Mulla menee nyt ihan yli tää hysterisointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pirre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pirre"

Vieras
Auttakaa nyt mua. Oon emetofoobikko ja pelkään siis sairaalloisesti oksentamista. Ja siis vatsatautia nimenomaan. Altistun töissäni pöpöille mutta se ei ahdista jos ei ole selkeää tartuntavaaraa. Tieto kun lisää tuskaa ja epäluuloa.
Nyt olen ruvennut kammoamaan myös tilanteita joissa haistan oksennuksen tai ripulin :O Saan siitä kauhean ahdistuksen, kun oletan että se altistaa mut myös sairastumaan. Eli jos julkisessa haisee paska, niin oletan saaneeni tartunnan.
Viime viikolla matkustin hississä yksin, jossa haisi ihan oksennus ja jouduin paniikkiin että joku sairas on matkustanut ennen mua ja nyt saan tartunnan hissin hengitysilmasta.. :( Voi surkeus.

Sanokaa nyt mulle että onko toi tartunnan pelko tuollaisissa tilanteissa edes realistinen?

En jaksa enää tätä...

Meillä ei ole tarttunut aikuisiin lapsen vastataudit, vaikka lapsi on pahimmillaan yökännyt suoraan vanhemman syliin, saati sitten niitä lukemattomia oksennuksen siivouksia. Ei sillä oksennuksen hajulla vieä tulla kipeäksi.

En osaa auttaa, mutta utelias olen. Mitä tapahtuu sit kun saat oksennustaudin, vaikka 2-3 oksennuskertaa päivässä?

Rentoudu, ei tarviikkaan jaksaa. Ihan kamalaa, ei kenenkään pidä elää noin. Oletko hakenut apua? Jos et, niin tuumasta toimeen, kaikenlaista apua on saatavilla ja sitä kannattaa/pitää käyttää! Voimia!

Itseasiassa olen vihdoin saanut aloitettua terapian asian tiimoilta, mutta vielä ei ole suurta muutosta näkyvissä. Kiitos tsempeistä ?

Echo, olen saanut muutaman vatsataudin niin, että on tullut toisesta päästä. Mutta pahaolo on ollut ja ahdistus aivan jäätävä. Yökkäillytkin olen mutta ei ole tullut ylös. Pelkään ilmeisesti niin paljon, että en anna sen tulla tai jotain. .
Tämä fobia aiheuttaa myös sen, että voin fyysisesti pahoin melkein päivittäin ja vatsa kipuilee jne. Jopa ilmavaivat saattaa joskus aiheuttaa paniikin omaisen pelon mitä jos.. :(

Olet aika hyvin kyllä pidätellyt jos olet saanut oksennuksen pysymään poissa vaikka se olisi ollut tulossa.

Mutta rankkaa sulla on...tavallaan kestoltaan ja psyykkisesti rankempaa kuin mitä itse mahatauti on, mutta ymmärrän ettet itse voi fobiallesi mitään...hyvä että käyt kuitenkin terapiassa.

Sori vielä uteliaisuuteni. Pelkäätkö ettet hallitse sitä oksentamista?

Kokeile päästä pelosta pois seuraavalla keinolla:

Huikkaa koko pullollinen Mustanparran yskänlääkettä. Mikstuurassa oleva kodeiini saa sinulle hyvän olon, vaikka ipecac-uute saa sinut oksentamaan koko mahansisältösi pihalle. Näin sinulle tulee miellyttävä kuva oksentamisesta, jolloin pelko ainakin laimenee.

Toimii ainakin teoriassa, käytännöstä en mene takuuseen.

Ei mua yhtään haittaa uteliaisuutesi. Itsehän täällä julkisesti asiaa huutelen :)
Tekstini kuulostaa varmasti ihan pimeeltä, mutta osaan kuitenkin järjellä ajatella kaikki fobiaan liittyvät asiat. Mutta silti se fobian ääni voittaa aina :( Tiedostan itse siis myös vallan hyvin, että itse mahatauti kestää ehkä n. 24h ja sitten taas elämä hymyilee, mutta tää perkeleen fobia vie multa 365 päivää vuodessa.

Luulen että siinä pelossa on kyse juurikin tuosta etten voi sitä hallita. Sitä ei voi kontroloida. Ja yritän sitten omalla toiminnallani kontroloida sitä tartunnanvaaraa. Eli päivittäiset asiat ja toimet on ajateltu aina vatsataudin kautta... :(

[QUOTE="a.p";30267567]Ei mua yhtään haittaa uteliaisuutesi. Itsehän täällä julkisesti asiaa huutelen :)
Tekstini kuulostaa varmasti ihan pimeeltä, mutta osaan kuitenkin järjellä ajatella kaikki fobiaan liittyvät asiat. Mutta silti se fobian ääni voittaa aina :( Tiedostan itse siis myös vallan hyvin, että itse mahatauti kestää ehkä n. 24h ja sitten taas elämä hymyilee, mutta tää perkeleen fobia vie multa 365 päivää vuodessa.

Luulen että siinä pelossa on kyse juurikin tuosta etten voi sitä hallita. Sitä ei voi kontroloida. Ja yritän sitten omalla toiminnallani kontroloida sitä tartunnanvaaraa. Eli päivittäiset asiat ja toimet on ajateltu aina vatsataudin kautta... :([/QUOTE]

No, enpä mäkään sitä oksentamista aina hallitse, sitä lentää ties minne kun oikein on noro päällä. :D Mutta -vaikka tää on turha rauhoittelu fobian kannalta-se on hieno asia että elimistö hoitaa sen itse, eli ei tukehdu siihen.

Kerran mulla tuli italianpataa sierainten kautta, mutta siihenkään en tukehtunut.

Mutta oletko siis joskus kuitenkin oksentanut?

Hmm, sulle olisi hyvä samanlainen noro kun meidän poppoolla oli viime talvena...mutta tiedän että tuo tuntuu samalta kuin jos mulle käärmefoobikolle olisi vielä 5 vuotta sitten joku sanonut että otapa tästä tämä mukava pikku kyykäärme syliisi. :/ Mutta, käärmeitä kohtaamalla siitä on jotenkin päässyt yli.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä