mun muksu osaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wau

Vieras
vaikka mitä! Osaa puhua täydelisesti, piirtää tarkasti kaikkea mahdollista. Hyppiä, pomppia, tehdä kuperkeikan, kinkata... Tehdä 50 palan palapelin. Puhuu eritääin sujuvasti kahta kieltä. Vuotta ikäisiään edellä ;)
Oppi 1veenä pois vaipoista ja oli heti yökuiva. Ja osaa muuten lukea itse :) Aakkoset oppi täydellisesti 2vuotiaana.

Onnea jos teillä näin on ;)

Vähän pisti ihmetyttämään kun tuossa jotkut tuntuivat olevan todella huolissaan lapsistaan niin "tämänkaltaisia" vastauksia saavat. Varmasti auttaa jos tuntuu että huoli omasta lapsesta on kova.

Ei meillä vaan täydellisiä olla ;) Luetaan paljon ja touhutaan muutenkin. Puhe tulee perässä ;) mutta eiköhän tuo tuosta ;)

Mutta :hug: niiden lasten äipille jotak eivät "täydellisiä" ole.

Olempas sarkastisella tuulella :whistle: ;)

Minä olen pistänyt saman merkille. Vähän hienotunteisuutta peliin. Ehkä olisi parasta, että jos joku on huolissaan siitä, että oma lapsi on esim. hidas puheen kehityksessä, niin jättäkööt sellaiset äidit vastaamatta, joilla lapsi on puhunut todella aikaisin, eikä sitten ole mitään neuvoja tälle kyselijälle. Todella epähienoa kerskua oman lapsen osaamisella kun toinen huolissaan! Vastatkoot sellaiset äidit joilla jotain kokemusta tai tietoa asiasta. Lapset kehittyvät kukin omaan tahtiin ja jokaisella omat vahvemmat ja vähemmän vahvat puolet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 21:21 wau kirjoitti:
vaikka mitä! Osaa puhua täydelisesti, piirtää tarkasti kaikkea mahdollista. Hyppiä, pomppia, tehdä kuperkeikan, kinkata... Tehdä 50 palan palapelin. Puhuu eritääin sujuvasti kahta kieltä. Vuotta ikäisiään edellä ;)
Oppi 1veenä pois vaipoista ja oli heti yökuiva. Ja osaa muuten lukea itse :) Aakkoset oppi täydellisesti 2vuotiaana.

Onnea jos teillä näin on ;)
Ei tämä välttämättä pelkästään onnea ole... Tääläiset taidot voivat kertoa myös tulevista ongelmista. Entäs ne sosiaaliset taidot?

Kuten mamma juuri sanoi. Meillä on juuri näin! Meillä asuu todella lapsi joka on kuin alkuperäinen kirjoitti, mutta kyllä vain. En kehuskele, sillä se todella on muusta pois. Nimittäin juuri ne sosiaaliset taidot aiheuttavat meillä päänvaivaa, samoin liikunnalinen puoli. Joten... :D

Olen pahoillani, jos joku loukkaantui kun kerroin tuossa "tarviiko 5-v osata numerot" tms. ketjussa että meillä lapsi osaa lukea. Tarkoitukseni oli huomauttaa, että ei se ihan oikeasti mitään autuasta ole. Siis se, kun lapsi käyttäytyy kuin pieni aikuinen. Meille se on ainakin suuri suru. Haluaisin pitää lapseni lapsina siihen kouluikään saakka :/

Toisilla tuntuu vain olevan niin kiire "kasvattaa" lapsi suureksi nopeasti. Halusin todella vain huomauttaa kaikille äideille, että lapsen on hyvä olla lapsi koko lapsuutensa.

Vielä kerran, anteeksi jos joku närkästyi :flower: Luulin, että tekstistäni ymmärtää sen, että vaikka olen ylpeä lapsestani, niin olen silti surullinen tilanteesta.

:hug: En minä sinua ainakaan tarkoittanut kun en 5v ketjua lukenut ;)

Yleisesti pitkältä ajalta noita bongailuja olen tehnyt, joten tuollainen yleiskommentti oli.

:hug: Tottahan toki lapsestaan saa olla ylpeä ja niin pitääkin!

Hehkutus kannattaa laittaa omaan ketjuunsa :) Ei sellaiseen huolestuneeseen viestiin vastaukseksi :\|

Kyllähän minäkin saatan kehua lastani jos mieli tekee :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 13:21 eräs äiti vain kirjoitti:
...että meillä lapsi osaa lukea. Tarkoitukseni oli huomauttaa, että ei se ihan oikeasti mitään autuasta ole.

Ihan totta! Ei ole kiva kun lapsi oppii lukemaan liian nuorena. Kaverini just valitti kun hänen lapsensa oppi lukemaan 4 vuotiaana, että on kamalaa kun muutenkin pelokas ja herkkä lapsi sitten näkee kaikkia karmivia lehtiotsikoita ja telkkaohjelmia ja uutisia ja kaikkia älyttömiä seksistisiä tienvarsi-mainoksia ja sitten itkee peloissaan ja hämillään kun aikuisten maailma tunkee sisään joka tuutista vaikka pieni mieli ei sitä vielä pysty sulattamaan. Niitä sitten äiti ja isi saa olla selittämässä joka välissä ja mites kaikki sodat ja ryöstöt ja murhat selität pelokkaalle 4-vuotiaalle, joka sitten näkee painajaisia vaikka mistä. He sitten lakkasivat tilaamasta esim lehtiä kotiinsa ja katsoivat telkkaa vasta lapsen nukkumaan menon jälkeen ja jättivät lapsen mummulaan hoitoon kauppareissujen ajaksi yms, ettei lapsi vaan näkis liikaa ja liian usein kirjoitettua sanaa...

Minä olen juuri tuon kerskailun ja vertailun takia menettänyt yhden ystäväni... Meidän pojat ovat saman ikäisiä (5 päivää eroa). Kaikki oli hyvin niin kauan kun omani oli "edellä" verrattuna kaverini poikaan. Kun omani oppi kävelemään 10kk iässä ja kaverini poika ei niin se oli meistä molemmista aivan luonnollista, ettei todellakaan ton ikäisen täydykkään osata kävellä! En todellakaan kehunut ym.
Kaikki siis oli hyvin siihen asti kun lapset opettelivat puhumista. Kun omani ei oppinutkaan yhtä nopeasti puhumista, niin sit se alkoi...

..."sun poika on noin hidas ja huono ym.." joka asiassa kaverini oli kokoajan vertaamassa poikia. Nykyään kun pojat ovat jo vanhempia, niin kaverini kertoo kaikille, että "meidän poika oppi käveleen vajaa 10kk" (oikeesti oli 12kk). En jaksa kattella tollasta, joka laittaa lapset "paremmuus järjestykseen". Ei olla oltu yhteyksissä yli vuoteen...

Jokainen äiti pitää tietysti omiaan maailman ihanimpina tapauksina ja näin sen täytyykin olla!!! Mutta vertailun ja arvostelun joainen voi pitää omana tietonaan!!!!!

Yhteistyössä