Mä olen todella tyytyväinen siihen, että sain mun kaikki neljä lasta nuorena. Olen nyt 26 v. ja mies 29 v. ja meillä on lapset 1,5 v., 3,5 v., 5 v. ja kohta 7 v. (eli sain ekan 19-vuotiaana, tokan melkein 21-vuotiaana, kolmosen 22-vuotiaana ja kuopuksen 24-vuotiaana). Ollaan haaveiltu vielä parista kolmesta lapsesta.

Me siis ollaan tosi lapsirakkaita ja halutaan oikee kunnon suurperhe. Mutta seuraavat ehkä vasta siellä kolmenkympin puolella, kun syksyllä esikoistyttö aloittaa koulun ja olisi kiva olla sillä tavalla "läsnä" hänelle, ettei kaikki huomioni kiinnittyisi ekojen kouluvuosien ajan vain siihen vauvaan (jos siis ajatellaan, että mä tulisin nyt raskaaksi).
Ja vielä sellanen asia, että mä todellakin kannustan "tekemään" ainakin ne ekat lapset nuorena, eli siinä ennen 25. :ttä ikävuotta. Se kaikki jaksaminen ym. innostuminen ns. "lapsen maailmasta" on paljon kestävämpää nuorempana. Ehkä taloudellinen tilanne ei ole ihan se parhain, mutta mitä ne opiskelijavanhemmille syntyneet lapset tietävät sellaisten kuusi vuotta insinööreiksi tai lääkäreiksi tai tuomareiksi koulutettujen vanhempien lasten "rikkaasta" elämästä? Maailma on liian materialistinen.
Minä olin opiskellut melkein yhden lukuvuoden tekstiilityönopettajaksi ennen kuin esikoinen syntyi. Mies taas oli lähes IT-alan opintojensa lopussa. Jäin kotiäidiksi n. 6:ksi vuodeksi (menetin tietysti opinto-oikeuteni) ja nyt olen aloittanut lähihoitajan opinnot, ne kiinnostavat minua, mutta kestävät myös lyhyen aikaa, joten jo noin puolentoista - parin vuoden kuluttua olen työelämässä.
Mitä siitä, vaikka ihmiset kauhistelisivat, kuinka nuori äiti oletkaan! Kun esikoisesi viettää rippijuhliaan tai peruskoulun päättäjäisiä, niin samaan aikaan ystäväsi lässyttävät 3-kuiselle esikoiselleen..