Munuaistulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Kiireinen
  • Ensimmäinen viesti
Kiireinen
Hei!
Onko kokemusta munuaistulehduksesta? Mistä oireet tuntee?

Minulla on puolitoista viikkoa ollut lieviä virstatietulehduksen oireita. Olen ollut viikon työ matkalla ja tähän asti hoidellut vaivaa runsaalla nesteellä. Sain lääkärin vasta maanantaille.

Eilen yöllä alkoi alaselkää vihlomaan ja nestettä kerääntymään joka puolelle kehoa. Varsinkin vatsa on turvonnut huomattavasti. Vessassa en ole käynyt juuri lainkaan tänään enkä eilen illalla, vaikka olen juonut yli 4l/pv, niin kuin apteekista neuvottiin tulehduksen kotihoidoksi.

Pitäisiköhän mennä päivystykseen jonottamaan vai uskaltaisiko odotella maanantaihin...? Kuumetta ei ole mutta alaselkää jomottaa..
Olenko vain vainoharhainen?
 
Kiireinen
Kiitos neuvosta. Säikäytti sen verran että soitin uudestaan lääkäriin ja sain ajan puoli viideksi. Onko sinulla omakohtaista kokemusta munuaistulehduksesta. Ilmeisesti epäilet että tämä on sitä...? Pelottaa...
 
kiireinen
Niin, lääkäri oli sitä mieltä että kyseessä voisi olla diabetes koska virtsanäyte oli puhdas. Kävin juuri antamassa uuden näytteen ja otettiin verikokeita myös. Outo juttu - vaivat on edelleen entisenlaiset... Spt:n mahdollisuutta ei juuri ole, mutta mistäs sen tietää jos poikakaveri on pettänyt (en tosin oikein usko..) tai jos tauti on salaa muhinut pari vuotta... Joulun alla kävin viimeksi gynellä ja silloin oli kaikki ihan kunnossa. Otettiin muistaakseni klamydia ja tippuri ym näytteet kans.
 
Lumikki
Olen sairastanut munuaistulehduksen ja minulla oireet olivat virtsatietulehduksen oireet, eli piti käydä pissalla jatkuvasti, mutta eihän sieltä mitään tullut. Sitten tuli järkyttävä päänsärky, jota luulin voimakkaaksi migreeniksi. Lääke vei kivun, mutta kun vaikutus loppui, niin nousi korkea kuume. Pari päivää olin kotona ja odotin muita flunssan oireita, kunnes oli pakko mennä lääkäriin. Ennen lääkäriä ehdin myöskin alkaa oksentamaan, joka on myöskin munuaistulehduksen merkki.

Lääkäri passitti suoraan osastolle, jossa viivyin 10 päivää. Oli munuaistulehdus ja verenmyrkytys. Eikä saatu selville, mistä se on tullut. Tämä kaikki pääsi niin pahaksi, koska en ole koskaan tarvinnut lääkettä virtsatientulehdukseen, vaan se on mennyt ohi itsekseen ja oletin sen menevän nytkin, enkä osannut yhdistää oireita toisiinsa.
 
koomassa
koulussa istuskelen ja odottelen kotii pääsyä kuumetta varmaa 39 ja selkään sattuu virtsatietulehdusta hoidetaa parhaillaa antibioooteilla toistaviikkoa kun viimeviikkoisen kuurin jälkeen ei oireet helpottanut vaan polttelu paheni. virtsassa oli verta viimeviikkosessa näytteessä. menin lääkärin vasta pari päivää oireiden alettua kun en tienny että mikä oli ja ihmettelin, kysyin sitten äidiltä ja än sanoi että virtsatulehdus. en uskalla mennä lääkäriin ulla on lääkäri kammo ihan hirvee lapsuudesta.. kaipa jään odottelemaan pahempia oireita ? :eek: :(
 
näin itselläni
Lääkekuurin luulisi purevan pikkuhiljaa. Itselläni oli virtsatietulehdus viime syksynä. Söin ensin yhden antibioottikuurin, ja oireet ensin helpottuivat, mutta sitten alkoivat uudelleen. Soitin perjantaina terveyskeskukseen, ja sovittiin,että odotan maanantaihin jos ei kummempaa. Lauantai-illalla selkääni alkoi kuitenkin särkeä ja vessassa piti käydä kirvelyn vuoksi jatkuvasti.Sunnuntaina olo vain paheni. Maanantaina soitin heti aamusta terkkarille,kävin antamassa virtsanäytteen. Sain jo samana päivänä uuden lääkekuurin, koska selkäni oli todella kipeä ja kuumettakin oli jonkun verran. Olin 4 päivää sairaslomalla lähinnä selkäsäryn vuoksi. Olin kuitenkin kotona, koska oireeni eivät menneet niin pahoiksi.

Odottele, jos lääkekuuri alkaa purra. Jos ei, niin mene lääkäriin. Ei se noissa vaivoissa sinua kovinkaan pahasti kiusaa :)
 
Toivottavasti
nimimerkki "koomassa" meni jo lääkäriin. Jos antibiootti menee toista viikkoa ja nyt nousee kuume ja alaselkä on kipeä, on se aika varma merkki munuaistulehduksesta. Siellä kasvaa joku muu pöpö kuinse, mihin ko. ab tehoaa.

Tyttärelläni kävi juuri noin ja ambulanssilla vietiin sairaalaan, kun kivut yltyivät niin koviks, ettei kyennyt enää istumaan saati kävelemään. Tputukseen ja rankat kuurit päälle. Kolme iikkoa meni, ennenkuin näyte oli puhdas ja tyttö muutenkin alkoi toipua kovasta väsymyksestään.

Munuaiset ovat tärkeä elin ja jos ne tuhoutuu, onkin sitten vakava paikka. Siksi vti:n ja etenkään munuasitulehduksen kanssa ei ole leikkimistä eikä pidä odotella lääkärille menon kanssa. Se on aina hälyttävää, jos ab-kuurin aikana nousee kuume (ellei sitten kyseessä ole viruksen aiheuttama flunssa)
 
kipeänä
Heippa,

Itse juuri pääsin tänään antibiootti kuurille munuaistulehduksen takia. Kerkesin olla 4pvää kuumeessa kun työterveydenhoitaja oli alkuunsa sitä mieltä että on vain joku flunssa, kun särki joka paikkaa. (ei kylläkään pienintäkään räkätaudin oiretta). Kerran olen ollut virtsatietulehduksessa joka tosiaan kirveli ja oli sen verta kauhea että sen olisin kyllä tunnistanut. Lomareissulla epäilin että olisiko tulossa virtsatietulehdus, mutta kun ei oikein sitten mitään kummempia ilmennyt ja helteessä juomisenkin takia tarvitsi ravata vessassa ja sitä kyllä irtosi. En osannut mitään epäillä, sitten kotiin ja töihin palattua alkoi alaselän ja kyljen mahan alueen kivut. Oikeastaan koko alaruumista pakotti ja viiltäviä kipupisteitä oli ympäri kehoa ja jomotti hieman myös päätä ja kuume nousi. Mitään virtsatie oireita ei oikein ollut eikä myöskään mitään pahoinvointia yms. mahavaivoja...
Tänään sitten lääkärille päästyäni pääsin laprakokeisiin, tulehdus arvot pilvissä ja virtsatietulehduksen merkkejä virtsassa. Kuuri päälle ja heti sairaalaan jos olo heikkenee (lääketiputukseen). Vaarassa tosiaan saada verenmyrkytys, että ei passaa todellakaan leikkiä näillä asioilla käy hengelle huvaksi.
Ja tosiaan kipupiste on tuossa vyötärönkorkeudella itselläni oikealla puolella (eli vain toinen siis kipeä) kylkeen pistää ja vatsasta painettaessa sattuu, samaan kohtaan sattuu myös yskiminen nauraminen yms. liikkuminen. Toinen samoilla suunnilla oleva kipupiste on umppari mut se kipuilee lähempänä napaa.

Että älkää hyvät ihmiset jättäkö hoitamatta jos tiedätte että teillä on virtsatietulehdus, ystäväni on joskus joutunut siihenkin samaan suonensisäisiä antibiootteja kun tavan ei ole tehonnut...

tervehtymisiä kaikille!
 
toivoton
moi!



osaisiko joku kertoa että saako virtsatientulehusta tai munuaistulehdusta sairastava harrastaa yhdyntää? ja jos ei niin mitä haittoja siitä voi seurata? voiko e-pillereitä kayttää antibioottikuurilla?




kiitos!
 

Yhteistyössä