Mun lapsi ei oikein opi mitään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunutvähäsen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunutvähäsen

Vieras
Mun lapsi on aina ollut kauhee vastarannankiiski. Oma tahto ollut todella vahva. Ja siksi tuntuu siltä, että se oppii kaiken ihan hirveen hitaasti. Tai sitten mun opetusmetodeissa on vikaa. Olen ihan varma, että kaikille ei samanlainen opetus vaan toimi, mutta emmää vaan keksi mitään. Mun poika on nyt viisi vuotias ja:

- ei suostu edes koittamaan luistelua. Nojailee vaan luistimet jalassa maalia tms. vasten ja valittaa
- Ei ole koskaan polkaissut pyörällä yhtään vetoa. Ei mimmosellakaan pyörällä.
- Lukeminen ei kiinnosta, tosin tätä emme ole kauheesti yrittäneetkään. Joskus luimme aakkosia, mutta annoimme olla kun ei kiinnostanut

Oppi kävelemään aikoinaan tosi myöhään (yli 1.5-vuotiaana). Kaikki muukin tullut aika myöhässä, paitsi puhe. Numeroita osaa luetella, mutta en ole varma miten hahmottaa lukumäärät. No ainakin ihan pienet määrät hahmottaa (1-3). Pitäiskö olla huolissaan?

Kaikkien mun kaverien lapset ovat enemmän tai vähemmän nopeita. Jotku osaa lukea jo 3-4-vuotiaina, mutta kaikki ovat tai ovat olleet edellä mun poikaa 5-vuotiaana. Moni jo 4-vuotiaana (edellä siis mun 5-vuotiasta).

Onko lapsi päivähoidossa tai kerhossa? Onko siellä sanottu mitään lapsen osaamistasosta? Meilläkin on esikoinen hyvin hittastilämpiävää sorttia, ja uuden opettelu on aina vähän haastavaa. Kyllä meillä on välillä suorastaan pakotettu lapsi opettelemaan tiettyjä juttuja.

Meillä on vähän samanlainen. En ota paineita. Kyllä se oppii, kun on valmis. Kaikki ei ole luonteeltaan semmoisia positiivisia heittäytyjiä. Meidän mukelolla on vauvasta saakka ollut vähän semmoinen negatiivinen perusluonne, eikä kärsivällisyyttä ollenkaan.

Niin ja minähän en meinannut oppia koulussa lukemaan, vänkäsin vaan vastaan koko ajan, kun opettaja koetti pakottaa tavaamaan. Varmaan olin luokan viimeisiä lukemaan oppineita. Mutta sitten innostuin lukemisesta ja luen nykyään paljon ja todella nopeasti.

Elä siis huoli :)

Oletteko jutelleet neuvolassa? Kysyneet fysioterapiaa tai toimintaterapiaa? Mitä aiemmin aloitetaan, sitä parempi on lähtötilanne sitten kouluun mennessä.

Tuosta vuorotahtisuudesta olisin nimittäin huolissani. Oppinut myöhään kävelemään, pyöräily tai hiihto tai sellainen ei maistu (on varmasti lapsen mielestä vaikeaa). Vaikuttaako lapsi vähän kömpelöltä esim juostessaan? Hahmottamisessa, niinkuin oman kehon hahmottamisessa, olisi tuen tarpeessa.

Onko lapsi sellaista "minä ite!"-tyyppiä? Joskus se vanhempien tai opettajien painostus voi tehdä hallaa, jos on hitaasti lämpenevä tyyppi, joka vielä kaiken lisäksi haluaa tehdä ja kokeilla kuitenkin itse. Siinä sitten vieressä jos aikuinen hoputtaa ja puuttuu ja hästää, niin soppa onkin valmis.

[QUOTE="Leena";28297644]Onko lapsi päivähoidossa tai kerhossa? Onko siellä sanottu mitään lapsen osaamistasosta? Meilläkin on esikoinen hyvin hittastilämpiävää sorttia, ja uuden opettelu on aina vähän haastavaa. Kyllä meillä on välillä suorastaan pakotettu lapsi opettelemaan tiettyjä juttuja.[/QUOTE]

No on päiväkodissa. On sieltä vähän sanottu, että "on pihalla". Ei ihan noilla termeillä, mutta sinnepäin. On kai fyysisesti kyllä jäljessä monissa asioissa. Lapsi on vaan puolipäivähoidossa, koska olemme järjestäneet työt niin. Ja ainoa lapsi, että esimerkkiä ei kauheesti ole. Hän oli kotona 3-vuotiaaksi saakka ja kävi silloin isänsä kanssa musiikkileikkikoulussa ja askartelukerhossa. Sielläkin oli vähän "pihalla", mutta oli toki niin pieni, etten sitä sen kummemmin ajatellut.

Kaikki potalle menemiset sun muut ovat kanssa olleet vaikeita ja tulleet hitaasti.

Tuosta vuorotahtisuudesta olisin nimittäin huolissani. Oppinut myöhään kävelemään, pyöräily tai hiihto tai sellainen ei maistu (on varmasti lapsen mielestä vaikeaa). Vaikuttaako lapsi vähän kömpelöltä esim juostessaan? Hahmottamisessa, niinkuin oman kehon hahmottamisessa, olisi tuen tarpeessa.

Tuo on nimenomaan näissä tuo ongelma. Toki suksien kanssa "kävelee" mutta sauvat vain ovat kädessä. Hänen isänsä oppi kai kävelemään ihan suht. aikaisin (1 vuosi), mutta ilmeisesti samanlainen ollut sitten vanhempana. Oppi kyllä pyörällä ajamaan ilman apupyöriä ihan 5-vuotiaana. Tämä meidän poika kun ei aja ilman apupyöriä eikä niiden kanssa.

Siis nyt mä olen noista neuvolakäynneistä vähän pihalla. Hän oli siellä 4-vuotiaana ja kaikki oli kai suht. okay. Mutta mites pitäiskö 5-vuotiaana kans mennä? Ei ole tullut kutsua.

[QUOTE="juu";28297676]Onko lapsi sellaista "minä ite!"-tyyppiä? Joskus se vanhempien tai opettajien painostus voi tehdä hallaa, jos on hitaasti lämpenevä tyyppi, joka vielä kaiken lisäksi haluaa tehdä ja kokeilla kuitenkin itse. Siinä sitten vieressä jos aikuinen hoputtaa ja puuttuu ja hästää, niin soppa onkin valmis.[/QUOTE]

No on hän vähän semmoinen, mutta joskus tuntuu, että jos hänen antaa olla, niin vetää sitten ihan omia kuvioita. Ja ei ainakaan opi noita tiettyjä juttuja.

Mä varmaan varaisin ajan neuvolaan ja käyttäisin tyttöä siellä. Neukkatädillä olis varmaan antaa hyvä mielipide ja mahdollisia vinkkejä/jatkoja.

Meillä on semmoinen "hitaasti lämpenevä" 4vee. Eli ei yhtään innostu jos yrittää jotain uutta juttua, esim hiihto alkutalvesta. Asiaa vaan pahensi vanhempien kannustus ja hääräys tytön ympärillä. Sitten kun jätettiin rauhaan, ja mentiin jopa vähän nurkan taa piiloon niin tyttö kokeili itse ja alkoi innostua. Muistelisin, etät olin itsekin lapsena samanlainen. Eli jotenkin jännitti uusi asia, halusin rauhassa kokeilla, tutustua&mokata. Olisko teidän pojassa samaa tyyliä?

[QUOTE="ap";28297684]

Siis nyt mä olen noista neuvolakäynneistä vähän pihalla. Hän oli siellä 4-vuotiaana ja kaikki oli kai suht. okay. Mutta mites pitäiskö 5-vuotiaana kans mennä? Ei ole tullut kutsua.[/QUOTE]

Meillä on ainakin niin, että itse pitää varata aika, mielellään hieman ennen syntymäpäivää.

Meilläpäin tehdään 4v tarkastuksessa Lene, ja 5v tarkastuksessa Kehu. Niiden kartoitusten perusteella, ja sen jos vanhemmat ovat huolissaan, voidaan sitten ohjata kuntoutukseen jos on ikätasosta jäljessä.

5-vuotiaana pitäis olla neuvola, ei niihin tuu mitään kutsua(4v neuvolaan saatta tulla kun on laajempi tarkasgus) mitä teidän neuvolakortissa lukee seuraavasta käynnistä?
Aika ihmeellistä että 4v neuvolassa ei oo kiinnitetty huomiota tuohon motoriikkaan? Siellä on kai niitä yhden jalan hyppyjä yms, sujuko ne sitten hyvin?

[QUOTE="Vieras";28297756]5-vuotiaana pitäis olla neuvola, ei niihin tuu mitään kutsua(4v neuvolaan saatta tulla kun on laajempi tarkasgus) mitä teidän neuvolakortissa lukee seuraavasta käynnistä?
Aika ihmeellistä että 4v neuvolassa ei oo kiinnitetty huomiota tuohon motoriikkaan? Siellä on kai niitä yhden jalan hyppyjä yms, sujuko ne sitten hyvin?[/QUOTE]

No ovat sujuneet ihan hyvin kuitenkin. Tarttee soittaa tonne neuvolaan ensi viikolla ja kysäistä.

Yhteistyössä