mulle tuli kuulkaas suru puseroon just nyt :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
hitto |O :'( :snotty:

mun piti lähteä isän haudalle pari viikkoa sitten,ja heti aamusta sain kuulla että mun hyvä ystävä on joutunu Kirralle.
Taustalla munuais siirrännäisiä ollut monia ja aina vaan hylkiny tai ollu muita ongelmia.
No,kävin sitten moikkaamassa tuona lauantaina kaveria ja kaikki vaikutti olevan ok,pienesti oli turvottanu se munuaisen kenkkuilu mutta jaksoi kuitenki naureskella ja heittää vitsiä tapansa mukaan.
sanottiin siinä sitten heiheit ja halattiin.

rupesin ihmettelemään kun ei ukosta mitään kuulu,ei vastaa puhelimeen eikä soita takasin vaikka päivittäin pommitin.

Tänään iski semmonen pakokauhu että oli pakko soittaa tälle osastolle missä hän sillon oli.
eipä ollu enää osastolla :'(
eivät varmaan sieltä saa mitään kertoa kun sanovat että omaisiin pitäs ottaa yhteyttä.
kaivelin sitten kaverin veljen numeron ja uskaltauduin hänelle soittamaan (ei olla nähty kun ihan pari kertaa niin en tiennyt viitsinkö soittaa)

mua niin raastaa..Ystävä on teholla,keuhkoissa vettä ja jos ei uutta munuaista löydy kohtapuoliin niin lähtö tulee :snotty:
Sen tarkemmin en saanut informaatiota..
tuntuu ettei pysty tekemään mitään (niinkun ei kyllä pystykkään) mutta voinko mä kävellä jonnekkin ja sanoa että haluan varmistaa että kelpaanko luovuttajaksi?vaikka se onkin varmaan suht epätodennäköstä niin haluaisin silti varmistaa.
kaikista hirveintä on elää tässä epätietosuudessa ja tietää etten välttämättä näe tätä ihmistä enää koskaan.

Ollaan tunnettu jo lähemmäs 10vuotta ja nyt viimevuosina lähennytty.
ja kun viimeks nähtiin niin kuulema kukaan muu ei ollut käyny katsomassa,tuntu pahalta :/

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Eli eikö tämän kaverin läheisistä kukaan kelpaa luovuttajaksi?

en edes tajunnut kysyä tätä puhelimessa :ashamed: enkä tajunnut kysyä kauan kaveri on siellä teholla ollut.menin niin paniikkiin että lopetin puhelun äkkiä kun ei meinannu sanat tulla suusta.
ehkä tää on ensimmäinen reaktio tässä tilanteessa että "jos voisin tehdä jotain"..tai silleen kun tietää että toinen oikeesti kuolee jos sitä siirrännäistä ei saada.

ja kaverilla on muutenkin esim. huono sydän,on kerran jouduttu elvyttämään.taustalla jonkin asteinen alkoholisyndrooma,tai se.

Ensiksi minä menisin käymään siellä ystäväsi luona teholla, jos suinkin sinne pääset. Toisekseen samalla reissulla vaikka lähtiessä juttelisin hänen omahoitajan kanssa ehdoista munuaissiirtoon. Eli onko mitään mahdollisuuksia että kävisitkö sinä jne.

Voimia oikein paljon, raskaita aikoja elät!

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Ensiksi minä menisin käymään siellä ystäväsi luona teholla, jos suinkin sinne pääset. Toisekseen samalla reissulla vaikka lähtiessä juttelisin hänen omahoitajan kanssa ehdoista munuaissiirtoon. Eli onko mitään mahdollisuuksia että kävisitkö sinä jne.

Voimia oikein paljon, raskaita aikoja elät!

jotain tämmöstä ajattelin.
on vaikee lähtee mistään liikkeelle kun menee tässä hädässä paukalo keskelle kämmentä.
Tuntuu että olis liian tungettelevaa mennä sinne,mutta eipä tässä ole muita vaihtoehtoja.
Jos yleensä teholla on niin minkälainen paikka se on?ite en oo onneksi koskaan joutunut käymään.
Onko siellä siis kaikilla huoneet että edes jonkun ikkunan läpi vois katsoa..niinkuin leffoissa :ashamed:

kiitos kaikille..miten voikaan olla näin yksin?mulla eri oo ikeen ketään jolle puhua ja tässä ruudun edessä teille vetistelen :|

voiko sinne sairaalaan vaan paukata ja kertoa että haluasi jonkun kanss apuhua asiasta vai pitääkö mun olla yhteydessä itse omaisiin?ystävän ala-ikäiseen veljeen ja alkoon turvautuvaan äitiin ?
hitis kun en ystävän äitiinkään "uskalla" ottaa yhetyttä kun ei olla oltu yhteyksissä.kerran olen hänet nähnyt.Asuvat kyllä tässä lähellä mutta kehtaako sinne oven taakse mennä?

Sinun sijassasi olisin ensisijassa yhteydessä johonkin omaiseen.Teholle pääsevät vain lähiomaiset tai jos heitä ei ole niin nimetty tukihenkilö.Voit kyllä soittaa sinne ja pyytää ystävääsi puhelimeen - se kyllä yleensä onnistuu jos potilas on siinä kunnossa että jaksaa puhua.Voimia sinulle raskaassa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinun sijassasi olisin ensisijassa yhteydessä johonkin omaiseen.Teholle pääsevät vain lähiomaiset tai jos heitä ei ole niin nimetty tukihenkilö.Voit kyllä soittaa sinne ja pyytää ystävääsi puhelimeen - se kyllä yleensä onnistuu jos potilas on siinä kunnossa että jaksaa puhua.Voimia sinulle raskaassa tilanteessa.

Jotakin näin kans aattelin..voithan yrittää kertoo terkkuja hoitajien kautta..ketkä häntä hoitaa..kyllä niiden luulis kertovan sen eteen päin, varsinkin potilaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

näin minäkin ajattelin nyt kun sain itteeni rauhotettua,siis että eivät he mua sinne teholle päästä.muutenhan se olis kun mikä tahansa osasto ja porukkaa lamppais sisään kokoajan.
tänään kun soitin sinne osastolle niin sanovat siis että ystäväni ei ole sillä osastolla millä ennen eikä häntä saa puhelimella kiinni,sain semmosen käsityksen ettei hyvässä kunnossa ole.Ja veljensä mukaan on letkuissa :ashamed:

hitonmoinen sisupussi hän on kyllä ollu,21vuotiaaks miehenaluksi varsin elämänhalunen kun näin jaksaa kerrasta toiseen pitää kiinni elämästä :heart:
hitto,tulee oikeen paha mieli kun ajattelee että ite valittaa ihan turhista välillä..on vähän liikakiloja,vatsakin roikkuu ja toinen taistelee joka päivä elämästään

Tehosta. Minä olen vieraillut siellä ihan lähiomaisena, mutta jotenkin uskoisin että myös ystävät sinne voisi päästää. Kun sanot että olet hänen hyvin läheinen ystävä. Tehojahan on sairaalassa useita, joten pitää tietää missä niissä ystäväsi on. Sen tiedon voi saada tietty hänen perheeltään, mutta voi koittaa saada myös sairaalan neuvonnan kautta. Tosin en ole varma kysyivätkö siinä sos. turvatunnusta (sairaalassa olevan). Ja oikein kiperässä paikassa voi käydä soittamassa tehojen ovipuhelimia ja vaan pokkana sanoa että "tulin katsomaan sitä ja sitä". Jos ei ole oikea teho, ehkä sanovat missä ystäväsi on. Tai sitten vaan marssii seuraavalle teholle (ei niitä isoissakaan sairaaloissa montaa ole).

Jos olet hyvä ystävä tämän miehen kanssa, kuten vaikuttaa, niin silloin kyllä kehtaa mennä teholla käymään. Siellä on potilaalla todella pelottavaa ja hirvittävän yksinäistä. Ja jos hänen perheensäkään ei siellä paljon vieraile, vierailusi varmasti ilahduttaisi. Minä olen sitä mieltä, että kukaan ihminen ei ansaitse olla mahdollisia viimeisiä elinaikojaan yksin. Vierailu teholla on sinulle ihan varmasti rankka paikka, mutta helpottaa jos ajattelet asiaa ystäväsi kautta ja keskityt häneen. Olet tukemassa häntä sairauden vaikeassa vaiheessa. Se on suuri teko ystävälle, etkä varmasti koskaan kadu vierailuasi vaikka kokemus olisikin rankka.

Ja kyllä minusta kehtaa mennä ystäväsi perheen oven taakse. Kun osoittaa ymmärrystä heille eikä ole vaivaksi kun heilläkin raskasta, niin toki voi käydä kysymässä heiltä ystäväsi vointia, sairaalassa sijaintia jne. Suomalaiset ovat usein vastaavissa tilanteissa ihan hirvittävän arkoja, vaikka juuri silloin ainakin potilas ilahtuisi pienistäkin jutuista.

Ja tehosta. Sinne mennessä ainakin meidän sairaalassa soitetaan ovisummeria ja sitten sanotaan oma nimi ja ketä ollaan tulossa katsomaan. Kun pääset sisäpuolelle, jää odottamaan oven lähelle hoitajaa. Voit sillä välin laittaa takin naulakkoon ja desinfoida kädet. Hoitaja vie sinut ystäväsi luo. Ainakaan meidän teholla ei ole mitään väliseiniä, vaan teho on yhtä isoa huonetta, jossa kankailla on potilaita hieman eristetty. Ympäristö on tämän vuoksi hieman ahdistava, laitteita ympäriinsä ja äänet kuuluvat hyvin huoneessa. Potilaan viereen pääsee kuten osastollakin, ei siis tiirata ikkunan takaa tms. Ja kun ystävälläsi on munuaissairaus, ei hänellä ole mitään haavoja tms. On ilmeisestikin teholla valvonnassa sydämen ja muiden elintoimintojen vuoksi ja mahdollisesti putsaavat koneilla munuaisten apuna. Teholla ei taida saada olla kännyköitä, mutta jos ystäväsi on tajuissaan, voit jatkossa (ja miksei sen sijasta jollet pääse vierailulle), soittaa tehon numeron kautta. Näin minä ainakin joskus tein, joskus olen saanut kännynkin päästä potilaan. Jokaisella potilaalla on oma hoitaja (tai ehkä hoitaa paria potilasta), jolta voi vierailun jälkeen esim. kysellä mieltä painavia asioita. Hoitaja varmastikin myös aluksi kertoo sinulle toimintatavoista teholla (vierailuaikaa jne).

Toivottavasti en pelotellut sinua kuvauksilla. Muistan että itselleni ensimmäinen käynti teholla vieraana ei ollut potilaan puolesta pelottava, mutta ympäristö oli niin erilainen kuin oletti. Siksi kuvailin sitä vähän, jottei yllättäisi niin. Kysele vaan jos tulee jotain muuta mieleen. Minä olen vieraillut siellä muutaman kerran, joten hieman on jotain tietoa.

Toivottavasti ystävälläsi suunta on parempaan! Jaksamista sinulle *halaa*

Olittekin keskustelleet tuosta ketkä vieraat pääsee teholle. Se voi tosiaan olla että vain lähiomaiset. Mutta uskoisin, että jos lähiomaisia ei ole paljoa käynyt, hoitajat päästäisivät ystävänkin. Kyllä hekin ajattelevat potilaan henkistä jaksamista ja ehkä jossain kohti joustavat perussäännöistä. Mutta ei sinne ketä tahansa vierasta päästetä kuten osastoille.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Tehosta. Minä olen vieraillut siellä ihan lähiomaisena, mutta jotenkin uskoisin että myös ystävät sinne voisi päästää. Kun sanot että olet hänen hyvin läheinen ystävä. Tehojahan on sairaalassa useita, joten pitää tietää missä niissä ystäväsi on. Sen tiedon voi saada tietty hänen perheeltään, mutta voi koittaa saada myös sairaalan neuvonnan kautta. Tosin en ole varma kysyivätkö siinä sos. turvatunnusta (sairaalassa olevan). Ja oikein kiperässä paikassa voi käydä soittamassa tehojen ovipuhelimia ja vaan pokkana sanoa että "tulin katsomaan sitä ja sitä". Jos ei ole oikea teho, ehkä sanovat missä ystäväsi on. Tai sitten vaan marssii seuraavalle teholle (ei niitä isoissakaan sairaaloissa montaa ole).

Jos olet hyvä ystävä tämän miehen kanssa, kuten vaikuttaa, niin silloin kyllä kehtaa mennä teholla käymään. Siellä on potilaalla todella pelottavaa ja hirvittävän yksinäistä. Ja jos hänen perheensäkään ei siellä paljon vieraile, vierailusi varmasti ilahduttaisi. Minä olen sitä mieltä, että kukaan ihminen ei ansaitse olla mahdollisia viimeisiä elinaikojaan yksin. Vierailu teholla on sinulle ihan varmasti rankka paikka, mutta helpottaa jos ajattelet asiaa ystäväsi kautta ja keskityt häneen. Olet tukemassa häntä sairauden vaikeassa vaiheessa. Se on suuri teko ystävälle, etkä varmasti koskaan kadu vierailuasi vaikka kokemus olisikin rankka.

Ja kyllä minusta kehtaa mennä ystäväsi perheen oven taakse. Kun osoittaa ymmärrystä heille eikä ole vaivaksi kun heilläkin raskasta, niin toki voi käydä kysymässä heiltä ystäväsi vointia, sairaalassa sijaintia jne. Suomalaiset ovat usein vastaavissa tilanteissa ihan hirvittävän arkoja, vaikka juuri silloin ainakin potilas ilahtuisi pienistäkin jutuista.

Ja tehosta. Sinne mennessä ainakin meidän sairaalassa soitetaan ovisummeria ja sitten sanotaan oma nimi ja ketä ollaan tulossa katsomaan. Kun pääset sisäpuolelle, jää odottamaan oven lähelle hoitajaa. Voit sillä välin laittaa takin naulakkoon ja desinfoida kädet. Hoitaja vie sinut ystäväsi luo. Ainakaan meidän teholla ei ole mitään väliseiniä, vaan teho on yhtä isoa huonetta, jossa kankailla on potilaita hieman eristetty. Ympäristö on tämän vuoksi hieman ahdistava, laitteita ympäriinsä ja äänet kuuluvat hyvin huoneessa. Potilaan viereen pääsee kuten osastollakin, ei siis tiirata ikkunan takaa tms. Ja kun ystävälläsi on munuaissairaus, ei hänellä ole mitään haavoja tms. On ilmeisestikin teholla valvonnassa sydämen ja muiden elintoimintojen vuoksi ja mahdollisesti putsaavat koneilla munuaisten apuna. Teholla ei taida saada olla kännyköitä, mutta jos ystäväsi on tajuissaan, voit jatkossa (ja miksei sen sijasta jollet pääse vierailulle), soittaa tehon numeron kautta. Näin minä ainakin joskus tein, joskus olen saanut kännynkin päästä potilaan. Jokaisella potilaalla on oma hoitaja (tai ehkä hoitaa paria potilasta), jolta voi vierailun jälkeen esim. kysellä mieltä painavia asioita. Hoitaja varmastikin myös aluksi kertoo sinulle toimintatavoista teholla (vierailuaikaa jne).

Toivottavasti en pelotellut sinua kuvauksilla. Muistan että itselleni ensimmäinen käynti teholla vieraana ei ollut potilaan puolesta pelottava, mutta ympäristö oli niin erilainen kuin oletti. Siksi kuvailin sitä vähän, jottei yllättäisi niin. Kysele vaan jos tulee jotain muuta mieleen. Minä olen vieraillut siellä muutaman kerran, joten hieman on jotain tietoa.

Toivottavasti ystävälläsi suunta on parempaan! Jaksamista sinulle *halaa*

kiitos.kiva kun kerroit noita juttuja,mulla ei nimittäin ole mitään muuta käsitystä tehosta kun sairaalasarjoissa nätetyt "lasin takaa" jutut (saanen naureskella omaa tyhmyyttäni/yksinkertaisuuttani)
Teen niin että huomenna paukkaan ystäväni äidin luokse ja jos sieltä ei saa mitään vastuksia niin soitan sinne sairaalalle tai menen vaan neuvontaan ja kerron että xxx xxxxx pitäs löytää.

nyt yritän saada unta,jospa huomenna olis mieli kirkkaampi

siis aivan mieletöntä!!! :D :heart: :heart: :hug: :flower: =) :xmas:
anteeks noi hymiöt mutta mä olen kertakaikkiaan NIIIIIN onnellinen näiden omien murheitteni keskellä..
koska tää mun ystävä vaikka onkin vielä teholla niin on sen verran hyvässä kunnossa että on "herätetty".olivat pitäneet häntä nukutuksessa kait niiden hengitys koneiden takia.Ja kaikenkukkuraksi pääsen häntä huomenna tapaamaan.
voi että *hyppii kattoon*

vaikkei voikkaan vielä huokasta ja suuri todennäkösyys on että huonosti käy niin silti iloitsen.pitää vaan toivoa lisää ja ihana päästä käymään toista katsomassa.

Yhteistyössä