Mun idiootti ex on piilottanu mun teinin peersana ku suututtaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumuu

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
3 349
0
36
Meni eilen sukset ristii teinin kanssa, ku oli tapellu sisaren kanssa kotihommista ja sitte sitä purettii ni annoin kotiarestia ja otin puhelimen pois vähäks aikaa. No piti kävästä asialla ni silä välin teini oli hävinny. Ei kuulunu kotii ja ex:ll ku soitin ni sanoo et: miiiikäää sua vaiiiivaaa, taitaa piiiipo kiiiristää sellasella naukuvalla äänellä. Et ei oo täällä enkä tiijä missä on. Ja et viititki tollasen pikku jutun takia soitella.
Ei kuulu lasta kotii soitin häkee, ei oo aamulla kotona soitan koulut, kaverit, mummot, poliisille uudestaa.
Poliisi käy isän asunnolla ei oo sielä, sit ne soitti sille ja ex sano poliisille et lapsi on hänen takanaan josaa ei suostu kertoo missä. Ei menny kouluu, eikä kuulu kotii.

No jos mä tosta tarinasta jotain ymmärsin, niin siis poliisille on tehty katomisilmoitus mutta lapsen isä tietää missä lapsi on mutta ei kerro sitä? Onko teillä yhteishuoltajuus? Koska viranomaisillahan on velvollisuus kertoa sulle lapsen olinpaikka. Ja mikäli teini on oppivelvollisuusikäinen, vanhempien vastuulla on huolehtia tuon velvollisuuden täyttämisestä. Jos se ei huoltajilta onnistu, huostaanotto lienee paras vaihtoehto.

Joo siis mulla on yksinhuoltajuus ja on ollu jo 10v. Ex on aina vaan vaikeemmin alkoholisoitunu tossa eron jälkee vuosien mittaa, mut nyt on alkanu soosata lapsen kanssa. Ja joo poliisi vaan sano et isän mukaan on tallessa, eikö oo pääasia et on kunnossa. No mie en ihan luottais toho.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Joo siis mulla on yksinhuoltajuus ja on ollu jo 10v. Ex on aina vaan vaikeemmin alkoholisoitunu tossa eron jälkee vuosien mittaa, mut nyt on alkanu soosata lapsen kanssa. Ja joo poliisi vaan sano et isän mukaan on tallessa, eikö oo pääasia et on kunnossa. No mie en ihan luottais toho.

Ei ole asiat kunnossa mikäli lapsen ainoa huoltaja ei tiedä lapsen olinpaikkaa. Pääasia tietenkin on, että lapsi on kunnossa mutta se ei nyt riitä. Lapsen isähän ei tässä ole lapsen huoltaja.

Huoltajan pitää voida huolehtia, että lapsi käy koulunsa eikä se oikein onnistu jos olinpaikkaa ei edes tiedetä! Kyse kuitenkin alaikäisestä. Soitapa sinne poliisilaitokselle uudelleen.

Eikö poliisi tee mitään, jos kyse on alaikäisestä, ja sinä oot ainoa huoltaja? :/
Tosi kurja tilanne, taatusti sinua huolettaa :hug: . Toivotaan että lapsi palaa pian kotiin, kunnossa.

No tein jo katoamis ilmotuksen kuvien kera, mut ottavat kii jos se kohdalle sattuu :/ Että siis ei ne aktiivisesti hae. Oon oikeesti ollu niin naivi et oon kuvitellu että jos on yksinhuoltajuus ni se lapsi haetaa ja palautetaa kotii, mut ei se niin mee. Sitä voi piilotella päiviä ihan rauhassa.

Soitappa sinne poliisilaitokselle että vaikka teini isänsä luona, niin asia ei ok koska SINÄ olet huoltaja ja eksäs kuulostaa todella vastuuttomalta (jos kerran alkkis ja ostaa alaikäiselle tupakkaa, luultavasti alkoholiakin jos pyytää).

jos isä ei ole lapsen huoltaja ei hänellä ole oikeutta piilotella lasta.

Sitte vielä poliisi kysy et mitäs sitte kun ne poliisit tuo kotii ja ovi menee kii? Lähteekö uudellee? Vai kuunteleeko saarnan ja alkaa kiltiks? Kun nyt on asetelma paska äiti - rajottaa ja kiva iskä ostaa tupakkia ja antaa kaikkee kivaa tehdä :/

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ne poliisit kyllä hakee sen koulun pyynnöstä kouluun viimesitään 3. luvattomana poissaolopäivänä.

En kyllä enää usko et hakee tai et missää auttaa. Ku oon oikeesti luullu et on oikeuksia tällaisessa tilanteessa, mut ei kyllä oo :/

No huh, huh.
Ensinnäkin tuo isä kuulostaa niin vastuuttomalta, että hanki kielto tavata lasta, kun saat sen kotia.
Toisekseen, minä menisin sen isän asunnolle vaikka armeijan kanssa, onhan se lapsi sieltä saatava |O

Onko nyt syytä epäillä, että tämä teini 14v on jossain paikassa ja/tai tilanteessa, joka ei ole hänen oman etunsa mukaista? Esim jossain epämääräisessä porukassa ryyppäämässä?

Mutta kannattaa miettiä noita poliisin sanoja. Mitäs sitten kun teini tuodaan kotiin, niin sen jälkeen... kylmää ja epäempaattista tekstiä, mutta valitettavan totta.

Kunhan tämä akuutti tilanne on selvitetty, niin perheneuvolasta voisi löytyä tilanteelle kokonaisuutena apua. Sitä varten kun on nämä perheneuvolat olemassa.

Ne poliisit kyllä hakee sen koulun pyynnöstä kouluun viimesitään 3. luvattomana poissaolopäivänä.

En kyllä enää usko et hakee tai et missää auttaa. Ku oon oikeesti luullu et on oikeuksia tällaisessa tilanteessa, mut ei kyllä oo :/

Oppivelvollisuus...jos ei ole kotikoulussa eikä ilmesty kouluun, poliisi hakee, oli kotona tai kateissa. Tosin ne tulee ensin sun ovelle, koska huoltajana sinä olet se, jonka kuuluis huolehtia etä lapsi on koulussa.

Kyllä viranomaset voi auttaa, mutta poliisi ei oo oikee viranomanen ratkoon perheen riitoja, kun teiniillä ei oo mitään fyysistä hätää (sukulaisen luona). Jos ne juoksentelis koko ajan keräilemässä karkailevia teinejä sukulaisten ja kavereiden luota, ei kerkeis mitään tehdä.

Ota lastenvalvojaan yhteys ja sieltä kautta apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
tuosta voisi ottaa yhteyttä myös lastenvalvojaan jos se laittaisi vähän puhtia hommaan

Lastensuojelu ilmon tein päivällä kun minusta sen lapsen terveys ja hyvinvnointi on vaarassa. Sossutäti sano et mitäs me voidaan ku ei tiedetä missä se lapsi on :o joho mie et joo jos mie tietäisin ni hakisin pois. Et mitäs ammatti-ihminen tekis nyt :o

Soita sossuun tai lastenvalvojalle. Jos teinisi jatkaa karkailua isukin luo niin hänellekin kova kovaa vastaan; koulussa käydään, sääntöjä noudatetaan, tupakkaa ei polteta, ei karkailuja. Kerro teinillesi, että jos hän jatkaa touhujaan ja elämänsä pilaamistaan, ja heittäytyy niin hankalaksi ettet pärjää hänen kanssaan, on seuraava vaihtoehto koulukoti jossa käy peruskoulun loppuun.

Yhteistyössä