mun vauva/taapero ei osaa pitää puoliaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maisa"

Vieras
onko mun lapsessa jotain vikaa kun se aina antaa kaikkien viedä lelut käsistään, ei pistä yhtään vastaan. alkaa vain itkemään ja tulee äidin luo tai sitten ihmettelee miksi joku vei lelun kädestä. kyseessä on 1vuotias taapero.

puistossa muut taaperot tönii mun lasta ja jos hän on kävelemässä keinuun ja on siinä ihan jo menossa toinen taapero tunkee itse keinuun.

mun pitää aina olla menossa väliin kun toisten lasten vanhemmat ei yhtään kiellä omia lapsiaan jos ottavat lelun kädestä tai muuten käyttäytyy huonosti. katsovat vaan hassusti lastani

lapsi on meidän ainut ja tottunut siihen ettei tönitä ja revitä käsistä leluja. pitääkö mun jotenkin nyt kouluttaa taaperostani vahvempi ja miten se tehdään. lapsi on muutenkin aika rauhallinen tapaus. pelottaa vaan miten tuo pärjää päiväkodissa kun jo nyt jää jalkoihin.

Hei pikkunen on vielä ihan pieni! Puolusta tarvittaessa lastasi kädestä repimiseltä ja tönimiseltä, aika erikoisia ovat muut vanhemmat kyllä, jos eivät selkeään huonoon käytökseen puutu. Oma esikoiseni oli samassa iässä just tuollainen, mutta nykyään puolustaa leluja ym. aika tiukastikin, ja ehkä liiankin hanakasti puuttuu toisten käytökseen (ikää 2 v 8 kk). Nyt harjoitellaankin itsensä jämäkkää puolustamista ilman väkivaltaa ym., helposti läppäsee toista, joka tulee leluja repimään kädestä.

Ei yksivuotiaan tulekaan vielä pitää puoliaan, vanhemmat ovat sitä varten! Aika erikoista, jos toisten vanhemmat eivät sano mitään, mutta itse olen kieltänyt ihan reilusti muidenkin lapsia, jos tekevät muille pahaa. Kuten myös minun lapsia on kielletty jos en itse ole huomannut tilannetta.

Meidän esikoinen oli yksivuotiaana juurikin tuollainen kun kuvailit, eihän ne voi ymmärtää että joku tulee ja ottaa kädestä. Kuopus taas on ollut alusta saakka puoliaanpitävä, mutta se johtuu siitä että isosisko on koko ajan vieressä ja pöllii lelut jos niistä ei pidä kiinni. Samanikäinen serkku (perheensä esikoinen) katsoo vaan vierestä ja loukkaantuu eikä varo mitään huitomista ym.

Kyllä ne lapset oppii, mutta ei noin pienen vielä tarvitse osata! Siksi siinä pitää olla vieressä tai ainakin pitää silmällä tilanteita.

Yhteistyössä