Mulla on dilemma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sutinasussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sutinasussu

Aktiivinen jäsen
15.12.2007
15 447
0
36
Taustaa: Kuopuksella oli synttärit ja kavereita oli useampi juhlimassa.
Nyt oli ilmennyt, että eräs kavereistä oli varastanut lapseni synttärilahjasta osia. Selvisi lapselleni, kun oli käymässä tämän kaverin luona. (Ihmetteli aiemmin, mihin osia on hävinnyt lahjasta.) Kaveri oli ensin kieltänyt, mutta lopulta tunnusti varastaneensa osat.
Oli antanut osat takaisin, muttei ollut pyytänyt anteeksi eivätkä lapset kertoneet varastajan vanhemmille mitään.
Nyt pohdin, että ottaisinko yhteyttä äitiin vai annanko olla, kun osat satiin takaisin? Ajattelin kyllä kieltää hetkeksi tämän lapsen meille tulon.

Minun mielestä pitäisi kertoa heillekin, koska jotain ohjeistusta on jäänyt ilmeisesti tekemättä.

Siis minkä ikäisiä lapsia? Minä sanoisin lapselle, että jos tulee kylään jatkossa, niin asia on tiedossa, eikä ole enää mitään asiaa meille, jos enää ikinä ottaa mitään luvatta.

Soittaisin kotia ja kertoisin tapahtuneen, kiittäisin että lapsi on palauttanut osaset mutta pyytäisin että keskustelevat siitä vielä kotona. Toisen omaisuutta ei kähvelletä. Voi olla että noin pieni ei vielä ole edes ymmärtänyt pyytää anteeksi häveten tekoaan.

Mulla asui ainakin tuossa naapurissa sellaisia lapsia, joiden vanhemmat eivät välittäneet vaan antoivat tehdä mitä vaan. Otin ipanoista henkisen niskaotteen itse saamalla heidät kerran kiinni itse teosta ja sanoin, että nyt sitten tiedän, että jos täällä seuraavan kerran menee jotain rikki, niin tulen teiltä ensimmäisenä kysymään ja ilmoitan sitten poliisille. Alkoivat sopivasti pelätä minua ja meidän tavarat olivat ainakin sen jälkeen ihan rauhassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Metso:
Soittaisin kotia ja kertoisin tapahtuneen, kiittäisin että lapsi on palauttanut osaset mutta pyytäisin että keskustelevat siitä vielä kotona. Toisen omaisuutta ei kähvelletä. Voi olla että noin pieni ei vielä ole edes ymmärtänyt pyytää anteeksi häveten tekoaan.

Pitänee tehdä näin

Yhteistyössä