Mulla kihomatoja, imetän ja vauva 1 kk, saako vauvan lääkitä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Argh! Syötiin joskus syksyllä koko perhe pyrvinit ja hyvin lähti madot. Tytöllä vain oli. Olin sillon raskaana, mutta mutta. Nyt on tää vauva 1 kk ja matoja MULLA!
Onko muut antanu pyrviniä noin pienelle!? Soitin päivystykseen, ja arvatkaa oliko kuule ynseä akka siel, on kuulema niin paljo porukkaa ja jonoa, et kannattais yksityiselle mennä, kun eivät nyt kirjoita reseptejä(olisin koittanu vermoxia)... En PYSTY odottamaan maanantaihin, kutina niin ilettävää. Mitä nopeempää saadaan öääkettä, sitä pienemmällä todennnäkösyydellä munia leviää joka paikkaan ja matoja on kohta vauvallakin!
Auttakaa!

Meillä ei vauvaa. Mutta pienimmäisellä mitä ilmeisemmin kihomatoja. Ja koko perhe otti Pyrvin kuurin. Mitä olen lukenut, niin mahdollista on, että vauvakin kihomadot saisi, hengitysilman kautta. Eli itse hommaisin koko perheelle, sitä vauvaa lukuunottamat Pyrvinit nyt heti. Ja uudestaan kahden viikon kuluttua. Ja hyvä siivous, lakanoiden vaihto yms. päälle. Molemmilla lääkekerroilla. Tai sitten yksityiselle hakemaan vermoxit.

Otitteko syksyllä lääkkeet kahteen otteeseen. Sitä nimittäin suositellaan, eli ensin kuoleen madot, ja sitten parin viikon päästä munista kehittyneet madot.

Meillä oli kesäkuussa matoja 5v lapsella, kun vauva oli 2kk ja lääkäriltä pyysin vermox-reseptin ja kirjoitti sen myös vauvalle. Tosin vauva otti vain puolikkaan tabletin kun muu perhe otti kokonaisen.

Ja pyysin reseptin, koska vermoxit on paaaaaaaljon halvempia kuin pyrvinit.

Meillä oli pinimmällä viimevuonna ,mutta silloon ei muilla ja nytte siis mä huoamsin itellä ekaks ja kyllä niitä sitte löyty nuorimmaiseltakin.Oli kyl kauheeta kun aattona piti vaihtaa lakanoita,imuroida patjat,pyyhkiääsngyt vaihtaa lakanta,pestä vessa ja kahvoja.en kyllä niin pali siivonnut kun ekalla kerralla koska ei jouluna oikeen viitinyt.Toivottavatsi ei tule enään ikinä"!

Otettiin syksyllä kahteen kertaan. Menen käymään siel päivystyksessä ja kirjotutan vauvalleki, odotan vaikka iltaan asti että saan.
No miten vauva EI vois saada. Yöllä unissaan ite rappaa persusta ja tissiä auttaa vauvan suuhun, niin siinähän voi ihan hyvin kulkeutua vauvan suuhunki niitä.
Suositteletteko pyrviniä vai vermoxia!?
Tarkoittaako et pyrvin ei tehoa meille, jos niitä on nyt parin kk:n jälkeen uudestaan? VOisin muuten hakeakki pyrviniä, jos voisin olla varma et se auttaa meille. Kyllä sillon syksyllä tuntu et päästiin sillä eroon. Niin monet vaan kehuu paremmaksi sitä vermoxia.

Mun kaveri joka imetti nuorimmaistaan huomas että hällä itsellään oli matoja. Tarkisti illalla myös lapset (8v, 7v, 5v, 4kk) ja keskimmäisillä lapsilla oli. Ottivat lääkkeet koko muu perhe paitsi vauva. Uusinta pari viikon päästä ohjeiden mukaan. Vauvalle niitä ei ikinä tullut joten oli hyvä ettei turhaa vauvalle lääkkeitä syöttänyt.

Jos vauvalla ei näy matoja niin mitä jos jättäisit vauvan lääkitsemättä?

Lastenlääkäri suositteli, että meidän 4 viikon ikäiseltä otetaan näytteet kostutetulla topsilla peräaukon sisältä, kun ei ole juuri kakannut ja toinen näyte vielä 1-2 viikon kuluttua, jos negatiivinen. Vauvaan voi tarttua, vaikkei kukaan raapisi peppua, koska munia voi kulkeutua petivaatteiden pölyn mukana vauvan suuhun/ nenästä nielaistessa mahaan lähikontaktissa. Kiertokulku madoilla kestää min 3-4vk eli voisi ottaa toisen näytteen vasta 3vkn kuluttua? Lastenlääkäri sanoi, että harmiton vaiva kyseessä, joten vauvoja lääkitään yleensä vasta, jos vaikuttaa ravitsemukseen tai jos tulee jokin harvinainen tulehdus madoista. Nyt alkujärkytyksestä selvittyäni ei oman vielä paranemisvaiheessa olevan pepun madot tunnu enää niin pahalta ja vauvakin selviää lääkkeellä tai ilman. Voimia kaikille vauvaperheille kihomatotaisteluun! Ällöttävää, mutta harmitonta onneksi.

Yhteistyössä