Munasarjasta löytyi 2,5 cm kysta, lääkäri sanoi, ettei syytä huoleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko vielä toivoa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko vielä toivoa..

Vieras
Kävin gynellä äskettäin. Yleislääkäriltä sain kehotuksen mennä sinne, sillä olen 30v eivätkä kuukautiseni ole vielä säännölliset lainkaan. En syö ehkäisyvalmisteita. Lisäksi kärsin runsaasta karvoituksesta, ja lääkäri arveli, että minulla on polykystiset munasarjat.

Minut ultrattiin, ja vasemmasta munasarjasta löytyi 2,5 cm kysta. Lääkäri sanoi sen syntyneen noin 6kk sisällä, muttei aio tehdä sille sen enempää- sanoi vain, ettei kannate olla huolissaan. Kolmen kuukauden päästä pitää tulla "tarkistukseen".

Onko teillä ollut vastaavaa? Lääkäri sanoi, että kuukautisongelmani (ja karvoitus) johtuvat pelkästään ylipainostani. Kerroin kuinka haluamme miehen kanssa aloittaa ensi vuonna vauvan yrittämisen, ja hän ei nähnyt mitään ongelmaa siinä, miksei vauvaa kuuluisi, vaikka toisessa munasarjassa onkin iso pahkura.

Kieltämättä minua huolettaa. Lääkäri sanoi, ettei minun kannata vaivata päätäni sillä asialla, ja he ottivat myös papan, siinähän ilmenee kyllä jos jotain muutoksia on..

Kuukautisia ei ole taaskaan ollut 2kk:een, ja ei ainakaan ultrakuvassa näkynyt muita möykkyjä kuin kysta, joten en varmaan ole raskaanakaan. Ehkäisynä käytämme kondomia.

En ikinä aiemmin ole sairastanut hiivaakaan, mutta nyt minulla on se ollut jo 3 kertaa peräkkäin muutaman kuukauden aikana. Sain tuhteja tabletteja sitä varten, jos se vielä uusii.

Kuulisin mielelläni kokemuksia, jos kohtalotovereita löytyy?

Mulle antovat lääkekuurin kun oli munasarjassa kysta. Se katos ittestään, tarkastus ultrassa ihmettelivät että mitäs täällä näkyy... Olin raskautunut sinä ainakana. Sikiö oli noin 5 viikkoinen.

Mulla oli joskus nuorempana toisessa munasarjassa suht iso kysta, mutta mitään oireita ei ollut, eikä asialle tehty mitään. Ei edes mitään kontrollia ollut tms. Nyt sitten myöhemmin kun mieheni kanssa alettiin vauvaa suunnitella tarkistutin munasarjani eikä niissä havaittu mitään poikkeavaa. Nyt odotan esikoistani ja laskettuun aikaan on jäljellä kuukausi.
Toivon hyviä uutisia myös sinulle =)

multa löytyi iso kysta, noin 5x5cm, alkuraskauden ultrassa joten se ei ainakaan raskautumiseen vaikuttanut ;)

mutta ei se kadonnutkaan mihinkään, joten puoli vuotta synnytyksestä se leikattiin pois

Mulla on ollu raskaana ollessa 10 cm kysta munasarjassa, eikä sille tehty mitää vaan se häipy itte pois. tietty eriasia ku ei oo raskaana, mut en usko et kantsii olla huolissaa.

Mulla oli 15vuotiaana kysta.. olin etelässä isäni luona,ruoka ei maistunut,oksetti,vatsa kipee.. kokeiltiin kaikkee peräpuikoista risiiniöljyyn,lopulta lääkärissä tehtiin suolihuuhtelu,röngtenillä katsoivat yms. mutta eivät löytäneet mitään.. omalle paikkakunnalle piti kuulema saada suora lähete. junassa istuin 8h,olin tosi kipeä,väkisin piti juoda,syödä en voinut.. päivystyksessä silti piti useempi tunti istua,ja lopulta kun pääsin oman paikkakunnan sairaalaan niin ultrasivat ja sanoivat että seuraavana päivänä on sitten leikkaus.. antoivat kipulääkettä ja laittoivat tippaan..
Seuraavana päivänä yrittivät ensin tähystysleikkauksella mutta se olikin isompi operaatio, kysta painoi peräsuolta jonka vuoksi kakkonen ei tullut moneen päivään ja lisäksi kysta oli kiertynyt munanjohtimeen joka oli surkastunut.. eli tämä surkastunut munanjohdin poistettiin,samoin umpisuoli..
Lääkärit sanoivat että olin onnekas kun ei junassa puhjennut,muuten kukaan ei olisi tiennyt mikä vialla,ja sanoivat että vastuutonta toimintaa aikaisemassa sairaalassa.

Mulla siis ilmeni tuolla tavalla ja haittasi, mutta olen kuullut myös että toisilla ne itsestään katoo eikä haittaa..

Nyt onnellisesti olen raskaana:)

Linda ja vaavi 21+6

Mulla on ollut kysta. Katosi itsekseen muutamassa kuukaudessa. Kystat on tosi yleisiä ja useimmilla ne puhkeaa ihan itsekseen kuten minullakin. Mulla on lisäksi epäsäännölliset kuukautiset (kierto 23-100 ). Molemmat lapset on saaneet alkunsa ekasta kierrosta. Ei kannata murehtia asioita etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja onko vielä toivoa..:
lääkäri arveli, että minulla on polykystiset munasarjat.

Lääkäri sanoi, että kuukautisongelmani (ja karvoitus) johtuvat pelkästään ylipainostani.

Kuulisin mielelläni kokemuksia, jos kohtalotovereita löytyy?

Kystasi ei haittaa mitään, näin olen ymmärtänyt. Sen sijaan nuo monirakkulaiset (monikystiset) munasarjat eli PCO (polycystic ovaries) ja siihen liittyvä ylipainoisuus ja karvankasvu (PCOS eli polycystic ovaries syndrome), joillain myös mm akne, saattaa olla vakavakin ongelma.

Joillain PCOS-naisilla kuukautiset tosiaan säännöllistyvät, kun painoa saa pudotettua. Myös muut oireet eli akne ja karvaisuus voivat silloin vähetä. Joillain naisilla painon pudotus ei kuitenkaan auta suuntaan tai toiseen, ja monet ovat ihan lähtökohtaisestikin ali- tai normaalipainoisia.

PCO(S) aiheuttaa sen, että munsaolut eivät kypsy eivätkä irtoa munasarjoista. Siksi kuuakutiset eivät ole säännölliset eikä raskaaksi tulo mahdollista. Joskus apua o helppo antaa ja PCOlainen raskautuu helposti. Joskus taas IVFkään ei tuo apua. Suosittelen, että suuntaat erikoislääkärille, joka tietää sekä lapsettomuuden hoidosta että erityisesti PCO-tapauksista. Muistaakseni Tarja Olkinuora, jonka vastaanotto on Hgissä sekä Felsicitas-klinikalla että Mehiläisessä, on juuri tarvitsemasi kaltainen asiantuntija.

Tsemppiä jatkoon!

T: Yksi pitkän taipaleen jälkeen raskaana oleva PCOS-nainen

ei tosta kystasta tarvii huolissaan olla, ei sellaset yleensä mitään tee. noi monirakkulaiset munasarjan sen sijaan on ikävä juttu, vaikkei kyllä kaikilla. joillekin ne aiheuttaa vaikeetakin lapsettomuutta. googlaa vaikka tai kato tää
http://kaksplus.fi/keskustelu/haku?q=pco&searchoptions=26

Kiitos vastauksista! Helmikuussa pitää mennä käymään tarkistuttamassa tilanne sitten. Haluaisin kyllä saada toisenkin lääkärin mielipiteen, vaikkakin ko. gyneä suosittelivat monet ystäväni (pelastanut jopa ihmishenkiä ripeällä toiminnallaan).

Paino vaan nousee vuosi vuodelta, vaikka ruokavalioni onkin mennyt terveellisempään suuntaan. Maha kasvaa silmissä. En syö karkkia, sipsejä tai mitään muutakaan sellaista, en käytä alkoholia juuri koskaan jne. Olen tosi häpeissäni karvoituksen takia, vuoden sisään rintoihin on alkanut ilmaantua pitkiä karvoja, leukaan on alkanut tulla paksuja mustia karvoja joita epätoivoisesti koetan nyppiä pois, sisä- ja takareidet ovat pitkähköjen karvojen peitossa, ja napaan asti kasvaa karvaa edessä. Käsissä minulla on aina ennen ollut hento persikkainen nukka (hassu sana, en muutakaan keksinyt), mutta nekin karvat ovat alkaneet kasvaa tummiksi (en sheivaa käsiäni, kun ne eivät häiritsevästi näy)

Laihduttaminen veisi kuulemma kaikki nämä karvat pois. Näin sanoi tämä lääkäri.

On kyllä vähän outo olo kaikesta tästä. Menen luultavasti vielä toiselle gynelle ja pyydän ultraamaan, en saanut lainkaan mielenrauhaa asiaan vielä.

Hei!

Mulla todettiin tuossa viimeviikolla kysta munasarjoissa.
Asun espanjassa väliaikaisesti ja tämän takia minulla on erittäin vaikeaa tällä hetkellä tämän asian kanssa.
Lähtiessäni lääkäristä en edes tiennyt tarkalleen mikä on vikana, luulin minulla olevani jonkunlainen kasvain.

Lääkäri kirjoitti minulle ongelmani paperi lapulle (huonon espanjani takia), joten juoksin apteekkiin kysymään mitä nämä tarkoittaa?
Minulle selvisi kyllä joo että mulla on tuo kysta, sitten hedelmättömyyttä.
Ensi viikolla haluasinvat mun menevän hormooni testiin ja johonkin citologiaan, mutta tämä maksaisi jo 220 euroa ja olen opiskelija, joten en pysty maksamaan näin paljoa.

Olen erittäin "shokissa" olen 22 vuotias nainen ilman lapsia, ja todellakin suunnitelmissani olisi tehdä perheenlisäystä, tietääkö kukaan mitä nämä lääkärit yrittivät kertoa?
Kuuluko kystan oireisiin, hedelmättömyyttä?
Lääkäri sanoi enemmiten se aiheuttaa ongelmia ovulaation kanssa.
Myöskään minulla ei ole ollut kuukautisia 6kk...

Olisiko paras että tulisin takaisin suomeen? Vai eikö kyse ole mistään vakavasta?

Tarvitsen apua!! Olen tulossa hulluksi! Mieheni häntä ei kiinnosta mikään muu kuin omat asiansa ja olen yksin espanjassa vieraan kielen kanssa...

Odottelen vastauksia....Kiitos!!!

Ap- nyt rankka laihdutus kuuri.
Vain salaattia, hedelmiä ja muutama pala ruisleipää.
Heti kun menkat alkaa unohdatte kumin.
Nyt pitää ajatella itseensä.
Pieniä hikilenkkejä teet päivittäin yhden.

Mua gynekologi peloitteli että joudun leikkaukseen kun 2 kohtalaisen suurta kystaa näkyi munasarjoissa, paskanmarjat jouduin- ne irtosivat itsestään ja nyt normaali papatulos

[QUOTE="Vieras";27818276]Mua gynekologi peloitteli että joudun leikkaukseen kun 2 kohtalaisen suurta kystaa näkyi munasarjoissa, paskanmarjat jouduin- ne irtosivat itsestään ja nyt normaali papatulos[/QUOTE]

Ei kystat vaikuta papakokeen tulokseen.

[QUOTE="Vieras";27818276]Mua gynekologi peloitteli että joudun leikkaukseen kun 2 kohtalaisen suurta kystaa näkyi munasarjoissa, paskanmarjat jouduin- ne irtosivat itsestään ja nyt normaali papatulos[/QUOTE]

nyt on puurot ja vellit sekaisin. Kystat ja papatulos eivät liity mitenkään toisiinsa. Kysta ei näy papassa eikä vaikuta tulokseen!

Yhteistyössä