mulla loppuu usko...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
:ashamed:
ja kyse nyt 2v1kk ikäsen pojan kuivaks opettelusta..
vajaasta 1-vuotiaasta asti ollaan käyty potalla,sillon epäsäännöllisesti (lähinnä totuttelumielessä ),mut n.1½vuotiaasta säännöllisesti. herättyämme,ruokailuiden jälkeen,illalla.
mitään ei ole tapahtunu :|
poika ei ole IKINÄ tehnyt mitään pottaan (eikä pyttyyn), ei tipan tippaa. ymmärtää puheen loistavasti ja sanon et kun tulee hätä,niin sano tai mene pissalle. ei sano. käytän häntä silti vaikkei sanoiskaan mitään ja ei.
tuli vaan mieleen kun äsken ähki jotai ja kysyin tuleeko kakka. poika vastas et ei tuu. lähdin viemään sitä kuitenki potalle, mut ei se sinne mitää tehny.
laitoin vaipan ja välittömästi alko kakkaan.. *huokaus*
tiedän et ei tässä oo mitää hätää ja jokainen lapsi oppii omaa tahtiaan,
mut jotenki tulee niin turhautunu olo ku ei ees pientä tippaa olla saatu vuodessa pottaan :ashamed:
eikä asiaa auta yhtään kaverit jotka kilpaa kehuu 1-2vuotiaitaan jotka on osa jo yökuiviakin. huoh. :ashamed:

No mutta jos nyt ei vielä suju niin sitten vaippa käyttöön vaan ja lopetat sen stressaamisen. Kyllä se jossain välissä huomaa ettei vaippaan ole kivaa pissailla ja kakata.
Ei mun 2,5v ole kuiva ja nuo monet "kuivat " 1-2 vuotiaatkin pissaavat suurin osa joka päivä "vahingossa" housuun ;)

Mä kehotan työntämään potan kaappiin kuukaudeks tai siihen et poju pyytää itse. Voihan se olla et hänellä on "paineita". Tai sitten otat vaan vaipan päiviksi pois, jonka seurauksena saat mopata lattioita enempi, mut pottaankin saattaa päätyä tavaraa.

oon yrittäny olla painostamatta tai stressaamatta sitä.. jotenki vaan haluaisin noi vaipat niin paljon pois.. ne maksaaki niin paljon (ei oo kyl pääsyy :whistle: ) ja jotenki aattelin et tällee kesällä tää vaipattomuus alkaa sujuu kun itsestään kun voi nakuna painaa pitkin pihoja ja pissiä puskiin (siis mökillä ja mummolan pihassa :D )

ehkä se sit ei oo tosiaan valmis :)

Kyllä se siitä! Meillä kanssa viime kesänä poika oli kuukauden ilman päivävaippaa ennen kuin hokas milloin pitää mennä potalle ettei housut kastu. Kakan teki pottaan muttei pissiä. Just kun olin antamassa periksi, siis ajattelin että okei laitetaan vaippa niin näin kuinka kaveri meni ITSE potalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Mä kehotan työntämään potan kaappiin kuukaudeks tai siihen et poju pyytää itse. Voihan se olla et hänellä on "paineita". Tai sitten otat vaan vaipan päiviksi pois, jonka seurauksena saat mopata lattioita enempi, mut pottaankin saattaa päätyä tavaraa.

Samaa mieltä, että potta hetkeksi kokonaan pois näkyviltä. Meillä ainakin toimi esikon kanssa, sillä iski jonkin sortin pottapaniikki. Kun huomasi että se oli tovin poissa silmistä ja sitten kun otettiin pois, alkoi kiinnostus heräämään.

Ja meillä alkuun palkittiin aina kun potalla ja kävi ja tuli "tulosta". Koska alkuun kävi hienosti pisulla, mutta kakat väänsi aina vaippaan :headwall: . Jos ei muuta, niin ite etti vaipan ja laitto päälle ja paineli ähisemään. Mutta palkitseminen tuotti ajan kanssa tulosta...

no meillä oli sama juttu. pottaan ei tullut yhtään mitään vaikka kuinka yritin. heti kun sain vaipan päälle niin sitten tuli sekä pissa että tarvittaessa tämä toinenkin..

no mä noin kuukausi sitten päätin että nyt meidän 2v ja muutamia viikkoja päälle oppii potalle ja otin vaipan kokonaan pois (yöllä kuitenkin laitoin). matot kerin lattioilta pois että on helppo siivota jäljet. ei mennyt ku yks päivä kun kummallisesti alkoi tavaraa tulla pottaan (tätä aikaisemmin ei ollut tehnyt sinne yhtään mitään). ekasta päivästä meni noin 2 viikkoa kun alkoi itse käymään potalla (tätä ennen pikkuhiljaa mentiin sitä kohti, ensin käytiin yhdessä ja piti aina istuttaa tietyn väliajoin ettei tullut vahinkoja). nyt tästä ekasta päivästä on noin kuukausi ja ollaan sekä päivä- että yökuivia. vahinkoja ei ole sattunut :)

ota vaippa reippaasti pois, ei se muuten sinne mitään tee kun on "parempikin" vaihtoehto :)

meillä on muutenkin matot jo pois kun pesin ne ja ajattelin et laitan vasta syksyllä lattiaan,että josko sit vaan pidän luutun vireessä :D
kiitos loistavista vinkeistä ja omista kokemuksista :)

tosin meillä vähän sekottaa se,että poika on isällään kerran viikossa ja siellä ei ole mitää kiirettä vaipattomuuteen :/

LAPSI OPPII KUN ON VALMIS!

Ohjaa, älä opeta. Pidä potta esillä, mutta älä tyrkytä. Pidä vaipattomia päiviä, mutta älä vaadi vahingottomuutta.

Olisi hyväksi tutkia ensin lapsen elimellistä kehitystä. Koskapa 2v. on vielä pieni, joten häneltä vaatiminen kuivaksioppimiseen on vielä kohtuutonta, KOSKA ON HYVINKIN TODENNÄKÖISTÄ, ETTÄ HÄN EI ENSINNÄKÄÄN OSAA TUNNISTAA PISSAHÄTÄÄ JA TOISEKSEEN EI PYSTY PIDÄTTÄMÄÄN. Älä hyvä ihminen vertaile sitä, että miten naapurin ellin lapset kaikki oppi 6kk potalle, kun vaan pidettiin siinä potalla aina hereillä ollessa.

Karahtaa vain pahasti korvaan tuo, kun haluat niin kovasti vaipoista eroon, vaikka toinen on niin pieni. Lapset ei ole pieniä aikuisia.
Käytä vaikka kestoja, jotta ei tulisi kalliiksi (1 kuorivaippa ja vanhat pyyheliinat käyttöön, niin ei tule hintaa ku muutama kymppi jos sitäkään)

Kaikki aikanaan, hän ei vain ole valmis.
Esikoisen sain kuivaksi kieroudella just alta 3v.: kun hän pyysi kaupassa jätskiä sanoin ei nyt mutta jos sinä jättäisit vaipat pois niin meillä olisi varaa ostaa useammin jätskiä...(jep, olin jo epätoivoinen ja kaikki keinot käytetty). Kun tultiin kotiin kaupasta poika otti itse vaipan pois ja ilmoitti että hän tästedes käy potalla. Ja niin tekikin. - Ja muisti myös aina kaupassa ne jäätelöt! :whistle:

Yhteistyössä