Mun joululaatikon (peruna) imellyttäminen meni pilalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Ekan kerran perunat ei imeltynyt ollenkaan :/ En ymmärrä mikä siihen on syynä. Olen tehnyt monina jouluina imellettyä perunalaatikkoa. Laitoin joskus kello 17.30 perunat imeltymään. Nukkumaan menin joskus 23.30. Mun piti silloin tehdä laatikko valmiiksi, mutta perunat oli ihan kovia (seassa oli toki jauhoja ja perunat muussattu) :o Tuossa välissä laatikkoaineksen olis pitänyt jo imeltyä ja tulla notkeammaksi. Aattelin sitten katsoa aamuun asti, mutta aamulla oli tulos ihan sama!

Mietin, että oisko perunasäkkiin tullut väärä merkki. Eli lajike oliskin ollut kiinteä? Mä heitän pois ton eilisen tekeleen. Kiva homma kuoria 3kg perunoita hukkaan!

Tänään kävin ostamassa eri kaupasta muusiperunaa. Toivottavasti mun laatikot onnistuu nyt.

MUOKS.
Kävin lisäämässä ketjun loppuun mitä tein muusille.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
Kökkö juttu! Mä imellytän aina yön yli ja joskus ei vaan onnistu...onko sitten vika perunoissa vai kokissa, mutta kyllä se ketuttaa.

En mä kiistä, voi se vika olla kokoissakin. Ihmetyttää vaan, kun ikinä ennen ei ole noin käynyt ettei peruna imelly tippaakaan.

Ei mullakaan ole aina imeltynyt, mutta olen sitten vain laittanut siirappia saman maun saamiseksi. Laatikko vain uuniin ja hyvää on tullut. En sinuna heittäisi roskiin. Voithan tehdä vaikka uuden annoksen jouluksi ja syödä tämän vaikka jo nyt (tosin 3 kg:ssa onkin syömistä) =)

Teet vaikka niin, että jaat sen perunalootan vaikka kahteen uunivuokaan niin, että pystyt lisäämään sinne niin paljon nestettä ja siirappia, että loota on ihan sellaista luirua ja makeaa. Pitäisi tulla yhtä hyvää. Mä teen aina noin, enkä varsinaisesti imellytä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei mullakaan ole aina imeltynyt, mutta olen sitten vain laittanut siirappia saman maun saamiseksi. Laatikko vain uuniin ja hyvää on tullut. En sinuna heittäisi roskiin. Voithan tehdä vaikka uuden annoksen jouluksi ja syödä tämän vaikka jo nyt (tosin 3 kg:ssa onkin syömistä) =)

Mä pahoin pelkään, että laatikkoon jää kokkäreitä, kun peruna on kovaa. Eikä taas tee mieli kovin kauaa syödä joululaatikkoa. Tosin mä olen ylimääräisen pakastanut raakana ja sitten myöhemmin paistanut.

En kuitenkaan heittänyt kaikkia muusia pois vaan tein siitä perunalimppuja sekä perunarieskoja. Sain vinkin enon vaimolta jolle soittelin tänään :)

Tein uuden satsin imellettyä perunalaatikkoa. Keitin tällä kertaa perunat kuorineen päivineen ja imellytin haaleassa leivinuunissa 6,5 tuntia. Onneksi tämä satsi onnistui :)

Olen hylännyt kaikki hienimmat ohjeet. Nykyisin teen imelletyn perunalaatikon niin arkisella ohjeella kuin yleensä on mahdollista tehdä. Arkista imellettyä perunalaatikkoa teenkin nykyisin ympäri vuoden, koska se on niin helppoa ja onnistuukin lähes yhtä hyvin kuin niillä hienommilla ohjeilla. Esimerkiksi kun jauhoiset perunat keittää kypsiksi, ne hajoavat varsin helposti ja keitto ja kuorimistappiot muodostuu varsin suuriksi ja siksi kuorin nykyisin kaikki perunat raakoina mikä helpottaa ratkaisevasti valmistusta.

Yksinkertainen arkinen imelletty perunalaatikko
Nykyisin teen myös juhlalaatikot tällä yksinkertaisella ohjeella. Siirappia tai muuta lisämakeutusta ei tarvita. Maku saadaan imeltämällä.
Näin kesällä imelletty perunalaatikko tehdään parhaasta mahdollisesta raaka-aineesta - talven yli varastoiduista perunoista.

Näistä tehdään yksinkertainen arkinen imelletty perunalaatikko:

3 kg talven yli varastoituja hyvin soseutuvia perunoita - osa kiinteistäkin lajikkeista on hyvin soseutuvia
3 runsasta ruokalusikallista vehnäjauhoa - Myös muitakin jauhoja voi käyttää imeltämiseen
1,2 litraa maitoa - määrä vaihtelee runsaasti lajikkeen ja halutun lopputuloksen mukaan
50-150 g voita
2-3 teelusikallista suolaa

Näin tehdään yksinkertainen arkinen imelletty perunalaatikko:

1. Jauhoiset kypsennettäessä hajoavat perunat pestään ja kuoritaan raakoina ja keitetään kypsiksi VÄHÄSSÄ SUOLATTOMASSA vedessä.
2. Kypsät perunat soseutetaan kattilassa perunasurvimella keittoveteen sakeaksi soseeksi.
3. Sose jäähdytetään suurta huolellisuutta noudattaen alle 78 asteiseksi. Sopiva lämpötila on 72-76 astetta.
4. Jauhot lisätään sekoittaen 72-76 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen. Tarvittaessa voidaan lisätä 72-76 asteista vettä. Imeltyminen alkaa heti..
5. Sosekattila laitetaan imeltymään 65-70 asteiseen uuniin. Sekoitetaan imeltymisen aikana noin 3 kertaa Maistamalla voi seurata imeltymisen edistymistä. Tällä yksinkertaisella menetelmällä sose imeltyy noin 3 tunnissa.
6. Lisätään ohuina siivuina voi - sulaa helposti soseeseen. Lisätään maitoa niin että saadaan notkeahko puuro. Lisätään suola.
7. Laitetaan sose voideltuihin uunivuokiin. Lisätään pinnalle muutamia voinokareita ja halutessa korppujauhoa.
8 Paistetaan aluksi kuumassa uunissa niin että pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan. Kun sose alkaa kuplimaan alennetaan uunin lämpötila 130-140 asteesee, niin kupliminen rauhoittuu. Näin voidaan paistaa lähes täysiä vuokia.
Paistetaan noin 3 tuntia.

Paras kesäinen imelletty perunalaatikko saadaan talven yli varastoiduista perunoista. Grillattu liha sopii mainiosti kesäisen imelletyn perunalaatikon lisukkeeksi - niin kuin muutkin grilliherkut.

kuka syö jotain perunaa vuonna 2020 ja tekee jouluruokia heinäkuussa?

Perinteisesti imellettuyä perunalaatikkoa valmistettiin massiivisten leivinuunien aikaan silloin kun leivinuunit lämmitettiin - ympäri vuoden - jopa kerran viikossa. Leivinuunien jälkilämpö oli sopivaa imelletyn perunalaatikon kypsentämiseen. Myös muita laatikkoruokia valmistettiin samaan tapaan ympärivuotisesti. Kun massiivisista leivinuuneista luovuttiin 1950-1960 luvuilla, niin samalla imelletyn perunalaatikon ja myös muiden laatikkoruokien valmistustaito romahti. 1990 luvulla eräs "viikari" levisi ympäri maan ja siinä neuvottiin imeltämään niin että soseen lämpötila on 55 astetta ja se ohje oli varsinainen kuolinisku imelletylle perunalaatikolle. Kuolinisku varmistui lopullisesti kun eri medioiden ohjeissa otettiin käyttöön 55 asteen imeltymislämpötila. Varsinainen siirapilla läträäminen alkoi silloin.

Niin siinä joskus käy, kun yrittää tehdä jotain erityistä imellettyä joululaatikkoa. On mennyt imelletty jouluyuinen perunalaatikko piloille useitakin kertoja, joipa niin että lopetin jouluisen imelletyn perunalaatikon tekemisen kokonaan.

Nykyisin minulle kelpaa joululaatikoksi saman reseptin mukaan tehty imelletty perunalaatikko, kuin minkä mukaan teen imellettyn perunalaatikon ympäri vuoden. Ihan turhaa kikkailua valmistaa perunalaatioa jonkun jouluisen reseptin mukaan.

Yhteistyössä