Muita, jotka imettää yli 1-vuotiasta? kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkäikäinen lapsi ja kuinka monta kertaa vuorokaudessa imetätte? Imetätkö lapsentahtisesti vai säännösteletkö milloin saa rintaa ja milloin ei? Kuinka hyvin lapsi syö muita ruokia? entäs vesi ja lehmänmaito, meneeko hyvin? Väsyttääkö imetys?

Meidän taapero on nyt 1 v 3 kk ja todella kiinni rinnassa. Öisin en anna rintaa, mutta päivisin liki aina kun haluaa, jos olemme kotona. Päiväunille annan nukahtaa rinnalle, yöunille mennään ilman tissiä. Viime aikoina imetys on mielestäni vain lisääntynyt, välillä haluaisi montakin kertaa tunnissa. Tulee kyllä paljon hampaita, liekö siinä syy. Itsellä on imetyksestä vähän vaihtelevat fiilikset, välillä ei tunnu yhtään hyvältä ja imetys ärsyttää, pääsääntöisesti kuitenkin haluan imettää edelleen lapsentahtisesti ja jatkaa ja se imetyshetki on yleensä mukavakin. Ruoka maistuu vaihtelevasti, jos minä en ole paikalla niin syö kuulemma suuriakin määriä. Mutta kun minä syötän, niin usein voi kieltäytyä ruuasta kokonaan tai syö hyvin vähän. Vesi maistuu, lehmänmaito ei ollenkaan.

Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia ja fiiliksiä asiasta..

Tuossa iässä annoin vielä ns. lapsentahtisesti, tosin lapsi ei nukahtanut koskaan rinnalle mutta sai maidon rinnasta vielä ennen nukkumaanmenoa. En ole syöttänyt lasta (lusikalla siis), vaan laittanut ruoan eteen ja lapsi on saanut syödä itse sen minkä syö ;) Tissimaito reilusti ennen ruokaa tai reilusti sen jälkeen, ettei yhdistä näitä kahta. Nyty lapsi on 1v7kk ja ajattelin pikkuhiljaa lopetella..

Minä olen neljää lasta imettänyt reilusti yli vuoden. Kyllä tuossa iässä voi alkaa sitä lapsentahtisuutta rajoittaa, jos itsestä tuntuu kovin hankalalta tai muu ruoka ei meinaa maistua.

Itse lopetin kokonaan kolmessa tapauksessa siksi kun lapsi ei enää syönyt rintaa muutoin kuin selkeästi lohtuna, "tuttia" tarvitessaan. Pari kertaa yössä vielä heräsivät (kausittain useamminkin) ja tavan vuoksi piti saada tissiä.

Ei kannata lopettaa vielä jos jaksat imettää, mutta kannattaa ainakin rajoittaa ennen ruokailuja (ettei ruokahalut mene) ja hampaille ei ole kovin hyvä jos imetykseen nukahtaa. Ja jos monta kertaa tunnissa huvikseen luputtelee, voisi miettiä että haluatko ajatella tissiä ravintona vai tuttina. Tuon ikäiselle voi jo selittää: "ei nyt maitoa"... Protestoi toki varmasti, mutta oppii kyllä:)

Okei. :)

No periaatteessa ei haittaa, vaikka joskus käyttää "tuttinakin". Yritän sitä kyllä hienovaraisesti rajoittaa (otan tissin pois jos huomaan ettei syö, mutta en huudata raivoon saakka jos alkaa vastustaa) ja öisin en tutiksi suostu ollenkaan, mutta esim. nyt kun tiedän että hampaita tulee viisi kerralla niin ihan ok hakea lohtua tissistä. Toivon kyllä että tää olis vaan vaihe tää jatkuva rinnalla roikkuminen :P koska on meillä välillä menty ihan vaan kolmellakin päiväsyötöllä lapsen halusta, about 10 kk vanhana vähensi itse...

Sormiruokaa meillä on syöty alusta saakka, mutta siis ei vaan mene kun on äiti paikalla. Aika pieniä määriä tuntuu menevän...

Mä oon imettäny vaan ruokailujen jälkeen ja lopettanu reilu yksvuotiaana. Lehmänmaito on alkanu maistua vasta kun tissi on kokonaan pois. Onneks puurot voi tehdä maitoon niin siellä saa sitä maitoa menemään.
Enkä oo myöskään syöttäny noin isoa vaan lapsi on syöny joko lusikalla tai sormin. Tai no puuroa olen saattanu syöttää sitten kun lapsi on ite kyllästyny sitä syömään. Mut ylipäätään mitä vähempi lapseen kiinnittää huomiota ruokailun aikana sitä paremmin se syö.

Oon pyrkiny siihen että tuon ikäinen sais sen tarvitsemansa läheisyyden miuten kuin rinnasta. Siis sylissä paijaamalla, loruttelemalla, lukemalla kirjaa jne. Paljon syliä vaan sen tissittelyn tilalle ja jotain tekemistä syliin (kirja, loru )niin se tissi unohtuu.

Mun "vauva" on nyt 1v2kk ja selvästikkin on alkanut vierottaa itseään. Muutama viikko sitten aloin rajoittaa yösyöttöjä kun vauva heräili liian useasti rinnalle. Siinä kävikin niin, että lapsi alkoi nukkumaan kokonaisia öitä :) Nyt ei päivälläkään malta tulla rinnalle kun maailma kiinnostaa poikaa aivan mahdottomasti, noin kerran päivässä kun väsyttää tai harmittaa hän tulee rinnalle, muuten ei. Nukahtaa illalla rinnalle ja aamulla kuuden aikaan haluaa rintaa pitkänkaavan kautta :) Luulen, että ilta ja aamutissit on kuvioissa vielä pitkään muuten näyttää ettei enää rintaa kaipaa.

Ruoka alkoi maistumaan käsittämättömän hyvin kun yötissistä luovuttiin. Poika itse lusikoi isoja lautasellisia ruokaa :) Vettä juo ruokajuomana. Lehmänmaito ei maistu, paitsi jos siihen saa sekaan kaakaota :D ..hän on viides lapsemme ja osaa erittäin voimakkaasti vaatia sitä mitä muutkin saa..

Yhteistyössä