Munasarjojen poisto nuorena, hormonikorvaushoito...

  • Viestiketjun aloittaja Lapseton nainen -83
  • Ensimmäinen viesti
Lapseton nainen -83
Minulle on tehty 3 tähtystysleikkausta munasarjoihin, ja neljäs (toivottavasti viimeinen) on edessä parin viikon päästä. Tässä kertomukseni... olisi kiva jos kohtalotoverit kertoisivat omista kokemuksistaan.

Minulla löytyi oikeanpuolisesta munasarjasta v.2005 kysta, joka leikattiin pois ja munasarja säästettiin, mutta kuukauden päästä soittivat ja totesivat että se olikin semimaligni borderline kasvain, ja jouduin heti toiseen leikkaukseen jossa poistivat koko oikeanpuolisen munasarjan varmuuden vuoksi, ettei kasvain uusiudu. Olotilassani en huomannut eroa, elin 4 vuotta normaalisti, käytin välillä Nuvaringia ja välillä Yasminia ehkäisyyn, niitä suositeltiin minulle että suojaavat jäljellä olevaa munasarjaa uusilta kystilta. Kävin 3 vuotta 6kk välein seurannassa naistenklinikalla, ottivat aina CA125 arvon verestä ja seurasivat ultralla tervettä munasarjaa. Viimeisellä käynnillä löytyi pieni kysta vasemmanpuolisesta munasarjasta, parisenttinen muistaakseni. Sanoivat ettei se ole samanlainen kuin aikaisempi, tämä on ihan vaaraton mutta luultavasti leikataan joskus myöhemmin pois, ettei se häiritse munasarjan toimintaa. Seurantaa ei kuitenkaan enää jatkettu.

Nyt v.2008 marraskuussa menin ensiapuun kovien kipujen vuoksi, puoli vuotta viimeisen tarkastuksen jälkeen. Ensin meinasivat leikata minut umpisuolen takia, mutta onneksi tajusivat että kyse onkin jostain muusta. Makasin 5 päivää naistenklinikalla ja sain antibiootteja ja kipulääkettä suoneen. Tulehdus alkoi helpottaa, sitten gynekologi löysi tarkemmalla ultralla suurehkon tulehtuneen kasvaimen munasarjasta, joka piti heti leikata. Se leikattiin, vaikka oli tulehdustila päällä, ja leikkauksen jälkeen olin ihan turvoksissa ja syke ja verenpaine pilvissä, ilmeisesti reaktio siitä että mennään möyhimään tulehduspesäkettä, jolloin bakteerit pääsevät hetkellisesti verenkiertoon ja aiheuttivat nesteen kertymisen kudoksiin... no turvotus meni kuitenkin ohi parissa päivässä ja toivuin leikkauksesta.

Kasvain kuitenkin tutkimuksissa osoittautui ihan identiseksi v.2005 kasvaimen kanssa, eli semimaligni borderline. Leikkauksessa minulle oli kuitenkin pyritty ja onnistuttu säästämään ainoa munasarjani, mutta seurantaa jatkettiin, ja heti tammikuussa löytyikin TAAS uusi kasvain vasemmanpuolisesta munasarjasta, noin 3cm. Lääkäri sanoi että olisi ollut järkevää leikata viimeksi koko munasarja pois, että nyt se pitäisi luultavasti kuitenkin tehdä.

Tilannetta seurattiin 2kk.. CA125 arvot laskivat, ja kaikki oli ennallaan, mutta kasvain on edelleen siellä. Suosittelivat viimeisenkin munasarjan poistoa, koska kasvaimen vuoksi se ei toimi kuitenkaan, ja lapsia kukaan lääkäri minun ei antaisi muutenkaan tehdä niin kauan kuin minulla on se kasvain siellä, hormonit voisivat provosoida kasvainta ja ties vaikka muuttuisi pahanlaatuiseksi. Kysyin mahdollisuuksista ottaa talteen munasoluja, mutta se olisi mahdotonta koska joutuisin syömään hormoneja sitä varten, mikä on taas kielletty kasvaimen takia. Jossain päin maailmaa (Tukholmassakin) on kuulema pakastettu kokonaisia munasarjoja tai munasarjakudoksen palasia, tapauksissa joissa esim pieni lapsi joutuu saamaan syöpähoitoja, jotka tekisivät munasarjasta lapsettoman. Kyselin voisiko minun munasarjani pakastaa, mutta kuulema suomessa ei ole valmiuksia sellaiseen, eikä takeita saataisiinko siitä pakastetutsta munasarjasta ikinä lasta tehtyä millään keinolla. Eli siis omaa lasta en tule koskaan saamaan, mikä tuntui aika raskaalta, mutta verrattuna siihen riskiin että saisin munasarjasyövän, päätös on kuitenkin selkeä... Oma elämä kuitenkin tärkeämpi kuin suvun jatkaminen... Ja ainahan lapsia voi adoptoida ja jos haluan synnyttää, voin ehkä tehdä sen luovutetulla munasolulla, oma kohtuhan minulle jätetään.

Olen nyt menossa 2 viikon päästä leikkaukseen. Sitten lähtee minun viimeinenkin munasarjani. Lääkärit eivät kauheasti tuntuneet tietävän(?) tai ainakaan kertovan minulle eri vaihtoehdoista ja riskeistä ja hyödyistä... ensinnäkin, olen ihan itse lukenut nyt mihin kaikkeen vaikuttaa se että oma hormonitoiminta lakkaa. Munasarjat tuottavat estrogeenia, keltarauhashormonia ja pienessä määrin myös testosteronia. Hormonikorvaushoidon tulen saaman, luultavasti yhdistelmän estrogeenista ja keltarauhashormonista. Hormonikorvaushoitovaihtoehtoja on kuitenkin paljon, tablettina, laastarina, geelinä... luonnollista hormonia ja synteettistä, kaikki on kenties erilaisia, kuinka helposti löytyy sitten oma sopiva yhdistelmä. Ja entäs testosteronin puute, vaikuttaako mielialaan, seksuaalisuuteen, luihin...??? Mihin kaikkeen?! Ehkä on mahdollista tarvittaessa myös sitä saada laastarina tai geelinä...

Olen ollut vähän sekaisin ajatusteni kanssa tässä muutaman päivän. Miten elämäni tulee muuttumaan, ja miten tulen pärjäämään ilman munasarjojani. Parempihan se kuitenkin on kuin saada syöpä... mutta kuinkahan suuri se riski edes on? Borderlinekasvaimet kuulema aika harvoin muuttuvat pahanlaatuisiksi, mutta koska ne ovat puolipahanlaatuisia, semimaligneja, niin niiden käyttäytymistä ei voida ennustaa, ne saattavat käyttäytyä kuitenkin myös pahanlaatuisen kasvaimen tavoin, ja joskus muuttuvat sellaisiksi.

Olisi kiva tietää, kuinka paljon minunlaisia tapauksia Suomessa on, eli nuoria naisia joilta poistettu molemmat munasarjat, mutta kohtu kunnossa. Miten he ovat pärjänneet ja millaisiin vaihtoehtoihin hormonikorvaushoitojen osalta päätyneet... Englanninkielisiltä sivuilta googlasin aika paljon tietoa, (mm. Survivor's Guide to Surgical Menopause surmeno.blogspot.com ) mutta suomenkielisiltä sivuilta ei ihan älyttömästi löydy tietoa.......

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Elämä voittaa :)
 
Buga
Mm.. menin myöskin ensiapuun kovien vatsakipujen takia ja lähdettiin suoraan leikkaamaan umpparia ilman mitään röngeniä/ultaa/kattomatta tarkemmin, että mistä se kipu johtui.. Noh, umppari poistettiin ( joka siis oli myös osasyy vatsakipuun) mutta sit lääkärit huomas, et toinen munasarja oli kieryny ittensä ympäri ( tai siis se 'johto' menny solmuun) ja se jouduttiin leikkaamaan kokonaan pois. Toista munasarjaa ei löydetty mistää.. (o_O) Siis johto oli tallella mut ei sit 'munaa' ,tai mikä lie onkaan,siinä johdossa kiinni.
Hormonituotanto oli kuulemma 12 vuotiaana pysähtyny täysin (oli silloin 13 v.) Nyt siitä lähtien oon kokeillut estrogeeliä sekä femoston 1/10 ja 2/10. Eipä oo auttanu ei. Näytän siis vieläki ihan sika nuorelta (oon nyt 18v. ) ja koulussaki jotkut supisee ''siitä ala-astelaisesta'' -.- huoh.
Ja miun kunto on huonontunu ihan hirveesti ( pahentunu ton 2/10 lääkkeen alottaessani) ei tarvii kävellä ku vähän nii heti jomottaa jotain kohtaa. Lihassäryt, krampit, päänsärky, naaman kuumotus ym.

Loppu vuodesta oli luuntiheysmittaus ja ilmeisesti siellä sitten löydettiin jotain outoa, kun kerta aika siirtyi huhtikuulle, vaikka piti olla vasta joskus marraskuussa 2009..
Noh.. toivottavasti löys jotain mikä auttaa viemään tätäkin asiaa eteenpäin. tai et siis ne ois tajunnu/löytäny et miks nää hormoonikorvaushoidot ei auta.. :/
 
Lapseton nainen -83
Taitaa olla vaikeita nuo hormonikorvausasiat, jokanen kun on niin yksilöllinen, ja niitä tasoja on kai aika hankala mitata ja arvioida... toivottavasti löytyy sulle joku hyvä! Ootko saanut aina vaan estrogeeniä, vai myös keltarauhashormonikuureja? Mutta sinuna vaatisin kyllä rutkasti lisätutkimuksia, että elämänlaatu paranee! Kurja se on näin nuorena ruveta vaihdevuosioireista kärsimään jos itsellä ei hormoneja oo syystä tai toisesta... Tsemppiä Bugalle! :)

Katsotaan mitä hormonia mulle kokeillaan, kun kahden viikon päästä leikataan...
 
Buga
Jepa, silloin ekaks miul oli estrogeeliä ja tabletteina keltarauhashormoneja. Myöhemmin tuli sit toi femoston, jossa on kummatkin. Oliskin löytäneet jonkun selityksen, et miks noi jutut ei auta. ^^' nostais kyl niin paljon itsetuntoa. Onneks jo melkeen puolentoista viikon päästä aika :p Kyl mie joka kerta oon verikokeissa ym. käynyt ja muuta, mut ei vaan oo löytäny mitään syytä..

Aloin mietii et voikohan noist homonikorvausjutuista tulla osteoporoosia? (tai mitenlie kirjoitetaankaan)

Samat tsempit sinnekin päin! =)
 
Ann-Helene
Ihan hyvin on mennyt tämä hormonikorvaushoito, vaikka ei ole munasarjoja eikä kohtuakaan. Ikää on hieman alle 30v. Saan ainoastaan estrogeenia (2mg Progynova). Olo on ihan ok tällä lääkityksellä, eikä muita vaihtoehtoja ole tarvinnut harkitakaan.
 
Lapseton nainen -83
Nyt muutaman vuoden jälkeen tulin sitten kertomaan omia kokemuksiani...

Kauheasti en ole huomannut mitään eroa. Ensin söin divinaa, siitä tuli epäsäännölliset vuodot, niin vaihdettiin femoston 2/10... tosin ihan samanlaiselta tämäkin on tuntunut.. mutta kuukautiset (tai siis tyhjennysvuoto) on minulla yli viikon, olen miettinyt onko pakko joka kuussa sitä jaksaa. Femoston 2/10 on vähän tyhmä minusta kun siinä on 14 + 14 tablettia, eikö riittäisi vaikka 21 + 7 .. miksi keltarauhashormonia pitää syödä niin pitkään joka kuussa ja miksi joka kuu?

Iho on ehkä vähän kuivunut, limakalvot ainakin. Herpes vaivaa lähes joka kuukausi siksi aloin estohoidon. Päättelin senkin johtuvan hormonipuutteen aiheuttamasta limakalvokuivuudesta? Masentuneisuus... hmm... ainakin olen tosi itkuinen, itkeskelen vaikka mitä, mikä ei ole tyypillistä minulle. Muuten olen voinut hyvin.

Kalkkia ja D-vitamiinia olen koittanut syödä ettei tulisi osteoporoosia.

Ikää minulla siis on nyt 27, ja omat lapset on jääneet vain haaveiksi.
Kohtu tallella, munasarjat leikattu pois (niinkuin ekassa viestissä kerroin).

Paino ehkä vähän noussut......... laihtuminen ainakin tuntuu ihan mahdottomalta.
 
Mörkö77
Täällä olis yks kohtalotoveri. Mulla todettiin oikeassa munasarjassa 19v. iso kysta, joka päätettiin heti leikata pois. Se varmistui dermoidikystaksi, kooltaan 9x16cm. Samassa avoleikkauksessa todettiin vasemmassakin samanlainen kysta, tosin pienempi. Vasemmasta munasarjasta pystyttiin pelastamaan n. 1/3 osa. Missään vaiheessa ei ollut kipuja eikä mitään muitakaan oireita, eli ihan täys yllätys oli kystien löytyminen.

Leikkauksen jälkeen jatkoin normaalia nuoren elämää erilaisten ehkäisypillereiden kanssa ja ihan ok meni. Kunnes tuossa pari vuotta sitten rupesin ihmettelemään ainaista hikoilua ja kuumaa oloa, naureskelin itsekin, että taitaa olla vaihdevuodet alkaneet (olin n.30vee). Aloin sitte jo todella huolestuun, kun tuli kuukautisvuotohäiriöitä. Parin vuoden aikana lääkärit vaan käski vaihtaa E-pillereitä ja niistä ei ollu mitään apua. Vihdoin hermostuin yhdelle lääkärille ja sanoin, että sen on pakko kirjoittaa ultraan aika, jos ei itse osaa asialle mitään tehdä. Ultrassa 7/2010 sitte todettiin siinä viimeisessä munasarjassa n.7cm halkaisijaltaan oleva kasvain, kysta. Laikkausta sitten odoteltiin melkeen 3kk, kun paperitkin hukkui välissä. Pyysin myös selvittämään munasarjojen pelastusmahdollisuudet. Ja surkeet oli uutiset. Tervettä kudosta oli niin vähän näkyvissä, ettei siitä uskottu saatavan edes yhtä munasolua talteen ja senkin ainoan hedelmöittyminen olisi ollut aika epätodennäköistä =( Siispä biologisten lasten saantimahdollisuus meni siinä. Tällä kertaa oli onneksi tähystysleikkaus ja siitä toipuminen paljon helpompaa kuin avoleikkauksesta. Loppuiän hormonikorvaushoito aloitettiin Indivina 2/5mg. Tuntuu, että ihan hyvin pillerit sopii, kun muutaman kuukauden olen niitä syönyt. Ainoa ihan kamala oire on painonnousu=( Leikkauksesta, n. 2½kk:ssa, on tullut painoa yli 5kiloa!!!

Mää oon ihan epätoivoinen!! Mikä vois auttaa? Johtuuko painon nousu pillereistä? Vai mistä? Lääkärit vaan mutisee, että sinä vaan syöt liikaa, kun itse tietää olevansa ihan normiruokailija! Hermot menee!

Kaikesta huolimatta Rauhaisaa Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2010 kaikille lukijoille =)
 
Survivor
Täällä myös yksi kohtalotoveri. (20v.) Itseltäni löydettiin n. puoli vuotta sitten vasemmasta munasarjasta peräisin oleva kasvain vatsaontelossa. Sain leikkausajan parin viikon päähän, mikä oli todella hyvä koska en olisi jaksanut huimauksen takia töissä niin pitkään. Leikkauksen jälkeen minulle kerrottiin, että kyse oli 4kg kasvaimesta vatsaontelossa (joka oli suuri järkytys) ja että vasen munasarja poistettiin kokonaan. Ei siinä kaikki. Leikkauksessa huomattiin myös että oikeassa munasarjassa olisi n. 5cm kokoinen kysta joka olisi hyvänlaatuinen ja luultavasti lähtisi ajan kuluessa itsestään pois.

Lääkäri kuitenkin soitti viikon päästä ja kertoi että tämä leikattu kasvain olikin pahanlaatuinen ja siitä syystä oikea munasarjakin olisi leikattava.
Molemmat munasarjat siis poistettiin, joten ajattelin että kaikki olisi jo normaalia.

Sain kuitenkin myöhemmin tietää että, koska munasarjasyövästä on kyse, joudun aloittamaan sytostaattihoidot. Ajatus hiusten lähdöstä oli pelottavaa, ja on vieläkin..
3.hoito menossa ja 3 hoitoa vielä edessä.

Pitää vaan pitää pää pystyssä ja ajatella kaikkea hyvää. Elämä jatkuu ja toivon ettei kenenkään muun tarvitsisi kokea samanlaista.
 
lapseton nainen 83
Heippa taas.. Nyt tuntuu ettei löydy sopivaa hormonikorvaushoitoa. Olen syönyt divinaa, femostonia, nyt progynova+provera. Synteetuisestä keltarauhashormonista tulee minulle ihan kamalat mielialavaihtelut (lue: vitutus!) joten luin asiasta ja mietin olisiko luonnollinen progesteroni parempi vaihtoehto? Mitä ihmettä teen, olen vasta 27, jos ei sopivaa HRT:a löydy :( masentaa. Miten te voitte, kohtalotoverit? Pitäisiköhän toivoa kohdun poistoa...
 
Estrogeeli-Elli
Heippa taas.. Nyt tuntuu ettei löydy sopivaa hormonikorvaushoitoa. Olen syönyt divinaa, femostonia, nyt progynova+provera. Synteetuisestä keltarauhashormonista tulee minulle ihan kamalat mielialavaihtelut (lue: vitutus!) joten luin asiasta ja mietin olisiko luonnollinen progesteroni parempi vaihtoehto? Mitä ihmettä teen, olen vasta 27, jos ei sopivaa HRT:a löydy :( masentaa. Miten te voitte, kohtalotoverit? Pitäisiköhän toivoa kohdun poistoa...
Reilu 5 vuotta on mennyt, kun viimeksi tänne kirjoitit "lapseton nainen 83". Toivottavasti voit nykyään paremmin. Toivottavasti myös kirjoitat joskus kuulumisia tänne.

Minulle aiheutti aikoinaan keltarauhashormoni todella hirveitä mielialan vaihteluita, pääkipua ja huimausta. Onneksi pääsin kohdunpoistoon myoomien vuoksi, joten saatoin jättää keltarauhashormonin pois ja olen siitä alkaen käyttänyt vain Estrogeliä.

Vaihtarioireeni ovat todella pahat, en jaksa alkaa niitä luettelemaan tähän kovin tarkasti. Oireita on kuitenkin kuumien aaltojen lisäksi mm. nivelkivut, unettomuus, pääkivut, lihasheikkous, sydämen hakkaaminen - siis tuossa muutamia oireita monista, mitä tulee, jos yritän hormonia käyttää vähemmän.

Minulta poistettiin toisesta munasarjasta kasvain joitain vuosia sitten. Harmittaa, ettei koko munasarjaa poistettu. Kasvain piti lähettää tutkimuksiin labraan, mutta jostain syystä näyte katosi. En kuitenkaan saanut julkisella puolella munasarjojen poistoa, joten mietin, josko menisin yksityiselle ne poistattamaan, kun pitkäaikainen estrogeenin käyttö lisää munasarjasyövän riskiä. Myös huolettaa, mikä kasvain toisessa munasarjassa oli aiemmin.

Leikkauksen hinta mahtaa olla hurja - tietääkö kukaan, kuinka paljon?

Kiitos mahdollisista hintatiedoista ja voimia kaikille - iloa myös! :)
 
Viimeksi muokattu:
Anna123
Hei

Nostan vanhaa ketjua.
Ainakin itse etsin aiemmin kovasti netistä tietoa koska sitä ei juuri ole saatavilla.

Minulta on poistettu kohtu ja jäljellä on yksi munasarja joka ei toimi ollenkaan. Aloitin korvaushoidon liian myöhään. Vakavat vaihdevuosioireet olivat jo päällä, olin täysin työkyvytön. Hoito aloitettiin 2mg Estrofem tabletilla. Annostus oli korkeimmillaan 4mg/vrk. Vointi koheni roimasti mutta tabletti provosoi migreeniä jota alkoi olla kolme kertaa viikossa. Vaihdettiin estrogeeni laastariin. Laastaria ei saanut apteekista joten olin vähän aikaa ilman estrogeenia. Kun viimein sain laastareita migreenit helpotti mutta elimistö meni sekaisin. En edes tunnistanut itseäni peilistä. Sain 100 mikron laastarilla tilannetta paremmaksi, mutta sitten oireet taas tulivatkin päälle. Nyt menee 200 mikroa ja tuntuu että vähän helpottaa. Vaikeus tässä on se etteivät tabletti ja laastari ole mitenkään verrattavissa, joten mahdoton sanoa kuinka paljon laastareita tulisi käyttää. Jos jollain on tästä tietoa, kuulisin asiasta mielelläni lisää.
 
vierailija jonzu
Hei, vanha ketju mutta kaipaan tietoa. Hyvin niukasti tietoa tippu sairaalassa ja nyt ominpäin sitä hakenut, järkyttynyt ja itkuinen olo tullut joistain jutuista. Eli lyhyesti mulla on kohtu ja molemmat munasarjat poistettu vaikean endometrioosin takia ja kivut oli 8-vuotta krooniset ja invalidisoi mut kotiin sairaus päivä rahalle.
Pelkään mitä nyt seuraa, no hormonikorvaus hoito, tiedän. Mutta, oon 32-vuotias ja ollut aina hyvin seksuaalinen nainen ja hyvinkin halukas ollut aina, muuttuuko tää täysin? Tuleeko musta tässä iässä haluton zombi? Entäs kun nainen yleensä erittää feromoneja niin, että mies kiinnostuu seksuaalisesti, entäs tää nyt? Tuntuuko seksi enää miltään? Vai tuleeko musta nyt mätä lahna? Rajujen kipujen takia olin valmis siihen poistoon. Jäin paitsi tyttäreni elämästä aika paljon ja samoin mies oli huolissaan, kun kivut rajoitti kaikkea. Viikko leikkauksesta ja nyt vaan leikkaus kivut ja tähystämällä poistettiin kaikki. Oon Ilonen ettei ole niitä tappo kipuja enää, mutta nyt pelkään, että mitä tästä eteenpäin on? Tietoa on liian vähän ja nekin mitä oon saanu niin ei kyllä mielialaa kohota ja pelkään tuon aina hyvän seksielämän puolesta todella paljon, mulla on nyt joku helvetin stressi ja käyn herkillä tän asian takia. Liikaa kysymyksiä, mutta lääkärit vastailee tosi niukasti ja saa nyhtää tietoa tai sit vaan sanotaan, että rauhaksiin vaan kaikki menee hyvin. Mua pelottaa ja kaipaan tietoa tästä.
 

Yhteistyössä