Muita samassa veneessä: opiskelet,mutta lapsen takia et saa asumislisää tai asumistukea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millähän sitä eläisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millähän sitä eläisi

Vieras
Eli siis mä en teidä pitäisikö tästä asiasta itkeä vai nauraa. Jos olisin lapseton ja asuisin mieheni kanssa yhdessä saisin opintotuen+ asumislisän siihen opintotukeen joka on n.200?/kk koska puolison tulot eivät enää vaikuta.

Nyt sitten kun sain lapsen en ole oikeutettu siihen opintotukeen kuuluvaan asumislisään vaan yleiseen asumistukeen. Tähän yleiseen asumistukeen kuitenkin vaikuttavat mieheni tulot joten en saa mitään. Minusta tämä järjestely ei ole ihan sieltä reiluilmmasta päästä. Ensin ministerit kannustaa opiskelijoita lisääntymään, mutta kukaan ei kerro näin käyvän.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Sinä, mies ja lapsi olette perhe. On luonnollista, että miehen tulot vaikuttavat siihen, mitä tukia te perheenä saatte...

No ei tuo reilua joka tapauksessa ole, jos lapsi vie oikeuden suurempaan tukee.

Onhan tää vähän naurettavaa, teet töitä oman ja perhees tulevaisuuden eteen ja saat 220 ? kuussa :xmas:

Työttömänä kun makaisin niin saisin monta kertaa tuon summan. Mikä järki, vois olla toisinpäin niin kohta suomessa olis aika koulutettua kansaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eli sun miehes tienaa sen verran että vuokran voi maksaa ilman tukea. musta ihan oikein ja järkenkäypää.

Kyllä, ei niitä tukia ole tarkoitettu sellaisille jotka pärjää ilmankin.
Mitä järkeä siinä olisi jos ne tuet saisi olisi tulot mitkä tahansa

eli sun miehes tienaa sen verran että vuokran voi maksaa ilman tukea. musta ihan oikein ja järkenkäypää.

Niin, mutta et nyt ota huomioon että lapsi vie myöskin rahaa. Eli he saisivat enemmän rahaa lapsettomia, vaikka menoja on vähemmän. Nyt menoja on enemmän lapsen myötä, mutta tuloja vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Onhan tää vähän naurettavaa, teet töitä oman ja perhees tulevaisuuden eteen ja saat 220 ? kuussa :xmas:

Työttömänä kun makaisin niin saisin monta kertaa tuon summan. Mikä järki, vois olla toisinpäin niin kohta suomessa olis aika koulutettua kansaa ;)

saisivat lakkauttaa kaikki tuet ku ei mitään muuta ku märinää. miks muiden pitäis kustantaa sun työt oman perhees eteen???

Niin, mutta et nyt ota huomioon että lapsi vie myöskin rahaa. Eli he saisivat enemmän rahaa lapsettomia, vaikka menoja on vähemmän. Nyt menoja on enemmän lapsen myötä, mutta tuloja vähemmän.

no mene töihin niin on enempi tuloja.

Voihan sen lapsen jättää tekemättä...

Alkuperäinen kirjoittaja Sun Rise:
on joo aika kieroutunutta... ehkä lapsettomille halutaan varata rahaa siihen biletykseen, lapsellisethan ei enää voi käydä missään ja lapsi ruokitaan lapsilisällä :/

joo tosi kieroutunutta... voi hyvät hyttyset, älkää opiskelko tai hankkiko lapsia ku noin märisyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sun Rise:
on joo aika kieroutunutta... ehkä lapsettomille halutaan varata rahaa siihen biletykseen, lapsellisethan ei enää voi käydä missään ja lapsi ruokitaan lapsilisällä :/

joo tosi kieroutunutta... voi hyvät hyttyset, älkää opiskelko tai hankkiko lapsia ku noin märisyttää.

Mä opiskelen, mulla on kaksi lasta, mutta mä en märise :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
saisivat lakkauttaa kaikki tuet ku ei mitään muuta ku märinää. miks muiden pitäis kustantaa sun työt oman perhees eteen???

En mä kultaseni valita, me tullaan ihan kivasti toimeen. Yleisellä tasolla ajattelin tätä asiaa, älä hermostu :hug:

en ole sun kultases :)

en ole sun kultases :)

Voi olla parempi niin :whistle:

Mikä kiukuttaa? Jos joku tuntee ettei tuet ole hänelle riittäviä niin mikä sua siinä rassaa? Ihan saman määrän sä veroja maksaisit, oli tukia tai ei. Rahat suunnattais vaan muuhun.

Ja mun mielestä eläkkeet, opintotuet yms. on todellakin liian pieniä, olis tarkistuksen paikka eduskunnalla.

Mun mielestä on ihan reilua, että perheelliset ovat samalla viivalla. Oli sitten vanhempien elannonhankintakeino mikä hyvänsä. Tuet on kuitenkin - lapsilisää lukuunottamatta - tarkoitettu siihen tilanteeseen, jolloin perheen tai henkilön tulot eivät muutoin riitä elämiseen. Kivaahan se olisi, jos tuet virtaisi ja voisi tienata niin paljon kuin huvittaa. Valitettavasti meillä ei ole vielä kansalaispalkkaa, joten tuet määräytyy tulojen mukaan.

Juu, en saanut minäkään asumistukea kun opiskelin ja lapsi tuli. Se tuki, mitä siitä olisin rahassa saanut, ei vastannut ollenkaan sitä, mitä sain mieheltä arjen keskellä. Ikinä, en siis ikinä, vaihtais sitä rahaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä on ihan reilua, että perheelliset ovat samalla viivalla. Oli sitten vanhempien elannonhankintakeino mikä hyvänsä. Tuet on kuitenkin - lapsilisää lukuunottamatta - tarkoitettu siihen tilanteeseen, jolloin perheen tai henkilön tulot eivät muutoin riitä elämiseen. Kivaahan se olisi, jos tuet virtaisi ja voisi tienata niin paljon kuin huvittaa. Valitettavasti meillä ei ole vielä kansalaispalkkaa, joten tuet määräytyy tulojen mukaan.

No, mutta miksi on reilua, että perhe (mies+vaimo) saa tukea enemmän, kuin perhe, jossa on yksilapsi? Siis vaikka ovat sama perhe ja tulot pysyy muuten samana, mutta tultt yksi perheenjäsen lisää?
Ei mene jakeluun ei.

Mä olin kans vähän aikaa sitten samassa tilanteessa. On tosi epäoikeudenmukainen uudistus! Siis että lapsettomalla pariskunnalla puolison tulot eivät vaikuta asumislisään mutta jos on lapsia, vaikuttaa! Olis ollu meillä käyttöä niille rahoille!

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
No, mutta miksi on reilua, että perhe (mies+vaimo) saa tukea enemmän, kuin perhe, jossa on yksilapsi? Siis vaikka ovat sama perhe ja tulot pysyy muuten samana, mutta tultt yksi perheenjäsen lisää?
Ei mene jakeluun ei.
Koska heillä ei ole velvollisuutta elättää yhteisiä lapsiaan. Kumpikin vastaa vain omasta elämisestään.

Lisäys: Kaksi ihmistä voi elää kämppiksinä. Jos heillä on yhteinen lapsi, he luultavasti ovat enemmän kuin kämppiksiä eli perhe.

Yhteistyössä