Muita jotka miettivät facebookin ja yksityisyyden rajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttanut

Vieras
Kirjauduin tohon naamakirjaan erään opintojakson takia, siihen liittyi käsiteltävän asian ohella tietoturvajuttujen miettimistä.
Nyt olen siellä pyörinyt hetken ja mua häiritsee hiukan siellä muutamat asiat ja osin siksipalvelun käyttöni onkin vähän rajallista ja sellaiseksi jääkin.

Esimerkiksi testeissä ja monissa sovelluksissa, joita kutsuina yms pukkaa tuhka tiheään kavereilta, kysellään monenlaisia tietoja niihin vastaajasta ja pistää miettimään näiden kertomisen tarpeellisuus. Tiedon hankkimiseksihan nämä on keksitty ja toisekseen vasta viihdykkeeksi. Ei sitä turhaan ole mm. lehdistössä naureskeltu ettei vakoojien olis kylmänsodan aikana tarvinu hirveästi vaivautua jos vaan olisi tällaiset jutut ollu käytettävissä, kuin nyt Facebook ja vaikka IRC galleria...

Vähän aikaa sitten huomasin et moni jotain sukua oleva oli patistellu kutsun muodossa et laita sinne merkinnät siitä mitä sukua kukin kontaktisi sinulle on, että tulee mahdollisimman tarkasti sukutiedot ja suhteet sinne ylös, löytyvät tämän palvelun avulla sitten sellaiset sukulaiset joita et ole osannut etsiä. Facebook kartoittaa sukusi siis puolestasi?!?!!???! OIKEESTI!

Mä olen aika kyyninen noiden urkkimisten suhteen, enkä ole esimerkiksi antanut kyseiselle palvelulle lupaa verrata mun koneelta kontakteja heidän käyttäjiinsä että löytäsi lisää kavereita. Kun sen luvan omien tiedostojen vertaamiseen antaa... Hitto mitä vähemmän sinne/nettiin henk.koht. juttuja antaa sen parempi.

Nyt se opintojakso alkaa olla plakkarissa ja olen alkanu miettiä koko touhun järkevyyttä vahvasti. Onhan se hauska ja helppo tapa pitää yhteyttä moniin tuttuihin ympäri maailmaa, vaan onko se sen riskin arvoista et mitä kaikkea tietoa sinusta sinne jää ja karttuu? Kun tuollaisessa paikassa on pitkään mukana, niin tulee vähitellen annettua tiedonpalasia itestään ja niistä tulee ennemmin tai myöhemmin koostumaan paljon enemmän tietoa kuin olisit ollut valmis itsestäsi paljastamaan.

Jo se että moni laittaa nettiin avoimesti syntymäaikansa ja nimensä kuvan kera on aika karmivaa minusta. Vaikka Facebookissa voi peraatteessa itse päättää ketkä tietoja katselevat, niin siellä ne silti netissä ovat ja kyllä niihin pääsee ylläpitäjän puolelta moni esim. markkinointitarkoituksissa toimiva taho. Eikä niitä tietoja ole niitä haluavan ja sen homman osaavan sieltä kovin vaikea kaivella.

Pelottaa välillä miten sinisilmäsesti ihmiset laittaa itestään tietoa nettiin! (vaikka eihän se minulle kuulu, en ole kenenkään tietoturvapoliisi, mutta opettajana sitä vastuuta asiasta joutuu miettimään)

Aika hyvin sanottu. Juuri mm. noiden syiden takia mitä mainitsit en meinaa naamakirjaan kirjautua, vaikka kaverit sitä miten ruinaa. Tuossa facebookissa on muutenki muutamia porsaanreikiä, esim siinä, että helposti pääsee "ei kaverit" katsomaan kuviasi tmv.

hmm, ihan mietinnän arvoinen asia :flower: Markkinointiheput saavat samoja tietoja erilaisten bonuskorttien rekistereistä..

Mutta silti en jaksa uskoa, että olisin/tulisin olemaan niin mielenkiintoinen, että joku käyttäisi aikaansa minun vakoilemiseeni antamieni tietojen/osallistumieni ryhmien/vastaamieni kyselyiden pohjalta (Minkalainen bailaaja olet) :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Aika hyvin sanottu. Juuri mm. noiden syiden takia mitä mainitsit en meinaa naamakirjaan kirjautua, vaikka kaverit sitä miten ruinaa. Tuossa facebookissa on muutenki muutamia porsaanreikiä, esim siinä, että helposti pääsee "ei kaverit" katsomaan kuviasi tmv.

Joo mua ihmetyttää kanssa tuo, kun pitäisi näkyä asiat vaan niille hyväksymilleen ihmisille, vaan kun sitä etusivua katsoo, niin siellä on runsaasti kommentteja hyväksymiesi kaverien ja heidän kaveriensa (eli sulle tuntemattomien) välillä ja heidän kuviaan yms yms...

Alkuperäinen kirjoittaja olen koukussa:
hmm, ihan mietinnän arvoinen asia :flower: Markkinointiheput saavat samoja tietoja erilaisten bonuskorttien rekistereistä..

Mutta silti en jaksa uskoa, että olisin/tulisin olemaan niin mielenkiintoinen, että joku käyttäisi aikaansa minun vakoilemiseeni antamieni tietojen/osallistumieni ryhmien/vastaamieni kyselyiden pohjalta (Minkalainen bailaaja olet) :laugh:

no ei välttis sen perusteella ;) Mutta jossain saman tyylisessä jutussa mihin meinasin vastata, kyseltiin aikatavalla ensin ihan muita tietoja vastaajasta ennenku pääsi edes vastaamaan. Eli tavallaan "kirjautumistietoina".

Aivan sama.

Jos jotakuta kiinnostaa, mikä 80-luvun bändi mä olen, niin urkkikoon.

Mitään salaisia tietoja en sinne laita. Enkä esim. sitä, mitä kautta kaikki naamakirjakamuni tunnen.

sieltä yksityisyys asetuksista saa laitettua niin että kuvat näkyy vain kavereille ja sit voi laittaa ns. mustan listan, että keille kavereille ei halua kuvien näkyvän... :attn: :attn:

kannattaa tutustua niihin yksityisyys astuksiin... öhöm... :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Lust:
sieltä yksityisyys asetuksista saa laitettua niin että kuvat näkyy vain kavereille ja sit voi laittaa ns. mustan listan, että keille kavereille ei halua kuvien näkyvän... :attn: :attn:

:whistle: ja kun tuollainen syteemi on keksitty, on takuulla myös joku joka osaa kiertää sen... periaatteessa nettiin ei kannata laittaa mitään sellaista mitä ei ole valmis huutelemaan keskellä katuakaan

No ehkä kertoo enemmän bonuskorttien keräämä tieto, mutta että kaikelle kansalle, tuskinpa vaan. Kyllä mun ajatus on, että mä pidän ystävyys- ja kaveruussuhteita yllä ihan muulla tavalla kuin netin välityksellä. Ja parempaakin tekemistä on päivisin, kuin tehdä FB lukemattomia testejä, millä ei ole niin mitään merkitystä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

:whistle: ja kun tuollainen syteemi on keksitty, on takuulla myös joku joka osaa kiertää sen... periaatteessa nettiin ei kannata laittaa mitään sellaista mitä ei ole valmis huutelemaan keskellä katuakaan

Näimpä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

No jos jotakuta tosissaan kiinnostaa niin paljon mun lasten Ti-Ti Nallen konserttikuvat tai pulkkamäkikuvat niin olkoon hyvä :D

Ei kuule vois vähempää kiinnostaa tutustua, mutta ymmärrätkö, että monikaan ihminen ei ole välttämättä sellaista huomannut, eikä huomaa sellaista laittaa. Ja tosiasiahan on, että kyllä tuollaisetkin yksityisasetukset voi kiertää jollain tavalla, aivan varmasti.

Itseasiassa on yksi helppo tapa nähdä toisten kuvia, vaikka ne olisi laitettu privaksi. Joku sun ystäväsi kommentoi oman ystävänsä valokuvaa. Sinulle tulee siitä merkintä sinne news sivuille. Voit mennä katsomaan mitä ystäväsi on kirjoittanut ja samalla pääset katsomaan ne ystävän ystävän kuvat, vaikka niitä et muuten näkisi...

Mutta mä en näe FB:tä minkäänlaisena ongelmana. Ennemmin mä näen ongelmana tyhmät ihmiset.

Ei kuule vois vähempää kiinnostaa tutustua, mutta ymmärrätkö, että monikaan ihminen ei ole välttämättä sellaista huomannut, eikä huomaa sellaista laittaa. Ja tosiasiahan on, että kyllä tuollaisetkin yksityisasetukset voi kiertää jollain tavalla, aivan varmasti.

mä ainakin tutustuin heti siihen miten kuvat voi ns. piilottaa... ja jos ei ois voinnu, niin en ois kuvia sinne laittanut.... kai nyt kaikki tutustuu niihin ohjeisiin jne. ennen kuin mitään tekee...

No mutta sehän on vaan sitten omaa tyhmyyttä jos ei tajua tietojaan suojata mitenkään.
Kyllä jokaisen pitäis tajuta että se profiili on julkinen, jos haluaa sitä näkyvyyttä rajoittaa niin se on tehtävä erikseen.

Ja vaikka ne asetuksetkin joku hakkeri pystyis kiertämään, niin se hakkeri ei kuitenkaan ole "kaikki kansa".
Ja tuskin se tekee mitään sillä tiedolla että mitkä asiat mua vituttaa eniten tai montako leffatähteä tunnistan naaman perusteella :xmas:
Lapsista on muutama kuva, mutta tuskin nekään jotain random-hakkeria kiinnostaa..

mä ainakin tutustuin heti siihen miten kuvat voi ns. piilottaa... ja jos ei ois voinnu, niin en ois kuvia sinne laittanut.... kai nyt kaikki tutustuu niihin ohjeisiin jne. ennen kuin mitään tekee...

Niinhän sitä luulis...

Itse en käytä mitään sovelluksia tai laita kattavaa tietoa itsestäni. Lapsistani kuvia EN KOSKAAN laittaisi sinne ja olen muutaman kuvan pyytänyt kavereilta poistamaan. Kuvia pääsee todella helposti katsomaan ja en halua lapsieni kuvia kenellekään "hullulle" tai jakeluun. Niistä olen todella tarkka. Pidän sillä halpaa yhteyttä kavereihin ja kyselen kuulumisia vanhoilta tutuilta, joihin menettänyt yhteyden.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Itseasiassa on yksi helppo tapa nähdä toisten kuvia, vaikka ne olisi laitettu privaksi. Joku sun ystäväsi kommentoi oman ystävänsä valokuvaa. Sinulle tulee siitä merkintä sinne news sivuille. Voit mennä katsomaan mitä ystäväsi on kirjoittanut ja samalla pääset katsomaan ne ystävän ystävän kuvat, vaikka niitä et muuten näkisi...

No mut siinä tapauksessahan niiden kuvien näkymistä ei ole rajoitettu?
Nehän ei näy, jos asetuksia on säädetty.
Vaikka kyseisen henkilön profiili olis "salainen", niin kuvat ja muut on suojattava vielä erikseen.

niin varmaan ruinaakin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo mua ihmetyttää kanssa tuo, kun pitäisi näkyä asiat vaan niille hyväksymilleen ihmisille, vaan kun sitä etusivua katsoo, niin siellä on runsaasti kommentteja hyväksymiesi kaverien ja heidän kaveriensa (eli sulle tuntemattomien) välillä ja heidän kuviaan yms yms...

no mistä sä tiedät millaiset asetukset niillä sun kavereitten kavereilla on? jos ne sallii kavereitten kavereiden näkevän omat juttunsa, niin tottahan ne sullakin näkyy sitten.

mulla on kuvien katsomisen kohdalla lista, ketkä eivät saa nähdä kuviani.... jos kuvat silti näkyy jollain tapaa, niinkuin joku sanoi... on se toista mitä siellä fb:n ehdoissa/ohjeissa sanotaan... täytyykin laittaa sinne huomenna sähköpostia ja kysyä asiasta...

Yhteistyössä