ärsyttää, mutta mä oon niin onnellinen kaikista lapsistani, että olkoot! :)

Kysyin siksi, että missään raskausoppaissa ym. Ei kerrota näistä, ja kun ne tulevat puun takaa, odottajaa saattaa hätkähdyttää ja pelottaakin. Itse en ole kauneuden perään, joten sen vuoksi en asiaa pohdi.

Jep.

Ekasta lihoin monen monta kymmentä kiloa, jotka oli mukana vielä tokan raskausaikana. Ekasta jäi mahaan raskausarpia ja löysä nahka, mut muuta "pysyvää" ei näkynyt.

Toka raskaus alkoi laskimotukkotulehduksella (jee!) ja siitä jääneellä pintaan ponnahtaneella suonikohjulla (oujee) ja isolla alueella, joka näyttää mustelmalta, mut eipäs ookaan. Siinä on just tota sinistä katkennutta hiusverisuonta eli pois ei ole lähdössä...

Ja mitäs vielä. Onhan näitä. Aika runneltu sotapelto on tuo mun kroppa. Osin raskauksien aiheuttamaa, mutta suurelta osin omaa mokaa. Ei ois pitänyt antaa itsensä lihoa niin paljon... Noo. Elämä on.

Raskausarpia jotka ovat mulla vieläkin vaikka nuorin lapsi kohta viisi vuotta. Väsähtäneet rinnat ja jalka kasvoi numeroa isommaksi viimeisimmän raskauden aikana (neuvolan mukaan ihan normaali ilmiö).

[QUOTE="mamma-76";28223417]Väliliha ja peräaukon sulkijalihas repeytyi synnytyksessä.[/QUOTE]Minullakin repesi mm. Tuo sulkijalihas. Mietityttää vieläkin, että miksiköhän, koska sehän ei ole emättimessä.

Raskausarpia jotka ovat mulla vieläkin vaikka nuorin lapsi kohta viisi vuotta. Väsähtäneet rinnat ja jalka kasvoi numeroa isommaksi viimeisimmän raskauden aikana (neuvolan mukaan ihan normaali ilmiö).

Jäikö sulle painoa? :)

Raskausarvet muuttuu valkoisiksi, kun paino laskee. Olen tässä lihoessani ja laihtuessani (molempia useampia kymmeniä kiloja) huomannut, että kengänkoko tosiaan kasvaa, mutta lähtee myös pienentymään (mulla ainakin), kun paino laskee. Johtuu jalkaholvin laskeutumisesta. Kun se laskeutuu painon myötä, kengänkoko kasvaa. Mulla se nousee taas ylöspäinkin sitten, kun painoa saan pois. ...just oon siirtynyt 39:stä takas 38-kokoon (alunperin oon tosin ollut 37 tai 37,5 mut on mulla vielä tuohon kokoon nähden 20 kg enemmän painoakin :D).

Ja joo, tuon rintajutun unohdin mainitakin. Pittää saunassa varoa, ettei istu päälle... :D

Ei kai niitä ihan suoraan uskalleta kertoa, mitä kaikkea raskaus voi teettää ihan ilman mitään erityistä vaaraa. Kaikki muutokset eivät ole edes näkyviä, onhan kohdun laskeumat yms. myös suhteelllisen yleisiä. Huviveroksi minä olen nämä vaivat nimennyt.

Minullakin repesi mm. Tuo sulkijalihas. Mietityttää vieläkin, että miksiköhän, koska sehän ei ole emättimessä.

Ihan pakko nyt kommentoida, että voihan sitä revetä verisuoni silmästäkin kun synnyttää, kai sinä nyt vähän olet jotain muutakin lukenut kuin palstaa! Anteeksi jos nyt loukkasin mutta kertakaikkiaan menee nyt yli kuinka voi olla noin ummikkoa. EIKÄ edes ekaa kertaa asialla :D

Minullakin repesi mm. Tuo sulkijalihas. Mietityttää vieläkin, että miksiköhän, koska sehän ei ole emättimessä.

"Alatiesynnytyksessä sikiön pää laskeutuu lantion johtoviivan mukaisesti. Pään johtopiste suuntautuu kohti äidin peräaukkoa, kunnes noin kaksi senttimetriä istuinkärkitason alapuolella pään kohdattua lantionpohjan lihaksiston johtoviiva siirtyy ensin vaakasuoraksi ja sitten noin 45 astetta ylöspäin. Peräaukon sulkijalihasten repeämän mahdollisuus kasvaa, jos pään syntymä tapahtuu tavallista enemmän horisontaalisuuntaan esimerkiksi poikkeavan tarjonnan tai varomattoman imukuppivedon takia."

Lähde Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

[QUOTE="vieras";28223474]"Alatiesynnytyksessä sikiön pää laskeutuu lantion johtoviivan mukaisesti. Pään johtopiste suuntautuu kohti äidin peräaukkoa, kunnes noin kaksi senttimetriä istuinkärkitason alapuolella pään kohdattua lantionpohjan lihaksiston johtoviiva siirtyy ensin vaakasuoraksi ja sitten noin 45 astetta ylöspäin. Peräaukon sulkijalihasten repeämän mahdollisuus kasvaa, jos pään syntymä tapahtuu tavallista enemmän horisontaalisuuntaan esimerkiksi poikkeavan tarjonnan tai varomattoman imukuppivedon takia."

Lähde Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO[/QUOTE]Kiitos paljon, tämä oli tarpeellinen tieto!

Rv 40 meneillään ja jumalauta tätä paskaa.. On niin paljon nestettä jaloissa ettei pysty kävelemään kunnolla, vauva painaa niin kovin ettei pysty kävelemään, pissaaminen sattuu, silmät ja koko naama turvoksissa. Närästää,pissattaa, on levotonta jalkaa, en uskalla edes katsoa pohkeita kun tiedän että suonet kuultaa läpi.Olisi ihanaa kun tää paska olisi jo ohi ja vois aloittaa toipumisen.raskausarpia tullut edellisistä ja ne ei haittaa kun voin ne paidan kanssa peittää.

Odotan ensimmäistä ja vaikka ei mitään erityisiä vaivoja olekaan, niin eihän nää muutokset mieluisia oo.. Monena iltana oon tuijottanu itteäni peilistä, että ompas murjoontunut kroppa..

Kiloja tullut vajaa parikymmentä, raskausarpia on niin vatsassa, kyljissä kuin reisissäkin paljon. Ainiin, ja häpyluun päällä (onko muilla?). Alkuraskaudessa iho oli huonossa kunnossa, nyt kävelen kuin pingviini.
En ihan ymmärrä noita raskausarpia sisäreisissä ja häpyluun päällä, miten niissäkin iho venyy niin paljon, että tulee valtavia arpia..

Sitten on näitä perus närästystä, vessassa juoksemista, hengenahdistuksia, kolotuksia..

Oma koko ahdistaa aivan käsittämättömän paljon ja sanoin miehelle, etten taida haluta enempää lapsia tämän vartaloni valtavuuden takia. Mies sanoi, ettei se lasten hankinta siitä voi olla kiinni. Mutta kyllä se voi. Voi kunpa voisi vaan piiloutua jonnekin, kunnes raskaus ohi. Tai että olotila sallisi kuntoilun. Mutta ei. Neuvolasta viimeksi eilen sanoivat, ettei saa tehdä mitään. Ällöttävän löysä olo noin lihasten suhteen.

Oletko kokeillut tukisukkahousuja? Itse käytin aina raskaus-aikoina tukisukkiksia ja ne olivat aivan huiput! Ostin instrusta, olivat aika hintavat, mutta ah sitä olotilaa jaloissa kun niitä aloin pitämään :)

Sain ainokaiseni kun olin 43v ja ajattelin että voin sitten heittää hyvästit rinnoille, vyötärölle ja muutenkin timmille vartalolle.
Loppuraskaus oli rankka turvotuksineen, levottomine jalkoineen ja kolotuksineen sekä tunnottomat raajatkin oli.
Mutta, mutta. Ensimmäistäkään raskausarpea ei tullut. Rinnat palautuivat imetyksen jälkeen kohtuu hyvin, eli niissä on täytettäkin, ei pelkät nahkapussit. Alapää on kyllä jäänyt erilaiseksi, löysempi on (vaikka lapsi syntyi hätäsektiolla). Alavatsa siinä sektioarven ja navan välistä on vähän pullea mutta jumpalla paranee kokoajan.
Minulla selkeästi suurin ongelma on ollut painon pudottaminen takaisin normaaliin. Laps täyttää heinäkuussa 4 ja minulla on vielä öbaut 8kg pudotettavaa, alunperin oli varmaan 25 mutta silloin en käynyt vaalla joten se on arvio.
Muistan että minulla oli erittäin kipeät jalat synnytyksen jälkeen noin vuoden ainakin. Se on johtunut ylipainosta.
Mitään uusia suonikohjuja ei myöskään tullut. Olen ilmeisesti ollut onnekas. Luulin todella että kun niin "vanhana" alkaa raskaaksi niin huonostihan siinä käy. Ei käynyt läheskään niin huonosti kuin olin olettanut.

Yhteistyössä