mulle tuli kaamea ajatus mieleen. Ja tää siis ihan oikeesti aika kamalaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ajatus juoksee tuulen lailla, mutta pysähdyin tänään miettimään yhtä juttua. Tää on monen tekijän summa että miksi vasta nyt...

Mulla on siis pienenä ollut aivoveren- ja aivonesteenvuoto. Äiti on aina selittänyt miten mulla jäi pää puristuksiin kohdunsuulle synnytyksessä. Ja että äiti menetti tajuntansa ja oli happikaapissa.

Kuitenkin mä olin 2 kk:n ikäinen kun tuo todettiin ja sairaalaan jouduin. Miksi vasta 2 kk:n päästä syntymästä?

Tilasin jokunen vuosi sitten Tyksistä potilaskertomukseni. Ja kun äiti kuuli siitä, niin hän kysyi heti mitä siinä luki ja että mitä siinä kerrottiin.

Tuli vaan tänään sitten mieleeni, että mahdankohan mä todellisuudessa olla ravistelun tms. uhri :|

Saiskohan jostain selville syytä sairaalaan joutumiseen. Kun muistaakseni tuossa potilaskertomuksessa (jota en nyt löydä) on vaan diagnoosi ja hoito. Ei siis ongelman alkuperää.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko sun vanhemmat olleet väkivaltaisia lapsiaan kohtaan?

No mähän olen juoppoperheen mukula. Mutta en muista ainakaan kuin tukkapöllyä ja kerran äiti "nosti mut seinälle".

Toisaalta mun varhaisimmat muistot on vasta 6-vuotiaasta eteenpäin.

:( Ikävä ajatus. Mikä sunt saa ajattelemaan noin? Ajattelin vaan, että oisko voinu olla joku sellanen juttu joka tosiaan ilmenee vasta myöhemmin.
En osaa kyllä sanoa, että miten saisi selville. Äitisi tiedot kuitenkin on luottamuksellisia, eli sitä et saa tietää, mitä synnytyksessä on tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko sun vanhemmat olleet väkivaltaisia lapsiaan kohtaan?

No mähän olen juoppoperheen mukula. Mutta en muista ainakaan kuin tukkapöllyä ja kerran äiti "nosti mut seinälle".

Toisaalta mun varhaisimmat muistot on vasta 6-vuotiaasta eteenpäin.

Todella myöhään sun muistikuvat alkaneet. Jotainhan siinä saattaa olla taustalla. Muakin alkoi kiinnostamaan mitä? Jos googlaa muistikuvia lapsuudesta niin yleisesti sanotaan että lapset muistaa n. 3v iästä eteenpäin kuten esim. minäkin.

Sairaalasta pitäisi tietoja löytyä, samoin soskusta, koska onhan sinne mennyt tieto jos olet ravistelun uhri. Mutta olisiko päästäneet sinut takaisin perheesi huomaan jos todella olisi asiat ajattelemallasi tavalla...

Toivottavasti kyseessä ei ole tuo syy,mitä epäilet..kamalaa :/

Ei miullakaan kyl oo kovin pienestä muistikuvia..jos jonkun kuvan nään niin saattaa tulla semmoinen, että muistan sen hetken jollain tasolla mut eipä oikeestaan muuten.

No ei ne välttämättä heti selviä =)

Kaverilla oli kohdussa aivoverenvuoto, ja se huomattiin vasta kun ei osannut kääntyä kun toisin päin ja konttaaminen ei luonnistunut. =) :/ :wave: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
miten tuollanen ajatus edes tuli sun mieleen?

No kun täällä oli ketjussa tuosta että ravistelu saattaa aiheuttaa aivoverenvuotoa. Ja kun tosiaan olin jo kahden kuukauden ikäinen sairastuttuani. Äiti on aina ollut kova jauhamaan paskaa silmät ja suut täyteen ja kuitannut kaikki sillä että mä oon niin herkkä (eli siis kieltää täysin todellisuuden).

Lisäks äiti on joskus kertonut että mun biologinen isä oli heittämässä mua seinään kun sillä lähti hermot. Ja että siinä vaiheessa äiti oli napannut sakset ja uhannut niillä tappaa isän jos se ei laske mua alas.

Ja tosiaan se uteli kovasti että mitä siinä potilaskertomuksessa oli. Eikä oo hällä tullut edes mieleen kertoa että mä pystyn tuon kertomuksen tilaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Todella myöhään sun muistikuvat alkaneet. Jotainhan siinä saattaa olla taustalla. Muakin alkoi kiinnostamaan mitä? Jos googlaa muistikuvia lapsuudesta niin yleisesti sanotaan että lapset muistaa n. 3v iästä eteenpäin kuten esim. minäkin.

Ihan off topic, mutta ei mullakaan muistoja ole paljoa ennen viittä ikävuotta.

Ap:lle :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

Ihan off topic, mutta ei mullakaan muistoja ole paljoa ennen viittä ikävuotta.

Ap:lle :hug:

Joo en mäkään osaa sanoa mistä iästä lähtien jotain muistaa. Jotain muistan kun kävin pienenä kerhossa. Ja yleensä niitä ikäviä asioita...

Nii ja sitten äiti on selittänyt tuonkin miten se aivoverenvuoto todettiin. Että mä olin alkanut sinertää joka puolelta ja neuvolassa oltiin vaan sanottu että lasta ei saa lyödä. Ja lopulta äiti kyllästynyt kun häntä ei otettu tosissaan ja oli soittanut sairaalaan. Oli ilmoittanut että nyt hän tulee mun kanssa ja että hällä on kirves mukana. Että nyt on tosi kyseessä ja se on parempi uskoa.

Sitten sairaalassa joku lääkäri on huomannut tilanteen vakavuuden, tehnyt mulle selkäydinpunktion ja lähettänyt ambulanssilla Tyksiin. Ja mulla kuulemma ollut 20 h pelastumisaikaa.

Mutta kuten jo sanoin, meidän äiti on melkoinen sanaseppo.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Nii ja sitten äiti on selittänyt tuonkin miten se aivoverenvuoto todettiin. Että mä olin alkanut sinertää joka puolelta ja neuvolassa oltiin vaan sanottu että lasta ei saa lyödä. Ja lopulta äiti kyllästynyt kun häntä ei otettu tosissaan ja oli soittanut sairaalaan. Oli ilmoittanut että nyt hän tulee mun kanssa ja että hällä on kirves mukana. Että nyt on tosi kyseessä ja se on parempi uskoa.

Sitten sairaalassa joku lääkäri on huomannut tilanteen vakavuuden, tehnyt mulle selkäydinpunktion ja lähettänyt ambulanssilla Tyksiin. Ja mulla kuulemma ollut 20 h pelastumisaikaa.

Mutta kuten jo sanoin, meidän äiti on melkoinen sanaseppo.

:'( :'( :hug: Kauheeta lukeakin.

Anteeksi jos muistelen väärin,sun isäsi kuoli vähän aikaa sitten?
Onkos sun äitisi vielä hengissä? Meinasin vaan et jos saatkin tietää ikäviä asioita,niin olisko se jotenkin hyvä vai huono asia,mä en itse edes haluais tietää jos mua olis lyöty vauvana :snotty:

Yhteistyössä