Mun on nyt pakko purnata kanssa sossusta....

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Nyt on pakko hiukan kiukutella sossusta. Mullehan kävi siis niin, että isäni, jonka kanssa en ollut vuosiin tekemisissä (hänen aloitteestaan) löytyi kuolleena. Poliisit vaan tupsahti ovelle ja sanoivat että sä kai sitte hoidat asiat tästä eteenpäin.

Matkanvarrella kävi ilmi, että mulla on isäni puolelta kaksi sisarusta, joita en ollut koskaan tavannut. Koitin tavoittaa molempia, mutta en saanut kiinni puhelimella, en kirjeellä tms. Eli jäin asian kanssa ihan yksin.

Onneksi sossusta sitten sanoivat, että jos vainaja on varaton, saa heiltä hautausavustusta kaikkeen muuhun, paitsi muistotilaisuuden järjestämiseen, koska se ei oo pakollinen. No minä sitten hautaustoimistoon ja järjestin asiat, siunaustilaisuus oli ja itse kustansin sitten muistotilaisuuden. Lehteenkin laitoin ilmoituksen, että isäni ystävät saisivat ainakin sitä kautta tiedon. Maksoin senkin yksin, koska sisaruksiani en edelleenkään ollut tavoittanut.

Perunkirjoitukset oli pakko pitää, koska isälläni velkaa, ulosottoja jne. Oikeusaputoimiston kautta sitten otin tämän palvelun, että tulisi mahdollisimman halvaksi. Tätä ennen mulle oli lakimies sanonut, ettei minulle koidu mistään mitään kustannuksia. Mutta perunkirjoitusten yhteydessä oikeusavustaja sitten sanoi, että mun maksettavaksi jää sitten koko perunkirjoitus, koska olen pesän ilmoittaja.....

Sossusta hain hautausavustuslomakkeen, missä sitte lueteltiin kaikki, mihin heiltä tukea saa, mukana oli myös muistotilaisuus..... mutta olin maksanut sen jo itse, jälkikäteen ei saa mitään... Siellä luki myös, että harkinnanvaraisesti myöntävät tukea myös perunkirjoituskuluihin. Minä sitten laitoin hakemuksen mukana saatekirjeen, jossa selitin tilanteen, että olen tahtomattani ihan yksin tähän tilanteeseen joutunut ja kaikki asiat yksin hoitanut, koska muita pesän osakkaita ei olla yrityksistä huolimatta saatu kiinni. Ja mainitsin, että nyt joudun sitten yksin vielä maksamaan myös perunkirjoitukset, jotka tässä tapauksessa olivat ihan pakolliset. Ajattelin, että olisi perusteita sille, että myöntävät tuen myös tähän

Tänään tuli päätös. Perunkirjoituksia ei makseta. Hautaustoimiston laskustakin jättivät 20e maksamatta. Nyt vituttaa..ikinä en ole sossusta rahaa pyytänyt ja nyt kun olisin apua tarvinnut, niin ei.

Onneksi mulla on äidin puolelta sisaruksia, jotka lupasivat auttaa mua tuon laskun maksamisessa....miehelläni en aio sitä maksattaa, koska ei ole koskaan isääni edes tavannut. Mutta kirpasee silti maksellla äitiyspäivärahasta.... :(

Tuliko perunkirjoitus kalliiksikin? Kun sairaseläkkeellä oleva alkoholisti isäni kuoli, jonka kanssa en ollut tekemisissä..
Mun tarvi muistaakseni maksaa vaan 50e.. oli kiltti perunkirjoituksen hoitaja vissiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Perunkirjoitukset maksavat 183e. Eihän tuo summana paljoa ole, jos vaihtoehtona on se, että ne ois jättänyt pitämättä ja kaikki velat ois kaatunut niskaan. Mutta periaatteessa harmittaa...

On tuokin iso raha, jos on pienet tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja himokas joulumuari:
Maailma on epäreilu.Olis pitäny jättää hoitamatta kokonaan,kyllä joku olis haudannut.

Näin mulle lakimieskin sanoi, mutta olin jo ehtinyt siihen mennessä "ryhtyä pesään", eli oli jo ehtinyt perua isäni vuokrasopimuksen jne. Eihän siinä tilanteessa tullut ees mieleen, että enpä tee mitään asian eteen. Tuli niin yllätyksenä koko asia.

MUOKS... ja kävi vielä niin, että poliisien käyntiä seuraavana päivänä isäni vuokranantaja jo soitti mulle ja kysyi, saavatko tyhjentää asunnon, isä oli siellä ollut vainajana jo pidempään. Tottakai annoin luvan, että pääsevät siivoamaan. Tuossa tilanteessa peli oli mun osalta menetetty, eli olin tosiaan ryhtynyt pesään, kun annoin luvan.

jeps. minä tein kesällä muistutuksen asiakkaan oikeuksista, kun sossu oli kevät talvella unohtanut laittaa maksuun vuokran ja kämppä meinas lähteä alta. senpä jälkeen en saa enää mitään harkinnanvaraisia vaikka olisi kuinka perusteltua.

Maailma on epäreilu.Olis pitäny jättää hoitamatta kokonaan,kyllä joku olis haudannut.

Näin mulle lakimieskin sanoi, mutta olin jo ehtinyt siihen mennessä "ryhtyä pesään", eli oli jo ehtinyt perua isäni vuokrasopimuksen jne. Eihän siinä tilanteessa tullut ees mieleen, että enpä tee mitään asian eteen. Tuli niin yllätyksenä koko asia.

Varmasti tuli,eikös joka kaupungissa ole joku sosiaaliasiamies jolle voi valittaa päätöksestä,ainakin sosiaalilautakunnalle voi.Tee ihmeessä valitus.

Varmasti tuli,eikös joka kaupungissa ole joku sosiaaliasiamies jolle voi valittaa päätöksestä,ainakin sosiaalilautakunnalle voi.Tee ihmeessä valitus.

jeps. muistutus sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista kaavake, minkä minä sain sosiaaliasiamieheltä.

Joo siinä päätöksessä oli mukana valitusosoite...tai oikaisuvaatimus taisi olla nimeltään. Taidan sinne kyllä kirjeen naputella...

Perunkirjoitukset maksavat 183e. Eihän tuo summana paljoa ole, jos vaihtoehtona on se, että ne ois jättänyt pitämättä ja kaikki velat ois kaatunut niskaan. Mutta periaatteessa harmittaa...

miten on mahdollista että joudut maksamaan. Koska tiedän samankaltaisen tapauksen ja siinä tämä henkilö järjesti ne asiat niin ettei hän joutunut maksamaan yhtään mitään. Yritäppä vielä ottaa asiasta selvää..aika outo tuo sinun tapauksesi.

ei hemskatti, ,, jos sulla on tosi pienet tulot niin voit hakea toimeentulotukea, nyt kun sulla on ollut ylimääräistä maksettavaakin. Meillekkin kävi vähän samalla tavalla ja kun sossu ei suostunut maksamaan hautauskuluja niin se itse hautauspalvelun pitäjä antoi tavallaan anteeksi koko jutun, eli ei maksattanut mulla niitä kuluja koska en ollut todellakaan velvollinen niitä maksamaan. Sossu on kyllä ihme laitos!!

Hei,

Tilanteesi kuulostaa ikävältä ja oikea menettely olisi ollut se, että sinulle olisi sosiaalitoimi etukäteen ilmoittanut, miten paljon kustannetaan mitäkin ja että pitääkö ensin maksaa itse ja saa rahat kuitteja vastaan - eli miten siis tässä kunnassa asiat hoidetaan. Huonosti siis on menetelty, koska sinua ei ilmeisestikään ole vaivauduttu riittävästi ohjeistamaan. TOISAALTA asia on myös niin, että kunnilla on itsehallintoasema Suomessa eli kukin kunta voi itsenäisesti määritellä, paljonko toimeentulotukea voidaan myöntää esim. hautajaiskuluihin. Omassa kaupungissamme on todella tarkat summat, joiden mukaan erilaisiin harkinnanvaraisiin tarpeisiin voidaan myöntää toimeentulotukea. Esimerkiksi vauvan vaunut, lasten sänky, hautajaiset jne. Ja näitä summia ei kukaan yksittäinen työntekijä voi ylittää, koska sosiaalialautakunta on ne päättänyt. Eli vaikka minä haluaisin myöntää jollekin kaikki kustannukset jossakin asiassa, se voi olla täysin mahdotonta, koska kunnan toimeentulotukiohjeet, joista sosiaalilautakunta on päättänyt, estää tämän. Lisäksi kirjanpitäjät ovat heti kimpussa, jos ylität valtuudet. Ainakaan minä en ole valmis maksamaan asiakkaan laskuja omasta pussista.

En siis puolustele menettelyä, vaan sitä, että kunnissa on tosiaan erilaiset käytännöt ja niistä on tehty erilliset päätökset. Pelkästään yhden virkamiehen ilkeilystä ei siis ole kyse. Ikävä puoli asiassa on se, että kunnan delegointisäännöksissä harvoin vain huomioidaan ihmisten yksilöllisiä tilanteita.

Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
ei hemskatti, ,, jos sulla on tosi pienet tulot niin voit hakea toimeentulotukea, nyt kun sulla on ollut ylimääräistä maksettavaakin. Meillekkin kävi vähän samalla tavalla ja kun sossu ei suostunut maksamaan hautauskuluja niin se itse hautauspalvelun pitäjä antoi tavallaan anteeksi koko jutun, eli ei maksattanut mulla niitä kuluja koska en ollut todellakaan velvollinen niitä maksamaan. Sossu on kyllä ihme laitos!!

Sehän tässä mättääkin, että olen naimisissa, eli miehen tulot katsotaan myös. Mutta olen mieheni kanssa ollut yhdessä kaksi vuotta, eikä hän ole ikinä isääni tavannut, eli en halua tätä laskua miehelläni maksattaa.... Eli toimeentulotukea en saa.

Sehän tässä mättääkin, että olen naimisissa, eli miehen tulot katsotaan myös. Mutta olen mieheni kanssa ollut yhdessä kaksi vuotta, eikä hän ole ikinä isääni tavannut, eli en halua tätä laskua miehelläni maksattaa.... Eli toimeentulotukea en saa.

jatkan vielä, että tämän takia oikeusapukin tuli voin kalliiksi. Eli joudun siitä maksamaan 100%. Onneksi oikeusavustaja oli niin reilu, että laskutti koko hankalasta operaatiosta vain yhden tunnin työn, kun tiesi, että joudun sen itse maksamaan. Todellisuudessa on oikeusavustajalta mennyt varmasti moninkertaisesti enemmän aikaa kaikkien asioiden selvittämiseen.

sehän selittääkin kaiken!

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:

sehän selittääkin kaiken!

Mutta enhän mä itselleni toimeentulotukea haknutkaan, vaan isäni nimellä hautausavustusta, eli en oo missään vaiheessa sossuun omia tai mieheni tuloja joutunut ees ilmoittamaan. Nyt on kyse varattomasta vainajasta, jonka asiat järjestin ja joudun itse maksamaan.

en lukenu koko ketjua, mutta jos pesä vedetään konkurssiin niin sulle EI saa tulla kuluja perunkirjoituksesta, varsinkaan kun se on otettu oikeusaputoimiston kautta.
itse asiasta joskus sodin kus setä yritti kusettaa meitä 6-0, onneksi oli hmisiä jotka neuvoivat.

ja jos sitä pesää ei ole vedetty konkurssiin niin sitten voit olla kussessa korvia myöten.

Toimeentulotukilaki on sellainen, että tukea laskettaessa huomioidaan koko perheen tulot ja menot. Se ei ole epäreilua, vaan täysin lain noudattamista.
En ole koskaan kuullut,että toimeentulotukea olisi myönnetty perunkirjoituksiin. Oikeusaputoimistohan laskee laskun "oikean " suuruiseksi, ei sinun pitäisi tarvita tukea siihen.
Ja jos 20 e jää hautajaisista maksamatta, se on tosi vähän. Joku peruste siihenkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
en lukenu koko ketjua, mutta jos pesä vedetään konkurssiin niin sulle EI saa tulla kuluja perunkirjoituksesta, varsinkaan kun se on otettu oikeusaputoimiston kautta.
itse asiasta joskus sodin kus setä yritti kusettaa meitä 6-0, onneksi oli hmisiä jotka neuvoivat.

ja jos sitä pesää ei ole vedetty konkurssiin niin sitten voit olla kussessa korvia myöten.

Isäni kuoli velkaisena, perunkirjoituksen hoidettiin oikeusaputoimiston kautta. Hautauskulut maksoi sosiaalitoimisto, muistotilaisuutta ei pidetty. Kuolinpesä haettiin konkurssiin, mutta äitini joutui toimittamaan tulotietonsa oikeusaputoimistoon, sillä sen palveluista maksettiin äitini tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:

Mä kysyin oikeusavustajalta tuosta konkurssiin julistamisesta, mutta hän sanoi, ettei sitä tarvita, pelkkä toimitettu perunkirjoitus riittää.