mullakin olis hoitovapaasta kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mulla vakipesti kaupassa, josta aion äitiysloman jälkeen jäädä hoitovapaalle. Pystyykö tuota hoitovapaata jatkamaan useampaan kertaan tai purkamaan kesken hoitovapaan?

Entä voinko tehdä samaan työpaikkaan satunnaisia tunteja (siis jos työnantaja suostuu tietty) vaikka mulla on sopimus täysistä tunneista ja osastovastaavan paikasta?

Mitäs jos saisin vaikka lähikaupasta iltahommia. Saanko niitä tehdä hoitovapaalla ollessani vaikka mulla tuo sopimus toisaalla? Eli saanko olla toisen työnantajan palveluksessa vai pitääkö mun irtisanoutua?

Ja vielä tuli mieleeni: Jos pitää irtisanoutua, niin eikö mun silloin kannata ilmoittautua työttömäksi saaden ansiosidonnaista? Vai miten nää kuviot nyt menee?

Ja onko mun työttömänä pakko ottaa vastaan tarjottua vakipaikkaa jos hoidan lasta kotona?

Siis voinko ottaa jotain satunnaisia töitä vähällä tuntimäärällä vastaan vai onko pakko ottaa se mitä tarjotaan?

Kahdessa jaksossa saat ottaa sen hoitovapaan. Työnantajalla ei ole velvollisuutta ottaa takaisin kesken hoitovapaan, koska yleensä hankitaa sijainen sille ajalle, mutta voihan siitä aina keskustella.
Voit myös keskustella osittaisesta hoitovapaasta tai sitten tehdä ihan eri sopimuksella jotain kausiapujuttuja tms. Mä itte ole Stockalta hoitovapaalla ja oisin voinu mennä nyt esim. Hulluille Päiville eri sopimuksella.
Saat sä tehdä hoitovapaallas ihan mitä vaan, kunhan lapsi ei ole päivähoidossa.

Voi anoa 2 kertaa, eli kannattaa tarkkaan miettiä, millaisia pätkiä haet. Tuo työtuntien tekeminen hoitovapaalla on täysin sinun ja työnantajan välinen asia. Minä ole tehnyt jatkuvasti keikkaa omaan työpaikkaani hoitovapaalla.

Tuohon muualla työtä tekemiseen sinulla täytyy olla nykyisen työnantajasi lupa. Olet velvollinen ilmoittamaan päätoimen työnantajallesi "sivubisneksesi" jo ihan työehtolain mukaan.

voit jatkaa hoitovapaata/purkaa sen keskustelemalla ajoissa (2kk) työnantajan kanssa.
Ja voit tehdä vain satunnaisia tunteja. Ja työnantajan luvalla voit tehdä lähikaupassakin tunteja (osastovastaavan kun työskentelet normaalisti, niin työnantajalla saattaa olla sananen sanottavana toisen firman palveluksessa olemisesta)
Jos ilmoittaudut työttämäksi ja alat saada ansiosidonnaista täytyy sinun sitten olla sen armoilla, ohjaako työkkäri sinut johonkin työhön. eli jos varmasti haluat olla kotona, kannattaa pysytellä hoitovapaalla.

Onko tuo kaksi kertaa kelan vaatimus? Mun käsittääkseni saa pitää useammassakin erässä, jos työnantaja suostuu. Purkamiseen ei tarvitse työnantajan suostua, muuten kuin erittäin painavasta syystä, esim avioero. Et voi ottaa lähikaupasta hommia, ellei vakituinen työnantajasi suostu siihen, koska silloin et käytä vapaatasi anomaasi tarkoitukseen, eli hoitovapaaseen.
Jos olet työttömyyskorvauksella on sinun pakko ottaa tarjottu työ vastaan ja mennä ehdotettuihin koulutuksiin. Jos otat satunnaisiakin töitä vastaan, se vaikuttaa työttömyyskorvaukseesi.

Kiitoksia :). Kauheeta kun mä niin stressaan tulevaa. Kun ihan ehdottomasti me miehen kanssa halutaan mun olevan kotona tuon 3 ekaa vuotta (mies haluais että enemmänkin mutta mä tuskin suostun). Kuitenkin mun on saatava jotain lisätienestejä, muuten alkaa pussia kiristää liikaa ja mä en halua "roikkua miehen rahapussilla".

Mietin vaan kuumeisesti että mitä hitsiä sitä keksis. Yks mitä itse haluaisin tosi paljon, olis parin hoitolapsen ottaminen. Mä tykkään paljon lapsista ja uskoisin pitäväni työstä. Mutta siihen pitää kai olla joku koulutus vai?

Yks olis kans jos sais jostain leipomosta satunnaista hommaa. Mulla siis leipurin(kin) koulutus.

Tai sitten just noita satunnaisia vuoroja...

äsh...vaikeeta, niin vaikeeta :|

Ala myymään jotakin tuotetta kotimyyntinä. Esim lastenvaatteita, saat vähän lisätuloa ja homma on kivaa. Itse myyn me&i vaatteita ja ihan mukavasti jää taskurahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mietin vaan kuumeisesti että mitä hitsiä sitä keksis. Yks mitä itse haluaisin tosi paljon, olis parin hoitolapsen ottaminen. Mä tykkään paljon lapsista ja uskoisin pitäväni työstä. Mutta siihen pitää kai olla joku koulutus vai?

Ei tartte koulutusta. Voit alkaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja haet kunnalta "luvan", niin hoitolapsesi saavat yksityisenhoidon tukea. Soita kunnan päivähoitopäällikölle ja kysy miten teidän kunnassa nää jutut menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Viliina:
Ala myymään jotakin tuotetta kotimyyntinä. Esim lastenvaatteita, saat vähän lisätuloa ja homma on kivaa. Itse myyn me&i vaatteita ja ihan mukavasti jää taskurahaa.

No tuo on myös yks vaihtoehto. Mietin vaan pessimistisenä että kun maailmantalous on nyt mitä on, niin ensimmäisenähän väki karsii kaikesta "turhasta" kiristäessään nyörejä. Niin pelkään vaan että meikäläinen on pian yksin sadan kattilan kanssa joita KUKAAN ei suostu multa ostamaan :D :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Ei tartte koulutusta. Voit alkaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja haet kunnalta "luvan", niin hoitolapsesi saavat yksityisenhoidon tukea. Soita kunnan päivähoitopäällikölle ja kysy miten teidän kunnassa nää jutut menee.

Hei kiitos! Soitanpa muuten kyllä. Mä ihan oletin että joku koulutus on pakollinen. Ja siis yksityistä mä just mietinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Viliina:

No tuo on myös yks vaihtoehto. Mietin vaan pessimistisenä että kun maailmantalous on nyt mitä on, niin ensimmäisenähän väki karsii kaikesta "turhasta" kiristäessään nyörejä. Niin pelkään vaan että meikäläinen on pian yksin sadan kattilan kanssa joita KUKAAN ei suostu multa ostamaan :D :snotty:

No jaa... mun logiikka taas tuossa on niin - kun nyt noista meandeista mainittiin - että ostan vaan noita laadukkaampia ja kestävämpiä vaatteita ja jätän Henkkamaukat sun muut väliin. Eli kun on nyt rahasta pula niin mieluummin 1 meandin paita kuin 4 H&M:lta - jää varmasti vielä pienemmänkin käytettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Siis eikö yksityisellä hoitajalla tarvitse ollaan MITÄÄN ALAN KOULUTUSTA ?

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitovapaata:
Tuohon muualla työtä tekemiseen sinulla täytyy olla nykyisen työnantajasi lupa. Olet velvollinen ilmoittamaan päätoimen työnantajallesi "sivubisneksesi" jo ihan työehtolain mukaan.

Ei muuten tarvitse olla lupaa. PAM-lehdessä oli tästä juttua taannoin, ja siellä todettiin tuon kohdan työehtosopimuksessa olevan kohtuuton, mikäli kyseessä ei ole esimiestason työntekijä, jolla saattaa olla tiedossaan yrityksestä jotain ratkaisevia kilpailuun vaikuttavia asioita. Eli tavallinen työntekijä - siivooja, kaupan kanssa jne. - voi tehdä työtä myös toisella työnantajalla ilman lupaa. Kohteliasta on ilmoittaa työnantajalle tekevänsä myös toiselle töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitovapaata:

Ei muuten tarvitse olla lupaa. PAM-lehdessä oli tästä juttua taannoin, ja siellä todettiin tuon kohdan työehtosopimuksessa olevan kohtuuton, mikäli kyseessä ei ole esimiestason työntekijä, jolla saattaa olla tiedossaan yrityksestä jotain ratkaisevia kilpailuun vaikuttavia asioita. Eli tavallinen työntekijä - siivooja, kaupan kanssa jne. - voi tehdä työtä myös toisella työnantajalla ilman lupaa. Kohteliasta on ilmoittaa työnantajalle tekevänsä myös toiselle töitä.

Osastovastaava on kyllä tavallaan esimies :/

mullon yks tuttu, ni se tekee jo äitiyslomalla vaan sunnuntaisin töitä vähintään 12 tuntia. Saa tuplapalkan ja sillä ei ole mitään vaikutusta äippärahaan. Äippärähän jälkeen tekee viikonloppuja, ni ei tartte lapset hoitopaikkaa.

Yhteistyössä