Munien parasta ennen 26.1. Miten ne saikaan testattua, että onko vielä hyviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kgms
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos niistä on leipomassa jotain, niin rikkoo ne munat yksitellen lasiin, kyllä sen haistaa jos on pilalla. Myöskin keltuainen ei pysy pilaantuneessa munassa kasassa.
Tuota yksitellen rikkomista muutenkin suositellaan kovasti, vaikka olisi pakkauksen mukaan tuoreita munia.

Sen jälkeen olen itsekin kotona nuo yksitellen rikkonut, kun amiksessa keittiöllä rikottiin isoja määriä munia, ja vaikka se kupoliin ottikin jokainen yksitellen rikkoa niin vähemmän kuitenkin ärsytti kun se, että rikkoisi sen pilaantuneen munan astiaan, jossa on jo parikymmentä munaa. Mutta se pilaantuneen munan haju :x

Viimeksi muokattu:
Toisen rasian munat kelluivat melkein pinnalla ja pari päivää uudemman rasian munat jäivät pohjalle. Ehkä nää pilalle menneet on sitten ne jotka olivat huoneenlämmössä alkuun

Hyvä konsti oli :)

Ne vielä miksikään ole menneet!!!

Meillä munat säilytetään huoneenlämmössä. Ja ikinä ei ole tullut pilaantunutta vastaan vaikka muutaman kuukauden ovat tuolla keittiön työtasolla (haetaan aina iso satsi naapurin "munalasta")

Tunnustan...en ole koskaan, ikinä, katsonut mikä päivämäärä siinä kennon päällä on kun otan kananmunia käyttöön. Meillä kananmunat säilytetään huoneenlämmössä.

Yhden kerran joskus vuonna 1980 olen "onnistunut" saamaan mädäntyneen munan hyppysiini. Haju oli melkoinen ja sen huomasi samantien kun kuori risahti rikki ; ) Ei tarvitse pelätä että vahingossa leipoisi tai ruokaan laittaisi pilaantunutta munaa ellei ole täysin hajuaistiton. (nyt tulikin mieleeni että mitäs jos keittää pilaantuneen munan, onko se keitettynä jotenkin selvästi viallinen verrattuna toisiin vai...?)

Ne vielä miksikään ole menneet!!!

Meillä munat säilytetään huoneenlämmössä. Ja ikinä ei ole tullut pilaantunutta vastaan vaikka muutaman kuukauden ovat tuolla keittiön työtasolla (haetaan aina iso satsi naapurin "munalasta")
Meilläkin huoneenlämmössä ovat he :)
FoodTest säilytti yhtä munaerää huoneenlämmössä ja toista jääkaapissa kuuden asteen lämpötilassa kaksi viikkoa. Säilytysajan jälkeen kumpikin erä testattiin bakteerien varalta. Munia testattiin myös ensimmäisen säilytysviikon jälkeen.

Tulos oli hieman yllättäen se, etteivät testitulokset poikenneet toisistaan mitenkään. Kumpikin erä oli puhdas bakteereista.
Jos jääkaappiin kaipaa siis lisää tilaa, kananmunat voi huoletta siirtää tavalliseen kaappiin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meilläkin huoneenlämmössä ovat he :)
FoodTest säilytti yhtä munaerää huoneenlämmössä ja toista jääkaapissa kuuden asteen lämpötilassa kaksi viikkoa. Säilytysajan jälkeen kumpikin erä testattiin bakteerien varalta. Munia testattiin myös ensimmäisen säilytysviikon jälkeen.

Tulos oli hieman yllättäen se, etteivät testitulokset poikenneet toisistaan mitenkään. Kumpikin erä oli puhdas bakteereista.
Jos jääkaappiin kaipaa siis lisää tilaa, kananmunat voi huoletta siirtää tavalliseen kaappiin.

Itse säilytän kananmunia yleensä pöydällä kulhossa. Olen kyllä ollut huomaavinani että säilyisivät jääkaapissa ehkä hitusen pidempään, mutta säilyvyysaika huoneenlämmössäkin on niin pitkä (varsinkin kanalasta haetuilla munilla) etteivät ne tapaa huonoksi keretä.

Yhteistyössä