munasarjojen poisto

  • Viestiketjun aloittaja onko elämä eletty
  • Ensimmäinen viesti
onko elämä eletty
Hei
Edessäni on munasarjojen poistoleikkaus ja pelottaa, onko elämä eletty nyt? Vaihdevuosioireita odotan pelolla, sillä nuorena eivät e-pillerit sopineet minulle (olen kokeillut toistakymmentä merkkiä), minipillerit paremmin. Olenko 3 kuukauden kuluttua rupsahtanut, muistamaton ja kiukkuinen akka? Tällä hetkellä (49) tunnen itseni tarmokkaaksi naiseksi ja vielä viehättäväksikin, vaihdevuosioireita ei ole, syön luontaistuotteita. Nuo endometrioosivaivat kyllä haittaavat jonkin verran, mutta mieliala on kuitenkin hyvä. Onko masennus ja muut oireet tulossa heti leikkauksen jälkeen? Lääkäri sanoi, että hormoneja kyllä saan, mutta äitini sairasti rintasyövän 32-vuotiaana, onko minun sitten valittava kahdesta pahasta, syöpä vai masennus? Kokemuksia toivoisin mahdollisimman monelta.
 
Älä masennu
Enpä oikein usko, että masennut jos asennoidut positiivisesti koko asiaan. Ensinnäkin onhan hyvä, että munasarjat poistetaan, jos sinulla on taipumusta endometrioosiin ja kärsit oireista. Toiseksi sinun ei tarvitse toimenpiteen jälkeen enää murehtia ehkäisystä. Kolmanneksi on olemassa aivan loistavia hormonilääkkeitä, joita tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Tilanne ei ole lainkaan sama kuin 20-vuotta sitten. Olit huolissasi rintasyöpäriskistä, no periytyvä alttius rintasyövässä on n 5-10%. Kun huolehdit säännöllisistä rintojen tarkastuksista ja mammografiassa käynneistä, niin voit olla varma, että jos jotain poikkeava löytyy niin se löytyy riittävän varhaisessa vaiheessa.
Leikkauksen jälkeen korvaava pienin hormoniannoshoito pitää loitolla kuumat aallot, kiukut, unettomuudet, limakalvojen kuivumiset, pitää yllä seksuaalisen halun jne. Sitäpaitsi ei kaikki naiset saa edellä mainittuja oireita lainkaan tai jos saavat niin lievinä.
Olen sinua muutaman vuoden vanhempi ja minulle on tehty -95 sterilisaatio, kun mitkään pillerit eivät sopineet (kymmenittäin, maksa-arvot kohosivat, vuotoa kk tolkulla, hb nousi 170, verenpaine kohosi jne) puhumatta kierukasta, josta raskaus. Taipumusta kystiin ja niiden imutyhjennyksiä ja poistoja. Korvaava hormonihoito on ollut kohta 6-vuotta ja elämä on aikas mielettömän mukavaa. Estrogeeniä geelinä ja keltarauhasta pillereinä = loistoyhdistelmä. Olen mielestäni paremmassa kunnossa nyt kun nuorempana ja hei hormonihoito suojaa osteoporoosilta ja sydänsairauksilta.
 
onko elämä eletty
olisit jumaliste onnellinen, minä kai hyppisin riemusta kattoon jos pääsisin eroon kohdusta ja munasarjoista. ei se sinun naiseuttasi poista.
Olisitko? epäilen, entäpä jos ei hormonivalmisteet sovi? Entäpä jos kärsit loppuelämän masennuksesta, osteoproosista, hikoilusta ym.? Pitäisitkö sittenkin? Ajattelepa jos seksi ei enää koskaan maistu, mitä sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki vaivat
Alkuperäinen kirjoittaja onko elämä eletty;10445678:
Olisitko? epäilen, entäpä jos ei hormonivalmisteet sovi? Entäpä jos kärsit loppuelämän masennuksesta, osteoproosista, hikoilusta ym.? Pitäisitkö sittenkin? Ajattelepa jos seksi ei enää koskaan maistu, mitä sitten?
Tämä kannanotto on huippu! Vaan saahan ne kaikki vaivat itselleen, kun oikein yrittää.
 
onko elämä eletty
Tämä kannanotto on huippu! Vaan saahan ne kaikki vaivat itselleen, kun oikein yrittää.
Ei tarvitse olla hysteerinen, vaan realisti ja tuntea itsensä hyvin. Kokemusta 15 eri e-pillerimerkistä, jotka eivät sopineet, alkava osteoporoosi jo nyt ja äiti sairastanut rintasyövän, isä ja hänen 5 sisarustaan kuollut veritulppaan, joten arvaat vaan onko sopivaa estrogeenia minulle helppo löytää. Migreenistä kärsin silloin tällöin ja yleensä estrogeeni lisää sitä. Samoin olen e-pillereistä saanut korkean verenpaineen. En luule mitään, vaan olen aika jalat maassa -tyyppi.
Tällaiset asiat vain panee ajatteluttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei MUTU
Elämässä monet asiat voivat huolestuttaa meitä. Vaikeissa ja stressaavissa tilanteissa kielteiset ajatukset ja tunteet nousevat herkästi päälimmäiseksi. On hyvä tietää, että ihmiset ovat huolissaan asioista, joista
40% ei ole koskaan tapahtunut
35:ttä% ei voi muuttaa
15% osoittautuu odotettua paremmiksi
8% on turhia pikkuhuolia ja -murheita
2% ON TODELLISIA HUOLIA (lainattu tutkimustulos, en muista mistä lähteestä)
Tämä on realismia. Elämää ei kannata murehtia etukäteen. Fatalisti sanoisi, että palapelin palat ovat valmiina Sinun elämäsi-pelissä, ja vaikka kuinka yrittäisit hallita omaa elämääsi niin kaikki vain tapahtuu, kuten on tarkoitettu. Kävi miten kävi, niin rohkealla mielellä nokka kohti tuulta ja tulevia haasteita.
 
Kokemuksesta
Puolisoltani jouduttiin poistamaan munasarjat syöpäriskin takia, kohtu oli poistettu jo aikaisemmin, ja hän oli hyvin huolissaan seksuaalisuudesta, koska olimme molemmat seksuaalisesti hyvin aktiivisia ja meillä oli seksiä lähes päivittäin. Leikkauksen jälkeen kaikki vaikutti olevan hyvin, ajatukset olivat ennallaan ja halut myös. Muutamaa kuukautta myöhemmin kun korvauslääkkeet, joita ei olisi saanut syöpäriskin takia ottaa, loppuivat ja tällöin seurasi selvä limakalvojen ohentuminen ja emättimen kuivuminen. Puoliso oli edelleen sitä mieltä, että mitään muutoksia ei ole tullut, mutta olihan niitä. Puolen vuoden päästä puolison seksuaalisuus oli lähes kadonnut ja seksiä meillä on enää pieni murto-osa siitä kuin ennen leikkausta. Seksuaalisuus on ollut vahvin voimavaramme ja nyt se on tuhottu. Ongelma on siinä, että minun seksuaalisuuteni ei ole muuttunut, joten parisuhteemme on vaakalaudalla, koska puolisoni ei edelleen koe asiaa ongelmaksi - mikä kertoo tästä radikaalista muutoksesta ajatusten tasolla. Lähdin tähän suhteeseen pitkälti yhteensopivan seksuaalisuuden takia, mutta nyt olemme täysin epätasapainossa, mikä rasittaa suhdettamme valtavasti vaikka puolisoni on edelleen sitä mieltä, että meillä on hyvää seksiä. Ei ole.
 
Estrogel
Vanha ketju, mutta aihe ei vanhene.

Jos poistetaan myös kohtu, niin silloin riittää pelkkä estrogeeni hormonikorvaushoidoksi.

Tutkimusten mukaan rintasyöpäriskiä nostaa keltarauhashormoni, progesteroni eikä estrogeeni.

Itselleni ei aikoinaan käynyt mikään lukuisistä e-pillereistä, mutta syy olikin juuri tuon keltarauhashormonin, joten kohdunpoiston jälkeen olen käyttänyt Estrogel -geeliä ja sillä pärjään aika hyvin - mieskin on tyytyväinen.

On harmillista, jos ei nainen ei tarvitessaan pysty käyttämään hormonikorvaushoitoa, mutta kannattaa vaihtaa gynekologia - monet ovat saaneet avun toiselta gynelta, vaikka ensimmäinen on korvaushoidon kieltänyt.

Aina kannattaa käyttää paikallista estrogeenivalmistetta, niin ei paikat kuivu eikä tule virtsatulehduksiakaan.

Voimia kaikille ja onnea myös!
 

Yhteistyössä