mullon varmaan diabetes

elämä kantaa

Aktiivinen jäsen
13.01.2006
4 606
1
36
oon jo pidempään ihmetelly kun pissattaa niin usein,ja väsyttää. ja jos en syö niin saan raivarit ja oon ihmetellyt paljonkin miten pahasti suutun vähästä. no joo nää kuulostaa ehkä ihan tavalliselta mutta kun ynnäilen niin tuntuu että vois olla. tänään on ollut paha olokin. hassua että on sairaanhoitaja ja nyt vasta tuli tämä mieleen vaikka monta kuukautta on mennyt. pitää koittaa päästä huomenna labroihin..onko muita aikuisiällä sairastuneita?

Mulla ollut raskausdiabetes, ja nyt usemapana päivänä tehnyt muuta kuin nukkunut suurimman osan päivästä, nukahtanut oon istualtanikin. janottanut on myös enemmän. mitkä olivatkaan ei-raskaana olevilla normaalit paasto ja ruuanjälkeiset verensokeriarvot? Saattaisin vielä löytää muutaman liuskan, tosin ne ovat jo vanhenneita mutta eiköhän noi suuntaa-antavat arvot anna kuitenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
normaali paasto on siinä 6-7 välillä ja ruoan jälkeen alle 10 (1½-2h ruoan jälkeen)

Mun tietääkseni paastosokeri ei sais olla paljonkaan yli 5..

mulle on ainakin 5.9 paastosta sanottu olevan ihan normaali. mielestäni vieläpä 6.3 paastostakin. tuota 6-7 joku terveyshuollon henkilökuntaa oleva sanoi joskus kun noita kyselin. tuosta ollaan montaa mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Ajattelitko ykköstä vai kakkosta? Jos on kuukausia menny, ykkösenä olisit jo sairaalassa.. Siis ilmeisesti kakkostyyppiä epäilet?
Mun mies oli aikoinaan oireillut jokusen kuukauden. Sit kun meni lääkäriin niin viettikin siellä jonkinaikaa. Hällä siis 1.tyypin diabetes.

VERENSOKERI

Lyhenne: B-Gluk
Tutkimuksen kuvaus: Diagnoositarkoituksessa sormenpää- tai laskimoverinäyte otetaan aamulla 12 tunnin paaston jälkeen. Dieetti-, tabletti- tai insuliinihoidossa näyte otetaan diabeetikolta ilman paastoa tavanomaisella lääkityksellä ja aterioinnilla.
Tutkimussyitä: Diabeteksen diagnoosi ja hoidon seuranta.
Viitearvot: 3,3 -5,3 mmol/l
Tulkinta: Toistuvasti poikkeavat arvot antavat aiheen hoidon tarkistamiseen. Plasmasta mitattuna glukoosiarvot ovat 10 - 20 % kokoveren arvoja korkeammat (3,9 - 6,5 mmol/l).
Muuta huomattavaa: Muita hyödyllisiä diabeteksen tutkimuksia ovat oraalinen glukoosirasitus (Pt-Gluk-R), jolla tutkitaan elimistön kykyä käyttää glukoosia, sekä glykohemoglobiini (B-GHbA1C) , joka kertoo diabeteksen tasapainon onnistumisesta.