Mulla oli liikaa aikaa miettiä... (elatusmaksuasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Minä olen ollut joskus yh ja minä tulin silloin hyvin toimeen. En kehdannut lypsää exältä rahaa, koska minä olin opiskelija silloin, joten sain normien mukaiset kuukausittaiset summat viis siitä mitä ex maksaisi. Enkä kyllä ole tänäkään päivänä nostanut niitä, koska tiedän ettei exällänikään ole mitkään isot tulot. Minä olen nykyisin naimisissa ja meillä on kaksi yhteistä lasta mieheni kanssa.
Niin, sekin on että mäkin tiedän että exän tulot ei todellakaan päätä huimaa tällä hetkellä. Eikä varmaan ihan lähiaikoina. Kuitenkin niilläkin on menonsa: talot, autot, hevosharrastus ja sitä rataa. Ja koska tyttökin hyötyy kaikesta siitä siellä ollessaan, onko mun reilua vetää tytön isä niin tiukoille, että esim ratsastus lopahtaisi, jos hevoset menisi myyntiin tms? Ei.

Oletko ap töissä nyt? Jos miehesi lähtee opiskelemaan ja sinä olet vaikka vauvan kanssa kotona niin te saatte asumistuet tai vaikka soskusta rahaa. Kuinka paljon 2 aikuisella ja kolmella lapsella pitää jäädä käteen kuussa? Siis normiksiko sitä kutsutaan?

Sinä saat kuitenkin enemmän kuin sen 100e/kk elareita, koska lopun maksaa kaupunki/kunta! Eikö se ole nykyään 130e/kk minimissään???

Miksi haluat lypsää ex rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Oletko ap töissä nyt? Jos miehesi lähtee opiskelemaan ja sinä olet vaikka vauvan kanssa kotona niin te saatte asumistuet tai vaikka soskusta rahaa. Kuinka paljon 2 aikuisella ja kolmella lapsella pitää jäädä käteen kuussa? Siis normiksiko sitä kutsutaan?

Sinä saat kuitenkin enemmän kuin sen 100e/kk elareita, koska lopun maksaa kaupunki/kunta! Eikö se ole nykyään 130e/kk minimissään???

Miksi haluat lypsää ex rahaa?

En mä saa kyllä kunnalta mitään, vaan exältä sen 118 (niin lukee paperissa, ja se yleensä on tullut tilille sellaisenaan). Ja mä kyllä sanoisin, että sossu ei maksa meille tukia ennenkö kämppä on myyty (ja sitä ei tosiaan olla tekemässä), vaikka käteen jäisi kuinka vähän tahansa...

Tota viimeistä lausetta mä en kyllä ymmärtänyt. Mähän nimenomaan en halua sitä tehdä. Pohdin miksi mun pitäisi.

Ymmärrän mitä tarkoitat. Eli taloudellisesti teidän elämäntilanteenne muuttuu, kun mies lähtee opiskelemaan ja saatte perheenlisäystä, eli myös sinun taloudellinen tilanteesi, joka heijastuu sinun ja ex-puolisosi lapsen elatukseen. Ja nyt et pidä oikeana hakea elatusapuun muutosta, koska sinä ja uusi puolisosi teette sen elämänmuutoksen, ei ex-puolisosi. Ts. ex-puolison joutuisi maksamaan enemmän elatusta, koska sinä uuden puolisosi kanssa hankitte perheenlisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?

Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*

Jaa... mutta päteekö se sit myös toisinpäin? Eli jos tämä ex solmii uuden suhteen ja saa siihen lapsen, niin lasketaanko se sit myös hänen elatuskykyään pienentäväksi osatekijäksi tämän tytön suhteen?

Apua älä vaan sano että te ootte eroomassa??? Mitenhän muuten mies selviäisi noin ison porukan elareista?

Mä kyllä käsittäisin asian niin, että sulla on oikeus vaatia exältä lisää elareita, jos sun tulot pienenee, mutta mikään pakko ei ole.
Mun mielestä ei ole reilua maksattaa exällä nykyisen perheen elämäntilanteen muutoksia.

NeitiNasu, hatunnosto sinulle, että ajattelet asian noin :) Hienoa, ettei kaikki ole ahneia ja aina lypsämässä eksiltään kaiken jonka irti vain saa. Sulla on järkeä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anteeks, jos mie oon tyhmä... mutta mie en ymmärrä miten se uus vauva, tai jo olemassa oleva tytön veli vaikuttaa siihen, mitä sun ex maksaa tyttärestään... kun eihän kai se veli ja tää tuleva vauva kuulu mitenkään sun ex:n elätettäviin?
Tai miten sun nykyisen miehen opiskelu vaikuttaa siihen?

Nykyisen miehen opiskelu ei vaikutakaan mutta uusi perheenjäsen vaikuttaa elatuskykyä alentavaksi *on tullut näitä laskelmia pyöriteltyä viime aikoina*

Jaa... mutta päteekö se sit myös toisinpäin? Eli jos tämä ex solmii uuden suhteen ja saa siihen lapsen, niin lasketaanko se sit myös hänen elatuskykyään pienentäväksi osatekijäksi tämän tytön suhteen?

Apua älä vaan sano että te ootte eroomassa??? Mitenhän muuten mies selviäisi noin ison porukan elareista?

Ak eroamassa?

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ymmärrän mitä tarkoitat. Eli taloudellisesti teidän elämäntilanteenne muuttuu, kun mies lähtee opiskelemaan ja saatte perheenlisäystä, eli myös sinun taloudellinen tilanteesi, joka heijastuu sinun ja ex-puolisosi lapsen elatukseen. Ja nyt et pidä oikeana hakea elatusapuun muutosta, koska sinä ja uusi puolisosi teette sen elämänmuutoksen, ei ex-puolisosi. Ts. ex-puolison joutuisi maksamaan enemmän elatusta, koska sinä uuden puolisosi kanssa hankitte perheenlisää.

Niin just.

Ja mä päätin että mä en tarkistuta sitä tänäkään vuonna, periaatteessa pitäisi sillä meillä se on aina vuoden vaan voimassakin se sopimus. Mutta aina kun tarkistusta ollaan tehty, meitä itseämme siellä ei ole kuunneltu, vaan menty vaan niiden laskelmien mukaan. Joten meidän sopimus saa käytännössä nyt purkautua, toivottavasti ex on silti jalomielinen ja maksaa sen mitä aiemmin on sovittu vaikka paperilla ei ole pakko.

Yhteistyössä